Waar je gebruik je een porto voor?

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

Waar je gebruik je een porto voor?

#1 Bericht door vk2gwk »

Elders op dit form wordt gediscussieerd over de kwaliteit/prijs van Chinese porto's. Ook zag ik recent een aankondiging van al weer een nieuwe porto (6m - 70cm) van Yaesu. Ziet er verleidelijk uit, Maar.....

Nou ben ik toch al een hele tijd zendamateur (ruim 45 jaar) en ik heb vroeger ook wel eens een porto gehad (laatste - een dualbander van Kenwood - gekocht in 1992). Maar die ligt al ruim 10 jaar ongebruikt in de kast. In het begin nam ik 'm wel eens mee op zakenreis maar de meeste buitenlandse repeaters zijn al net zo verziekt als die in NL. Of je kreeg geen gewoon geen antwoord omdat er geen activiteit was.

Verder gebruikte ik het ding tijdens het shoppen met mijn vrouw (die had er ook een - PA3ADR, nu VK2GWI) en dan konden we mekaar terugvinden als we ieder ons weegs waren gegaan.

Maar ja, nou hebben we allebei een mobiele telefoon...... en sinds we een mobile hebben heb ik de portofoon niet meer aangeraakt.

Dus.... ik ben reuze benieuwd waar de doorsnee zendmateur de portofoon voor gebruikt????? (afgezien natuurlijk van die amateurs voor wie het de enige set is - maar dan nog: wanneer gebruik je hem echt als porto=draagbaar). Laat horen!
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

PA1JVS
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 mei 2005, 22:31
Locatie: lekkerkerk
Contacteer:

#2 Bericht door PA1JVS »

Ik gebruik mijn portofoon een Yaesu VX6E vrij regelmatig.
Tijdens evenementen (beurzen, Jota, enz), in een luchtballon als /AM,
als ontvanger, als controlemiddel (werkt de zender op een dummyload),
Als ik ergens heen ga gaat regelmatig de portofoon ook mee.
mvg PA1JVS

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2567
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#3 Bericht door PA5COR »

Evenementen,beurzen zowel bezoekend als zelf organiserend om contact te houden met elkaar (zendamateurs)

Achter huis in de zon en tuin zittend
Vakantie in Frankrijk, gaat prima.
een porto op een huisfrequentie voor een paar zendamateurs in de buurt
Etc.

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#4 Bericht door vk2gwk »

PA5COR schreef:Evenementen,beurzen zowel bezoekend als zelf organiserend om contact te houden met elkaar (zendamateurs)
snip
Etc.
Ja dan had ik hem ook wel eens mee, en dan werd je horendol van al het gel*l en alle QRM op de aanroep frequentie. Gauw uit dat ding....
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#5 Bericht door Yannick PE2YSB »

ik gebruik hem om een beetje te luisteren buiten de amateur banden, airtraffic mee luisteren enzo terwijl ik op de trein zit te wachten. Daarnaast zitten er hier in Eindhoven toch wel wat meer zendamateurs in het gebouw, kunnen we met elkaar wat praten terwijl we in de rij van de kantine staan.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Michel-nl
Berichten: 448
Lid geworden op: 22 jul 2007, 09:45
Locatie: Boornbergum (Fryslân)

#6 Bericht door Michel-nl »

wij gebruiken een porto/mobilofoon systheem onder een 7 tal fotografen van onze 112 fotografie groep.
dus wij blazen de oude motorola portofoon's weer nieuw leven in :P

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#7 Bericht door Steef »

Inderdaad ook om eigen signalen te controleren, en als breedband ontvanger. Gewoon radio, maar ook wereldomroep enzv.

Ook kan ik ermee vanaf het qrl de repeater werken/beluisteren. Thuis op de "huis frequentie" mee luisteren. Tevens kan ik hier tijdens evenementen nog steeds mee luisteren met de politie. (een groot stadion vlak bij het qrl)
Wie praat luistert niet

pe1br
Berichten: 619
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

#8 Bericht door pe1br »

Ik heb de porto afgelopen weekend nog mee gehad naar het Veron Pinkster Kamp en daar is het echt super handig om naar de kamp radio te luisteren en in te melden of even contact te zoeken met de amateur die je wilt bezoeken.

straks gaat de porto ook weer mee naar de hamradio in friedrichshafen.
Daar is het erg handig om contact te houden met andere afdelings leden van de veron twente die in verschillende huisjes in hetzelfde dorp zitten en op de markt zelf om elkaar weer te vinden.

Verder heb ik me porto meestal bij me op radiomarkten en amateur evenementen.

johan1997
Berichten: 59
Lid geworden op: 23 feb 2007, 16:18
Locatie: Emmen ( MM ) :-)

#9 Bericht door johan1997 »

Mijn porto wordt eigenlijk alleen maar gebruikt door een goede kennis van mij , om te luisteren naar de repeaters.( al 4 jaar )
Zelfs de antenne die hij er bij gebruikt komt hier weg . :lol:

Het is voor hem de enigste mogelijkheid om toch wat te kunnen horen op 2m en 70cm.

Ik zal de porto wel een keer weer krijgen , vast wel. :)
Johan PD1AQG JO32LS R11

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

VX-1

#10 Bericht door PE2AAB »

Ik heb o.a. een Yaesu VX-1 portotje. Ligt standaard in de armsteun van mijn auto en gaat dus vaak mee naar diverse plekken.

Luister vaak op de AIR band (131.000 AM, Tower Eindhoven)
Als ik naar de golfbaan rijd stop ik vaak eerst nog even bij de spottersplaats als ik te vroeg ben.

Tevens gebruik ik hem als 2m/70cm porto tijdens o.a. JOTA en andere activiteiten.

Omdat ik techniek doe bij een tweetal lokale omroepen op FM gebruik ik de radio functie ook om te luisteren of er signaal en/of audio is.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Johan PD1JMB
Berichten: 91
Lid geworden op: 13 feb 2007, 22:25
Locatie: Utrecht

#11 Bericht door Johan PD1JMB »

Ik heb een Kenwood TH-D7, een beetje afgeragd exemplaar.
Ik gebruik hem voor duplexen lokaal en mobiel contact als ik onderweg ben naar mensen (niet altijd amateurs :P)

Ook ben ik zo nu en dan wel eens trein-mobiel tussen Amsterdam en Utreg, aangezien je buiten de bebouwde kom van Amsterdam prima met PI2NOS kan werken in de trein.

Een porto is altijd handig, maar de accu's zijn erg duur en het bereik matig.
Ik gebruik een dualband telescoop sprietje, en dat werkt in ieder geval stukken beter dan die korte stompjes die bij portofoons worden geleverd.

KI6APR
Berichten: 429
Lid geworden op: 30 okt 2008, 01:40
Locatie: Woodland, California

#12 Bericht door KI6APR »

Henk,

Ik heb een VX6R aangeschaft om mobiel te gebruiken. Er is een repeater met een grote voetprint die ik altijd gebruik tijdens mijn commute.

Ik had al een FT857D maar wilde geen gaten boren in mijn nieuwe Ford F150. Dus het is de VX6R met een magneetvoet antenna geworden.

Later heb ik ook een VX170 gekocht die ik nu gebruik voor APRS in dezelfde truck. Inderdaad, met een tweede magneetvoet antenne.

Misschien wordt de FT857D nog een keer ingebouwd en blijft een van de porto's nog in gebruik voor APRS. (Ik heb een TS2000 in mijn shack.)

Echt portable gebuik heb ik er nog niet voor.

By the way, de repeater waar ik op doelde is OK. Er is activiteit en afgezien van 1 persoon met een "tourette syndrome" is men zeer beleefd.

Ik weet niet hoe dat nu in Australie en in Nederland gaat. Als er nooit iets te horen is op de repeaters of wanneer men roept en er nooit iemand terug komt is de aardigheid er snel vanaf.

Jan
Voorheen PA0PWR, nu KI6APR

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#13 Bericht door wbeekman »

Vroeger gebruikte ik de porto heel vaak, maar tegenwoordig moet je een flinke lijst bij je hebben met welke CTSS tonen een repeater moet worden aangesproken.

Niet erg handig als je mobiel (vanuit de auto) actief bent.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

#14 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 13 okt 2013, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

#15 Bericht door PA2LAD »

PF3CH schreef:Dan is mijn Alinco wel handig; kan veel repeaterfreq in programmeren, incl tonecodes, en dit alles dan ook nog aanduiden met de call van de betreffende reapeater :lol:
Ben ik ergens in het land, dan hoef ik alleen de porto af te stemmen op de repeatercall -die staat dus dan ingegeven-, makkelijker kan het niet :lol:
Zo heb ik het ook gedaan met mijn GP380, alleen staan ze bij mij gesorteerd op plaatsnaam. Wil ik ook gaan veranderen, want onderweg zoeken terwijl je rijdt is ook niet zo handig. Ik denk dat het gemakkelijker is om Nederland in gebieden te verdelen en dan alle repeaters bij elkaar zetten die in een zelfde gebied zitten. De GP380 software kent geen zones zoals in de MT2100 en de MX2000/3000 en met die optie zou het indelen nog gemakkelijker zijn. Voor wie het nog niet wist: als je bij de GP380 software een kanaal wilt tussenvoegen, dan moet je de kanaalweergave op spreadsheet schakelen. Met de rechtermuisknop kan je dan insert kiezen. Schakel dan weer terug naar de tabblad weergave om alles van dat kanaal in te voeren. Jammer genoeg komen niet alle gegevens die wel op het tabblad staan in het spreadsheet voor. Als Motorola het ooit voor elkaar krijgt dat je die kanaallijst kan exporteren en hergebruiken in b.v een GP360 of een mobilofoon zou helemaal een hoop tikwerk besparen.

Plaats reactie