Plaatsen zonnenpanelen in hele woonwijk

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Plaatsen zonnenpanelen in hele woonwijk

#46 Bericht door TheoP »

Onze overheid laat wel meer steken vallen met het beschermen van haar burgers.
Gelukkig mogen we stemmen en kunnen het markt denken naar huis sturen.
Als we dat willen hè?

Theo

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: Plaatsen zonnenpanelen in hele woonwijk

#47 Bericht door pa5wil »

Ik krijg een reactie op de meting van het RDI. En ik heb wel een mantelstroom filter. De bewuste installatie is 2 huizen bij mij vandaan.

Beste mijnheer Woertman,

Recent ben ik met een collega geweest bij u voor het doen van een meting/onderzoek aan zonnepanelen.

Zoals aangegeven is er geen duidelijke Europese norm/limiet onder de 30 MHz voor radiated metingen. Dat maakt zonnepaneel meldingen op HF heel lastig voor de RDI om juridisch op te lossen/aan te pakken. Dit in afwijking tot boven de 30 MHz waar wel duidelijke normen/limieten zijn.

Wij hebben de meetdata nog een keer bekeken/besproken. Vooral de meting bij uw buurvrouw op 10 meter afstand van de gevel vonden wij apart. Wij zien dat de zonnepaneel installatie van uw buurvrouw, in afwijking van de andere 40 geplaatste zonnepanelen, rond 29 MHz een opvallende piek geeft en dit snel afnemend iets doorloopt boven de 30 MHz. Daar uw end-fed antenne bijna parallel aan deze panelen/installatie loopt en de coaxkabel zonder mantelstroom filter deel zich vrij dichtbij bevind, is de kans groot dat deze installatie een flink deel van de hinder bij u veroorzaakt.

Ondanks dat we rekening moeten houden met meetonzekerheden in onze veldmetingen, ga ik morgen het een en ander morgen voorleggen aan onze senior. Wij laten u weten wat de uitkomst hier van is. Mogelijk komt er als nog een vervolg onderzoek/actie van ons of de leverancier.
Wil

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: Plaatsen zonnenpanelen in hele woonwijk

#48 Bericht door pa5wil »

En ik kreeg nog een reactie van het RDI, ze nemen het toch wel serieus. De installateur, en de opdrachtgever nogmaals bericht gestuurd, maar die reageren niet.

Beste mijnheer Woertman,

Sorry voor de late reactie. Ik heb het een en ander ter beoordeling gegeven aan onze senior. Deze heeft de case nog eens goed bekeken en geanalyseerd.

Deze heeft besloten dat wij met een ander type spectrum analyzer en EMC meetantenne nogmaals een meting doen, om vast te stellen wat de overschrijding is boven de 30 MHz bij de installatie van uw buurvrouw.

Ik wilde hiervoor acties gaan uitzetten, maar helaas blijkt dat deze spectrum analyzer deze week voor kalibratie is opgestuurd naar de leverancier. Hoe lang hij weg is durf ik niet te zeggen, vooral in de vakantie periode duurt dit meestal wat langer.

Zodra deze terug is zal ik acties uitzetten om met een collega deze meting in te plannen.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Wil

Plaats reactie