Zijn er nog mensen die met DOS werken/spelen (O.S.)

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 538
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Zijn er nog mensen die met DOS werken/spelen (O.S.)

#1 Bericht door pd1ahm »

Ik ben nogal fan van wat oudere computers en de daarbij behorende besturing systemen.
Bijvoorbeeld mijn oude Kaypro IV (83) draait op CP/M, maar mijn IBM PS/2 model 30 286 werkt weer lekker met DOS 6.22.
Vooral DOS heeft mijn voorkeur omdat deze kennis soms ook handig is in Windows. Nu ben ik geheel geen programmeur die gelikte programma's kan schrijven, maar ik speel wel met batch bestanden.

Uit pure nieuwsgierigheid ben ik wel eens benieuwt of er nog meer mensen zijn die dit doen en op welke manier.
Zelf ben ik niet echt verder gekomen dan een leuk opstart menu (met bootlogo) met behulp van de opdracht choice, type enz.
Maar wellicht dat er nog leukere ideeën zijn, dus brand maar los!

ps. @Moderator, ik heb het even onder het theekransje gezet omdat het eigenlijk helemaal niets met de radio hobby van doen heeft. Mocht het fout staan dit a.u.b. verplaatsten.

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Zijn er nog mensen die met DOS werken/spelen (O.S.)

#2 Bericht door pa3dsc »

Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1389
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Zijn er nog mensen die met DOS werken/spelen (O.S.)

#3 Bericht door Thijzer »

Bij mij draaide tot voor kort een APRS Digipeater op Digi_Ned, een heel simpel DOS programma dat past op een 3,5" diskette en ook vanaf die diskette kan opstarten middels een uitgeklede DOS versie.
Heeft jaren, zeker 10 jaar, gedraaid zonder problemen. Alleen magniemeer dus ben overgestapt op een Raspberry-Pi met RTL-stick die RX only alle ontvangen packets naar de APRS server stuurt. Dus niet meer uitzendt.

Ik zie trouwens vaak genoeg bij groothandels en winkels programma's die draaien op DOS of een soortgelijk besturingssysteem. Blijkbaar foolproof.

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: Zijn er nog mensen die met DOS werken/spelen (O.S.)

#4 Bericht door TomNL »

Thijzer schreef:
Ik zie trouwens vaak genoeg bij groothandels en winkels programma's die draaien op DOS of een soortgelijk besturingssysteem. Blijkbaar foolproof.
Heb het ook meegemaakt bij een bedrijf. Heel de voorraad (en dat was veel) zat in een database die draaide op een antiek stuk DOS software. Overzetten naar een modern formaat was enorm duur. Dus dan blijven ze met die ouwe meuk werken.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 968
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Zijn er nog mensen die met DOS werken/spelen (O.S.)

#5 Bericht door PA0BAK »

Kaypro CP/M ..... die had ik toen bijna gekocht, maar het is toch een Bondwell geworden........ :idea:
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: Zijn er nog mensen die met DOS werken/spelen (O.S.)

#6 Bericht door Goos »

Hier zijn nog wat spelletjes.
https://archive.org/details/softwarelibrary_msdos_games
Zelf gebruik ik nog steeds CLIPPER ( summer87 ) voor een database met honden ( 240.000 ). De eerste regels code stammen ook uit die tijd. Ik gebruik het voor onderzoek en als CM voor webpagina's. Ondoenlijk om 30 jaar werk om te zetten.
Het wordt steeds moeilijker gemaakt om het werkend te houden in een command-window. Ik ben nu aan het experimenteren met VDOS.

Ook mijn eerste digitale peiler gemaakt in Q-basic Starten vanaf een bootable USB stick.

Goos.
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Zijn er nog mensen die met DOS werken/spelen (O.S.)

#7 Bericht door PA3CQN »

TomNL schreef:Dus dan blijven ze met die ouwe meuk werken.
Nou ja, ouwe meuk? Functioneel levert het gewoon de prestatie die er van verlangd wordt. Dus ik zie het probleem niet.

Stel dat we auto's net zo behandelen als PC's .. wat moeten we dan met die oude krengen zonder airbag, kreukelzone, ABS, crashbestendige portieren, goede schijfremmen etc. Rijdende doodskisten zijn het. Ouwe meuk op de weg ....
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Zijn er nog mensen die met DOS werken/spelen (O.S.)

#8 Bericht door PA2EFR »

Ik heb nog een oude Switch 386 staan, met DOS 6.22 er op.
Verder WP5.1, Norton Commander ennnDmenu als menuprogramma.
En de hele reut met C++, Turbo Pascal dBase IV en zo.
En: netwerk! :D

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: Zijn er nog mensen die met DOS werken/spelen (O.S.)

#9 Bericht door TomNL »

PA3CQN schreef:
TomNL schreef:Dus dan blijven ze met die ouwe meuk werken.
Nou ja, ouwe meuk? Functioneel levert het gewoon de prestatie die er van verlangd wordt. Dus ik zie het probleem niet.

Stel dat we auto's net zo behandelen als PC's .. wat moeten we dan met die oude krengen zonder airbag, kreukelzone, ABS, crashbestendige portieren, goede schijfremmen etc. Rijdende doodskisten zijn het. Ouwe meuk op de weg ....
En als er nieuwe functies nodig zijn? Dan heb je pech. En helemaal pech heb je als de hardware kapot gaat. Dan moet je op eBay op zoek naar museumstukken.

Je vergelijkt het met oude auto's. Dat zijn ook dingen waar liefhebbers veel plezier aan kunnen beleven, net als met die 'oude meuk' :wink:. Maar bedrijven die vertrouwen op oude auto's? Onze pakketjes worden ook niet met paard en wagen bezorgd.

Ik vind oude hard- en software ook best leuk. Voor de hobby!

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: Zijn er nog mensen die met DOS werken/spelen (O.S.)

#10 Bericht door TomNL »

PA2EFR schreef: En: netwerk! :D
Token ring? :mrgreen:

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 538
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Zijn er nog mensen die met DOS werken/spelen (O.S.)

#11 Bericht door pd1ahm »

Nogmaals ik ben geen programmeur en heb eigenlijk de boot gemist om iets met Qbasic te gaan doen. Achteraf jammer maar het is nu eenmaal zo. Maar met batchfiles spelen vond ik wel weer een uitdaging. Zodoende dat ik voor mijzelf een opstartmenu heb geknutseld en dat werkt best aardig. Ergens in de jaren 90 was ik er al mee begonnen en had het maar een naam gegeven, Syscon wat een afkorting van Systeem Console moest zijn. Later had ik niet de behoefte om het een naam te geven maar het stond er al en heb het ook maar zo gelaten. Maar op vandaag met de vele Linux en Windows mogelijkheden is zo een opstartmenu vreselijk ouderwets en verre van efficiënt.

@PA0BAK
Kaypro CP/M ..... die had ik toen bijna gekocht, maar het is toch een Bondwell geworden........ :idea:
Ja die kaypro IV is weer een ander verhaal. Ietsje ouder maar in mijn ogen veeeel mooier (het oog wil ook wat he)
Deze Kaypro verslaat elke moderne PC wat betreft het opstarten...iets van 2 a 3 seconden...klaar
Die Bondwell was dacht ik ook een computer met een Z80, welke versie had je?
Bijlagen
Opstartmenu.jpg

TomNL
Berichten: 491
Lid geworden op: 06 feb 2013, 10:22

Re: Zijn er nog mensen die met DOS werken/spelen (O.S.)

#12 Bericht door TomNL »

Basic, leuk dat je dat noemt. Vroeger genoeg gespeeld met qbasic en daarvoor gwbasic. Later ook nog wat met Turbo Pascal gedaan. Misschien leuk voor jou om te kijken of je dat kunt bemachtigen? Daar kun je veel meer mee dan basic.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 968
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Zijn er nog mensen die met DOS werken/spelen (O.S.)

#13 Bericht door PA0BAK »

pd1ahm schreef:Die Bondwell was dacht ik ook een computer met een Z80, welke versie had je?
Bij aanschaf was het een Bondwell-12, maar deze heb ik toen omgebouwd naar de -14, door er extra ram in te solderen.
Toen ook maar een tweede (2e hands) gekocht, om een eigen server op te zetten.
Dit was een voorloper van internet en werkte volgens de Prestell standaard, net als ViaTel en Teletekst (met een P2000 als invoer terminal).
In het schrijven zaten de nodige uren.
Later is de 2e (in 1993) gaan werken als RTTY BBS op 2 meter, inloggen ging met een stel "ry"'s dan een ":" gevolgt door de call en een spatie, of een return.
Alleen al die inlog procedure heeft mij dagen hoofdpijn bezorgd.
Het besturingssysteem heb ik ook nog herschreven, zodat ik ook floppies kon lezen en schrijven voor o.a. de Apple 2e met CP/M kaart en voor de Commodore-128 in CP/M mode.
Later deze ook aangepast aan dubbelzijdige drives en 3,5" drives.
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Zijn er nog mensen die met DOS werken/spelen (O.S.)

#14 Bericht door PE9ZZ »

Netwerk onder DOS moe(s)t met een peperdure driver. Ben effe vergeten hoe die ook alweer heette. De DOS bakken zijn op QRL allang in de container verdwenen... Overigens gebruik ik FreeDOS om m'n DULL workstations en servers te voorzien van een BIOS update. Ook HP geeft daar machines mee uit voor mensen die geen Microsoftbelasting willen betalen. Je zet er zelluf toch je fivorate Linux distro op (Ubuntu MATE, CentOS 7, whatever...).

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: Zijn er nog mensen die met DOS werken/spelen (O.S.)

#15 Bericht door PE0SAT »

PE9ZZ schreef:Netwerk onder DOS moe(s)t met een peperdure driver. Ben effe vergeten hoe die ook alweer heette.

Tjerk, 9ZZ
Ik vermoed dat je Wollongong bedoeld als TCP/IP stack onder DOS.
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Plaats reactie