Straling antennes aan banden (artikel AD)

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Straling antennes aan banden (artikel AD)

#46 Bericht door PA3CQN »

@turk: bij hoogspanningsleidingen gaat het om het magnetisch veld. Ook daar is geen causaal verband aangetoond, maar omwille van de rust zijn er toch regels voor opgesteld.

Dat laatste is eigenlijk de kern bij al deze verhalen: er is niks aan de hand maar iedereen gelooft dat er iets aan de hand is dus onderneemt de overheid tegen beter weten in toch actie.
Dat is het uitsluiten van aansprakelijkheids-risico. Stond hier op het forum niet eens een stuk over een verboden antenne omdat er weliswaar geen gezondheidsrisico kon worden geclaimd maar de burgemeester onrust wilde vermijden?

Mensen gaan ook raar om met risico's: een vliegtuig is enger dan een auto, maar er gaan veel meer mensen dood aan auto-ongelukken dan aan vliegtuig-ongelukken ( absoluuut maar ook per km ). Diabetes type 2 veroorzaakt meer doden dan vallende bakstenen maar iedere bouwvakker heeft een helm op tijdens de schaft met snackbar-eten. Het inenten van kinderen spaart honderden het leven, maar als er maar 1 kind negatieve gevolgen ondervindt staat er een hele beweging te roepen dat inenten gevaarlijk is. Het verlagen van de maximum snelheid zou een enorm aantal slachtoffers voorkomen, maar daar is dan weer vrijwel iedereen tegen. Het grootst vastgestelde risico van GSM gebruik is nog altijd er in de auto mee bellen.
Beeld je eens in: de ongeruste burger met een BMI van 30+, net terug van een zonvakantie in Mallorca, asbak op tafel,diesel op de oprit, bbq'end en al, die zich zorgen maakt om de GSM-mast ...

Epidemiologisch is er geen relatie vast te stellen tussen de blootstelling aan niet-ioniserende 'straling' en gezondheid. In het verleden was het al niet zo dat in de buurt van kW middengolfzenders de mensen bij bosjes omvielen. Bij GSM gebruik is er van alles verondersteld, maar het aantal hersentumoren per inwonersaantal is al jaren gelijk. Het vliegveld hier vlakbij heeft al jaren een actieve radar, maar het is nou niet zo dat de bewoners daar in de rij staan bij de afdeling oncologie.

Maar puur hypothetisch: stel nou eens dat dat risico bij GSM telefoons er wel was zou dat dan een enorme impact hebben? De kans op een glicoom is nu 6 per 100000; 0,006 %. Met een sombere blik stijgt dat met 40% naar 0,0084 procent. Hoe druk moet ik me daar dan eigenlijk om maken? Hoe verhoudt zich dit risico tot andere risico's? De kans om te overlijden door vallen is ongeveer 0,03%, bijna 4 keer zo groot. Ik kan dus veiliger stil op een stoel zitten dan telefoneren .. alhoewel ik met dat stil zitten weer nieuwe risico's introduceer.
Al met al zou ik als radiozendamateur met mast en stoel in de shack me wel het allerminste zorgen maken om wat 'straling': als ik de antenne ophang in de mast loop ik meer risico te overlijden ... en dat op een stoel zittend met een bak koffie seinsleutel-RSI oplopen terwijl ik ten koste van de nachtrust puntjes scoor in een contest is ook niet bevorderlijk voor de gezondheid. Nog erger wordt het als de XYL het huis verlaat omdat ze die ongezellige kerel zat is: vrijgezel zijn kost je ook 10 jaar van je levensverwachting.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Straling antennes aan banden (artikel AD)

#47 Bericht door PA3DAT »

Mooi verwoord! :D
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2489
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Straling antennes aan banden (artikel AD)

#48 Bericht door PA3DJS »

Er is inderdaad in een paar (ik dacht 2) studies een statistisch verband gevonden tussen wonen onder/dichtbij hoogspanningsleidingen en leukemie bij kinderen. Naar het oorzakelijk verband is men nog steeds op zoek (en is dus niet gevonden), volledig eens met PA3CQN dus. De kans is groter dat het statistisch verband door iets anders veroorzaakt wordt dan door het veld van de masten/leidingen.

Vanwege dat statistisch verband, wordt er door diverse regelgevers afgeraden om scholen, kinderdagverblijven, etc dicht bij of onder hoogspanningsmasten te bouwen (zogenaamde "gevoelige bestemmingen/functies").

De norm die hier aangehouden wordt is 0.4uT. Het aardmagnetisch veld bij ons is rond de 48uT. Bij rondjes draaien op een stoel, of lekker bewegen (wat kinderen horen te doen) is de ionenverplaatsingsamplitude t.g.v. het aardmagnetisch veld aanzienlijk groter dan t.g.v. 50 Hz, 0.4 uT.

V.w.b. de statistische analyse m.b.t. ongelukken en overlijden, denk ik er net zo over als PA3CQN. Vlak na 9-11 stapte ik met mijn moeder lekker ontspannen in een vliegtuig richting Zuid-Spanje (om wat zonnestraling te zien vallen op de omgeving (maar niet te veel op mijn vel) ).

Ik heb gisterenavond mijn HF mobielantenne nog even getest op 40m met een 120 cm lange TL-buis als RF indicator (1.80 m getuide spriet met flinke capacitieve topload). Dit ging super. Voor alle zekerheid natuurlijk wel buiten het zicht van mensen.

Men zou zich meer zorgen moeten maken over radon in combinatie met ventilatie van woningen.

Gebruikersavatar
PA0MJM
Berichten: 479
Lid geworden op: 15 sep 2005, 11:43
Roepletters: PA0MJM
Locatie: Oosterhout (Gld)

Re: Straling antennes aan banden (artikel AD)

#49 Bericht door PA0MJM »

Waarom laten we ons toch zo makkelijk verleiden tot dit soort discussies?
73, Martin, PA0MJM
DXCC mixed (219), phone (192), digital (173), 40m (103), 30m (108), 20m (151), 17m (108), 15m (143), 12m (100), 10m (114) met een IC-735/IC-7300, 2 doublets van 2x9m en een multiband vertical en 100W

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Straling antennes aan banden (artikel AD)

#50 Bericht door PA3CQN »

PA3DJS schreef:Vlak na 9-11 stapte ik met mijn moeder lekker ontspannen in een vliegtuig richting Zuid-Spanje (om wat zonnestraling te zien vallen op de omgeving (maar niet te veel op mijn vel) ).
Was dat nou wel verstandig? Op 10 km zit je dan al gauw, en daar is die kosmische straling behoorlijk hoog ..
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
turk
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 feb 2018, 16:43

Re: Straling antennes aan banden (artikel AD)

#51 Bericht door turk »

PA0MJM schreef:Waarom laten we ons toch zo makkelijk verleiden tot dit soort discussies?
Ja, omdat er recentelijk weer maatschappelijk discussie ontstaat over 5G, daar hebben de dagbladen het over.

Dan kun je natuurlijk wel als belangenclub van zendamateurs, zo van : "Wij willen met x kilowatt zenden om te contesten in een volksbuurt met door ons te bepalen antennemasten, hoe hoger hoe veiliger, want des te verder van je kop" elkaar gerust stellen op grond van de deskundigheid die vermeend verkregen is dankzij het slagen voor het moeilijke staatsexamen , dat vereist is, teneinde je te kunnen registreren als frequentiegebruiker in de aan amateurs toegewenen frequentiebanden, maar dat snijdt geen hout zoals je uit de reacties op deze thread kunt zien. Beetje katten , beetje belanchelijk trachten te maken, een aprilgrapje ervan bakken, dat schiet niet op.

Kijk, het algemeen gevoel in de bevolking is - en mijns inziens terecht, - dat we bij de neus worden genomen door belangenpartijen. In dit geval zijn dit telecom providers, die tientallen miljarden hebben opgehikt bij frequentieveilingen, ( ik herinner me eens ad hoc als potentiele abonnee berekend te hebben 10 000) en om mijn premisse aannemelijker te maken voor twijfelaars: kijk naar de tabakslobby, roken moet mogen, lekkere alliteratie, net zolang tot keihard is aangetoond dat van die volledig tegennatuurlijke en verslavende gewoonte die vrijwel zeker kanker veroorzaakt ook bij degenen die die uitgeblazen troep tweedehands verplicht dienen in te ademen. Het is geen man die niet roken kan, mooie reclame om pubers op zoek naar een eigen identiteit over de streep te trekken.

Auto's veiliger maken heeft naar ik meen ook het leven gekost van een klokkenluider, voordat die trend wereldwijd voetje voor voetje effect kreeg.

Nu lees ik weer microtesla, micro dat is wel heel weinig, maar besef wel dat als ik een micro van het vermogen van Bill Gates kreeg toegewezen, ik verder de rest van mijn leven kon freewheelen. Een Tesla is nu eenmaal heel groot als eenheid en het aardmagnetisch veld dat volgens die redenering te verwaarlozen is bepaalt wel het verschil tussen leven en dood, in verband met de kosmische straling waar we anders aan blootgesteld zouden staan.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Straling antennes aan banden (artikel AD)

#52 Bericht door Bert_1 »

PA3DJS schreef:Er is inderdaad in een paar (ik dacht 2) studies een statistisch verband gevonden tussen wonen onder/dichtbij hoogspanningsleidingen en leukemie bij kinderen. Naar het oorzakelijk verband is men nog steeds op zoek (en is dus niet gevonden), volledig eens met PA3CQN dus. De kans is groter dat het statistisch verband door iets anders veroorzaakt wordt dan door het veld van de masten/leidingen.
RIVM spreekt in één van hun documenten over het aantrekken van fijnstof wat dan weer loskomt (volgens RIVM aantoonbaar) en ingeademd kan worden wat slecht is, maar dat laatste hebben ze eigenlijk geen aanwijzingen voor.
Bert

Gebruikersavatar
pc9t
Berichten: 354
Lid geworden op: 24 mar 2010, 19:47
Roepletters: PC9T
Locatie: Lage Zwaluwe

Re: Straling antennes aan banden (artikel AD)

#53 Bericht door pc9t »

Juul - PE0GJG schreef:En al die mensen die "zeuren" hebben wel een mobiele telefoon……………….

En de meeste mensen die op een zeezender hebben gewerkt leven ook nog. ( gelukkig)

En zo sprak een zeer wijs man, er zijn helaas wel een paar grote namen weg gevallen.
Flexradio 6400 / Flexradio Maestro / Flexradio tuner genius / Anytone AT-D878UVII PLUS / Spe Expert 1K/FA / Hexbeam by SP6CYN / Homemade G5RV / Kelemen 40 meter dipool / Heil proset met HC5 / Heil PR781

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2489
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Straling antennes aan banden (artikel AD)

#54 Bericht door PA3DJS »

@PE1KVL:
Het fijnstofverhaal is mij bekend, ook dat er netto gezien (v.w.b. achterblijven fijnstof in longen) geen effect gevonden is, dus ik snap de uitlatingen van het RIVM.

@PA0MJM:
De reden om hierover in discussie te gaan is heel eenvoudig: Mensen gaan naar aanleiding van berichtgeving op zoek. Dan heb ik liever dat ze hier uitkomen, dan bij een of andere site waar ze eerst bang gemaakt worden, en vervolgens opgelicht worden. Met oplichting bedoel ik de verkoop van kassies, doosjes, ringetjes, sapjes, etc voor achterlijk hoge prijzen met daarbij de opmerking (eventueel suggestie) dat het RF straling wegneemt of onschadelijk maakt. Helaas heeft de NVWA het druk met andere zaken waardoor handhaving op een laag pitje staat en oplichters lang hun gang kunnen gaan.

@turk:
Dat er een (onderbuik)gevoel is bij mensen snap ik. Er zijn partijen die bewust mensen bang maken om er daarna een hoop geld aan te verdienen door de verkoop van zooi wat gewoon niet werkt.

Er zijn geen aanwijzingen dat we grootchalig bij de neus genomen worden. Onderzoek naar de negatieve en positieve effecten van EM golven en velden wordt door zeer veel partijen gedaan, en al heel lang (zowel statistisch als oorzakelijk). EM velden en straling wordt in de medische wereld langer gebruikt dan dat wij met onze mobiele telefoon rondlopen. Veel van die partijen hebben een medisch/biologische achtergrond en die laten zich echt niet allen omkopen. Niet al het onderzoek is even sterk, of er wordt gesjoemeld (ja, ook dat komt voor). Als er opmerkelijke resultaten zijn, wordt zo'n onderzoek ergens anders herhaald door een andere onderzoeksgroep. Gesjoemel of (systematische) fouten komen dan vroeger of later aan het licht.

@HILSGBT:
Zendamateurbelangen.
Wij als zendamateurs zijn een relatief kleine groep, maar... gemiddeld genomen is het kennisniveau over EM zaken binnen deze groep aanzienlijk groter dan onder de algehele bevolking. Zelf leren en elkaar helpen zonder financieel gewin is een van de peilers (zie art 1.56 van de ITU Radio Regulations: http://life.itu.int/radioclub/rr/art1.pdf ).

Een gemiddeld hoger percentage is werkzaam in vakgebieden waar EM-velden een belangrijke rol spelen (communicatie, EMC, medisch, natuurkunde, etc). Dat zendamateurs zich in de discussie mengen is dus niet vreemd en komt niet alleen omdat we een belang hebben. Bedenk ook dat veel zendamateurs kinderen en dierbaren om zich heen hebben. We zitten als zendamateurgemeenschap dus echt niet te wachten op richlijnen waar onze dierbaren en kinderen schade van ondervinden.

Plaats reactie