Voorjaar examens 2008

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

#46 Bericht door SM0FLY »

dutch_ham schreef:
sm0fly schreef: een leuke vraag voor het (F) examen zou zijn:

Ik sluit een ohm meter aan op een transmissie lijn ( e-g- Coax) die geheel verlies vrij is en een lengte heeft van 1 miljoen Km. Wat wijst deze ohm meter aan in een tijdsraam van 10 seconden?

73/Bram
Ja, voor de vuist weg: die ohmmeter meet de verhouding tussen spanning die hij aanbiedt en stroom die er het gevolg van is. Dat gaat dan met de lichtsnelheid of fasesnelheid als epsilon-r >1 over 2 miljoen km goed.
Dus meet je gedurende ongeveer 6 seconde 50 ohm als het 50 ohm lijn is, en vervolgens dient de gereflecteerde golf zich aan. Diens fase is afhankelijk van de rest als je naar het hele aantal golflengten kijkt dat er in een miljoen past, maar dat hoeft hier niet want we bieden gelijkspanning aan uit de ohmmeter, De hele lijn is dan die spanning geworden, er loopt geen stroom meer, dus de weerstand vliegt na 6 seconde naar oneindig.

Maarruh dat is hij na 3 seconde al... Dit eist meer denkwerk.

Als ik een puls erop zet is die na 3 s op het einde kan niet weg dus wordt gereflecteert om na 6 seconde op het begin te komen.

Die ohmmeter kun je opvatten als een oneindige lange reeks pulsen achterelkaar gezet. De heengaande reeks zal dus optellen met de teruggaande reeks, zodat je na 6 seconde de dubbele spanning ziet er loopt dan geen netto stroom meer de kabel in. Weer oneindige weerstand , maar de redenering is niet helemaal kosher.

Aanvulling kan zijn dat de ohmmeter de stroom pulsen blijft leveren en dat er na 6 s netzoveel terug komen als er heen lopen en de netto stroom dus 0 is derhalve weerstand oneindig.

grtz
Harm
Niet slecht! Het hangt inderdaad af van de ohm meter. Als ik uit ga van een ohm meter met alleen een DC komponent, een stap sprong dus van di/dt en de ohm meter heeft een oneindige impedantie op de terug gekaatste golf (wat eigenlijk hetgene hierboven tegenspreekt) , hangt de waarde na ca. 6 sec af van de (Fourier)serie die de di/dt veroorzaakt. Al met al een leuke stellen om over na te denken.

73/Bram

DELETED

#47 Bericht door DELETED »

DELETED

DELETED

#48 Bericht door DELETED »

DELETED
Laatst gewijzigd door DELETED op 25 apr 2008, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.

DELETED

#49 Bericht door DELETED »

DELETED

pa1bjs
Berichten: 1137
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

#50 Bericht door pa1bjs »

Als je niet zo thuis bent in electronica, en geen rekenwonder bent, is het gewoon een lastig examen.. ook de hoeveelheid examenstof is niet gering.
Ik vind het ook een beetje jammer van dutch_ham om zo te doen alsof het niets voorsteld...

Ik ben de 2de keer geslaagd en ben best wel trots op me zelf...

Dutch_ham laat iedereen gewoon in zijn waarde, het is gewoon een moeilijk examen voor de normale sterveling.
Ik heb "maar" mts4 gedaan dus ik reken me zelf tot de normale stervelingen
groet
bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

DELETED

#51 Bericht door DELETED »

DELETED

Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

#52 Bericht door SM0FLY »

..............

En nog een: Kippengaas, elk draadje van een ruit is 1 ohm. Ik knip een draadje door en meet de weerstand op de twee knipeindjes, hoe groot is die?

BTW dat verhaal over die twinax was voor jou bedoeld als antwoord op je gestelde vraag, heb je daar nog vragen over ?

grtz
Harm
Okay, nog een leuke vraag voor een toekomstig F examen.

Ik heb een dipool in het vrije veld die met x vermogen word aangestuurd. Daarna een 4 el. yagi met hetzelfde aangestuurde vermogen.
Welke antenne straalt het meeste vermogen uit ? (veraf veld)

73/Bram

P.S. Harm: bedoel je die discussie over de 'twincoax' . or whatever?

DELETED

#53 Bericht door DELETED »

DELETED

DELETED

#54 Bericht door DELETED »

DELETED

Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

#55 Bericht door SM0FLY »

dutch_ham schreef:
sm0fly schreef:
..............



P.S. Harm: bedoel je die discussie over de 'twincoax' . or whatever?
Ja, ik heb toen een separate draad gestart om jou te antwoorden, omdat volgens pa0fri de theorie off topic was in de originele twincom draad.
grtz
Harm
oh.. I'm so sorry. Had daar op moeten antwoorden voor de beleefdheid alleen. Ik vond dat je dat heel duidelijk uitlegde en bovendien wat fouten uit mijn kant corrigeerde. Kan gebeuren als je (ik dus..) wat elementaire forum fouten snel de kop in wil drukken.
Verder zag ik dat de betreffende Twincoax als tussenmantel was voorzien met dezelfe isolatie als de buitenmantel, waarschijnlijk dus PVC.. (uhh!). Nouja, je begrijpt waar ik naar toe wil. Voordat ik verdere conclusies trek wil ik eerst die 'zaak' (Twincoax) in handen hebben en daarom houd(hield) ik mijn mond.


73/Bram

Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

#56 Bericht door SM0FLY »

dutch_ham schreef:
sm0fly schreef:
.
Okay, nog een leuke vraag voor een toekomstig F examen.

Ik heb een dipool in het vrije veld die met x vermogen word aangestuurd. Daarna een 4 el. yagi met hetzelfde aangestuurde vermogen.
Welke antenne straalt het meeste vermogen uit ? (veraf veld)
Dat lijkt me een soortement strikvraag.

................
Zijn de parasitaire elementen niet verliesvrij dan verliest de yagi het..

grtz
Harm
Exactamente! Hopelijk kijken meerderen naar dit antwoord. Een 4 el. yagi straalt minder vermogen uit dan een dipool die met hetzelfde vermogen wordt aangestuurd.

73/Bram

pa1bjs
Berichten: 1137
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

#57 Bericht door pa1bjs »

Dutch-ham, thnx! ja dat heb ik zeker gedaan, ik ben altijd wel nieuwschierig wat ik verkeerd had gedaan...

tsjah morse is een mooie modus (en ik ben van plan het nog eens te leren, ik heb al een sleutel gekocht en een hoop leuke leerprogrammas gedownoad) alleen het is achterhaald.... de meeste nieuwe zendamateurs gaan aan de gang met psk,rtty, enz.
Als je de morse eis laat bestaan heb je een behoorlijke kans dat het zendamateurisme uitsterft in nederland... op dat gebied is het een goede ontwikkeling, alleen ik heb zelf wel zoiets van morse hoort er gewoon bij.

Ik heb (met opzet) een klein budget voor deze hobby, daarom koop ik vaak defecte spullen en probeer deze weer aan de gang te krijgen.
Ook antennes maak ik zelf.
Ik gebruik als vaste set een kenwood ts830s en een fdk multi 2700 voor de 2meter.
Allebij zijn dit reparatie items geweest.

Is een koopamateur een slechte amateur vraag ik me af?
groet
bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#58 Bericht door Yannick PE2YSB »

het feit dat je een gekochte zender hebt maakt je nog geen koopamateur, ondanks dat ATV al jaren in kleuren kan denken sommige erg zwart-wit.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

#59 Bericht door Ton_O_E »

Als er geen koop-amateurs waren, had je ook niks om te repareren!

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#60 Bericht door Yannick PE2YSB »

bijvoorbeeld. Daarnaast kun je op veel meer vlakken experimenteren met je zendmachtiging dan door alleen maar transcievers te bouwen. Dat is maar 1 onderdeel van de hobby. Als dat onderdeel je het meeste aanspreekt heb je er een prima hobby aan. Spreekt vooral het luisteren naar van alles en nog wat op bepaalde banden je meer aan dan met je neus in de tindampen hangen dan heb je er ook een prima hobby aan. Het leuke aan zendamateurschap is dat je (als het goed is) vrij gelaten wordt in hoe je er invulling aan geeft. Over het algemeen is er helemaal niemand die beweert dat je minderwaardig bent omdat je een ander aspect van de hobby interessanter vindt.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Plaats reactie