Mooie auto voor zendamateurs.

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Mooie auto voor zendamateurs.

#1 Bericht door pa0fmy »

Een beetje Off Topic wel maar toch even meedelen. Wegens aanschaf nieuwe auto wil ik op een nette manier van mijn oude trouwe KANGOO 1.5 DCI 80 EURO 2000 HL af zien te komen. Het is een bedrijfswagen, particulir gebruikt, eerste eigenaar. Twee stoelen voorin en flink formaat laadruimte.
Heeft reeds combiantenne voor 2 en 70 midden op het dak.
Diesel.
Nieuwe distributieriem + onderhoudsbeurt 23-7-18 uitgevoerd.
APK geldig tot 14-8-2019
Kilometerstand op 24-7-18 126619Km. bouwjaar 14 aug 2002
Extra bescherming onderkant motor voor ruw terrein
Trekhaak, afneembaar, 7poliger stekker met contact voor mistachterlicht
Je kan weer een jaar zorgeloos rijden. Ideaal als je met je (X)YL op vakantie of DX-peditie gaat.
18-BF-DB voor als je gegevens via RDW wilt opzoeken, foto's en prijsopgave kan ik je sturen. Anders wordt het een te lang verhaal we komen er samen wel uit.
Frans.

pe1cmo
Berichten: 2064
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Mooie auto voor zendamateurs.

#2 Bericht door pe1cmo »

Je hebt wat te koop zeg, blijft maar doorgaan.
Volgens mij staat alles in de verkoop, en ik vraag me af wanneer je vrouw in de verkoop gaat. :mrgreen:
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Mooie auto voor zendamateurs.

#3 Bericht door PA0FRI »

pa0fmy schreef: Wegens aanschaf nieuwe auto wil ik op een nette manier van mijn oude trouwe KANGOO 1.5 DCI 80 EURO 2000 HL af zien te komen. Diesel.
Zal een probleem worden. Autodealers raken hun ingeruilde diesels en nieuwe diesels aan de straatstenen niet kwijt. Ze zijn uit de gratie vanwege het zwalkbeleid van de overheid mbt dieselauto's. Na het overlijden van haar echtgenoot kon een huisvriendin ook niet af van hun vrij jonge en in uitstekende staat verkerende dieselauto. Ten slotte werd het voor een belachelijke prijs door een opkoper opgehaald!
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Mooie auto voor zendamateurs.

#4 Bericht door pa0fmy »

vroeger werd diesel aangepresen als het middel tegen luchtvervuiling. Met een overmaat aan lucht en zuurstof wordt alle brandstof verbrand en komt er niks brandbaars meer uit de uitlaat. Tegenwoordig is er veel verbeterd. hogere drukken op de brandstofleiding, fijnere druppeltjes uit de verstuivers, betere dosering bij inspuiting, niet alles in een keer maar tijdens de arbeidsslag kunnen er druppeltjes worden bij gespoten waardoor de klappen op de krukas minder zijn. Hierdoor halen ze nog meer energie uit de brandstof en blijft er niks van over. Eventuele onverbrande roetdeeltjes worden in de uilaatcatalisator verbrand tot ongevaarlijk koolzuurgas. Waar praat je nog over. Ze snappen er helemaal niets van. Diesel heeft nog steeds het imago van rook en roet. Maar dat is alleen als je het gas ineens intrapt en de tubo nog niet op toeren is dan kom je over de rookgrens.
Wie kent de reclame nog van de kok die vis staat te bakken met een kooktoestel op uitlaatgas van een benzine auto. Dat is pas vervuilend wat daar uit komt.

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Mooie auto voor zendamateurs.

#5 Bericht door PA2EFR »

Ook in benzineauto's zit tegenwoordig een katalysator hoor.
Maar het probleem met diesel is dat door de hogere druk en temperatuur ook de stikstof uit de lucht een beetje "verbrandt" tot stikstofdioxyde, en dat levert ook een gemene vervuiling op. Nitraat, nitriet, salpeterzuur, zure regen.

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: Mooie auto voor zendamateurs.

#6 Bericht door PA1WBU »

PA2EFR schreef:Ook in benzineauto's zit tegenwoordig een katalysator hoor.
Tegenwoordig als in "een kleine eeuwigheid ondertussen".

Al die handel of het nu diesel of benzine is vervuilt. Als je bijvoorbeeld iets aan de uitstoot van onverbrande koolwaterstoffen wilt doen moet je die smerige tweetaktscooters via de Hoogovens recyclen.

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Mooie auto voor zendamateurs.

#7 Bericht door PA1 »

PA1WBU schreef:Als je bijvoorbeeld iets aan de uitstoot van onverbrande koolwaterstoffen wilt doen moet je die smerige tweetaktscooters via de Hoogovens recyclen.
Dat zet zoden aan de dijk... als je dan toch groen wilt zijn begin dan eerst met het aluminium wat dagelijks door de lucht vliegt, dat zijn de grootste vervuilers, daar zijn die 2 taktjes speelgoed bij.

On Topic: succes met de verkoop, een Kangoo ziet er niet uit maar rijdt opvallend goed.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: Mooie auto voor zendamateurs.

#8 Bericht door TomNL »

PA1WBU schreef:
PA2EFR schreef:Ook in benzineauto's zit tegenwoordig een katalysator hoor.
Tegenwoordig als in "een kleine eeuwigheid ondertussen".

Al die handel of het nu diesel of benzine is vervuilt. Als je bijvoorbeeld iets aan de uitstoot van onverbrande koolwaterstoffen wilt doen moet je die smerige tweetaktscooters via de Hoogovens recyclen.
Google leerde mij dat Tata Steel goed is voor ongeveer 7% van de CO2 uitstoot in Nederland. Dus of dat nou de oplossing is. :lol:

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 968
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Mooie auto voor zendamateurs.

#9 Bericht door PA0BAK »

PA1WBU schreef:Als je bijvoorbeeld iets aan de uitstoot van onverbrande koolwaterstoffen wilt doen moet je die smerige tweetaktscooters via de Hoogovens recyclen.
1. Verkeerstechnisch bestaat de scooter niet, het is een bromfiets, een snorfiets, of een motorfiets.
2. Sinds dit jaar mogen er geen snor-, brom- en motorfietsen met een 2-tact motor nieuw verkocht worden.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

DK1NL
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 jan 2011, 17:19
Roepletters: DK1NL
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Mooie auto voor zendamateurs.

#10 Bericht door DK1NL »

PA0FRI schreef:
pa0fmy schreef: Wegens aanschaf nieuwe auto wil ik op een nette manier van mijn oude trouwe KANGOO 1.5 DCI 80 EURO 2000 HL af zien te komen. Diesel.
Zal een probleem worden. Autodealers raken hun ingeruilde diesels en nieuwe diesels aan de straatstenen niet kwijt. Ze zijn uit de gratie vanwege het zwalkbeleid van de overheid mbt dieselauto's. Na het overlijden van haar echtgenoot kon een huisvriendin ook niet af van hun vrij jonge en in uitstekende staat verkerende dieselauto. Ten slotte werd het voor een belachelijke prijs door een opkoper opgehaald!

Moet je eens proberen een 2e hands diesel te kopen, dat zal je vies tegen vallen want ze zijn geen enkele euro in prijs gezakt.
De verkopers misbruiken deze hele discussie om je een lage inruilprijs te geven.

Dat hele gezeur over diesels is meer gebaseerd op hysterie dan op kennis.
73 Marcel DK1NL
QRZ: https://www.qrz.com/db/DK1NL

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Mooie auto voor zendamateurs.

#11 Bericht door PC1TK »

PA1WBU schreef:
PA2EFR schreef:Ook in benzineauto's zit tegenwoordig een katalysator hoor.
Tegenwoordig als in "een kleine eeuwigheid ondertussen".

Al die handel of het nu diesel of benzine is vervuilt. Als je bijvoorbeeld iets aan de uitstoot van onverbrande koolwaterstoffen wilt doen moet je die smerige tweetaktscooters via de Hoogovens recyclen.
Het is veel makkelijker om een ander aan te wijzen als eens zelf na te gaan hoe je het milieu kan besparen .. maar ik bespeur hier wel iemand die frequent gebruiker is van een fiets ? De mijne staat nu op 20.000 km in 3 jaar tijd . Auto in die tijd ? Nog geen 8000 ! ..

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Mooie auto voor zendamateurs.

#12 Bericht door PA2EFR »

Sinds mijn pensioen fiets ik niet meer naar mijn werk. Dat was 4000km per jaar.
Met de auto haal ik ook de 8.000km niet.
Boodschappen gaan ook meestal gecombineerd met een wandeling want de Jumbo woont één straat verderop.
En fietsen is goed voor de ouwe botten.

Gebruikersavatar
pa0fmy
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 mar 2015, 11:31
Roepletters: PA0FMY
Locatie: Vlijmen
Contacteer:

Re: Mooie auto voor zendamateurs.

#13 Bericht door pa0fmy »

Ja ik doe zelf aan stijldansen, dat zijn heel wat Km over de vloer. Alleen een auto blijft nodig een paar boxen en een geluidscentrale passen niet op de fiets. Zeker als we ergens in het land een matinee organiseren.
Ondertussen eerste klant voor de auto geweest. Auto is geheel in orde maar toch weer het bekende pietlullige gezeur en te laag bod. Mensen willen nu eenmaal afbieden. Zet ik een hogere prijs in kom ik ook zo wel tot de gewenste verkoopprijs. Stukje psycholgie dus.

Plaats reactie