Spullen bestellen via Ebay.com

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Stan55
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 nov 2017, 13:23

Spullen bestellen via Ebay.com

#1 Bericht door Stan55 »

Heeft iemand ervaring met spullen bestellen op E bay worldwide ? Ik zie daar een boel leuke dingen voor prijzen waar ik van denk, dat zou ik wel wagen.
Antennetuners en ook portable ontvangers gebruikt.
Heb vroeger wel eens nieuwe dingen besteld via een Amerikaanse zaak op internet ( geen radiospullen ) maar daar moest ik flink wat invoerbelasting over betalen.

Heb wel ervaring met E bay world wide, maar dat zijn allemaal dingen die door de brievenbus passen en niet meer dan 10 of 15 euro kosten. Komt meestal uit China.

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Spullen bestellen via Ebay.com

#2 Bericht door PA3BAS »

Zolang je onder de €22 blijft inclusief btw hoef je geen invoerrechten en btw te betalen. Als je betaald met Paypal of creditcard ben je meestal verzekerd tegen malafide leveranciers. Kijk ook eens naar aliexpress om spullen uit China te kopen. Ze hebben een app, en je kan er gewoon met IDeal betalen. Zij doen dienst als tussenstation: je betaald aan Ali. Ali geeft dat door aan de leverancier, en die stuurt de spullen op. Als jij dan aangeeft dat je de bestelde spullen hebt ontvangen, krijgt de verzender z’n geld. Een paar keer gemerkt dat die zekerheid goed werkt. Je krijgt dan je geld terug.

Als je duurdere spullen zo wil kopen moet je rekening houden met btw en invoerkosten. Meer info op de website van de douane.

Sommige aanbieders op ebay en aliexpress kunnen ook verzenden uit een land binnen de eu. Je hoeft daarover dan geen btw of invoerbelasting te betalen.
.... But will it blend?

Stan55
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 nov 2017, 13:23

Re: Spullen bestellen via Ebay.com

#3 Bericht door Stan55 »

Bedankt voor de info, ik vraag mij echter af of die invoerrechten ook moeten worden betaald voor een gebruikt, dus 2e hands produkt.

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Spullen bestellen via Ebay.com

#4 Bericht door Rene - pg3r »

Stan55 schreef:Bedankt voor de info, ik vraag mij echter af of die invoerrechten ook moeten worden betaald voor een gebruikt, dus 2e hands produkt.
Ja.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Spullen bestellen via Ebay.com

#5 Bericht door ----- »

Ook ik bestel vaak op eBay. De kopers bescherming is prima geregeld. Als een verkoper iets te verwijten valt krijg je je geld zonder problemen terug van Paypal en zij vechten het uit met de verkoper. Het verzenden is het risico van de verkoper. Het is zelfs zo goed geregeld dat de verkopers bang zijn dat je een dispuut opent en hun uiterste best doen het probleem op te lossen zonder dispuut, Paypal blokkeert de rekening van de verkoper zonder pardon en de winkel op eBay wordt gesloten. Je bent tegenwoordig online beter beschermd dan bij de winkel op de hoek hier in Nederland.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... er_betalen

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... etaankopen

Als je BTW en/of invoerrechten moet betalen is vaak een gepuzzel hoeveel dat daadwerkelijk is. vallen de goederen onder 6% BTW of 21%. Wat is het invoerrechten percentage.

Verder komen er ook nog inklaringkosten bij, deze worden berekend door de vervoerder voor het inklaren en voorschieten van de belastingen.

Deze site kan ook wel handig zijn: http://www.invoercalculator.nl/
Wel zelf de dollarkoers opzoeken, en het invoerbelasting tarief goed zetten (TARIC code)

Voor ons amateurs is het in ieder geval interessant om te weten dat over zendontvangers 0% invoerrechten hoeft worden betaald.

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Spullen bestellen via Ebay.com

#6 Bericht door Rene - pg3r »

PG8M schreef: Voor ons amateurs is het in ieder geval interessant om te weten dat over zendontvangers 0% invoerrechten hoeft worden betaald.
Maar wel 21% BTW als de waarde hoger is dan EUR 22. Plus de inklaringskosten (zo'n EUR 15).

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: Spullen bestellen via Ebay.com

#7 Bericht door PA1WBU »

pg3r schreef:
PG8M schreef: Voor ons amateurs is het in ieder geval interessant om te weten dat over zendontvangers 0% invoerrechten hoeft worden betaald.
Maar wel 21% BTW als de waarde hoger is dan EUR 22. Plus de inklaringskosten (zo'n EUR 15).
BTW betaal je ook nog over de verzendkosten. Het hele gebeuren goed doorrekenen is daarmee essentieel.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Spullen bestellen via Ebay.com

#8 Bericht door PA3DAT »

Maaar ja, hoe werkt dat wanneer UPC met een pakje voor de deur staat en vraagt of je even € 25 wilt afrekenen?
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

PE1KEL
Berichten: 550
Lid geworden op: 26 dec 2007, 22:42

Re: Spullen bestellen via Ebay.com

#9 Bericht door PE1KEL »

pg3r schreef:
PG8M schreef: Voor ons amateurs is het in ieder geval interessant om te weten dat over zendontvangers 0% invoerrechten hoeft worden betaald.
Maar wel 21% BTW als de waarde hoger is dan EUR 22. Plus de inklaringskosten (zo'n EUR 15).

Eigenlijk wel gek.
Ik heb in 2016 2 stuks AN200 loopantenne's besteld, voor een totaal bedrag van 37 euro.
Ze kwamen hier gewoon aan, en ik heb nergens iets bij hoeven betalen.
Nu weet ik niet of het als 'sample' benoemd was, dan zijn de regels anders, heb ik ooit begrepen.

Gebruikersavatar
Rene - pg3r
Berichten: 846
Lid geworden op: 18 okt 2009, 15:17
Roepletters: pg3r
Locatie: Rotterdam

Re: Spullen bestellen via Ebay.com

#10 Bericht door Rene - pg3r »

PA3DAT schreef:Maaar ja, hoe werkt dat wanneer UPC met een pakje voor de deur staat en vraagt of je even € 25 wilt afrekenen?
Dan mag je dat contant betalen. Keer meegemaakt bij FedEx.

pe1cmo
Berichten: 2064
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Spullen bestellen via Ebay.com

#11 Bericht door pe1cmo »

als particulier mag je dat aan de bode betalen ja. Zakelijk kan je soms een BTW nummer doorgeven, dan is de BTW verlegd (zo als ze dat noemen) en scheelt weer een hoop poespas aan de deur.

Spullen die uit China komen vallen daar niet onder, maar via DHL krijg ik een factuur die je binnen 14 dagen betalen moet, maar vaak met een week vertraging in de bus valt.
Dan is het BTW over het factuur bedrag + portokosten en 14,50 inklaringskosten.
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Spullen bestellen via Ebay.com

#12 Bericht door PA3DAT »

pg3r schreef:
PA3DAT schreef:Maaar ja, hoe werkt dat wanneer UPC met een pakje voor de deur staat en vraagt of je even € 25 wilt afrekenen?
Dan mag je dat contant betalen. Keer meegemaakt bij FedEx.
Ik bedoelde, als reactie op "het hele gebeuren goed doorrekenen is daarmee essentieel" dat wanneer
je opeens wordt geconfronteerd met zoiets er weinig tijd is om "het hele gebeuren goed door te rekenen".
Op dat moment is het betalen en anders nemen ze je pakje weer mee.
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Spullen bestellen via Ebay.com

#13 Bericht door ----- »

PA3DAT schreef:je opeens wordt geconfronteerd met zoiets er weinig tijd is
Je weet natuurlijk van te voren wat je besteld hebt en of en ook hoeveel BTW/Invoer kosten daar aan verbonden (kunnen) zitten.

En als ze aan de deur staan is het inderdaad betalen we de bode zegt of anders neemt ie het weer mee. Daar zou dan ook wel iets kunnen zijn waar je het niet mee eens bent, zoals dat er invoerbelasting is gerekend over een transceiver die 0% is. Maar daar kan je dan pas nadat je betaald hebt mee gaan bakeleinen met vervoerder en belastingdienst.

Mijn praktijk ervaring is dat vanuit China de kans bijzonder groot is dat ook je duurdere bestelling er tussendoor glip. mede omdat de chinezen er geen moeite mee hebben lagere bedragen op de zending te zetten of zelfs "gift"

Vanuit USA is het 100% dat je moet betalen, Amerikanen rommelen niet met bedragen/gift (kost ze zeer veel geld als ze gesnapt worden) en alles lijkt te worden gecontroleerd. Ik mijd de USA op het internet, tenzij het echt niet anders kan.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Spullen bestellen via Ebay.com

#14 Bericht door PA3DAT »

Ik mijd de Amerikanen ook, vooral om de giga portokosten die ze berekenen.
Verder bestel ik voornamelijk dingen die weinig kosten.
Ik moest een keer 10 porto's bestellen van € 12,50 p.s. Toen bestelde ik er gewoon 2 per dag,
van 2 verschillende leveranciers. Na een week heb je alles binnen, zonder problemen.

Ledverlichting ben ik een keer het schip mee in gegaan: ik had voor € 29, als ik boven de € 32
kwam zou het met UPC i.p.v. Post.nl sneller worden geleverd. Dus ik doe er nog wat artikelen
bij. Dat heb ik geweten; ik mocht die man van UPC € 18 betalen voor invoerrechten, BTW en
administratiekosten... :evil:

Ik doe alles via Post.nl, dat geeft de minste problemen. In 2015 had ik 50 bestellingen, vorig
jaar 32 bestellingen, dit jaar tot nu toe al 37 bestellingen bij eBay! :oops:
Maar zoals ik al zei, veel klein prut.
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: Spullen bestellen via Ebay.com

#15 Bericht door dxhunter »

PA3DAT schreef:met UPC i.p.v. Post.nl sneller worden geleverd. Dus ik doe er nog wat artikelen
bij. Dat heb ik geweten; ik mocht die man van UPC € 18 betalen
Ik denk dat je UPS bedoeld.
:lol:

Plaats reactie