storing op 433 Mhz

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gibert
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 feb 2008, 09:28
Locatie: Heeze

storing op 433 Mhz

#1 Bericht door Gibert »

Dag allemaal,

Ik heb een poort en garagedeur die op de 433 mHz worden aangestuurd net als de vergrendeling van mijn auto. Nu heb ik sinds ongeveer 1 maand dat er een sterk signaal is op de 433.925 Mhz met een bandbreedte van 0,5 Mhz dat mijn signaal wegdrukt. Heel vervelend probleem. Dit signaal lijkt te komen van een KPN antenne op ongeveer 1 kilometer afstand. Althans dat vermoeden heb ik. Ik heb het signaal uitgepeild met mijn portofoon en richtantenne. Ik heb al contact met de KPN alleen die reageren vooralsnog nog niet.

Kan zo'n signaal iets met een KPN antenne te maken hebben waarop volgens mij mobiele telefonie en umts zit?

De mast van KPN staat wel op het terrein van een ziekenhuis. Het signaal is een gepulst signaal en duidelijk digitaal over de breedte van die 0,5 Mhz. Er lijkt ook een draaggolf te zijn, maar weet ik niet zeker.

Heeft een van jullie een idee wat dat voor een signaal kan zijn?

De aanwezigheid van dit signaal is nog niet zo erg. Echter elke avond wordt het signaal omstreeks 1800 uur zo sterk dat het op ruim 15 kilometer afstand waarneembaar is. Vanaf dat moment reageren mijn poort en garage niet meer en mijn auto nog maar nauwelijks. Vanaf 0033 uur keert het signaal weer terug naar een veel zwakkere sterkte en kan ik alles weer bedienen.

Heeft iemand een idee wat dit voor een signaal kan zijn en wat de reden is dat gedurende die periode zo wordt versterkt?

Zou iemand kunnen zeggen of zo'n signaal iets met een ziekenhuis te maken kan hebben?

Het ziekenhuis claimt geen zenders op de frekwentie te hebben. Kan een storing een lagere harmonische veroorzaken?

Last but not least ben ik ook op zoek naar de EN300220-3. Kan iemand mij vertellen waar ik die norm kan vinden?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#2 Bericht door PA5COR »

Weinig van te zeggen, met de invoering van de LPD reut is de controle daar door de RCD op 0 gezet blijkbaar tot je klaagt en dan is het maar afwachten wat ze doen.
In het geval van storing op LPD apparatur zoals ook afstandsbedieningen, zullen ze helemaal niks doen omdat deze apparatuur er mag werken, maar storing moet acepteren.

Dat er toepassingen zijn die meer als 10 milliwatt produceren is zeker, net als LPD stations die rustig met 50+ watt werken.
Ook daar wordt niet tegen opgetreden, niet zover ik dat merk dan...
We zijn van 436 tot 440 al secundair en de 2 mHz LPD frequenties reken ik ook maar als verloren.

Ik heb op 433.250 een dijk van een signaal van het kabelsysteem, en diverse klachten naar het A.T. hebben dar niks aan opgelost.

Blijkbaar zijn wij als zendamatuer nu ook net zo belangrijk als LPD stations, zeker nu per vandaag we allemaal gerangschikt zijn als meldingsplichtig, zie de site van het A.T. en zoek je call maar op daar.

De KPN masten storen ook, luister maar eens op de bovenste 4 mHz...

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#3 Bericht door Steef »

Hoe zien die antennes er uit?

Is het geen digitenne? Daarvan is bekend dat deze erg storen, maar het commercieel belang daarvan is zo groot dat het gewoon wordt toegestaan.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
pa0wjg
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 okt 2008, 10:04
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

#4 Bericht door pa0wjg »

Dit lijkt mij ook van belang voor de EMC-EMF commissie van de VERON.
Vul daarvoor svp het storingsformulier in op website van deze commissie! Zij kan dan meedenken over oorzaak en oplossingen en de voortgang bij het AT bewaken!
73 de Willem
Het vrij Denken... altijd in voor een goed gesprek!

pa3gju
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jan 2006, 20:44
Roepletters: PA3GJU
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

#5 Bericht door pa3gju »

Steef schreef:Hoe zien die antennes er uit?

Is het geen digitenne? Daarvan is bekend dat deze erg storen, maar het commercieel belang daarvan is zo groot dat het gewoon wordt toegestaan.
Of internet...in de haven staat ook zo een mini mastje met een kastje en een antennetje, die stoord ongelofelijk op hf. QRM van s 9 met pulsen, dus signaal gaat op en neer. Nu vandaag niets meer gehoord, dus waarschijnlijk het draadloos internet in de winter uitgeschakeld, is toch geen mens te zien. En digitenne geloof ik niet...ik kan zenden en de tv met digitenne staat gewoon aan , geen probleem.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

#6 Bericht door PE2AAB »

Waar precies in Heeze woon je? Ik woon vlak bij (Valkenswaard) en moet regelmatig naar de Pompemaker (Studio Radio Horizon) Ik kan ndan eens kijken/luisteren.

Rick
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: storing op 433 Mhz

#7 Bericht door PA2LAD »

Gibert schreef: De aanwezigheid van dit signaal is nog niet zo erg. Echter elke avond wordt het signaal omstreeks 1800 uur zo sterk dat het op ruim 15 kilometer afstand waarneembaar is. Vanaf dat moment reageren mijn poort en garage niet meer en mijn auto nog maar nauwelijks. Vanaf 0033 uur keert het signaal weer terug naar een veel zwakkere sterkte en kan ik alles weer bedienen.

Last but not least ben ik ook op zoek naar de EN300220-3. Kan iemand mij vertellen waar ik die norm kan vinden?

Alvast bedankt voor de antwoorden.
Op die 433 MHz gebeurt van alles. Er is ook een industriele frequentie waar men van alles op mag doen met onbeperkt vermogen, maar er mag geen storing door ontstaan. In jouw geval ziet het er toch uit als een videoverbinding met een hoog vermogen. Bij mijn weten mag dat gewoon niet. Die EN300220-3 norm zou je moeten kunnen vinden bij ETSI. Als je even registreerd, kan je hem daar zo ophalen. Lid zijn van de organisatie is niet nodig. De info is gratis, alleen hebben ze een "portier". Even terug komen op een beveiliging op 433 MHz: daar zijn meer mensen de boot mee in gegaan. Meestal zijn ze van slechte kwaliteit en voor je eigen veiligheid kan je beter een ander systeem kiezen.

Plaats reactie