Zendmasten worden opgeblazen of toch niet ?

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Zendmasten worden opgeblazen of toch niet ?

#1 Bericht door Juul - PE0GJG »

"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Zendmasten worden opgeblazen of toch niet ?

#2 Bericht door PA4WK »

Toch jammer, weer een stukje Nederlandse radiogeschiedenis afgesloten.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

DutchDuke
Berichten: 78
Lid geworden op: 16 feb 2016, 15:37

Re: Zendmasten worden opgeblazen of toch niet ?

#3 Bericht door DutchDuke »

Maar wel weer mogelijkheid om 1010 WINS te ontvangen, niet?

Toch maakt het me triest. Het hele radiolandschap is in een neerwaardse spiraal beland. De jongere mens luistert nauwelijks meer naar de radio, want die heeft YouTube and Spotify. En als oudere mens moet ik toegeven, ik ook nauwelijks meer. Al dat gewauwel en geblaat op Radio 1/2/3/4/5, daar wordt ik letterlijk moe van. Zelfs de BBC WS is in de laatste tien jaar aardig afgezakt qua qualiteit, zeker nadat ze gekozen hebben om 24/7 nieuws te brengen.

Ik had me voorgenomen om na mijn pensionering weer eens flink te gaan omroep DXen op MG/KG , maar dat kan ik helaas op mijn buik schrijven. Ik moet helaas nog een flink aantal jaar :cry:

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Zendmasten worden opgeblazen of toch niet ?

#4 Bericht door sottezero »

zag er allemaal niet erg professioneel uit.
en ik vraag me af of het slopen van de hekken gecalculeerd was.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Zendmasten worden opgeblazen of toch niet ?

#5 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik heb vanmiddag direct maar even een MG xtal ( 1 MHz) gepakt uit de junkbox met een transistor en een Toko sloop spoeltje.

Kon ik steeds maar niet gebruiken vanwege de 1008 KHz "storing hier".
Audio er in en nu kan ik onze stream in huis op de MG horen.............in de tuin gaat het al niet meer. Te weinig power maar meer hoeft ook niet.
Ik denk dat ze het in Groningen wel goed vinden............Anders ben ik toch piraat....in huis.
Bijlagen
tx TOKO close.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: Zendmasten worden opgeblazen of toch niet ?

#6 Bericht door PA1RAM »

Toch triest dat het zo moest aflopen, jaren beeldbepalend geweest in de polder. Vraag me af wat er nu zo duur was kwa onderhoud, denk niet dat er veel aan de masten werd besteed of ik kan het mis hebben, heb daar in elk geval nooit iets van gezien en kom er dagelijks langs...
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Zendmasten worden opgeblazen of toch niet ?

#7 Bericht door Juul - PE0GJG »

In mijn Zeewolde tijd, 1990, werden de masten om de zoveel jaren geschilderd en was Lopik de backup.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Zendmasten worden opgeblazen of toch niet ?

#8 Bericht door PA2S »

Ze hebben er ook geen gras over laten groeien, zo te zien. Stel je voor dat iemand op het idee zou zijn gekomen om nog even door te gaan...

Niet alleen jammer, maar ook een enorme achteruitgang van fundamentele vrijheden. Want niemand kon weten naar welk programma je luisterde. Ook was het lastig om het tegen te houden (afgezien van stoorzenders uiteraard).

Zodra alle traditionele media zijn uitgeroeid (en dat is waarschijnlijk een kwestie van tijd) is weer een fundamentele vrijheid uitgestorven. Want overheden vinden zichzelf erg betrouwbaar en nemen dat altijd als maatstaf. Snapt u de drogreden?

De geschiedenis leert dat het anders kan zijn. Geschiedenis herhaalt zich niet, maar het rijmt wel.

Tenslotte nog dit: de stelling dat het allemaal veel energie verbruikt en daardoor niet zo "groen" is, lijkt me interessant. Want al die internetradio inclusief serverparken, (kabel-)netwerken, mobiele basisstations, WiFi, telefoons en tablets... het zou samen wel eens veel meer stroom kunnen slurpen dan het "ouderwetse concept" met hoogvermogen zenders. Ik zal er eens voorzichtig aan rekenen...

@ Juul: waarmee heb je dat ding gemoduleerd? Ik was al aan het kijken naar een oplossing met mijn Lime SDR mini om mijn oude buizenradio's van "content" te voorzien. Maar dit vreet veel minder stroom hi.
Oh en wat Groningen betreft: LPD's zijn in een EU decreet gelegaliseerd, dus who cares?

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Zendmasten worden opgeblazen of toch niet ?

#9 Bericht door Juul - PE0GJG »

Hoi Henk,

Ik moduleer "gewoon" op de basis met een c-tje. Beetje audio vanuit een oude MAC en hup...........allemaal helemaal niet moeilijk.

En oh ,ja, laat Groningen eerst maar eens de echte piraat hier opsporen. Kan niet eens met goed fatsoen in het weekend, behalve op Zondag want ja dan zijn ze hier druk met andere zaken, naar BNR luisteren.

En aan m'n ontvanger ligt het niet, een SONY ICF 7600 GR.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: Zendmasten worden opgeblazen of toch niet ?

#10 Bericht door PA1Bj »

@Juul : BNR zal je wel G.. bedoelen..?
En qua energie: met een ic MK484 en een LF versterker van 20mW hoor je al heel wat.
Een DAB portable slokt veel meer..

Hoe het ook zij, de middengolf is de enige band nog met een variëteit aan stations.
KG is niet veel meer van over.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zendmasten worden opgeblazen of toch niet ?

#11 Bericht door PA0ETE »

PA2S schreef:Ze hebben er ook geen gras over laten groeien, zo te zien. Stel je voor dat iemand op het idee zou zijn gekomen om nog even door te gaan...

Niet alleen jammer, maar ook een enorme achteruitgang van fundamentele vrijheden. Want niemand kon weten naar welk programma je luisterde. Ook was het lastig om het tegen te houden (afgezien van stoorzenders uiteraard).

Zodra alle traditionele media zijn uitgeroeid (en dat is waarschijnlijk een kwestie van tijd) is weer een fundamentele vrijheid uitgestorven. Want overheden vinden zichzelf erg betrouwbaar en nemen dat altijd als maatstaf. Snapt u de drogreden?

De geschiedenis leert dat het anders kan zijn. Geschiedenis herhaalt zich niet, maar het rijmt wel.

Tenslotte nog dit: de stelling dat het allemaal veel energie verbruikt en daardoor niet zo "groen" is, lijkt me interessant. Want al die internetradio inclusief serverparken, (kabel-)netwerken, mobiele basisstations, WiFi, telefoons en tablets... het zou samen wel eens veel meer stroom kunnen slurpen dan het "ouderwetse concept" met hoogvermogen zenders. Ik zal er eens voorzichtig aan rekenen...

@ Juul: waarmee heb je dat ding gemoduleerd? Ik was al aan het kijken naar een oplossing met mijn Lime SDR mini om mijn oude buizenradio's van "content" te voorzien. Maar dit vreet veel minder stroom hi.
Oh en wat Groningen betreft: LPD's zijn in een EU decreet gelegaliseerd, dus who cares?
De reden is waarschijnlijk veel eenvoudiger dan je vermoedt. De installatie kostte daar meerdere tonnen per jaar aan onderhoud ik had ergens gezien 400.000 of 500.000 euro, en wetende dat Groot Nieuws Radio op datum X stopt, hebben ze dat onderhoud alvast laten zitten. Dit was ook zo bij de meest recente mast die in Lopik toen is neergehaald. Die was in zo slechte staat dat gevreesd werd dat hij bij het plaatsen van de explosieven vanzelf al onderuit zou gaan en er mocht al lange tijd niemand in de buurt komen. :-)

Plaats reactie