Straling antennes aan banden (artikel AD)

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1429
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Straling antennes aan banden (artikel AD)

#1 Bericht door PH2LB »

https://www.ad.nl/politiek/straling-ant ... ~a388a34d/
In een document van het ministerie van Economische Zaken staat dat ‘wordt overwogen om normen voor elektromagnetische velden vast te leggen’. Nu gelden nog geen landelijk vastgestelde limieten voor de straling die vrijkomt bij zendmasten.
Hmmm volgens mij zijn er toch gewoon limieten gedefinieerd ??

https://www.antennebureau.nl/straling-e ... che-velden
https://www.antennebureau.nl/straling-e ... g-antennes

Hoe dan ook, dit artikel zal er vast wel weer voor zorgen dat er in de wijk "spontaan" vreemde storingen / gezondheids klachten zijn waarbij naar mijn antennes gewezen wordt.
Wat grappig is want door het hoge QRM gehalte van de wijk ben ik zo weinig QRV dat ik mijn oude hobby modeltreinen weer heb opgepakt en mijn radio hobby zelfs aan het afbouwen cq veranderen ben (zit te denken me te gaan richten op 2m/70cm satelliet).

Zal maar vast even een paar printjes maken in de meter kast hangen. Want volgens het antenne register staan er hier in de wijk voldoende speeltjes ter voorziening van de menselijk behoeft aan praten, chatten, youtube/netflix, filmpjes kijken etc.

1 x GSM 900
1 x GSM 1800
2 x UMTS
3 x LTE
2 x NB-IOT
1 x Vaste straal verbinding

En natuurlijk :

2 x radio zendamateur (waarvan 1 QRT)

En een handvol 11m amateurs waarvan de antennes niet in het register staan.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7081
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Straling antennes aan banden (artikel AD)

#2 Bericht door PE2AAB »

Komt nog bij dat de vermeende te gebruiken frequenties voor het 5G netwerk al QRV zijn! De signalen staan er al, zij het voor andere toepassingen op dit moment. UMTS en LTE2600 liggen hoger in frequentie.
Dit wordt uiteraard pas definitief na de veilingen. Het artikel spreekt van hogere frequenties maar dat staat helemaal nog niet vast.

Weer een ministerie categorie 'Bel horen luiden maar waar die klepel toch hangt...'

Wacht maar tot ze gaan beseffen dat ze elke dag tussen de 79 GHz. zenders staan als ze met hun dienstauto door de file naar hun ministeries worden gereden. Dat zijn al heel veel zenders op hoge frequenties vlak bij elkaar :-)

Ik ben dagelijks QRV. Dat heet Adaptive Cruise Control.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Straling antennes aan banden (artikel AD)

#3 Bericht door PA3CQN »

PH2LB schreef: Hmmm volgens mij zijn er toch gewoon limieten gedefinieerd ??
Dat wel, maar in ons land niet verplicht gesteld via wetgeving.

Overigens begrijp ik als simpele ziel iets niet: men is bang voor wildgroei aan 5G rx/tx antennes vanwege veldsterkte. Voor een goede verbinding is een bepaalde veldsterkte nodig. Als je de veldsterkte beperkt dan moeten er toch gewoon meer tx/rx antennes komen?
En waarom maakt iedereen zich zo druk om een wetenschappelijk uiterst vaag en discutabel verband tussen 'straling' en gezondheid, terwijl een veel duidelijker verband tussen bv round-up en de gezondheid van bijen onder het tapijt wordt geveegd?
En waarom heet een elektromagnetisch veld 'straling' ? Radium wijzerplaten stralen, maar een antenne toch niet?
Het heeft allemaal een hoog populisme gehalte.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Straling antennes aan banden (artikel AD)

#4 Bericht door elsinga »

PE2AAB schreef:Ik ben dagelijks QRV. Dat heet Adaptive Cruise Control.
Ah, jij ook al! :)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
turk
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 feb 2018, 16:43

Re: Straling antennes aan banden (artikel AD)

#5 Bericht door turk »

Niet iedereen zal die krant hebben.
Het artikel luidt:


Straling antennes aan banden: onduidelijkheid over gevaar volksgezondheid

Het ministerie van Economische Zaken overweegt om straling van zendmasten landelijk aan banden te leggen. Door de uitrol van 5G wordt een wildgroei aan antennes verwacht, onder meer in lantaarnpalen en bushokjes. Dat levert mogelijk gevaar op voor de volksgezondheid.
Peter Winterman 27-03-18, 03:00

5G kan werken op een hogere frequentie. Dat betekent meer capaciteit, maar het bereik van een antenne is minder. Daardoor zullen er veel meer kleine zenders nodig zijn, die overal in het straatbeeld zullen verschijnen
woordvoerder ministerie van Economische Zaken

In een document van het ministerie van Economische Zaken staat dat ‘wordt overwogen om normen voor elektromagnetische velden vast te leggen’. Nu gelden nog geen landelijk vastgestelde limieten voor de straling die vrijkomt bij zendmasten.

,,Door de uitrol van het nieuwe 5G-netwerk verwachten we de komende jaren meer antennes in het straatbeeld”, licht een woordvoerder van het ministerie toe. ,,Nu zie je de antennes op masten, daken van flats en andere hoge gebouwen. Daar gaan veel meer ‘small cells’ bijkomen, denk aan antennes in lantaarnpalen, bushokjes en reclamezuilen.”

Volgens de woordvoerder ‘doet dat ook iets met de straling’. ,,Wij willen zoveel mogelijk zekerheid voor burgers dat elektromagnetische velden van de antennes geen bedreiging vormen voor de gezondheid in de leefomgeving, ook als er sprake is van meerdere antennes in de directe omgeving.”

Eind vorig jaar waarschuwden 180 wetenschappers uit 36 landen voor de mogelijke risico’s van het nog te bouwen 5G-netwerk. De stralingsdichtheid gaat flink stijgen, maar de gevolgen voor de volksgezondheid zijn onbekend. De wetenschappers stellen dat uit sommige onderzoeken blijkt dat er een verband is tussen straling en hersentumoren, Alzheimer en onvruchtbaarheid bij mannen.

'5G belangrijk voor toekomst'

Ondanks die waarschuwing is staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken stellig van plan in 2020 een landelijk 5G-netwerk uit te rollen. Volgens haar is 5G belangrijk voor de toekomst van onder meer zelfrijdende auto’s, drones en razendsnelle internetverbindingen op mobieltjes.

Gemeente beoordelen nu of ergens een nieuwe zendmast mag komen. Al in 1999 werd een Europese richtlijn met limieten voor elektromagnetische velden opgesteld, maar die is in Nederland niet wettelijk ingevoerd. ,,Het is niet zo dat er nu geen rekening wordt gehouden met straling, daar letten gemeenten op, op basis van een convenant met telecomproviders”, zegt de woordvoerder van het ministerie.
Over de grens strengere normen

Uit een vergelijkend onderzoek door het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) – in januari dit jaar – blijkt dat Nederland tot een kleine groep landen in Europa behoort waar nog géén landelijk vastgestelde limieten gelden voor straling van telefoonzendmasten. De meeste Europese landen houden zich aan de Europese richtlijn, maar in bijvoorbeeld Belgisch Vlaanderen is de overheid veel strenger: in de buurt van scholen en verzorgingshuizen mag de stralingskracht van een telefoonzendmast slechts 7 procent van de EU-norm zijn.

Ook in landen als Italië, Luxemburg, Polen en Kroatië zijn de normen aanzienlijk strenger dan in Nederland. De verschillen zijn groot, omdat wetenschappelijk onderzoek nog niet onomstotelijk heeft vastgesteld dat straling van zendmasten ongevaarlijk is voor de volksgezondheid.
'Weinig bekend over gezondheidseffecten op lange termijn'

Zo laat de GGD in Amsterdam weten dat ‘we niet zo veel weten over de langetermijngezondheidseffecten (zoals kanker) van het wonen in een elektromagnetisch veld rond antennes voor mobiele telefonie’. Dat komt doordat de antennes er pas relatief kort staan. ,,De sterkte van deze velden is in het algemeen zo laag dat gezondheidsproblemen niet worden verwacht”, aldus de GGD. Sommige mensen zijn ervan overtuigd dat hun gezondheidsproblemen wel worden veroorzaakt door deze antennes. Zij meldden bij de GGD zeer uiteenlopende gezondheidsklachten zoals hoofdpijn, vermoeidheid en concentratieverlies.

Nederland telt op dit moment ruim 45.000 antennes voor mobiele telefonie (GSM, UMTS en 4G). Dat aantal stijgt de komende jaren enorm als het nieuwe 5G-netwerk wordt uitgerold. ,,5G kan werken op een hogere frequentie”, zegt de woordvoerder van het ministerie. ,,Dat betekent meer capaciteit, maar het bereik van een antenne is minder. Daardoor zullen er veel meer kleine zenders nodig zijn, die overal in het straatbeeld zullen verschijnen.”
Kinderleukemie

Voor hoogspanningskabels gelden in Nederland al wel strengere regels, omdat uit onderzoek blijkt dat er waarschijnlijk een verband is tussen de straling van hoogspanningslijnen en kinderleukemie. Daarom mogen er geen huizen of scholen dichtbij een hoogspanningslijn worden gebouwd.

=================================================================================================

Nu is het zo dat ik op de plaatselijke radioclub altijd smalende verhalen hoor ten aanzien van schade door EM-velden van F ex-gelicentieerde nu geregistreerde zendamateurs.

Dat verbaast me dan wel want die mensen hebben weliswaar een examen gedaan maar dat maakt ze toch niet deskundig op dat gebied, denk ik dan.

Wat storingen in huis betreft, die de kortegolfontvangst ernstig hinderen, daar zijn wel oplossingen voor.
Ik luister bijvoorbeeld op de WEBSDR van de TU-twente, met de waterfall display kun je razendsnel stations afstemmen, als praktijk bij de oefeningen op lcwo.net zeer gewenst. Je komt allerlei handschriften tegen, als ik dat zo mag noemen waar je dan echt aan moet wennen. Je kunt ook geluidsopnamen maken. zodat je herhaald kunt luisteren naar hetzelfde signaal, indien gewenst.

En ik denk dat velddagen (en andere radioactiviteiten in de vrije natuur) wel drukker bezocht gaan worden, omdat je in de vrije natuur
heel wat minder storing ervaart.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Straling antennes aan banden (artikel AD)

#6 Bericht door Bert_1 »

turk schreef:
Nu is het zo dat ik op de plaatselijke radioclub altijd smalende verhalen hoor ten aanzien van schade door EM-velden van F ex-gelicentieerde nu geregistreerde zendamateurs.

Dat verbaast me dan wel want die mensen hebben weliswaar een examen gedaan maar dat maakt ze toch niet deskundig op dat gebied, denk ik dan.
Dat hoeft ook niet als je de onderzoeken van deskundigen op hun waarde kunt inschatten, en dat is soms wel te doen omdat sommige zendamateurs beroepshalve ook met deze materie in aanraking komen en daardoor dit soort dingen wel begrijpelijk of inzichtelijk kunnen maken. En verder is er inmiddels veel gebruikerservaring beschikbaar, HAM bestaat al een jaar of honderd.
Bert


Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2489
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Straling antennes aan banden (artikel AD)

#8 Bericht door PA3DJS »

Nederland houdt zich gewoon aan de Europese aanbeveling (1999/519/EC), en deze is een bijna kopie van de ICNIRP Guidelines. Ik heb er met mijn werk regelmatig mee te maken gehad, zelfs voor het uitkomen van deze Europese richtlijn. Helaas is de website van het RIVM onbereikbaar op dit moment

Meer masten is beter, de afstand wordt dan kleiner waardoor zowel het base station als de mobile terminal met minder vermogen hoeft te zenden om een bepaalde datarate te halen.

Iedere keer als er iets nieuws komt, wordt er weer selectief geshopped om te desinformeren (lees: in dit geval angst aanjagen). De Nordic Nations waren koploper op het gebied van mobiele communicatie (denk aan ATF2 en 3), en er is geen correlatie gevonden tussen het gebruik daarvan en ziektes.

Ook onderzoek aan zelfverklaarde elektrosensibelen heeft tot nu to geen correlatie gevonden (laat staan een causaal verband). Ik weet wel dat er correlatie is tussen het ervaren van klachten en de nabijheid van metalen constructies die toevallig op antennemasten lijken, maar vanwaar niet gezonden werd (Lees: er dus geen verband met EM-golven is).

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3346
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Straling antennes aan banden (artikel AD)

#9 Bericht door Juul - PE0GJG »

En al die mensen die "zeuren" hebben wel een mobiele telefoon……………….

En de meeste mensen die op een zeezender hebben gewerkt leven ook nog. ( gelukkig)
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1429
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Straling antennes aan banden (artikel AD)

#10 Bericht door PH2LB »

73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Straling antennes aan banden (artikel AD)

#11 Bericht door PA3CQN »

Lijkt me tijd om de stralingskastjes uit de jaren 50 weer tevoorschijn te halen en aan de man te brengen: een sigarenkistje vol spoeltjes en andere rommel dat voor veel geld aan bijgelovige burgers werd verkocht om te beschermen tegen foute aard-stralen. De voordelen zijn:

- opruimen van de troep uit de junk-doos in de shack
- levert geld op voor nieuwe experimenten of bloemetje voor XYL
- de antenne's kunnen blijven staan
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
turk
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 feb 2018, 16:43

Re: Straling antennes aan banden (artikel AD)

#12 Bericht door turk »

PA3CQN schreef:
Lijkt me tijd om de stralingskastjes uit de jaren 50 weer tevoorschijn te halen en aan de man te brengen: een sigarenkistje vol spoeltjes en andere rommel dat voor veel geld aan bijgelovige burgers werd verkocht om te beschermen tegen foute aard-stralen. De voordelen zijn:

- opruimen van de troep uit de junk-doos in de shack
- levert geld op voor nieuwe experimenten of bloemetje voor XYL
- de antenne's kunnen blijven staan
Ja. Als studerend voor N had ik het over smalende verhalen van F amateurs op de club waar ik gastvrij werd ontvangen en Morse heb geleerd van een der leden.

Dit vind ik nu, met alle respect, een voorbeeld van zo'n smalend verhaal, waar naar mijn bescheiden smaak een deskundigheid wordt gesuggereerd die wellicht niet aanwezig is, gestoeld op de kennis die voor een F examen vereist wordt.

Ik heb eens zo'n aardstralen kastje geopend. Ge-erfd van een plattelands familielid, waarvan ik mij herinner dat hij er erg zuinig op was omdat het nogal duur was in aanschaf, maar over de (vermeende?) werking was hij zeer tevreden. Het was een nuchtere man die zich niets op de mouw liet spelden, wat al moge blijken omdat hij geen religie aanhing. Ik heb het opengebroken, de wanden waren van hardhout, gelijmd en er zaten geen schroeven in, zodoende. Er zat een koperen ring in op 3 witte steuntjes, van 12 mm waterleidingpijp. Wellicht overbetaald door mijn erflater, maar dat gaf mij toch te denken. Ik heb in de N-cursus geleerd dat een wisselend EM-veld een stroom opwekt in een ring, die stroom wekt op zijn beurt een EM veld op, dat het opwekkende EM veld compenseert. Dus weg veld.

Dat treedt ook op bij van die hark-antennes. De achterkant, reflector, gaat resoneren en dus ook zenden, met het gevolg dat in de achteruitrichting de golven compenseren en in de vooruitrichting verdubbelen.

Dan denk ik: Het kan dus best werken als compensatie van onzichtbare krachten of energievelden, maar waarom dan zoveel geld ervoor rekenen?
Ik zie twee mogelijkheden
a) Een man kwam met een defecte TV bij een TV winkel (speelt wat jaartjes geleden) TV stuk. Inderdaad TV doet niks. Winkelier/reparateur geeft er met de vlakke hand een fikse dreun op, en Ja: TV doet het weer. 25 gulden kost dat (zo lang geleden dus). "Waarom zoveel, voor geven klap?" vraagt die turk? Handelaar antwoorrdde: Omdat ik precies weet waar en hoe hard ik moet slaan. Heeft veel moeite en tijd gekost daarachter te komen.

Dus weliswaar een simpele constructie uit in de handel beschikbare materialen, maar wellicht zijn de afmetingen kritisch en heeft het veel onderzoek, prototypen en testen gekost, wat uiteindelijk toch betaald moet worden.

b) heb ik nu geen tijd voor, andere keer,,,

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2489
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Straling antennes aan banden (artikel AD)

#13 Bericht door PA3DJS »

@turk:

Jij schrijft:
Ik heb in de N-cursus geleerd dat een wisselend EM-veld een stroom opwekt in een ring, die stroom wekt op zijn beurt een EM veld op, dat het opwekkende EM veld compenseert. Dus weg veld.
Maar waar is het veld weg?
Overal waar je in een EM veld metaal aanbrengt krijgt je plaatsen waar het H of E veld minder wordt, maar ook plaatsen waar het meer wordt. Bij een ring met omtrek << lambda, neemt het AC H-veld af in de ring, en neemt het vlak buiten de ring toe! Er enige ringdiameters bij vandaan, merk je er niets meer van. Hetzelfde gebeurt (maar alleen nog erger) bij een plaatje metaal (<< lambda). Ik demonstreer het tijdens cursussen waar MF en RF RFID aan de orde komt. vlak voor het plaatje is het H-veld veel lager, terwijl het er vlak naast aanmerkelijk hoger is.

Bij elektrisch grote structuren, kun je straling/golven reflecteren. Maar.... zelfs achter een plaat kun je een versterking van het veld krijgen (Fresnel diffractie). Ook dat demonstreer ik, mensen vergeten dat nooit meer (omdat het tegen het gevoel in gaat).

Zo'n apparaat werkt dus niet om het veld bij de gebruiker te verminderen. Sorry voor even kort door de bocht gaan: het is gewoon flauwekul.

Als je gemiddeld genomen stralingsenergie kwijt wilt raken, waarbij je niet weet waar het vandaan komt, moet je het goed reflecteren (dus in een kooi van faraday gaan zitten waarin je zelf NIETS opwekt, of je moet het absorberen (dus in warmte omzetten). Het is niet voor niets dat men antennemetingen of buiten doet, of in een anechoische ruimte. Die punten/ferriettegels die absorberen de stralingsenergie.

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Straling antennes aan banden (artikel AD)

#14 Bericht door PA0HJA »

De titel van het topic is m.i. fout.

Wij als "deskundigen" weten toch dat radio niet met straling werkt maar met elektromagnetische velden?

Je praat over straling als je het hebt over verplaatsing van deeltjes, ionen, electronen, protonen ed., in de vrije ruimte om ons heen.

Als radiozendamateurs moeten we zelf niet meehelpen aan deze verwarring over het medium radio door het gebruik van verkeerde termen, alhoewel ik wel begrijp dat het een erg ingeburgerd fout gebruik van de term is.

PA0HJA
....The Singularity is near!

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Straling antennes aan banden (artikel AD)

#15 Bericht door PA3DAT »

Maakt dat veel uit?
Bij een antenne hebben we het toch ook over (af)straling?
Iedereen weet toch wat er bedoeld wordt, als we het over straling hebben?

Is dit niet net zoiets als het stopcontact, dat eigenlijk Wand Contact Doos heet? :roll:
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

Plaats reactie