Straling antennes aan banden (artikel AD)

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Straling antennes aan banden (artikel AD)

#16 Bericht door PA0HJA »

Bij een antenne hebben we het toch ook over (af)straling?
Ja, eigenlijk ook een verkeerde term in de natuurkundige zin van het woord, maar zo ingeburgerd dat het niet meer opvalt.
Beter zou kunnen zijn het woord verspreiding, maar dan zitten we eigenlijk al in een taalkundige discussie.
Iedereen weet toch wat er bedoeld wordt, als we het over straling hebben?
Dat is precies mijn punt:
Nee, dat is denk ik dus niet zo, niet iedereen weet dat helaas.
Het grote (niet-wetende) publiek associeert straling met veel engere dingen dan wat radio in werkelijkheid is.
Dit willen we denk ik niet, PR-technish gezien.
Dus beter de correcte termen gebruiken daar waar dat mogelijk is zou ik zeggen.

PA0HJA
....The Singularity is near!

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Straling antennes aan banden (artikel AD)

#17 Bericht door PE9ZZ »

Op zich is "straling" gewoon correct. Het is namelijk niet-ioniserende straling. Dit in tegenstelling tot radioactieve straling, die wel ioniserend is en daarbij schade aanricht. Radiostraling doet dat pas bij grote vermogens (microwave oven).

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
turk
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 feb 2018, 16:43

Re: Straling antennes aan banden (artikel AD)

#18 Bericht door turk »

PA0HJA schreef:De titel van het topic is m.i. fout.

Wij als "deskundigen" weten toch dat radio niet met straling werkt maar met elektromagnetische velden?

Je praat over straling als je het hebt over verplaatsing van deeltjes, ionen, electronen, protonen ed., in de vrije ruimte om ons heen.

Als radiozendamateurs moeten we zelf niet meehelpen aan deze verwarring over het medium radio door het gebruik van verkeerde termen, alhoewel ik wel begrijp dat het een erg ingeburgerd fout gebruik van de term is.

PA0HJA
Er was toch een langdurige strijd, of licht nou massa was (fotonen die met de lichtsnelheid bewegen en druk uitoefenen op een vlak waarop ze landen) dan wel een golfverschijnsel (omdat licht door smalle spleten interferentiepatronen geeft )
Het schijnt beide te zijn, naar keuze.

Je antenne straalt, als je zendt, een EM veld uit, men zegt dat het niet schadelijk is als het niet ioniseert, dus niet hoog energetisch is, zodat het geen elektronen van moleculen kan wegsleuren waardoor die moleculen ionen worden.. Maar ik heb bij de antennetuner van een amateur gezien, waar hij een TL buis bijhield, dat die gewoon licht ging geven. Ook een neonbuisje. Dat kan alleen maar als het gas in die buis ioniseert.

PE1JBG
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 nov 2009, 20:01
Locatie: JO21DU

Re: Straling antennes aan banden (artikel AD)

#19 Bericht door PE1JBG »

PA3DAT schreef:Maakt dat veel uit?
Bij een antenne hebben we het toch ook over (af)straling?
Iedereen weet toch wat er bedoeld wordt, als we het over straling hebben?

Is dit niet net zoiets als het stopcontact, dat eigenlijk Wand Contact Doos heet? :roll:
Laten we dan spreken over "afvelding" :D 8) :lol:
Klinkt beduidend minder gevaarlijk dan "afstraling", zelfs onschuldig.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Straling antennes aan banden (artikel AD)

#20 Bericht door Bert_1 »

turk schreef: Maar ik heb bij de antennetuner van een amateur gezien, waar hij een TL buis bijhield, dat die gewoon licht ging geven. Ook een neonbuisje. Dat kan alleen maar als het gas in die buis ioniseert.
Gas in een tl buis is gemaakt om makkelijk te ioniseren dat kun je niet vergelijken met een lichaam of bijvoorbeeld met lucht om maar eens iets te noemen. Ik heb er even snel naar gezocht en dit is zeker niet volledig. Er zijn altijd weer uitzonderingen zoals st elmusvuur maar dan heb je het niet over een zender van 100 W.
Bert

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Straling antennes aan banden (artikel AD)

#21 Bericht door Bert_1 »

PE1JBG schreef:
Laten we dan spreken over "afvelding" :D 8) :lol:
Klinkt beduidend minder gevaarlijk dan "afstraling", zelfs onschuldig.
Gewoon spieken bij de engelstaligen, golven als het onschuldig is en straling als het eng wordt :D
Bert

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Straling antennes aan banden (artikel AD)

#22 Bericht door PE9ZZ »

turk schreef:[Maar ik heb bij de antennetuner van een amateur gezien, waar hij een TL buis bijhield, dat die gewoon licht ging geven. Ook een neonbuisje. Dat kan alleen maar als het gas in die buis ioniseert.
Hoe kom je daar nou bij?!? Een neonlampje gaat oplichten omdat energie uit het veld door de neonatomen wordt opgenomen en even later weer wordt afgestaan als zichtbaar licht. Er ontstaan helemaal geen ionen! En daarbij, je gaat toch ook geen licht geven als je naast een zendantenne gaat staan met een paar honderd watt erop?

Tjerk, 9ZZ

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Straling antennes aan banden (artikel AD)

#23 Bericht door PA3CQN »

PE9ZZ schreef:Op zich is "straling" gewoon correct. Het is namelijk niet-ioniserende straling. Dit in tegenstelling tot radioactieve straling, die wel ioniserend is en daarbij schade aanricht. Radiostraling doet dat pas bij grote vermogens (microwave oven).

Tjerk, 9ZZ
Maar ook een magnetron is nog steeds niet-ioniserend.

Voor de rest is het een onmogelijke discussie. De laatste 20 jaar zijn er maatschappelijk wat dingen veranderd, die moeilijk terug te draaien zijn. Zo zie je steeds vaker dat een correlatie meteen als causaal verband wordt gezien. Het gekke is dat er dan alleen een negatief effect wordt genoteerd: niemand schrijft dat mobiele telefoons het leven verlengen, terwijl toch sinds de komst van die dingen de levensverwachting aardig is toegenomen. Je ziet dat ook bij de beruchte E-nummers: sinds daar een lijst van is verschenen, bedoeld om de gezondheid te beschermen, schijnt het een groot gevaar voor de volksgezondheid te zijn. Terwijl tegelijk kraanwater vervangen wordt door water uit flesjes, want van kraanwater wordt je ziek .. Het gekke is dat die flesjes mineraalwater uit de super dan weer vaak E290 bevatten. Trouwens, de lucht om ons heen zit vol E948.

Er is nog een opvallende correlatie: de opkomst van het internet en de angst voor ziektes .. als je op een onderwerp googled komen in de resultaten allerlei onheilstijdingen bovenaan terwijl nuchter onderzoek ergens op pagina 10 in beeld komt. Dan is er nog de categorie 'fake-news': wat je op internet aantreft is bij lange na niet onverdacht. Met een beetje zoeken vind je altijd het resultaat wat je wilt. En check ook altijd even wie eigenlijk die site die je hebt gevonden sponsored. Levert verrassende inzichten op.

Vanuit die achtergrond zullen we er mee moeten leren leven dat 'straling' voor de meerderheid van de bevolking eng en ziekmakend is. Daar valt niet tegen te strijden. Het is misschien de tijd van de informatica, maar de middeleeuwen zijn ook weer in beeld.

Gelukkig kun je nog altijd een BioStabiel kopen om je tegen al die ellende te beschermen :wink:
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Straling antennes aan banden (artikel AD)

#24 Bericht door PA3DAT »

En als mensen vragen naar mogelijk schadelijke gevolgen van onze zendantennes, dan zijn er toch
wel enkele zeer verzachtende omstandigheden:

- wij zenden slechts een zeer klein deel van de tijd, terwijl in onze huizen hebben allerlei apparaten
staan die continu zenden: DECT, WiFi, GSM-telefoons, draadloze weerstations etc. etc.
- we zijn eigenlijk meer 'ontvang-amateurs' dan zendamateurs :D
- onze antennes bevinden zich buiten, hoger en stralen over de huizen heen (en mede daarom,
beste buren, is "hoe hoger hoe beter"!)

En zo zijn er vast nog wel meer dingen te bedenken...
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Straling antennes aan banden (artikel AD)

#25 Bericht door Bert_1 »

PA3CQN schreef: Vanuit die achtergrond zullen we er mee moeten leren leven dat 'straling' voor de meerderheid van de bevolking eng en ziekmakend is. Daar valt niet tegen te strijden. Het is misschien de tijd van de informatica, maar de middeleeuwen zijn ook weer in beeld.
Het is niet zo moeilijk om dit om te draaien hoor, je koopt gewoon wat reclame in bij facebook en google en je doet wat Trump, de russen en heel veel grote bedrijven doen: manipuleren die handel. Je laat alle positieve berichten als eerste zien :lol: Het is maar goed dat we niet zo zijn (en bij deze is mijn profiel weer wat duidelijker voor Cambridge Analytics :wink: ).
Bijlagen
Knipsel.PNG
Knipsel.PNG (102.27 KiB) 5347 keer bekeken
Bert

PE1JBG
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 nov 2009, 20:01
Locatie: JO21DU

Re: Straling antennes aan banden (artikel AD)

#26 Bericht door PE1JBG »

PA3CQN schreef: ..................................
Het gekke is dat die flesjes mineraalwater uit de super dan weer vaak E290 bevatten. Trouwens, de lucht om ons heen zit vol E948.
...................................
Ik ben heel mijn leven lang een grootgebruiker van natuurlijke E948 :D
Ik kan echt niet zonder E948, net als HAM radio, maar daar is helaas geen E-nummer voor aangemaakt.
:wink:

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Straling antennes aan banden (artikel AD)

#27 Bericht door PE9ZZ »

E290 kan ook zeer schadelijk zijn, pas op! A propos E948:
Food Info:
Dietary restrictions:
None. E948 can be used by all religious groups, vegans and vegetarians.

Tjerk, 9ZZ

pe5jw
Berichten: 2031
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Straling antennes aan banden (artikel AD)

#28 Bericht door pe5jw »

:) nano plastics kan geen E nummer tegen op.

We kunnen bezig blijven.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
turk
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 feb 2018, 16:43

Re: Straling antennes aan banden (artikel AD)

#29 Bericht door turk »

PE9ZZ schreef:
turk schreef:[Maar ik heb bij de antennetuner van een amateur gezien, waar hij een TL buis bijhield, dat die gewoon licht ging geven. Ook een neonbuisje. Dat kan alleen maar als het gas in die buis ioniseert.
Hoe kom je daar nou bij?!? Een neonlampje gaat oplichten omdat energie uit het veld door de neonatomen wordt opgenomen en even later weer wordt afgestaan als zichtbaar licht. Er ontstaan helemaal geen ionen! En daarbij, je gaat toch ook geen licht geven als je naast een zendantenne gaat staan met een paar honderd watt erop?

Tjerk, 9ZZ
Niet waar, als je een batterij van 9 volt en een stroommetertje in serie met dat neonbuisje zet, condensator over de stroommeter, en draad getwist, is de stroom 0 en het buisje uit (geeft geen licht)
Houd je het bij die tunerspoel in de buurt dan brandt de neon en de stroommeter geeft aan dat er stroom loopt.

Die stroom is dus een stroom van losgeslagen elektronen de ene (+) kant op en een stroom van positive ionen de andere (-)kant op. De gasmoleculen zijn dus geioniseerd door de ioniserende straling van de antennetuner.
PE9ZZ schreef: A propos E948:
Food Info:
Dietary restrictions:
None. E948 can be used by all religious groups, vegans and vegetarians.
Tjerk, 9ZZ
Wat is E948? Halal geslacht varkensvlees? (grapje)

Theo

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Straling antennes aan banden (artikel AD)

#30 Bericht door PA3DAT »

Nee, meneer Theo de Turk, dat kun je zo even opzoeken, als je toch achter de computer zit.
Daar hebben ze namelijk Google voor uitgevonden.

Zie hier: https://www.voedingswaardetabel.nl/e-nummers/376/E948/

Ik ken overigens heel veel Turken, ik schat tussen de 300 en 500 (mannen én vrouwen), maar
ik ben er nog nooit eentje tegengekomen die Theo heette (noch Thea)...
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

Plaats reactie