Corona Virus.

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4555
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Corona Virus.

#46 Bericht door PE1PQX »

PA3DJS schreef: Je hebt een aardig percentage mensen nodig dat immuun is om bij dit virus de groeifactor < 1 te krijgen.

Ik ga even héél laag zitten: 50% dat zijn zo'n 8 miljoen mensen. Voor mazelen heb je dacht ik >90..95% nodig. Als je in één jaar tijd 50% wilt bereiken, heb jij bij 3% ziekenhuisopname in één jaar tijd 240.000 ziekenhuisopnames. Reken even op 7 dagen bezetting van een bed, dan heb je full-time zo'n 4500 bedden nodig, met personeel en apparatuur.

Oh ja, aangenomen dat het aantal nieuwe zieken/week mooi gelijkmatig verdeeld is over het jaar. Met processen waarin een exponentiele groeifactor zit, is dat zonder strakke tegenkoppeling niet te doen (die mooie spreiding over het jaar).

Als zo'n strategie gaat worden doorgevoerd, zullen we ook aardig wat extra doden krijgen. Stel dat 1% overlijdt (van 8 miljoen), heb je het over 80.000 doden t.g.v. corona.

Ik mag hopen dat bij zo'n strategie er nu al veel meer besmettingen zijn, zodat het percentage overlijden en ziekenhuisopname lager uit valt.
Ik vraag me af waar jij al die getallen vandaan gevist hebt...

De WHO (World Health Organisation) adviseert ook tegen een lock-down, en daar zitten toch echt de knappere koppen dan wij hier met zijn allen.

Nogmaals: om immuniteit te kunnen behalen heb je eenmaal besmettingen nodig, het menselijk afweer systeem is een prachtig staaltje natuur. Zonder ga je het echt niet redden.
De eerste 'immune' mensen zijn er al: die zijn genezen van een corona besmetting/infectie.

Zodra je tot een lock-down besluit, daalt inderdaad de besmettingsgraad maar stijgt de mate van immuniteit van de bevolking juist niet. Zodra je de lock-down opheft, krijgt het virus opnieuw de vrije hand om de zwakkere mens te besmetten. Dat wil je geen 2e keer in de hand werken met alle gevolgen van dien, waaronder op economisch vlak.
"Flatten the curve" heet het ook wel, gecontroleerd uitzieken met zijn allen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

on4avt
Berichten: 1503
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Corona Virus.

#47 Bericht door on4avt »

Aanvankelijk werd gedacht dat mensen maar één keer besmet kunnen worden met het coronavirus. Later bleek dat enkele patiënten in China voor een tweede keer besmet waren.

https://www.hln.be/nieuws/buitenland/da ... ~ae257169/

Ik lees bovenstaande in de krant. Ik persoonlijk geloof zelf niet in inentingen.
Vb Griep, het is ieder jaar een nadere vorm ervan. En dan nog gecontroleerd besmetten ?
Hoe kan je dat in godsnaam beheersen?
Ik zou het liefst niet besmet worden, ben astma patiënt .

Frankyboy
Berichten: 241
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: Corona Virus.

#48 Bericht door Frankyboy »

F0NVA schreef:
PE1PQX schreef: ...dat wel en dat krijg je alleen als je gecontroleerde besmettingen toe laat.
Gelukkig hebben de beschaafde Europese landen hun grenzen gesloten, en één land zelfs gebarricadeerd, voor jullie 'gecontroleerde besmettingen'.
Kijk je ook even na je eigen "beschaafde" landgenoten:

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/982 ... naar-Hulst

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... -niet-naar

https://www.nu.nl/coronavirus/6037602/k ... elgen.html

Gebruikersavatar
ex-F0NVA
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 jun 2019, 18:44
Roepletters: F0NVA
Locatie: Over de Schreve

Re: Corona Virus.

#49 Bericht door ex-F0NVA »

Frankyboy schreef: Kijk je ook even na je eigen "beschaafde" landgenoten:
Dat zijn niet mijn landgenoten. Ik ben Fransman.
À bois noueux, hache affilée.

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 481
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

Re: Corona Virus.

#50 Bericht door PA0MJM »

NOS:
Waarom afstand houden en binnenblijven ondanks waarschuwingen zo lastig is
https://nos.nl/artikel/2328055-waarom-a ... ig-is.html

Hierin komen de gedragspsycholoog Martin Appelo en Emeritus hoogleraar publieke opinie Henri Beunders aan het woord:
Daarnaast benoemen zowel Apello als Beunders de Nederlandse cultuur als bepalend voor het eventueel negeren van een overheidsboodschap. "In Frankrijk en Italië is de familiezin veel groter. Daar zijn mensen veel meer bij elkaar", zegt Beunders. "Ook in Azië werken mensen meer als collectief, en dus wordt er beter geluisterd."
In ons land zijn we gewend om zelf keuzes te maken.
Mijn zoon is eind 2019 2x lang in China geweest. Zijn mening was toen ook al: In China draait alles om het collectief.
Dat kennen we hier niet. Hier is individualisme het grootste goed. Authentiek zijn is belangrijk.

Daarom is naar mijn mening een Lock Down per definitie hier in NL onmogelijk.
En omwille van volksaard zijn er dus verschillende oplossingen in verschillende landen. Er is niet één oplossing.
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Corona Virus.

#51 Bericht door PA3DJS »

Hoe andere landen het doen, kun je in diverse grafieken zien, zoals deze
https://twitter.com/Datagraver/status/1 ... 97/photo/2

Let wel even op de verticale as (logaritmisch). Ik pak expres het aantal doden (plaatje rechts boven), vanwege dat dit wellicht beter bijgehouden wordt dan het aantal besmettingen. Een aantal aziatische landen doet het dan echt beter dan wij hier in Europa.

Taiwan staat er helaas niet bij, maar dat zal wel te maken hebben met dat Taiwan geen zetel heeft in de WHO. Een aantal aziatische landen heeft waarschijnlijk geleerd van de SARS en MERS uitbraken.

Iets over de Taiwanese aanpak:
https://www.mo.be/nieuws/taiwan-bewijst ... pak-corona

pe1rxq
Berichten: 362
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Corona Virus.

#52 Bericht door pe1rxq »

Helaas moet je op nog een paar dingen letten.
Zoals het feit dat een aantal van die grafieken per 1 miljoen of per 100000 inwoners zijn. Dat soort vergelijkingen lijken misschien 'eerlijker' maar alleen als de regio met besmettingen ook overeenkomt met het land....
Bij de getallen van China is dat overduidelijk, het land komt er best goed vanaf in de grafiekjes, maar zou je dezelfde grafiek per provincie maken wordt het plaatje anders.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Corona Virus.

#53 Bericht door PA3DJS »

pe1rxq schreef:Helaas moet je op nog een paar dingen letten.
Zoals het feit dat een aantal van die grafieken per 1 miljoen of per 100000 inwoners zijn. Dat soort vergelijkingen lijken misschien 'eerlijker' maar alleen als de regio met besmettingen ook overeenkomt met het land....
Bij de getallen van China is dat overduidelijk, het land komt er best goed vanaf in de grafiekjes, maar zou je dezelfde grafiek per provincie maken wordt het plaatje anders.
Binnen één grafiek (bijvoorbeeld het aantal overledenen, rechtsboven in het vierluik) is de verticale schaal voor alle curven gelijk. Dus die curven kun je prima met elkaar vergelijken (ik snap even niet waar jij naar toe wil met je opmerking over 1M versus 100k).

Zelfs als je dan naar Hubei Province kijkt, doen wij (heel NL) het niet zo goed. Ik zie de mensen denken: "ja, maar China.....". Helder, kijk dan even naar Z-Korea, Hong Kong, Japan en Australië.

pe1rxq
Berichten: 362
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Corona Virus.

#54 Bericht door pe1rxq »

Het ging me niet over 1 miljoen versus 100000. Het ging me over het simpelweg delen door de bevolking om een grafiek 'vergelijkbaar' te maken.
China is groot en heeft veel inwoners die duizenden kilometers van de brandhaard zitten, dan komen die grafieken er veel te mooi uit.
Italie is een land met een gigantisch probleem in het noorden, maar pak je heel het land dan zien de grafieken er heel anders uit.

Ook de vergelijking tussen Nederland en Italie die dit weekend populair werd is twijfelachtig.
Zo is er een redelijk arbitrair begin genomen (kijk maar eens goed, de meeste van die grafiekjes beginnen met Nederland hoger dan Italie en eindigen met Nederland onder de lijn van Italie zodat het in het midden lekker op elkaar valt) en hebben al diverse statistici kritiek geleverd op de plaatjes.
Wat voor sommigen lijkt als 'precies hetzelfde' zou volgens de gangbare normen onder wiskundigen grofweg een factor 1.5 ernaast zitten...
En met slechts 20 meetpunten is de onzekerheid nog veel te hoog om simpelweg door te extrapoleren.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Corona Virus.

#55 Bericht door PD2R »

Leuke grafiekjes Wim maar dergelijk statistieken zijn niet helemaal accuraat. PE1RXQ geeft al een duidelijk voorbeeld waar het o.a. mis gaat.
Overigens, als ik naar de grafieken kijk dan vind ik het verschil met andere landen in Europa die de grenzen dicht hebben gegooid helemaal niet zo groot.
Maar goed, blij dat onze regering naar rationele argumenten luistert en niet de emotionele.

Sterkte allemaal.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Corona Virus.

#56 Bericht door PA3DJS »

PD2R schreef:Leuke grafiekjes Wim maar dergelijk statistieken zijn niet helemaal accuraat. PE1RXQ geeft al een duidelijk voorbeeld waar het o.a. mis gaat.
Overigens, als ik naar de grafieken kijk dan vind ik het verschil met andere landen in Europa die de grenzen dicht hebben gegooid helemaal niet zo groot.
Maar goed, blij dat onze regering naar rationele argumenten luistert en niet de emotionele.

Sterkte allemaal.
Welk duidelijk voorbeeld bedoel jij van PE1RXQ?
Je spreekt van "grafiekjes", ik doel alléén op de grafiek die het aantal overledenen/1M aangeeft.

@PE1RXQ:
Ik vermoed dat jij naar een andere grafiek van de vier kijkt. Ik doel alleen op de grafiek met het aantal overledenen/1M inwoners. NL zit gewoon boven Italie en diverse Asiatische landen steken véél gunstiger af.

pe1rxq
Berichten: 362
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Corona Virus.

#57 Bericht door pe1rxq »

De link verwees naar een hele verzameling grafiekjes.
Maar degene die jij bedoelt is nu net zo eentje die per miljoen inwoners van een land gaat.
Die kun je dus niet zomaar vergelijken.
Zou je dezelfde plaat niet voor Italie maar voor Lombardije maken dan ziet het er heel ander uit.
Lombardije met 10 miljoen inwoners en een bevolkingsdichtheid vergelijkbaar met Nederland is veel beter te vergelijken dan heel Italie.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Corona Virus.

#58 Bericht door PA3DJS »

pe1rxq schreef:De link verwees naar een hele verzameling grafiekjes.
Maar degene die jij bedoelt is nu net zo eentje die per miljoen inwoners van een land gaat.
Die kun je dus niet zomaar vergelijken.
Zou je dezelfde plaat niet voor Italie maar voor Lombardije maken dan ziet het er heel ander uit.
Lombardije met 10 miljoen inwoners en een bevolkingsdichtheid vergelijkbaar met Nederland is veel beter te vergelijken dan heel Italie.
Over de link, daar had ik dit bij staan: Ik pak expres het aantal doden (plaatje rechts boven), vanwege dat dit wellicht beter bijgehouden wordt dan het aantal besmettingen.

Als ik Noord-Brabant vergelijk met NL, krijg ik ook meer doden/1M inwoners van Noord-Brabant. Voor diverse andere landen zal dat ook gelden.

Ik heb geprobeerd duidelijk te maken dat er een andere aanpak mogelijk is (dan dat wij hier in Europa doen). Die aanpak is: heel veel testen, opsporen en isoleren.

Even terzijde:
Als je kijkt naar NL (en diverse andere EU-landen), dan zie je dat de afgeleide van de grafiek (de helling) nog nauwlijks afneemt met het voorschrijden van de tijd, en dat stemt mij niet goed.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Corona Virus.

#59 Bericht door sottezero »

Bovendien zijn landen heel anders.
Italie heeft boven de 39 jaar oud bijna overal veel meer percentage ouderen.
Bovendien doen ouderen in grote gezinnen ook de kinderopvang, hier dumpen we ze in de creche.
Dus een besmet kind infecteert ouderen in de familie direct.

In italie is alles zeer "sociaal", dus iedereen zoent, knuffelt, geeft handen, zit dicht bij elkaar.
Hier eigenlijk alleen in brabant bij carnaval.

En als je dan de 'franse' slag hebt, waarbij besmette italianen 5 dagen lang rond lopen terwijl ze besmet zouden zijn en pas op dag 6 thuis quarantaine krijgen, tja.... Zonder frankrijk, spanje en italie, hadden we in Europa waarschijnlijk net als met SARS en de Aziatische griep de dans ontsprongen.

Gebruikersavatar
ex-F0NVA
Berichten: 147
Lid geworden op: 24 jun 2019, 18:44
Roepletters: F0NVA
Locatie: Over de Schreve

Re: Corona Virus.

#60 Bericht door ex-F0NVA »

Een prachtig artikel in de Vlaamse krant "De Standaard" van vandaag. Een artikel met mooie foto's over de 'hollandse' slag. Helaas is het een betaald artikel.

Afbeelding
À bois noueux, hache affilée.

Plaats reactie