Mag ik van op mijn station gesprekken voeren met andere radi

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Mag ik van op mijn station gesprekken voeren met andere radi

#1 Bericht door ON7RA »

Hoe zit dat in Nederland?

Mag ik van op mijn station gesprekken voeren met andere radioamateurs?

Wat voor onzin kraam je nu uit, hoor ik jullie allemaal zeggen!

Maar dit is het antwoord van het bipt op deze vraag!

Nee, het radiostation wordt enkel gebruikt om informatie over technische onderzoekingen en bijbehorende onderwerpen ongecodeerd door te zenden. Het is dus niet toegestaan om zijn levensverhaal te vertellen of versleutelde of gecodeerde berichten te gebruiken. Toch mag de houder van een vergunning voor een automatisch station of voor een van op afstand bediend station na toestemming van het BIPT versleutelde berichten gebruiken voor het beheer van zijn station.
Bij oefeningen georganiseerd door een Belgische nooddienst mag de houder van een bedieningscertificaat van de 5e categorie met de voorafgaande toestemming van het Instituut, communiceren over onderwerpen in verband met deze oefeningen.
Op verzoek van de autoriteiten die bevoegd zijn voor crisisbeheer, mag de houder van een certificaat van de 5e categorie de Belgische nooddiensten bijstaan door zijn stations van de 5e categorie in te zetten om het uitvallen van de elektronische communicatie op te vangen. Enkel in dat kader mag hij met name: versleutelde of gecodeerde berichten verzenden, alle stations van de 5e categorie gebruiken met de toestemming van de houder van de vergunning van het station in kwestie; en communiceren over onderwerpen in verband met de activiteiten van de nooddiensten.
FAQ overzicht

https://www.bipt.be/consumenten/radioamateurs
73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Mag ik van op mijn station gesprekken voeren met andere

#2 Bericht door PE2AAB »

Daar heb ik voor Nederland een kort antwoord voor. Ja dat mag hier in Nederland. Frequentie en vermogen gebruik uiteraard volgens de type vergunning van de vergunninghouder (registratiehouder heet dat tegenwoordig) en met zijn/haar supervisie.

Ik mag dus mijn dochter van 4 jaar oud bijvoorbeeld verbinding laten maken met de dochter van PE1RDP maar ook met elke andere amateur. Hier is dat toegestaan zonder aanvraag van een extra verlof o.i.d.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Mag ik van op mijn station gesprekken voeren met andere

#3 Bericht door Gert_PA2LO »

In aanvulling op het antwoord van Rick: net als in België mogen gesprekken echter niet versleuteld verzonden worden.
Meer uitgebreide informatie vindt u in met name artikel 10, eerste lid van de Regeling gebruik van frequentieruimte met meldingsplicht 2015.

Te vinden op: https://wetten.overheid.nl/BWBR0036375/2019-07-01

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Mag ik van op mijn station gesprekken voeren met andere

#4 Bericht door pe1rea »

Mijn (beperkte) zoon meld mij soms in in de ronde op zondagochtend.
Ik ben daar altijd bij.
Is toegestaan.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Mag ik van op mijn station gesprekken voeren met andere

#5 Bericht door PA3DJS »

Vanuit JOTA bezien, was ik ontzettend blij toen eenieder onder begeleiding verbindingen mag maken. Voorheen moest de zendamateur de verbinding beginnen en eindigen wat mij erg tegenstond als je leden had die het zelf ook konden.

De regels in België vind ik wel ingewikkeld in verhouding tot zoals ze hier nu geformuleerd zijn (ik heb het BE handboek voor de radioamateur op de site van het BIPT weer even ingekeken). Voor de liefhebbers:
https://www.bipt.be/consumenten/publica ... dioamateur
het stamt uit 2011

Dit geldt overigens niet alleen voor BE, maar bijvoorbeeld ook voor ES.

Oh ja, in Belgie mogen RZA's ook met RZA's praten, mits er door het land waar de roepnaam geregistreerd staat geen bezwaar tegen gemaakt wordt. Zie jullie artikel 19 en 20 in het Ministerieel besluit van 9 januari 2001.

Die "nee" snap ik dus niet, of heb je bepaaalde informatie weggelaten waardoor de context zoek is?

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Mag ik van op mijn station gesprekken voeren met andere

#6 Bericht door ON7RA »

:D @ PA3DJS

Als je de onderstaande link opent bij mijn eerste bericht, kom je op de pagina bipt radioamateurs .

Rechts bij FAQ: als je even naar beneden scrolt kom je deze vraag tegen en kan je zien, dat dat ik deze tekst gewoon heb gekopieerd en hier heb geplaatst! deze stamt waarschijnlijk nog uit de tijd van?

Dat er regels zijn ja, dat men niet over politiek mag praten, dat men met respect moet omgaan met mede amateurs, met ieder individu trouwens en niet over koetjes en kalfjes moet praten oké, maar de tekst bij het bipt vind ik een beetje kort door de bocht! Als men enkel mag praten over technische onderzoeken en bijhorende, dan zullen er veel heel snel zijn uitgepraat mijn gedacht! De weinige zelfbouwers die er nog zijn, hoor je bijna nooit meer over frequentie, en die hoorde je vroeger ook maar heel sporadisch, hadden te weinig tijd, en te druk met zelfbouw :)
73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Mag ik van op mijn station gesprekken voeren met andere

#7 Bericht door PA3DJS »

Helder, het citaat komt van het BIPT. Als je jullie Wet leest mag het wel, natuurlijk met de nodige beperkingen. Als je heel kritisch de tekst van het BIPT leest (de tekst uit jouw link), mag het ook, mits je je beperkt tot radiotechnische zaken. Het BIPT wil bij jullie geen gesprekken over koetjes en kalfjes. Bij ons is daar geen beperking meer op.

De tekst van het BIPT is volgens mij niet helemaal in overeenstemming met jullie Wet:
'Art. 19. De vergunninghouder kan een amateurstation gebruiken voor het doen van technische onderzoeken, alsmede voor het in verstaanbare taal, tekst of beeld uitwisselen van berichten met betrekking tot technische onderzoeken en voor berichten van persoonlijke aard waarvoor, uit hoofde van hun onbelangrijkheid, het gebruik van de telecommunicatie-infrastructuren niet vereist is."

Het is in mijn ogen ontzettend krom geformuleerd door het BIPT en voor een niet ingewijde niet te begrijpen. Ik las het snel, en ging v.w.b. de strekking van het citaat eerst ook de mist in. In plaats van "nee, maar", kan men in mijn ogen beter: "ja, zolang" gebruiken.

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Mag ik van op mijn station gesprekken voeren met andere

#8 Bericht door on4avt »

Dan mag er hier strikt genomen in België niemand nog zijn mond opendoen. Is een contest legaal dan?Is dat technische informatie , ?Je mag ook niet vermelden ,ik werk met een Kenwood en dat zijn heel goede toestellen ,ik vind die beter dan de yaesu. Je mag wel zeggen dat je er heel content van bent ,meer dan, je vorig toestel dat een yaesu was. Allemaal voorbij gestreeft. Geen enkele ON3 station mag iets zeggen op de band , vermits hun vergunning bewijst dat ze van techniek geen bal snappen. mijn vergunning bewijst dat dan wel, en ik snap er ook niet veel van. :o . Ik ben een amateur en werk me op; Ik hou me aan de meeste regels en dat zijn er al heel veel om bij te houden.
Technische informatie in een cw qso; ik heb een icom 7300,een endfed antenne en 100 watt . Zeer technisch ! :lol:

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Mag ik van op mijn station gesprekken voeren met andere

#9 Bericht door PA3DJS »

@ON4AVT:
Schiet je nu niet een beetje door?

Volgens jullie Wet (dus niet de tekst op de site van het BIPT) mag er meer, zie citaat van jullie Wet in mijn vorige bijdrage.
Het gaat om de toevoeging "en berichten van persoonlijk aard [en verder]".

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Mag ik van op mijn station gesprekken voeren met andere

#10 Bericht door PA0BAK »

Vroeger (sprak opa) stond er in de Nederlandse machtigingsvoorwaarden:
Een gesprek, door wiens onbelangrijkheid de telefoon niet in aanmerking komt.
Ook dat is natuurlijk op vele manieren uit te leggen in de huidige samenleving.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Mag ik van op mijn station gesprekken voeren met andere

#11 Bericht door PA3DAT »

Dat betekent toch gewoon dat je mag kletsebetsen en ouwehoeren zoveel je maar wilt, als het maar onbelangrijk is?
Want voor belangrijke zaken dien je gewoon de telefoon te pakken. Het lijkt een beetje op een concurrentiebeding ter bescherming van de telecomsector...

Wat dat betreft zijn de Belgische en Nederlandse wetgeving vrijwel gelijk.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Mag ik van op mijn station gesprekken voeren met andere

#12 Bericht door Yannick PE2YSB »

PA3DAT schreef:Dat betekent toch gewoon dat je mag kletsebetsen en ouwehoeren zoveel je maar wilt, als het maar onbelangrijk is?
Want voor belangrijke zaken dien je gewoon de telefoon te pakken. Het lijkt een beetje op een concurrentiebeding ter bescherming van de telecomsector...

Wat dat betreft zijn de Belgische en Nederlandse wetgeving vrijwel gelijk.
Precies, is nog uit de tijd dat de staat een monopolie had op de telefoon en bang was inkomsten te verliezen.
Op oude examens in NL ben ik nog wel eens de vraag tegen gekomen (van de strekking, precieze vraag weet ik niet meer ;-) ): Je bent onderweg naar een werk gerelateerde afspraak maar zult later zijn. Mag je via de mobiele transceiver een mede zendamateur vragen dit door te geven aan jou afspraak?" antwoord: Nee.

Opzich is daarom bijzonder dat als het bijvoorbeeld over plaatsen van antenne's gaat zendamateurs zich beroepen op dingen als vrijheid van nieuwsgaring, rechten van de mensen, vrijheid van meningsuiting etc etc. terwijl de informatie die je via je antenne ontvangt of alles behalve nieuwswaardig is :)
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Mag ik van op mijn station gesprekken voeren met andere

#13 Bericht door PA3DJS »

@Yannick:
Zo'n boodschap doorgeven mag nog steeds niet (Regeling gebruik van frequentieruimte met meldingsplicht 2015, art 10, sub b).

Het mag zelfs niet al is die persoon op het werk een zendamateur, het is en blijft de "derde", en een boodschap welke niets met radio-experimenten te maken heeft.

Ik ga hier ook wel flexibel mee om, vooral tijdens voorbereidingen JOTA. Voorbeeld:
Je staat bovenin de JOTA toren en je bent klaar om met hijswerkzaamheden te beginnen, Laura, Tim en Arie kunen komen. Ik geef dat via de porto door aan een andere zendamateur (op de grond) die vervolgens dit bericht doorgeeft aan de drie personen (of hun (bege)leiding).

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Mag ik van op mijn station gesprekken voeren met andere

#14 Bericht door Yannick PE2YSB »

PA3DJS schreef:@Yannick:
Zo'n boodschap doorgeven mag nog steeds niet (Regeling gebruik van frequentieruimte met meldingsplicht 2015, art 10, sub b).

Het mag zelfs niet al is die persoon op het werk een zendamateur, het is en blijft de "derde", en een boodschap welke niets met radio-experimenten te maken heeft.

Ik ga hier ook wel flexibel mee om, vooral tijdens voorbereidingen JOTA. Voorbeeld:
Je staat bovenin de JOTA toren en je bent klaar om met hijswerkzaamheden te beginnen, Laura, Tim en Arie kunen komen. Ik geef dat via de porto door aan een andere zendamateur (op de grond) die vervolgens dit bericht doorgeeft aan de drie personen (of hun (bege)leiding).
Correct, mag inderdaad niet, maar ik doelde op Aloys zijn opmerking over het beschermen van de telecomsector.
Daar komt het natuurlijk gewoon vandaan.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Mag ik van op mijn station gesprekken voeren met andere

#15 Bericht door Radioot »

Groene boek (4de druk 1972) blz 420 Artikel 12 Inhoud der uitzendingen lid 2.

De houder is bevoegd de inrichting te gebruiken tot het uitzenden van mededelingen, welke uitsluitend betrekking hebben op de inrichting en op de door middel van de inrichting te nemen proeven, alsmede tot het uitzenden van opmerkingen van een persoonlijk karakter waarvoor, uithoofde van haar onbelangrijkheid, het gebruik van de openbare telegraaf, of telefoondienst niet in aanmerking zou komen.


Denk niet dat het staatsmonopolie op de openbare telegraaf of telefoondienst gevaar liep.

Plaats reactie