Straling antennes aan banden (artikel AD)

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7081
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Straling antennes aan banden (artikel AD)

#31 Bericht door PE2AAB »

PA3DAT schreef:...
Ik ken overigens heel veel Turken, ik schat tussen de 300 en 500 (mannen én vrouwen), maar
ik ben er nog nooit eentje tegengekomen die Theo heette (noch Thea)...
Theo uit Urk maakt ook T Urk, Aloys :-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Straling antennes aan banden (artikel AD)

#32 Bericht door PA3DAT »

Dat is waar.
Blijf het toch een beetje vreemd vinden, met die Turkse vlag als avatar... :D

Overigens:
turk schreef:Mijn familie is naar Nederland geemigreerd vanuit een Navolidland maar niet zijnde een EEG land en die hebben in de visserij hun geld verdiend. En als er dan mot uitbreekt met het land van je familie, dan denk je zo.
Ik heb zo'n gevoel dat we voor de gek worden gehouden, maar ik kan het mis hebben.
Misschien ben ik wat overgevoelig, na bijna 20 jaar forum-modereren... :D
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

Gebruikersavatar
turk
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 feb 2018, 16:43

Re: Straling antennes aan banden (artikel AD)

#33 Bericht door turk »

PA3DAT schreef:Nee, meneer Theo de Turk, dat kun je zo even opzoeken, als je toch achter de computer zit.
Daar hebben ze namelijk Google voor uitgevonden.



Ik ken overigens heel veel Turken, ik schat tussen de 300 en 500 (mannen én vrouwen)
Ja, had ik al opgezocht toen ik het typte, er staat toch bij "grapje" ?

Jemig, minstens 300 turken kennen; ben je zelf turk? Zal wel niet ik ben nog nooit een turk tegengekomen die
Aloys heet.
Misschien werk je als wijkagent in een Vogelaar Prachtwijk, of ben je docent bij het VMBO?
Laatst gewijzigd door turk op 31 mar 2018, 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Straling antennes aan banden (artikel AD)

#34 Bericht door PA3DAT »

Ruim dertig jaar als leraar op een middelbare school, met 10-15% Turkse leerlingen. Maar niet één Theo...
Heet je in werkelijkheid anders?
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Straling antennes aan banden (artikel AD)

#35 Bericht door Bert_1 »

turk schreef:
Niet waar, als je een batterij van 9 volt en een stroommetertje in serie met dat neonbuisje zet, condensator over de stroommeter, en draad getwist, is de stroom 0 en het buisje uit (geeft geen licht)
Houd je het bij die tunerspoel in de buurt dan brandt de neon en de stroommeter geeft aan dat er stroom loopt.

Die stroom is dus een stroom van losgeslagen elektronen de ene (+) kant op en een stroom van positive ionen de andere (-)kant op. De gasmoleculen zijn dus geioniseerd door de ioniserende straling van de antennetuner.



Theo
Ondertussen denk je alleen maar in problemen en wazige situaties en worden sommige posts off topic. Zoals eerder al door iemand aangegeven werkt een neon lampje niet met ionen. En zoals ook al eerder door iemand aangegeven kun je ook zelf google gebruiken om jezelf te overtuigen.
Bert


Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2489
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Straling antennes aan banden (artikel AD)

#37 Bericht door PA3DJS »

turk schreef:
Er was toch een langdurige strijd, of licht nou massa was (fotonen die met de lichtsnelheid bewegen en druk uitoefenen op een vlak waarop ze landen) dan wel een golfverschijnsel (omdat licht door smalle spleten interferentiepatronen geeft )
Het schijnt beide te zijn, naar keuze.

Je antenne straalt, als je zendt, een EM veld uit, men zegt dat het niet schadelijk is als het niet ioniseert, dus niet hoog energetisch is, zodat het geen elektronen van moleculen kan wegsleuren waardoor die moleculen ionen worden.. Maar ik heb bij de antennetuner van een amateur gezien, waar hij een TL buis bijhield, dat die gewoon licht ging geven. Ook een neonbuisje. Dat kan alleen maar als het gas in die buis ioniseert.
Wat jij zegt over de TL-buis en Neonlampje klopt, maar is het relevant voor het effect van EM-velden in het menselijk lichaam? Ik denk het niet.

Voor ionisatie in een TL-buis en Neon lampje heb je een zaadelectron (spontante ionisatie) nodig, en een lage druk. Het E-veld dat nodig is om een TL-buis of Neonlampje aan te laten gaan, is niet voldoende om het gas zelf te ioniseren. Je hebt een aantal vrije elektronen nodig plus voldoende weglengte (dus lage gasdruk) zodat die vrije elektronen voldoende snelheid kunnen krijgen om andere gasmoleculen te ioniseren (en vooral om meerdere elektronen los te rukken).

In stoffen met hoge dichtheid (in verhouding tot dichtheid van gas in TL of Neonlamp) werkt het iets anders. Vandaar dat ik vind dat ionisatie van een lampje niet te vergelijken is met (mogelijke) ionisatie in levend weefsel.
Bij LF velden en DC krijg je bij lage veldsterkten problemen omdat je dan reeds aanwezige ionen kunt verplaatsen. Op overgangen kun je dan chemische reacties krijgen (denk aan elektrolyse, vandaar dat zelfs zwakke DC stroom door je lichaam schade aanricht, het product van stroom en tijdsduur is daarbij relevant).

Neemt de frequentie toe, dan neemt bij gelijke veldsterkte de verplaatsingsamplitude af (omgekeerd evenredig met de frequentie) waarbij op een gegeven moment de thermische effecten dominant worden t.o.v. de directe effecten van de elektrische AC stroomdichtheid t.g.v. het EM-veld. Met het thermisch effect bedoel ik dat de kans op het ontstaan van een chemische reactie of ionisatie ergens in het lijf puur een toevalsproces is dat niet meer wordt beinvloed door het EM-veld.

maak je de frequentie erg hoog (doorgaans boven die van zichtbaar licht), dan kom je in het gebied waarbij het EM veld (inmiddels dan echt gekwantiseerd) in staat is om rechtstreeks elektronen los te rukken waardoor chemische processen geinitieerd kunnen worden.

Nog even over een TL-buis.
Een klein buisje (zoals in noodverlichting vroeger) brandt bij zo'n 40V over de buis (de ontsteekspanning ligt hoger). Neem even een lengte van 15 cm en een kathode spanningsverlies van 5V. Het E-veld in het gas zal dan in orde van 30/0.1 = 300V/m bedragen. Dit komt overen met een vlakke golf vermogensdichtheid van 240 W/m2. Die vermogensdichtheid heb ik op 1 m afstand van een dipool op VHF en hoger met bijna 2 kW input.

Voor HF wordt het een ander verhaal, daar je dan nog in het reactieve veld zit. In dat geval kan je die 300V/m maken met veel lagere vermogens (denk aan Tesla-coil), maar de koppeling met levend weefsel wordt dan ook weer veel slechter. Vandaar dat in de Reference Levels in ICNIRP afzonderlijke waarden staan voor het E-veld en H-veld voor veschillende frequentiegebieden.

Beetje OT: voor het uitrekenen van de stralingsdruk van het EM-veld heb je geen deeltjestheorie nodig, het kan gewoon met "normale" EM-veld theorie.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Straling antennes aan banden (artikel AD)

#38 Bericht door PE9ZZ »

Er wordt nu een niet relevant verschijnsel bijgehaald (aangeslagen neonatomen) om vermeende schadelijke effecten op het menselijk lichaam door radiostraling te "bewijzen". Welnu, bij hoge vermogens is radiostraling schadelijk want dan gaan de watermoleculen in het weefsel energie opnemen waardoor ze warm worden. Dit is schadelijk. Alleen heb je erg veel vermogen nodig (magnetron). Een mobiele telefoon is niet voldoende om zoveel opwarming te veroorzaken waardoor schade ontstaat. Hierover zijn boekenkasten volgeschreven. Bij een neonlampje (of nixiebuis!) worden de electronen in de neonatomen naar een hoger energieniveau gebracht. Als ze weer terugvallen naar hun oorspronkelijke energieniveau zenden ze oranje licht uit. Er zitten geen neonatomen in mijn lijf dus ik ga ook niet licht geven naast m'n zendantenne. Met een stevig QRO.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2489
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Straling antennes aan banden (artikel AD)

#39 Bericht door PA3DJS »

PE9ZZ schreef:Er wordt nu een niet relevant verschijnsel bijgehaald (aangeslagen neonatomen) om vermeende schadelijke effecten op het menselijk lichaam door radiostraling te "bewijzen". Welnu, bij hoge vermogens is radiostraling schadelijk want dan gaan de watermoleculen in het weefsel energie opnemen waardoor ze warm worden. Dit is schadelijk. Alleen heb je erg veel vermogen nodig (magnetron). Een mobiele telefoon is niet voldoende om zoveel opwarming te veroorzaken waardoor schade ontstaat. Hierover zijn boekenkasten volgeschreven. Bij een neonlampje (of nixiebuis!) worden de electronen in de neonatomen naar een hoger energieniveau gebracht. Als ze weer terugvallen naar hun oorspronkelijke energieniveau zenden ze oranje licht uit. Er zitten geen neonatomen in mijn lijf dus ik ga ook niet licht geven naast m'n zendantenne. Met een stevig QRO.

Tjerk, 9ZZ
Dat viel mij ook op, vandaar mijn reactie. Hopelijk voorkomt het dat mensen (ook mensen die toevallig hier terecht komen) op het verkeerde been gezet worden.

Gebruikersavatar
turk
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 feb 2018, 16:43

Re: Straling antennes aan banden (artikel AD)

#40 Bericht door turk »

PA3DAT schreef:Ruim dertig jaar als leraar op een middelbare school, met 10-15% Turkse leerlingen.
Mooi, als je 30 jaar lesgeeft op een VMBO, en je geeft als antwoord op een vraag van een leerling:

" Nee, [...], dat kun je zo even opzoeken, als je toch achter de computer zit.
Daar hebben ze namelijk Google voor uitgevonden."

Daar laat ik het bij.

OT:
@PA3DJS
Je uitleg is voor mij zeer verhelderend. waarvoor hartelijk dank.

Nu denk ik ook te begrijpen waarom er een verbod is op de bouw van huizen te dicht bij bovengrondse hoogspanningskabels, de stromen in die draden geven wel velden die elkaar grotendeels zouden compenseren, maar de onderlinge afstand van die draden zorgt toch voor restvelden,, die dank zij de lage frequentie van 50 Hz toch tot een te grote pad-amplitude van bewegende ionen in weefsels leidt.

Wat betreft de neonbuis die oplicht bij een antennetuner: Ik heb de proef zelf niet kunnen proberen, want ik heb nog geen zender, wel het oplichten getoond gezien. De proef zoals ik beschreef is mij op mijn beurt als bewijs van ionisatie voorgehouden. Dus een buisje op 9 volt aangesloten , beneden de brandspanning, zou geleiding vertonen in een HF EM-veld.

Uit jouw betoog begrijp ik, dat je de neon wel kunt laten oplichten door het HF veld van een tuner op kortegolf, maar dat er geen vrije elektronen ontstaan door botsingen van toevallige vrije elektronen die door het totale veld (HF en de 9 V batterij) zodanig weinig versneld worden dat er geen lawineeffect ontstaat, dat nodig is voor geleiding. Je zou wellicht wel vlak tegen de ontsteekspanning kunnen gaan aanzitten en dan kijken of dat EM veld het laatste duwtje geeft. Maar dan gooit natuurlijke radioactiviteit vermoedelijk roet in het eten.

Op gevaar van onaangename opmerkingen van derden hier, wil je misschien ook je licht laten schijnen op mijn plan een 40 meter zender te bouwen met een of twee buizen 807. Uit spullen die ik voor een krats heb vergaard op afdelingsveilingen. Dus geen nabouw van een bestaand ontwerp. En wel je licht op een specifieke vraag:

Ik las dat de buizen weinig sturing nodig hebben iets van 3 mA bij 90 volt negatief voorspanning op het stuurrooster in klasse C. Zou ongeveer 0,5 watt zijn, bij een output van 40 of meer watt per buis. Daarmee wordt aanbevolen (in oude Elektrons gevonden) die buizen, in verband met de hoge vermogensversterking, af te schermen om terugwerking te vermijden. Nu moeten ze ook hun warmte kwijt, dus ik dacht aan een koker, met de tankkring erbij. Nu is die aluminium of liever dunkoperen koker of doos van boven open en er komt dus hoogfrequent uit met een bende harmonischen. Ik wil liever storingmaken voorkomen, en daarom heb ik bedacht dat open plafond van die doos te voorzien van een soort eierenrek. Daaronder versta ik een raster, zoals ruitjespapier van blik of koper met een zekere hoogte. Zo'n rek als je van karton vindt in een doos met flessen om die onderling te scheiden.

De vraag is dan hoeveel dempt dat.

Ik heb in een oud boek een formule gevonden voor de demping die golfpijpen geven als ze te krap bemeten zijn.
lambda is de golflengte die je aanbiedt en lambda_c de grensgolflengte die ik dan vermoed voor vierkante kokers de dubbele waarde van de lengte van een zijde te zijn. de hoogte - dat is de lengte van de golfpijpjes - is d.
De demping in dB is dan 54,5 (d/lambda_c).wortel{1-(lambda_c/lambda)^2}

Nu is bij 40 meter en de andere HF banden trouwens ook, die wortel nauwelijks van 1 verschillend, zodat die formule hier vereenvoudigt tot 54,5 (d/lambda_c) dB
Dat wil zeggen : als ik het plafond van de afscherming afsluit met gaas (van draad met vierkante doorsnede) met draaddikte d,
dat dat plafond 54,5 dB dempt als de openingen vierkantjes met zijde, 2d zijn?

Ik zou de demping dan tevoren kunnen berekenen, en het materiaal tevoren kiezen zonder voor verrassingen te komen staan als dit voorbeeld correct is.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Straling antennes aan banden (artikel AD)

#41 Bericht door Bert_1 »

turk schreef:
Nu denk ik ook te begrijpen waarom er een verbod is op de bouw van huizen te dicht bij bovengrondse hoogspanningskabels, de stromen in die draden geven wel velden die elkaar grotendeels zouden compenseren, maar de onderlinge afstand van die draden zorgt toch voor restvelden,, die dank zij de lage frequentie van 50 Hz toch tot een te grote pad-amplitude van bewegende ionen in weefsels leidt.
Waar heb je dit gevonden als ik vragen mag?
Bert

Gebruikersavatar
turk
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 feb 2018, 16:43

Re: Straling antennes aan banden (artikel AD)

#42 Bericht door turk »

PE1KVL schreef:
turk schreef:
Nu denk ik ook te begrijpen waarom er een verbod is op de bouw van huizen te dicht bij bovengrondse hoogspanningskabels, de stromen in die draden geven wel velden die elkaar grotendeels zouden compenseren, maar de onderlinge afstand van die draden zorgt toch voor restvelden,, die dank zij de lage frequentie van 50 Hz toch tot een te grote pad-amplitude van bewegende ionen in weefsels leidt.
Waar heb je dit gevonden als ik vragen mag?
Hier:
"Bij LF velden en DC krijg je bij lage veldsterkten problemen omdat je dan reeds aanwezige ionen kunt verplaatsen. Op overgangen kun je dan chemische reacties krijgen (denk aan elektrolyse, vandaar dat zelfs zwakke DC stroom door je lichaam schade aanricht, het product van stroom en tijdsduur is daarbij relevant).
"

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Straling antennes aan banden (artikel AD)

#43 Bericht door Bert_1 »

Je kunt eens met een tl-buis onder de hoogspanningslijnen gaan staan, misschien geeft het licht. Vooral vandaag...
Bert

Toon pd0dfm
Berichten: 123
Lid geworden op: 08 dec 2016, 19:12
Roepletters: pd0dfm

Re: Straling antennes aan banden (artikel AD)

#44 Bericht door Toon pd0dfm »

Ik als radioamateur durf geen opmerking meer te maken naar de buurvrouw,...
Meid, wat zie je er weer stralend uit,...
Terwijl ze dat eigenlijk toch te danken heeft aan mijn antenne's,,... :? :wink: :lol:
Met vallen en opstaan kom je er ook, het duurt alleen wat langer.

PE1JBG
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 nov 2009, 20:01
Locatie: JO21DU

Re: Straling antennes aan banden (artikel AD)

#45 Bericht door PE1JBG »

Toon pd0dfm schreef:Ik als radioamateur durf geen opmerking meer te maken naar de buurvrouw,...
Meid, wat zie je er weer stralend uit,...
Terwijl ze dat eigenlijk toch te danken heeft aan mijn antenne's,,... :? :wink: :lol:
Heeft zij soms last van reststraling, permanente electromagnetische bewolking, hf-veldstormen, hf-allergie, en/of te veel naar de Simpsons gekeken ?
:) :shock: 8) :lol:

Plaats reactie