Operating practice en huidig taalgebruik.

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#241 Bericht door PA0ETE »

Wat leuk Juul om te zien!

Ik zit eens te kijken wie ik daarvan nog wel eens gesproken heb :)

Ik spreek nog wel eens iemand van wie ik weet dat zijn moeder goede kennissen was met PA0CVO. WBB spreek ik heel af en toe nog wel eens. LVL heb ik de afgelopen jaren ook nog een paar keer gesproken. ZXY zit hier in de buurt. Met hem mail ik wel eens en ik spreek hm op 70 MHz. JEB heb ik voor het laatst IRL gesproken een jaar of 12 geleden. Jan MW sprak ik 10 jaar of zo geleden ook nog wel eens vluchtig. PA0UM heb ik natuurlijk ook gsproken, en veel, veel apparatuur bij hem verkocht :) Veel andere calls ken ik ook, maar vooral van dat ik ze gehoord heb in die tijd. FLJ sprak ik toen ook nog wel eens. Maurits jaren later ook nog wel eens gesproken.

Ik weet waar ik waarschijnljik mijn logboek heb. Ik heb er zes of zeven vol geschreven. Toen hoefde het niet meer.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3366
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#242 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ja John,

Met 1 watt werkte ik toen vanuit Bunschoten. Ik had toen nog even een "koop doosje'.
Al snel maakte ik mijn zelf ontworpen zender met ook 1,5 Watt output. Werd nog aan huis goed gekeurd. Als ontvanger gebruikte ik een ARAC 102.


PA0CVO - Arl is al heel lang SK. Werkte bij PTI in Hilversum op de bieb. Van hem kreeg ik alle Philips application notes o.a. door PA0MJK
PA0PX Peter mijn achterbuurman is in 2008 overleden. Werkt ook bij PTI - Verkeerssystemen. Was een collega van PA0JNH Jan Hoek.
Van Peter heb ik heel erg veel geleerd. Was een kei in het ontwerpen van digitale electronica. Heeft mijn callegever ontworpen. ik gebruik 'em nog steeds
Dan was er nog Niek - PA0KWY, met hem heb ik heel wat af geexperimenteerd. Helaas ook overleden. Niek werkte bij het satelliet observatorium in Radio Kootwijk van de TH - Delft. Het observatorium stond naast het zendgebouw van Radio Kootwijk. Het is jaren geleden afgebroken.

En zo zijn er veel zendamateurs die er niet meer zijn. Wat te denken van Frans - PA2RNI ? Ook jij kende hem heel goed.

En inderdaad 0ZXY Gijs kan ik mij nog erg goed herinneren zeg.

Er zijn in de loop van de jaren nogal wat veranderingen geweest bedacht door Den Haag en Groningen. Wel stickers geen stickers.....Het heeft wat gekost. En wie controleerde dat ? Juist ja, niemand.
Ze maakten het ons niet makkelijk. Peter-PA2PME en ik hebben daar nog wel eens "verschil van inzicht" over gehad met toen RCD baas ir Koutstaal in Groningen.
En onze Neelie Smit Kroes sprak hem toen tijdens een bijeenkomst bij PA0AD thuis vermanend toe. En toen kon alles ineens wel. Koutstaal was "not amused".
Hij werd ook even later baas van het Energiebedrijf in Groningen..................

Het is wat John......................................
screen.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#243 Bericht door PA0ETE »

PA0PX kan ik me ook nog wel herinneren.

Kleine correctie: het was niet PA0AD, dat was Flip Huys, voorzitter van de VERON, maar PA1AD, Ad Bezemer.

Tegen de 1 juliwet in 1975 (van staatsecretaris Van Hulten, heftig gesouffleerd door Koutstaal) protesteerden twee landelijke verenigingen. De NCV die volgens mij in Zeist zat en de VRANCBHC als ik het helemaal goed heb, die in Zuid Holland zaten.

Deze verenigingen wilden legalisering, Koutstaal wilde een verbod. Overigens werd 27 MHz (met 12 kanalen AM) 2 maanden na het Nederlandse verbod in Duitsland legaal, maar dat terzijde. Dat er D-calls kwamen was een gevolg van de pogingen van Van Hulten om zijn wet die een einde maakte aan het 27 MHz-gebruik in Nederland door de kamer te loodsen. De kamerleden (niet echt goed op de hoogte) wilden namelijk dat er wat gedaan werd voor de toen massaal protesterende 27 MHz-ers (in de aanloop naar de wet bestormden die zelfs tijdens een live-uitzending van het programma TROS Aktua de studio, en vertrokken pas toen ze hun zegje hadden gezegd.)

Noch de 27 MHz-ers (die helemaal niet wilden zelfbouwen), noch de zendamateurs van die dagen waren blij met dat compromis. Van Hulten had (op voorspraak van Koutstaal) voortdurend gesproken van "koffiepraatjes" die ofwel niet nodig waren, ofwel gewoon via de telefoon dienden te worden gevoerd. Nou de verenigingen en de meeste amateurs wilden geen 6 kanalen op 2 meter met koffiepraatjes (dat de meeste van die D-amateurs zich vervolgens vooral ontpopten als 'gewone' zendamateurs is iets wat pas veel later duidelijk werd).

De gebeurtenis die Juul aanhaalt was een bespreking van minister Smit-Kroes, met in elk geval Ad Bezemer en zijn XYL. In later jaren waren beide zendamateur, Ad was voorzitter of secretaris van de vereniging met de lange naam, en mevrouw Bezemer was een uitermate goede advocaat.

Bij die gelegenheid (ik heb dit bij een kort interviewgesprek rond 2010 of 2011 met Ad zelf van hem gehoord) waarbij dus Ad en XYL en mogelijk enkele anderen de vrijgave van 27 MHz dmv de MARC-kanalen bepleitten (eigenlijk was de kogel toen al door de kerk) kwam Koutstaal (ik denk dat hij het inderdaad in die tijd was die baas was van de RCD) binnenstuiven, en eiste op hoge toon het vertrek van Bezemer en de anderen uit de bespreking, waarna Smit-Kroes hem inderdaad als een klein jongetje toesprak en verzocht te vertrekken bij het gesprek waarbij hij immers niet was uitgenodigd.

Ik heb Ad pas veel later voor het eerst gesproken. Dat was bij de opkomst van D-STAR, rond 2008 of 2020, waar hij (net als ik in het begin) een van de grote gangmakers voor de toen nieuwe modulatiesoort was. Ad sukkelde toen al met zijn gezondheid en hij is tijdens de opkomst van D-STAR (dus nog voordat DMR populair werd) overleden.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#244 Bericht door PA0ETE »

p.s. Ik kende Frans redelijk goed inderdaad. Ik hoorde pas later van zijn overlijden omdat dat gebeurde in een periode van 15 jaar waarbij ik zo goed als niets aan de zendhobby deed, en mezelf ook geen zendamateur meer noemde.

Een jeugdvriendin van mijn moeder kende Frans omdat ze goede kennissen was met de moeder van Frans (waar ze oorspronkelijk geloof ik als werkster gewerkt had). Die stond op een gegeven moment in de krant met nog twee plaatsgenoten (Tony Berk die vlakbij woonde waar ik toen woonde en als ik het goed heb en Henk Tjalma, die indertijd kok was aan boord van de Mebo 2.) Die kennis van mijn moeder vertelde dat ze de man uit het artikel kende. Ik was toen 11 of 12.

Ik weet niet of je dat weet, maar Frans (die handelde in allerlei zendapparatuur) werd op een gegeven moment met zijn handel gepakt. Volgens mij was hij toen al bij Noordzee weg, en werkte als roadie voor Bonnie St. Claire en Unit Gloria (de oude band van Robert Long, maar dat zul je weten).

De RCD haalde met veel poeha niet minder dan drie grote verhuiswagens aan illegale handeslwaar bij Frans vandaan. Maar, ze maakten daar bij een paar procedurefouten, Frans stapte naar de rechter, en toen moesten ze alles weer teruggeven.

Vervolgens wilde Frans zendexamen doen. Maar er was toen nog een mondeling examen. De examencommissie in die dagen functioneerde (of dat een officiële opdracht was weet ik niet), maar die functioneerde als een soort ballotage-commissie. Ik denk dat de RCD zoals ik ze van toen ken niet zoveel humor in huis hadden. In elk geval, als Frans voor het examen ging, dan was telkens het oordeel dat hij onvoldoende goed functioneerde bij die gesprekken, maar wel duidelijk was: na die drie teruggegeven verhuiswagenladingen vonden ze hem geen geschikte kandidaat om zendamateur te worden. Na enkele keren besloot hij dan maar zijn pogingen op te geven. Aan technische kennis ontbrak het hem toen niet. Het was jaren nadat hij de moeilijke taak van het deels inrichten van het zendschip had uitgevoerd, met alle zenderproblemen met de Ampliphase-setup daar.

Heel af en toe was hij op 145,000 met losse opmerkingen te horen in die tijd (de tijd van jouw logboekpagina :) ). Ik sprak hem in de periode daarvoor af ten toe op 27 MHz, via de gemeenschappelijke kennissen wist hij van mijn bestaan, ik weet niet of hij zich anders wel met een beginnende 16-jarige "prutser" zoals ik toen toch wel was had ingelaten. Hij was in die tijd in elk geval veel verder.

Ik heb zelf meegedaan aan het eerste meerkeuze-zendexamen. In november 1974 dus. Ik geloof dat het een keer op een verenigingsavond was dat ik dat van dat meerkeuze-examen aan Frans vertelde. Die zei: "Maar dan maak ik ook weer een kans!" Ik heb hem direct fanatiek aangemoedigd om examen te doen, maar op dat moment was de datum voor aanmelding voor C al verstreken. Hij kon zich voor D nog wel opgeven en kreeg vervolgens de call PD0ADO. Wat grappig was, want de Haagse voetbalclub ADO was twee weken voordat hij die call gekregen had van naam veranderd naar FC Den Haag :)

Een half jaar later slaagde hij echter meteen voor C, en omdat hij marconist geweest was op de grote vaart en zodoende zijn morse-certificaat had, ging hij meteen naar een A-machtiging.

In de jaren daarop hebben we af en toe dingen samen gedaan. Zo was ik een van de weinigen in de regio die wat met ATV deed en toen hij daar ook in geïnteresseerd raakte was ik de enige die hem van rapporten kon voorzien. Ik weet niet of je die indrukwekkende setup met de Racal Ra-17's bij hem in die tijd gezien hebt, met de originele console voor twee ontvangers en diversity switch. Dat zou nu heel mooi in een telecommunicatiemuseum passen :)

Hij had ook nog dingen van het schip. Zo had hij een tankspoel van de RCA-zenders, waar een enorme put in zat. Dat gebeurde door vonkoverslag als je wat verkeerd deed. De spoel was dan onbruikbaar en moest vervangen worden, wat 5000 gulden kostte. Hij had toen één van die beschadigde spoelen thuis liggen, wat wel indrukwekkend was.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3366
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#245 Bericht door Juul - PE0GJG »

Dag John,
Ik ga jou weer corrigeren. (naarmate de jaren verstrijken vervagen de herinneringen)

jij schrijft:

Kleine correctie: het was niet PA0AD, dat was Flip Huys, voorzitter van de VERON, maar PA1AD, Ad Bezemer.



Van Ad Bezemer weet ik niks. Kan ik mij ook niet herinneren.

Het was dus wel degelijk bij Flip Huis thuis PA0AD dus. Ook de VRZA was erbij want we wilden het zo breed mogelijk houden. Ik was er dus samen met Peter - PA2PME bij. Want wij hadden de bijeenkomst op verzoek van Flip georganiseerd.
Zoals Neelie tegen mij zei;"bel m'n secretaresse maar en dan hoor ik wel waar ik moet zijn!".

Enfin, de chauffeur van Neelie vroeg of hij mocht vissen in het water bij Flip z'n huis, Flip z'n vrouw had een vishengel.........Dus hij aan de waterkant vissen, de kat van Flip naast hem.

Flip somde op wat er allemaal niet soepel verliep in het overleg met de RCD. Ze waren op veel dingen tegen.
De historische woorden van Neelie, ;"meneer Koutstaal u zegt steeds nee, U kunt toch ook wel eens ja zeggen?'...............................
Ik zal nooit het chagrijnige gezicht van Koutstaal vergeten

Daarna is het overleg weer goed op gang gekomen. Was toch wel handig dat Peter en ik directe toegang hadden tot de "staats".......
Hoe dat tegenwoordig gaat bij de Verenigingen weet ik niet.
Ik heb geen idee of er tegenwoordig hams bij de PO werken die in het politieke circuit "verkeren".

Clipping uit CQ-PA. Het gesprek was op 2 juni 1980.
screen 1.jpg

Trouwens, het eerste meer keuze examen was op 1 november 1975 in mijn herinnering. Ik was één van de gelukkige. Het mondeling was toen afgeschaft. En Frans heeft na mij examen gedaan.

Toen mijn zender werd gekeurd thuis wist de ambtenaar precies dat ik bij Veronica had gewerkt. Vond ie erg interessant.......................M'n zender werd ook goed gekeurd dus.

jij schrijft:

"Bij die gelegenheid (ik heb dit bij een kort interviewgesprek rond 2010 of 2011 met Ad zelf van hem gehoord) waarbij dus Ad en XYL en mogelijk enkele anderen de vrijgave van 27 MHz dmv de MARC-kanalen bepleitten (eigenlijk was de kogel toen al door de kerk) kwam Koutstaal (ik denk dat hij het inderdaad in die tijd was die baas was van de RCD) binnenstuiven, en eiste op hoge toon het vertrek van Bezemer en de anderen uit de bespreking, waarna Smit-Kroes hem inderdaad als een klein jongetje toesprak en verzocht te vertrekken bij het gesprek waarbij hij immers niet was uitgenodigd."

Ik kan mij daar totaal niks van heugen dat het gebeurd is tijdens de ontmoeting bij Flip 0AD thuis...................Is Bezemer niet in de war? Wij als VERON en VRZA wilden helemaal niks van doen hebben met 27Mhz. Was ook niet geagendeerd. En zo'n gebeurtenis had ik ongetwijfeld nog wel geweten.

En Jan -PA0JNH was er ook nog bij.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#246 Bericht door PA0ETE »

Hallo Juul, zonder iets af te willen doen aan wat je schrijft. Ik waardeer erg dat je dat doet, maar dit is wat ik in mijn herinnering heb:

Het gesprek waarover ik het heb met Ad Bezemer vond plaats in 1978 of hooguit begin 1979. Naar aanleiding daarvan werd de MARC ingevoerd, met 22 kanalen en 0,5W. Dat was op 3 maart 1980. Dat weet ik heel zeker. Het nul-nummer van het blad Break-Break, het latere RAM verscheen om die reden in december 1979.

De publicatie uit CQ-PA die je aanhaalt was (als het inderdaad 1980 was), 3 maanden na invoering van de 22 kanalen en de MARC-machtiging.

Bij het gesprek met Bezemer was volgens mij nog niets aan de praktische kant gedaan. Dwz het aantal kanalen was waarschijnlijk nog niet besloten, en ook dat het FM zou worden, het zendvermogen en waar de apparatuur aan moest voldoen. Voorzover ik me herinner was het een eerste gesprek waarbij de minister bekendmaakte dat wat haar betreft de regeling er zou komen, en RCD was toen nog volop aan het pogen om het een en ander tegen te houden.

Let wel, dit is wat ik van Ad Bezemer heb gehoord. Ik wist de details niet, maar ik wist wel voordat ik hem kende dat hij hierbij betrokken was.

De datum van 3 maart 1980 die ik in mijn hoofd heb wordt ook op wikipedia genoemd: https://nl.wikipedia.org/wiki/27_MC#Geschiedenis

Ik vind het extra vervelend dat ik nog iets moet rechtzetten: ik heb zelf aan het eerste meerkeuze-examen meegedaan. Dat was op mijn 18e verjaardag, op 2 november 1974.

Dat ik een jaar eerder was kun je makkelijk verifiëren: iedereen met C kreeg na het examen van november 1975 een PE0-call. Ik kreeg een jaar eerder nog een PA0-call terwijl ik in eerste instantie ook alleen C-examen gedaan heb. Ik heb echt een meerkeuze-examen gedaan. Ik ben er samen met PA0VDB heen gegaan, je mag hem bellen om te vragen of hij mondeling of meerkeuze heeft gedaan. Onze examenlocatie was in de Buitensociëteit in Zwolle (er waren dat jaar drie examenlocaties).

Ik heb pas eind december 1975 of begin januari 1976 voor het eerst als amateur QSO's gemaakt gekomen omdat ik geen geld had voor de apparatuur. Ik had eerder wel zelfbouwspullen maar daar kon ik geen lokale QSO's mee maken (een AM-zender voor 2m, niet zelf gebouwd, dat was het apparaat dat ik heb laten keuren zoals ik al schreef) en ik had wat spullen voor CW op 80 meter die ik zelf deels bedacfht en geheel gebouwd had. Maar ik beheerste morse toen nog niet voldoende :)

Maar als ik het mis heb ben ik altijd bereid om dat toe te geven! Ik vind het een heel interessant gesprek worden zo hoor, dus ga beslist door. Het feit dat ik dingen anders onthouden heb moet je beslist niet zien als kritiek!

(als we dit voortzetten, waar ik helemaal voor ben, moet ik misschien deze zijstraat wel afsplitsen van de rest)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#247 Bericht door PA0ETE »

[Even een dwarsstraat weer van het bovenstaande]

Iets wat mij eigenlijk wel raakt is dat ik helemaal niets over de historie van 11 meter in Nederland kan vinden. Ik heb zelf behoorlijk wat in RAM geschreven over dit onderwerp. Ik heb dat heel vaak zonder ruggenspraak gedaan, dus als er in het bovenstaande een grote vergissing zit van mij, doordat ik iets in het verleden niet goed onthouden heb zit dat ook in die teksten. (Ik weet dat de bladen nog bij een aantal mensen cirkuleren en dat je ze ook nog op radiovlooienmarkten tegenkomt).

Vaak was de reden dat ik over 27 MHz schreef, dat ik die informatie nog wel zo paraat had. Bij RAM gebeurde het regelmatig dat collega's op het laatst geen tekst hadden aangeleverd. Wat op zich normaal is, het waren (op ondergetekende na) geen beroepsjournalisten, en ook beroeps hebben niet altijd inspiratie. Op het laatste moment werd mij dan gevraagd of ik nog snel een bruikbaar artikel met beeldmateriaal kon aanleveren. Het is meermalen gebeurd dat zo'n verzoek halverwege de middag op donderdag kwam, dat het een verzoek was om drie artikelen en de deadline daarvoor was vrijdag om 17.00 uur, geen seconde later. Dat deed ik dan. Ik heb nooit een deadline gemist, en vrijwel alle artikelen hadeen ook voldoende kwaliteit. Die drie gingen dan ook nog over verschillende onderwerpen :) Maar in zo'n "noodgeval" is er uiteraard geen tijd om een onderwerp echt uit te diepen, wat normaal wel moet.

Van het overleg van Ad Bezemer, en de voormalige verenigingen die ik hierboven noemde is hoegenaamd niets te vinden op internet. Althans, ik kan heel redelijk zoeken en ik vind het niet.

Ik ben eerder tegengekomen dat belangrijke historie nauwelijks nog te achterhalen valt. Dat bleek toen ik een keer aan de toenmalige PR-man van AT (Arjan Ribberink) vroeg wat de precieze historie van de 50 MHz-band was in Nederland. Die band kwam vrij net nadat ik zelf voor 15 jaar lang de amateurhobby vaarwel zei. Het was altijd een band geweest waar ik graag wat gedaan had als ik de verhalen uit de VS zo hoorde. Afijn, ik heb dat sindsdien wel goedgemaakt.

Het blijkt dat AT op basis van archiveringswetgeving (waarbij dingen voor het nageslacht moeten worden vastgelegd, maar ook geen dingen "onnodig" in de archieven moeten blijven. dat kost namelijk onnodig geld), niets van de amateurvergunningen langer dan 5 jaar bewaart.

Ik voelde me toen haast verplicht om dat nog een keer vast te gaan leggen. Ik heb dat tot nu toe niet gedaan.

Bij de historie van 27 MHz voel ik dat nog veel sterker als ik dat nu zo zie. Veel van de mensen de erbij betrokken waren leven nu nog. Over 10 of 15 jaar is veel van die kennis verloren gegaan. Overigens heb ik 15 jaar geleden via via kort contact gehad met voormalig minister Neelie over dit onderwerp en over de reciproke-machtigingen voor ons amateurs.

Ik zit haast te denken of ik hier niet een boekwerkje over zou moeten schrijven. Ik moet nog even praktisch kijken hoe dat dan zou moeten, maar op zich is dat wel een mogelijkheid. De historie van de amateurvergunningen in NL (voor een deel overigens wel te achterhalen via wat erover in de amateurbladen staat) zou een veel dunner boek opleveren, maar misschien is dat te combineren door bijv. de historie van het contesten en first verbindingen of zo erin te betrekken. En uiteraard meer bronnen gebruiken dan mijn eigen herinnering.

In het geval van 27 MHz wil ik dan ook proberen te achterhalen hoe zich die gesprekken inderdaad hebben afgespeeld.

Ik zeg (nu) niet toe dat ik dit ga doen, ik ga er wel naar kijken, maar zijn er mensen die belangstelling hebben voor zoiets?
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3366
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#248 Bericht door Juul - PE0GJG »

Hee John,

Het blijft een aardige discussie. Geschiedenis hé. Ik vraag mij wel af of er mensen in geïnteresseerd zijn.

Ik ben dus kennelijk in de war betreffende het meerkeuze examen. ook bij mij zie dat dingen kunnen "vervagen".
En Frans, daar heb je een punt, hij was eerst PE0xxx en daarna PA2RNI. (PA2 omdat ie eerst PE0xx was)
Examen oproep.jpg
examen aantal geslaagden 1975 kopie.jpg
Ik denk dat wij "tegen elkaar aan praten" over 2 totaal verschillende gebeurtenissen.
Mijn schrijfsel gaat over de bijeenkomst bij Flip - PA0AD thuis op 2 juni 1980. Maar nogmaals daar was Bezemer niet bij.
En jij corrigeert mij en voert de naam van Bezemer op (PA1AD, Ad Bezemer). En daar liep het scheef. Ik denk dat het komt omdat de twee calls op elkaar leken - lijken.
Het hele verhaal over Bezemer heb ik geen notie van. Lees ik nu pas voor het eerst.

Ja, de MARC. Als je door CQPA leest gedurende de vele jaren stonden er diverse stukjes die niet echt uitnodigend waren voor een eventuele doorstroom naar het zendamateur zijn zoals jij en ik dat beoogden.
Kijk maar uit een CQPA van maart 1980.
MARC 1980 CQPA kopie.jpg

En nu dat teruglezende heeft ie PA0TLX wel gelijk gekregen.

Hier nog een stukje uit Electron november 1980

https://pixeldra.in/u/aCgHort7

De verenigingen,ook de VERON, waren in de wandelgangen ook niet zo voor een MARC, maar ja politiek en stemmen.
En toen was daar de D machtiging, bedoeld als opstap naar een C of B en A machtiging.
Ik persoonlijk was daar niet voor want je ziet als je de "noodzaak" tot doorstromen niet handhaaft komt er niks van terecht.
En zo kunnen inmiddels "genieten" van een, ik chargeer, van een verschuiving van de CB band naar bijvoorbeeld PI2NOS.
Gelukkig is daar nog PI3NOS, lekker rustig.......tot nog toe.
Vanavond ook weer, scheldwoorden, vloeken en andere "straattaa". Gelukkig ook nog een alleraardigst QSO over transceivers tussen een D amateur en een PA station. een verademing.
En de alom aanwezige "knijper" zat waarschijnlijk in de zon. Hij-zij was er dus niet.
Ik ben nu 48 jaar zendamateur en het zal mijn tijd nog wel duren gezien m'n leeftijd......hi

Laat onverlet dat ik onze "gesprekken" hier wel leuk vind.

Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Charles_
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2023, 22:33
Roepletters: PC3X
Locatie: Brabant

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#249 Bericht door Charles_ »

Eind zeventiger jaren veranderde het een en ander mbt machtigingen voor radiozendamateurs. Er werden nieuwe roepletterreeksen uitgegeven waarmee toen een einde kwam aan de uitgifte van PA0-calls. De nieuwe reeksen waren destijds: PD0; PE0; PE1; PA2; PA3. En een speciale call voor het "ruimteschip" of de "ufo" wat in Eindhoven staat, dat was PE2EVO.

Mijn vader, ik heb het radiovirus niet van een vreemde, ontving op 2 januari 1978 zijn eerste machtiging en dat was een C-machtiging en kreeg de call PE1BZC. Vrijwel precies twee jaar later slaagde hij voor de A-machtiging en kreeg de call PA3AUP die hij heeft gehouden tot aan zijn overlijden, nu een jaar geleden. Ik hoor het hem nog zeggen, had ik eerder het examen gedaan dat had ik nog een PA0-call gekregen.
Tijdens het leegruimen van zijn shack kwamen we heel wat documenten tegen, daardoor weet ik de exacte datums waarop mijn vader de machtigingen heeft ontvangen. En vakantiefoto's waarop zijn apparatuur prominent in beeld staat op de vakantielokaties van destijds.

Inderdaad vanaf 3 maart 1980 kon elke Nederlander een MARC-machtiging kopen op het postkantoor, zoals reeds door jou aangehaald. Ik heb hem toen ook gehaald. En vier maanden later was ik een kakelverse D-amateur met als call PD0LHE. Om een paar jaar later te slagen voor het C-examen en kreeg de call PE1ODQ.
Sinds 1976 geïnteresseerd in amateurradio.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 998
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#250 Bericht door PA0BAK »

Charles_ schreef: 11 jun 2023, 20:06 Mijn vader, ik heb het radiovirus niet van een vreemde
Bij mijn vader ging het anders om.......
Hij zat bij de eerste lichting D amateurs en werd later de eerste PE1.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3366
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#251 Bericht door Juul - PE0GJG »

Leuk heren om jullie "tijdlijn" te lezen en dus hoe het zo gekomen is.

De mijne is eigenlijk heel simpel. Ik had een Pionier xtal ontvanger gekregen en woonde toen vlakbij PA0MW - Hilversum.
Hij kwam binnen op mijn ontvanger op 80 mtr met AM modulatie. Omdat ik nogal veel knutselde met m'n Pionier kwam ik ook regelmatig bij Radio Gooiland bij ons in Hilversum.
Daar werkten 2 zendamateurs PA0JPH † en PA0ZE † en die besmetten mij met het zendamateur virus. We spreken begin jaren 60. Dus nooit 3mtr en 27 Mhz.
Mijn eerste 2mtr ontvanger was de "beroemde" 6J6 balansconvertor door PA0AJA.

screen 1.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#252 Bericht door PA0ETE »

JPH's eigenlijke beroep was spoorman, een collega van mijn vader, ik zie hem nog zo voor me. Als we het over dezelfde hebben: Jaap uit Soest. Hij woonde later in station Soestduinen, in het stationsgebouw. Geweldig! Jaap had ook een fraaie afkorting op zijn call, die ik hier niet zal noemen omdat het taalgebruik in deze topic gevoelig ligt ;-)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 998
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#253 Bericht door PA0BAK »

Juul - PE0GJG schreef: 12 jun 2023, 18:51woonde toen vlakbij PA0MW - Hilversum.
Manus Wortel, die heb ik leren kennen als een fanatiek vossenjager op de Jutberg :D
Hij en zijn xyl waren hele aardige mensen, helaas is hij silent key :cry:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3366
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#254 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA0BAK schreef: 12 jun 2023, 19:35
Juul - PE0GJG schreef: 12 jun 2023, 18:51woonde toen vlakbij PA0MW - Hilversum.
Manus Wortel, die heb ik leren kennen als een fanatiek vossenjager op de Jutberg :D
Hij en zijn xyl waren hele aardige mensen, helaas is hij silent key :cry:
Oh ? Dat is mij even ontgaan zeg! Schrikken dus.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3366
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Operating practice en huidig taalgebruik.

#255 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA0ETE schreef: 12 jun 2023, 19:04 JPH's eigenlijke beroep was spoorman, een collega van mijn vader, ik zie hem nog zo voor me. Als we het over dezelfde hebben: Jaap uit Soest. Hij woonde later in station Soestduinen, in het stationsgebouw. Geweldig! Jaap had ook een fraaie afkorting op zijn call, die ik hier niet zal noemen omdat het taalgebruik in deze topic gevoelig ligt ;-)
Ja klopt John, we hebben het over dezelfde Jaap.
Jaap werkte bij Radio Gooiland "in de kelder" en maakte bijvoorbeeld ook NED 2 convertors met een EC86 weet ik nog.
Ik weet niet of dat voor of na z'n spoor activiteit was. Ik denk daarvoor.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Plaats reactie