Okaphone Elektronika

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: Okaphone Elektronika

#16 Bericht door PA3ECZ »

andreph5c schreef:Zeer klant vriendelijk en betrouwbaar, en als je veel dingen wilt halen op Zaterdag middag ( is het vaak druk daar ) dan stuur ik een paar dagen van tevoren een mailtje en dan liggen de onderdelen altijd keurig kant en klaar.

Okaphone had vroeger ook nog een groothandel in de installatie materiaal onder de naam Oskar Keip maar dat is er niet meer.

En ja vroeger waren er veel van dit soort zaakjes in de provincie, ook hoka en vooral de bij piaren zeer bekende Ypma in Veendam met de bekende meneer met de pijp ( leverde vroeger meing "harrie fm tx " aan de de grote piraten in het westen oa Hofstad en Decibel.... ) helaas ook al jaren weg
Ja, dat waren nog eens tijden, lekker snuffelen en struinen naar allerlei materiaal in de winkel van Tjebbe.
Bijlagen
IJPMA-1.JPG

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Okaphone Elektronika

#17 Bericht door PA0ETE »

Leuke topic!

Ik ben ooit voor artikelen in RAM (is er ook niet meer :-) ) een aantal van deze zaken bij langs geweest, o.a. Technica in Nijmegen, die op dat moment twee minuten lopen van de RAM-redactie vandaan zat. (Maar ik kwam met de trein, eerst naar Technica, en toen net voordat ze sloten nog even naar de uitgeverij :-)

Voor het blad Satellite heb iets soortegelijks op wat grotere schaal gedaan: een flink aantal zaken in satelliet-tv-ontvangers. Daar zat overigens enige overlap in. TT Electronics doet bijvoorbeeld beide.

-Verwijderd account

Re: Okaphone Elektronika

#18 Bericht door -Verwijderd account »

Technica in Nijmegen is ook zo'n bekend adres alsof de tijd daar heeft stilgestaan. Ben daar meerdere malen geweest toen ik nog in die regio woonachtig was. Bestaat die winkel nog steeds?

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Okaphone Elektronika

#19 Bericht door PA0ETE »

Technica is vorig jaar of het jaar daarvoor helaas gestopt,

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Okaphone Elektronika

#20 Bericht door PA0ETE »

En niet over de copyrights beginnen, de enige eigenaar van de copyrights op zowel foto's als de tekst ben ik zelf :-)
03-1055a.jpg
03-1055a.jpg (31.14 KiB) 5383 keer bekeken
"Onderdelen zijn de hoofdmoot. De rest is bijzaak."

Onderdelenzaak Technica in Nijmegen

De laatste overgebleven onderdelenzaak in Nijmegen is Technica. De winkel, opgericht door de vader van de huidige eigenaar Van der Pol, zit al sinds 1950 op het huidige adres in de Van Welderenstraat, en de inrichting van de zaak is in al die jaren ook nauwelijks veranderd. Uniek aan de zaak is dat er vrijwel geen disco-licht of geluidsapparatuur te vinden is. Het bedrijf leeft bijna geheel van de onderdelen voor reparatie en voor zelfbouw. Een winkel, zoals je ze zelden nog ziet, en dat is jammer.

Van der Pol staat sinds 1973 bij Technica achter de toonbank. "De winkel is net na de oorlog door mijn vader begonnen. Die werkte in de oorlog in een fietsenhandel annex radiozaak buiten de stad. In de oorlog hadden de mensen geen geld, en zo werd er soms zelfs betaald met levende konijnen. Toen de oorlog voorbij was dacht mijn vader, dat kan ik ook zelf, zo'n zaak opzetten, en dat heeft hij toen gedaan. De handel bestond in die tijd vooral uit buizen en losse spoelblokken. En verder dat hele oude spul van Amroh, en wat van Philips. De mensen bouwden toen hun radio's nog zelf. We zaten eerst aan de Koningstraat, wat tegenwoordig het Koningsplein in Nijmegen is. Mijn vader wilde graag uitbreiden, en in 1950 zijn we verhuisd naar dit adres. Ik heb zelf op school gezeten bij Rens en Rens in Hilversum. Dat was toen nog heel anders dan nu. Het was een pure elektronicaopleiding, maar in de tijd dat ik daar zat waren er nog geen transistoren natuurlijk. Vanaf 1970 stond ik af en toe hier in de winkel, en in 1973 ben ik full-time in de zaak gekomen. In de topperiode, in de jaren zeventig, hadden we nog twee personeelsleden rondlopen. Mijn vader overleed in 1980, en sinds die tijd run ik de zaak."
03-1055b.jpg
03-1055b.jpg (50.12 KiB) 5383 keer bekeken
Verloopstekker

Het is vakantietijd, en tijdens het interview zijn er doorlopend klanten in de winkel. Van der Pol neemt er alle tijd voor, ook al staat het vol. Het nadeel is dat je soms moet wachten, het voordeel is dat je goed geholpen wordt. Opvallend is vooral het aantal mensen dat zonder enige kennis voor kleine reparatieachtige dingetjes komt.
Terwijl een man met een dikke buik (tevergeefs) vraagt of hij een verloopstekker van 2,50 kan poffen, komt er een oudere dame binnen met een wereldontvanger. De telescoopantenne is er af, en ze wil graag een nieuwe. Eerst wordt er een antenne bij gezocht. Vervolgens blijkt dat haar man, die de kapotte oude antenne verwijderd heeft, ook een paar pasringetjes heeft laten verdwijnen. De man heeft ze vermoedelijk niet eens gezien. Ook deze blijken voorradig. Als de radio vervolgens wordt uitgeprobeerd, blijkt hij het niet te doen. 'Het kan zijn dat de batterijen leeg zijn.' Nadat er nieuwe batterijen zijn geplaatst, blijkt de ontvanger inderdaad weer te werken.
"Ik heb vroeger zelf ook aan de elektronicahobby gedaan. Ik heb zenden eigenlijk altijd wel leuk gevonden. Het was alleen jammer dat je geen muziek mocht draaien, alleen maar praten. Ik ben niet zo'n prater, dus dat vond ik weer niet leuk. Het meeste dat ik gedaan heb is zelf versterkers bouwen. Maar ook ontvangers, en zijdelings wat gitaarelektronica. Ik heb ooit nog geprobeerd om BASIC te leren voor mijn Commodore 64 computer vroeger. Daar ben ik ook ooit mee begonnen, maar gaandeweg is het als hobby voor mij minder belangrijk geworden."
"Ooit hebben we hier scanners en dergelijke verkocht. We zijn daarmee gestopt op het moment dat de politiecommunicatie digitaal zou worden. PMR hebben we nooit gehad, zendbakjes wel. Heel vroeger, van Senfor en van Amroh. Onderdelen is voor ons altijd de hoofdmoot geweest, en dat is nog steeds zo. De rest is bijzaak."
"Discoapparatuur daar heb ik nooit zoveel in gedaan. Dat liep ook veel harder in de tijd toen er veel piraten waren. Er is wat de jongelui betreft veel veranderd. En ik wil hier ook geen dingen van zes à achthonderd euro meer neerzetten. Ze verouderen zo snel, en dan kun je er niets meer mee."
03-1055c.jpg
03-1055c.jpg (45.69 KiB) 5383 keer bekeken
Blauwe LED

"Hifi-spullen hebben we ooit ook nog gehad, en heel vroeger hadden we modelbouwspullen. Zoals je ziet hebben we aan beide kanten van de toonbank kasten. Aan de kant waar nu de klanten staan, stonden vroeger de modelbouwtreinen. Maar dingen als satelliettelevisie daar ga ik me niet meer in verdiepen voor die paar jaar dat ik nog werk."
Er komen twee jongens binnen, die een blauwe LED bij zich hebben, waar op een slordige manier bedrading aan gesoldeerd is, en een schakelaar. Hij is bedoeld voor op een scooter. Ze komen voor nog zo'n LED, en geduldig tekent Van der Pol op een papieren zakje uit hoe de LED en de schakelaar moeten worden aangesloten.
"Behalve onderdelen verkopen we ook bouwpakketten. Van Kemo, Velleman en ook een beetje van LC Elektronika. Wat het meest verkoopt zijn dingen als loop-LEDjes. Alles waar leven in zit eigenlijk. Meest aan beginnende hobbyisten. Dat loopt best goed. De andere pakketten met moeilijker schakelingen doen het duidelijk minder."
"Nee, ik vind het werk op zich wel leuk. Het is interessant. En wij zijn ook als enige hier over. Anderen zijn er allang mee gestopt, of doordat ze failliet gingen, of door pensioen van de eigenaar. Leuke klanten zijn die mensen die een beetje grappige opmerkingen maken. Maar klanten gaan soms ook te ver. Het komt steeds vaker voor dat mensen iets bestellen, dat ze nooit komen ophalen bijvoorbeeld. Maar ze willen bij bestellingen ook weer niet vooruit betalen. Waar ik me echt aan erger is dat veel toeleverende bedrijven tegenwoordig nauwelijks voorraden hebben. De tussenhandel merkt daar zelf natuurlijk weinig van. Wij wel, want wij zitten met de boze klanten. Die dan terecht boos zijn overigens."
"Er komen in tegenstelling tot vroeger niet veel vertegenwoordigers meer langs. Dat komt natuurlijk ook omdat er minder winkels zijn. Vroeger zaten er veel van die mannen in Noord-Holland. Ik ken er eentje heel goed, en die is ermee gestopt en is nu een klussenbedrijf begonnen."
"Nee, ik heb nooit overwogen om iets anders te gaan doen dan onderdelen. Het liep altijd goed, en ik heb zoals ik al zei verschillende zaken overleefd. Nu ben ik de enige hier in de stad. Misschien dat mijn zoon wel in de zaak wil, maar dat denk ik van niet. Hij is wel geïnteresseerd in computers. Wat dat betreft zijn ze niet te stuiten op die leeftijd. Maar ze weten niet wat een weerstand of een condensator is. Het eerste dat ze tegenwoordig op die scholen in handen krijgen is een toetsenbord. En wat ze het liefste doen is je BIOS overhoop halen. Maar wat de zaak betreft: zolang het positief draait blijf ik het doen."

Tekst en fotografie: John Piek

Technica Electronica Onderdelen, Van Welderenstraat 103, Nijmegen
03-1055d.jpg
03-1055d.jpg (50.46 KiB) 5383 keer bekeken

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Okaphone Elektronika

#21 Bericht door PA0ETE »

03-1055e.jpg
03-1055e.jpg (44.4 KiB) 5382 keer bekeken
03-1055f.jpg
03-1055f.jpg (42.56 KiB) 5382 keer bekeken
03-1055g.jpg
03-1055g.jpg (38.41 KiB) 5382 keer bekeken
03-1055h.jpg
03-1055h.jpg (41.1 KiB) 5382 keer bekeken
03-1055i.jpg
03-1055i.jpg (48.67 KiB) 5382 keer bekeken
03-1055j.jpg
03-1055j.jpg (45.05 KiB) 5382 keer bekeken
03-1055k.jpg
03-1055k.jpg (49.01 KiB) 5382 keer bekeken
03-1055l.jpg
03-1055l.jpg (42.26 KiB) 5382 keer bekeken
03-1055m.jpg
03-1055m.jpg (40.21 KiB) 5382 keer bekeken

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Okaphone Elektronika

#22 Bericht door PA0ETE »

Die houten winkelinrichting was echt heel bijzonder. Ik vermoed dat dat naar de vuilnis gagaan zal zijn, antiquarische waarde had het weer niet. Alles was als ik het goed heb door de pa van de toenmalige eigenaar in de jaren 50 getimmerd. Dat zal vermoedeljk ook wel in het artikel staan.

Het aardige van zo'n reportage vond ik altijd dat ik, zeker als ik foto's maakte overal mocht komen. Hier zijn ook diverse foto's die gemaakt zijn vanaf de plekken waar klanten niet mogen komen. Bijv. 03-1055j.jpg

Bij de reportage die ik bij Radio Centrum in Utrecht heb gedaan bleek op de bovenste etage nog een extra werkplaatsje te zijn net onder het dak van het historische pand, ik geloof dat er ook nog een klein keukentje was op die etage. Dat zijn dingen die je als klant nooit te zien krijgt.

Aan de bestandsnaam van de foto's kun je zien in welk jaar ze gemaakt zijn, dat was in 2003.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Okaphone Elektronika

#23 Bericht door Juul - PE0GJG »

Leuk stuk John. En.........mooie foto's.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Okaphone Elektronika

#24 Bericht door PC1TK »

Okaphone nog nooit geweest ( moet toch eens heen) maar wel besteld en een zeer goed bekende naam .
Als ik op vrijdag middag tijd heb mag ik ook graag naar https://www.vandijkenelektronica.eu/nl/ gaan .
Web winkel die op vrijdag middag open is .. als die niet onder weg is naar een beurs .
Ook in dat winkeltje kan je lekker rond snuffelen tussen gebruikte en nieuwe onderdelen .

Wel even op de site kijken of die open is ..

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Okaphone Elektronika

#25 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PA0ETE schreef:Die houten winkelinrichting was echt heel bijzonder. Ik vermoed dat dat naar de vuilnis gagaan zal zijn, antiquarische waarde had het weer niet. .

Verkochten ze ook boeken? :wink:
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PA0HOP
Berichten: 315
Lid geworden op: 04 feb 2010, 17:12
Roepletters: PA0HOP

Re: Okaphone Elektronika

#26 Bericht door PA0HOP »

PA0ETE schreef:.
Dag John,

Ik heb genoten van je artikel en de foto's over Technica in Nijmegen; voor mij een stukje nostalgie.
Het is precies zoals je schreef; hij nam alle tijd voor je en altijd behulpzaam. Niet op voorraad, dan bestellen en een telefoontje wanneer het artikel binnen was.
Vanaf 1960 tot de sluiting heb ik daar mijn onderdeeltjes gekocht. Als VERON-lid kon je nog 10% korting krijgen, maar dat wist niet iedereen ….. hi.

Bedankt John!

73
Hans, pa0hop

1960: SWL NL-407
1965: Lic. PA0HOP incl. CW (helaas waren de tweeletter suffixen allemaal vergeven op dat moment). Mocht zelf de suffix kiezen en het werden de eerste drie letters van mijn achternaam..... seint zo lekker weg, hi. Enne.....mondeling examen doen in de Zeestraat in het Haagje.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Okaphone Elektronika

#27 Bericht door PA0ETE »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:
PA0ETE schreef:Die houten winkelinrichting was echt heel bijzonder. Ik vermoed dat dat naar de vuilnis gagaan zal zijn, antiquarische waarde had het weer niet. .

Verkochten ze ook boeken? :wink:
Ik bedoel antiek. Antiquarisch klinkt veel mooier :-) Het was wel een oprechte fout. Mogelijk dat mijn meertaligheid me hier parten speelde.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Okaphone Elektronika

#28 Bericht door PA0ETE »

PA0HOP schreef:
PA0ETE schreef:.
Dag John,

Ik heb genoten van je artikel en de foto's over Technica in Nijmegen; voor mij een stukje nostalgie.
Het is precies zoals je schreef; hij nam alle tijd voor je en altijd behulpzaam. Niet op voorraad, dan bestellen en een telefoontje wanneer het artikel binnen was.
Vanaf 1960 tot de sluiting heb ik daar mijn onderdeeltjes gekocht. Als VERON-lid kon je nog 10% korting krijgen, maar dat wist niet iedereen ….. hi.

Bedankt John!

73
Hans, pa0hop

1960: SWL NL-407
1965: Lic. PA0HOP incl. CW (helaas waren de tweeletter suffixen allemaal vergeven op dat moment). Mocht zelf de suffix kiezen en het werden de eerste drie letters van mijn achternaam..... seint zo lekker weg, hi. Enne.....mondeling examen doen in de Zeestraat in het Haagje.
Dank je. Ik heb zelf 9 jaar lang de facto in Nijmegen gewoond (mijn toenmalige vriendin woornde daar, en we waren meestal in haar huis). In die tijd kwam ik er vaak langs. In dezelfde straat zaten toen ook veel leuke restaurants (met name de Kubus was een aantal jaren erg goed). Bestaat volgens mij ook al jaren niet meer. Zat naast de wat meer main street Popocatepetl, een Mexicaans restaurant.

Gebruikersavatar
Dopp
Berichten: 1242
Lid geworden op: 08 mei 2011, 18:03
Roepletters: PA3BNX

Re: Okaphone Elektronika

#29 Bericht door Dopp »

Hallo Allemaal,

Nostalgische beelden van vroeger.

Ik heb In mijn jeugdige jaren ook een poos gewerkt
in een Electronica zaak in Wageningen net zoiets als Technica in Nymegen

ik denk zo rond 1977 oid..

Fa Mateman Nieuwstraat 3 Wageningen..

Is al lang terziele..

Maar wel leuk om terug te blikken op die tijd.
73's
PA3BNX
Lodewijk

Mijn Credo!

Zelfbouw:
Minimaal hardware
en maximaal software.

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Okaphone Elektronika

#30 Bericht door PA1RAM »

Inderdaad leuke nostalgische terugblik dit topic. Destijds haalde ik mijn onderdelen bij Mulders in de Orthenstraat in Den Bosch, heb daar heel wat tijd doorgebracht en veel geleerd ook. Zelf heb ik later bij Radio Rotor in Den Dolder gewerkt, dat was eigenlijk na de grote hoos en het begin van het computer tijdperk. Maar heb er veel leuke herinneringen aan waaronder mijn vrouw die ik daar leerde kennen ;)
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Plaats reactie