Agentschap Telecom: GSM repeater uit, NU!

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Agentschap Telecom: GSM repeater uit, NU!

#16 Bericht door PD0JDG »

In het Antenneregister worden antenne-installaties geregistreerd met een uitgezonden vermogen van 10 dBW ERP of meer.

Dat wordt rekenen!

73, Jaap

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Agentschap Telecom: GSM repeater uit, NU!

#17 Bericht door elsinga »

Nou, ook zonder rekenen kan ik wel bedenken dat geen van beide antennes boven de 10dbW komen. GSM doet max 2W, GSM basisstation max 40W (en aangezien het vermogen kwadratisch afneemt met de afstand...).
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA3HGT
Berichten: 192
Lid geworden op: 19 nov 2009, 21:01
Roepletters: PA3HGT
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Agentschap Telecom: GSM repeater uit, NU!

#18 Bericht door PA3HGT »

Smile , echt een leuk idee.
Thom PA9T schreef:Op onze oude clublocatie op Fort de Gagel zaten we enkele meters onder de grond, uiteraard zonder GSM dekking. Iemand heeft toen van buiten een richtantennetje op de GSM-mast gericht die dichtbij stond, en met een coaxje het signaal naar binnen gevoerd, en daar verbonden aan een metalen plaatje.

Het werkte, want de dekking binnen was ineens redelijk, en je kon de laatste tijd zelfs bellen bij dat plaatje in de buurt. Het is maar een idee, wellicht kun je er iets mee.
Doe niet iets wat ik ook niet zou doen ! en ... je hebt geen domme vragen wel domme antwoorden. :wink:

http://www.pa3hgt.nl

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Agentschap Telecom: GSM repeater uit, NU!

#19 Bericht door sottezero »

Dat er officieel 10 decibel watt of-meer antennes in het register staan maakt niet uit omdat zendamateurs verplicht zijn al hun antennes op te geven, al hebben ze alleen qrp machines of portofoons.
Omdat ik ook zendamateur ben moet ik dus ook mijn GSM repeater antenne opgeven wanneer ik deze buiten hang. Omdat ik geen vaste antennes gebruik omdat ik vind dat niemand in Nederland het recht heeft mij te vinden op internet omdat ik een hobby heb, zou ik nu dus ineens wel moeten tekenen op het register. En dat gaat dus never-nooit-niet gebeuren.

Zoals 70 jaar geleden niemand het een slecht idee vond om van iedereen te registeren wat zijn/haar geloof is, vind niemand het nu een achterlijk idee om te registeren waar zendamateurs zitten.

Ik kan me voorstellen dat er in de toekomst een mogelijkheid bestaat dat er iemand aan de macht komt in een land ergens op deze planeet die die informatie ten gelde kan maken voor terroristische doeleinden.

Iwan
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 nov 2016, 14:27
Roepletters: PC3PO
Locatie: Amsterdam

Re: Agentschap Telecom: GSM repeater uit, NU!

#20 Bericht door Iwan »

In een eerdere vraag van mij http://zendamateur.com/viewtopic.php?f=12&t=17692 maakte ik mij zorgen om aluminium platen aan mijn woning.
Een van de beantwoorders stelde dat door al het hoogrendements glas, met metaal opdamp, ik sowieso ontvangst problemen zou krijgen met mijn gsm.
En mijn wifi natuurlijk :? .
Nu denk ik zelf aan een passieve repeater te gebruiken met een goede richtantenne naar de telecom mast wiens lokatie ik in het antenneregister heb gevonden.
Dit signaal wil ik over 3 verdiepingen splitsen.
De wifi router en de, via utp aangelegde repeater, van mijn provider zijn ook (bijna) alleen op de verdieping waar ze hangen te gebruiken, dus per verdieping lijk ik genoeg afscherming :lol: te hebben.
Dus ik vermoed dat ik weinig multipath problemen zal hebben.

Weet iemand hoe ik dit splitsen kan doen en hoeveel verlies ik krijg in de kabels en in de splitser?
Bijvoorbeeld: A. versterking buiten richtantenne (dBi) + B. (kabellengte * verzwakking kabel/meter (dBi)) - C. verwakking splitter (dBi)+ D.versterking binnen antennes (dBi) = E. winst (dBi)
dBi is blijkbaar de winst die je haalt ten opzichte van een isotropische antenne oftewel een perfecte rondstraler.
Bij vriend Ali vindt ik voor A. 20 dBi + B. 3.5 dBi (per meter? en wat is F/B Ratio ≥15dB?) - C. (geen idee, ik denk hierbij aan een geprinte spoelendoos per verdieping en een doorvoer naar de volgende verdieping) + D. 7/8 dBi = E. ongeveer 30 dBi (echt een gok).

Klopt mijn vermoeden wat betreft multipath en kan ik misschien ook de wifi passief repeaten?

Ik heb wel eens gehoord van een bovenkraan in een grote hal waarbij een coax kabel langs de wand hing en er in de coax op vaste posities gaten zaten waardoorheen antennetjes aangesloten werden. Hier zou je toch interferentie van moeten hebben.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Agentschap Telecom: GSM repeater uit, NU!

#21 Bericht door sottezero »

ik heb een tijd getwijfeld toendertijd over 'lekkende' coax kabels. kabels die opzettelijk hf lekken en oppikken.
worden ook gebruikt in tunnels en bunkers waar je niet overal mushrooms op kunt hangen.

kunt wellicht ook splitters gebruiken, heb ik in duitsland bij wimo gekocht, uiteindelijk in de auto gebruikt voor een multiband radio aan 10m en 2m/70cm op 2 verschillende antennes te draaien.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1389
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Agentschap Telecom: GSM repeater uit, NU!

#22 Bericht door Thijzer »

sottezero schreef:Dat er officieel 10 decibel watt of-meer antennes in het register staan maakt niet uit omdat zendamateurs verplicht zijn al hun antennes op te geven, al hebben ze alleen qrp machines of portofoons.
Omdat ik ook zendamateur ben moet ik dus ook mijn GSM repeater antenne opgeven wanneer ik deze buiten hang. Omdat ik geen vaste antennes gebruik omdat ik vind dat niemand in Nederland het recht heeft mij te vinden op internet omdat ik een hobby heb, zou ik nu dus ineens wel moeten tekenen op het register. En dat gaat dus never-nooit-niet gebeuren.

Zoals 70 jaar geleden niemand het een slecht idee vond om van iedereen te registeren wat zijn/haar geloof is, vind niemand het nu een achterlijk idee om te registeren waar zendamateurs zitten.

Ik kan me voorstellen dat er in de toekomst een mogelijkheid bestaat dat er iemand aan de macht komt in een land ergens op deze planeet die die informatie ten gelde kan maken voor terroristische doeleinden.
Alle antenne thuis zijn van mijn echtgenote, die is geen radiozendamateur. En ik zend alleen uit met mijn portofoon, die levert te weinig vermogen om te hoeven vermelden.

En het is waar wat je zegt: waarom moeten we dit registreren? Vervang "antenne" door "huidskleur" en dan wordt het ineens een heel smerig register. Derhalve registreer ik ook helemaal niks, dan ben ik ook niet te vinden voor de jatmozen die willen weten waar apparatuur op bestelling te stelen is.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Agentschap Telecom: GSM repeater uit, NU!

#23 Bericht door PE9ZZ »

Thijzer schreef:En het is waar wat je zegt: waarom moeten we dit registreren? Vervang "antenne" door "huidskleur" en dan wordt het ineens een heel smerig register. Derhalve registreer ik ook helemaal niks, dan ben ik ook niet te vinden voor de jatmozen die willen weten waar apparatuur op bestelling te stelen is.
Zo cru zou ik het niet willen stellen. Evengoed heb ook ik mijn antenne(s) niet opgegeven.

Tjerk, 9ZZ

Iwan
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 nov 2016, 14:27
Roepletters: PC3PO
Locatie: Amsterdam

Re: Agentschap Telecom: GSM repeater uit, NU!

#24 Bericht door Iwan »

Hieronder staat een bruikbaardere formule dan die van mij voor het berekenen van de signaal winst met een passieve repeater:
https://ham.stackexchange.com/questions ... connection

PA0AA
Berichten: 374
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: Agentschap Telecom: GSM repeater uit, NU!

#25 Bericht door PA0AA »

Evengoed heb ook ik mijn antenne(s) niet opgegeven......
Er zijn er meer die hun antenne niet opgeven. Kijk maar eens naar de mannen van het leger.
Zet er het woord 'defensie' voor, en je hoeft niets op te geven, al staat er een kilowatt zender onder.
Uiteraard zijn dat soort antennes totaal ongevaarlijk qua straling..... :evil:
en dan is opgeven niet nodig..... :twisted:

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Agentschap Telecom: GSM repeater uit, NU!

#26 Bericht door sottezero »

overigens heb ik mijn probleem opgelost door iets heel anders te doen.
ik heb nu van een Scandinavische provider een SIM kaart en deze provider ondersteunt standaard bellen over wifi.
dus ik heb mijn gsm van mijn bagger-binnenhuis-ontvangst-en-we-doen-daar-helemaal-niets-aan-want-je-gaat-toch-niet-weg doorgeschakeld bij geen ontvangst naar mijn kista science city en dat werkt als een trein.
wifi is 100% dekking omdat ik op elke verdieping een managed access-point heb die door een controller gestuurd wordt. dus seamless roaming, auto 2.4 naar 5GHz move en auto-power, dus mijn koffie blijft niet warm omdat er zoveel straling is.
goedkoper dan zo'n bullshit boete van agentschap telecom (tenzij ik langer dan 200 jaar hier blijf wonen wat me niet voor de hand liggend lijkt)

Plaats reactie