Radio Piraten gaan over de schreef.

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Radio Piraten gaan over de schreef.

#16 Bericht door Juul - PE0GJG »

andre schreef:Jammer Juul, je hebt mijn vorige posting helaas niet begrepen.

Overigens weet ik donders goed dat de zee "piraten" uit weleer geen zendpiraten waren, ze opereerden allen in het bekende gat van de wet, welke later is gedicht. En, het was geen bom? Hmm...leg dan eens uit wrom Bull de bak in is gedraaid voor een poosje?

En dan weer de essentie van het topic, als je zo gedreven bent in wat je doet, en denkt daar alle middelen voor te moeten aanwenden om dat te kunnen volhouden, gedoemd bent om vroeg of laat afgebrand te worden.

Dag Andre,

Nog maar een laatste reactie van mij dan maar.
Ik ben verdrietig dat je mij eigenlijk aanspreekt over "de bom". Nogmaals daar heb ik niks mee van doen. Je schaart mij daarmee in het rijtje "Piraten" waar mijn posting over ging en daar maak ik dus bezwaar tegen. Je reactie was zo makkelijk.

Stel je voor dat iemand bij jou in de familie iets doet-gedaan heeft wat niet door de beugel kan, dan zou jij het ook niet leuk vinden om daar telkenmale mee geassocieerd te worden. Terwijl je er niks mee te maken hebt.

Dat is dus de essentie van mijn reactie inzake "de bom".
Zullen we maar stoppen dan? Ik zal nooit meer iets over een piraat hier schrijven want voor je het weet komt de bom weer boven water.

Ik wens je veel plezier met onze mooie hobby, ik neem aan dat je ook zendamateur bent.

Mooi weekend.


PS. je laatste zin heb ik een aantal keren gelezen maar ik snap er niks van………………….

"alle middelen ? "afbranden?"

Laten we anders ons schrijven voortzetten buiten het form.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Radio Piraten gaan over de schreef.

#17 Bericht door Juul - PE0GJG »

SGIW schreef:Hulde Juul voor je openhartig betoog.
Postzegels...plakken maar aan een kant..... :)
Groeten richting de Veluwe

Robert

Dank Robert voor je begrip. Je snapt het.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Solostar
Berichten: 95
Lid geworden op: 16 jul 2015, 12:11

Re: Radio Piraten gaan over de schreef.

#18 Bericht door Solostar »

Het geeft een duidelijk beeld om op deze wijze de medemens niet te beschadigen.
Laat een ieder in diens waarde genieten van dit speelplein.
Beleefdheid behoeft minder dan weinig te kosten
Dit forum is toch bedoeld om radiogerelateerde onderwerpen te berde te brengen en daar behoren deze schadeveroorzakende situaties en uitlatingen niet toe.
Het onderwerp in eerste instantie van de TS is duidelijk en helaas "persgevoelig''.
Moet het pompen en of verzuipen worden in dit gremium?
Kom op zeg, het staat geenszins in verhouding tot het wereldgebeuren.De criticasters liggen wel op de loer...waar is de man met de rode tekst generator?
De storm is geluwd, met of zonder antennes beste jongelui.............. :)

prettig weekend good DX;
bewijs empathie naar de ander, daar heeft deze recht op
73

Hannie.

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Radio Piraten gaan over de schreef.

#19 Bericht door pa3dsc »

kultureel erfgoed :
http://iturl.nl/snp1Y9i

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Radio Piraten gaan over de schreef.

#20 Bericht door Radioot »

Ja de komkommertijd is vroeg begonnen dit jaar.

Zelfs de Volkskrant (achter cookie en betaalmuur) kletst de sound bites van het AT na:

http://www.volkskrant.nl/media/radiopir ... ~a4499855/

'Brommers Kiek'n' is ook niet alles https://www.npo.nl/2doc/17-04-2017/VPWON_1250185

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Radio Piraten gaan over de schreef.

#21 Bericht door PA2RU »

Nu ik dat allemaal zo lees her en der heb ik de indruk dat AT en de overheid het deels zelf in de hand hebben gewerkt.
Om te beginnen is de wetgeving met betrekking tot het bezit en verhandelen ervan versoepeld , als je het mij vraagt is dat het begin geweest van deze ellende.
Het bezit van een zender ( zonder registratie ) is niet langer illegaal , dus de stap om het ding te gebruiken is dan ook een stuk kleiner .

Het is een geldverslindende kwestie : onbemande clandestiene zenders worden door diverse instantie's opgerold die worden betaald uit gemeenschapsgeld , schade die is ontstaan door inbraak , vernieling en diefstal ( verzekeringen? ) en wat het die lui kost om elders weer zo'n ding in de lucht te ploffen ;)
73 René PA2RU

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Radio Piraten gaan over de schreef.

#22 Bericht door sottezero »

Nou, ik denk dat er wel meer dan 1 ding loopt...

Allereerst is het soort van cultuur in het noord-oosten van Nederland om op 3m te piraten...
Zelfs de politie zie ik daar soort van oog-dicht-knijp wanneer het kan, wellicht omdat ze zelf ooit plaatjes hebben gedraaid en of iemand kennen die het nog steeds doet.

Aan de andere kant is het zo dat de overheid met als uitvoerend orgaan AT met mega-boetes van 45.000 euro (even ter vergelijking, er zijn mensen die daadwerkelijk mensen vermoord hebben of dood door schuld hebben gepleegd die met lagere boetes er van tussen gaan) denken dat het fenomeen uit (gechargeerd) de achterhoek vanzelf verdwijnt...

Zij begrijpen niet dat het daar als onderdeel van de samenleving gezien wordt...NPO1 t/m wat is het tegenwoordig? wordt daar misschien gezien als de kraak nog smaak commerciele kak van mensen die meer dan 200.000 euro per jaar verdienen voor het oneindig oeverloos zwammen op de ether, ipv het draaien van muziek waar de lokale bevolking, zeker de wat oudere bevolking die nog geen DAB+ ontvangers hebben of via hun inbel-internet of tam-tam-DSL verbinding met 1mbps snelheid muziek gaan luisteren op internet.

Dus ik begrijp beide zijden.... Ik snap dat er mensen zijn die (illegaal) plaatjes willen draaien (ken diverse mensen die dat in het verleden gedaan hebben, niemand meer die het nog daadwerkelijk durft) en het gevoel van onderdrukking uit 'Den Haag'...

Ik snap ook dat er mensen zijn die de ether schoon willen hebben en dat het ordelijk en veilig verloopt...

Ik snap niet dat er echter politici zijn die denken dat het uitdelen van 45.000 euro boete aan iemand wiens huis dat zou kosten enige vorm van begrip zou kunnen opleveren. Zeker niet als in de winkel verderop er elke dag mensen spullen stelen en die een dag later weer in de winkel aanwezig zijn omdat ze uit een land komen waar wellicht ze misschien iets met de overheid hadden.

Voor enkele zal het legaliseren van een zender niet het beoogde doel hebben, het zal voor enkele de charme van het hele gebeuren verdoezelen...
Vergelijk met voetbal hooligans zie ik helemaal tang en varken.... Voetbal hooligans zijn gewoon trieste oerang oetangs die op basis van oerinstincten denken dat wanneer ze in een groep opereren ze wetteloos, anarchistisch kunnen zijn en er mee weg komen. En dankzij de overheid die druk bezig is het vermogen van stofzuigers en piraten te beperken komen ze er ook mee weg.

Iemand die een plaatje draait op de ether op een frequentie waar geen hond zit mag je niet vergelijken met een debiel die een bushokje sloopt omdat het kan. Geef hooligans 45.000 euro boete... zijn voorzien immers in geen enkele behoefte dan die van henzelf. Dan komt het nog een beetje in verhouding met de schade die ze toebrengen aan openbaar vervoer, treinen, bushokjes, binnencentra van steden en de kosten van alle politie en ME eenheden...

Wanneer ik een LAN party wil organiseren moet ik uit eigen kosten voor elke 3 bezoekers een bewaker hebben.. Sorry hoor, maar voor een LANparty van 10.000 mensen moet ik dus 3000 bewakers hebben? Zoveel zijn er niet eens te krijgen.. en moet nog uit eigen zak betaald worden ook nog... wil ik een auto-rally organiseren, dan moet ik alle straten afzetten en controlleren dat alle debielen die in uitloop gebieden staan onder mijn verantwoordelijkheid vallen? Als ze niet kunnen lezen, niet naar de 0-auto kunnen luisteren en niet naar de 50 marshals die per proef op het terrein staan mogen ze van mij platgereden worden... terwijl die hooligans gratis alles krijgen? De voetbalclubs heb ik nog nooit horen klagen over de kosten van politie en ME.. dus je kunt er gewoon van uit gaan dat ze die kosten niet hoeven te betalen...

Dus ja... actie = reactie.... Als je met gestrekt been in gaat, kun je verwachten dat je voetbalschoen noppen op je scheenbeen krijgt... (dat is een oude keeper truuk die ik 'the hard way' geleerd heb...

En dat geouwehoer over 'ja, maar 112 is niet bereikbaar'... sorry hoor.. maar er zijn op dit moment 200 vierkante kilometer in Nederland waar 112 niet of slecht bereikbaar is omdat de telco's er geen GSM masten mogen neerzetten van de gemeente.. Of dat een gemeente met bijvoorbeeld Voda-spook-factuur-foon een dealtje heeft dat er geen andere telco's mogen komen...
Dan moet je niet poep praten dat je het belangrijk vindt dat 112 bereikbaar is... Ga dat kado-papier maar gebruiken voor de prutsers die nog geloven in de terroristen en kiddpr0n verpakking waarmee allerleid draconische maatregelen verpakt worden... zoals overal camera's, 45 miljoen vingerafdrukken in paspoorten (voor het voorkomen van 5 fraudegevallen per jaar), ieder kind een ausweis. global achtervolging via je gsm.. de eigen overheid die alles bewaart.. immers, je bent schuldig totdat je zelf nog het tegendeel kunt bewijzen...

Of storing op vliegverkeer... Alsof 200 watt op AM op 119 MHz op 3 kilometer hoogte uberhaupt last heeft van een FM zender op 108 MHz... Zelfs de slechtste zelfbouw gaat nog niet 22 MHz breed spetteren... nog niet als je de slechtste linear erachter zet...

200.000 watt van de commerciele masten lijken me ondanks hun scherpe afstemming meer ether singularities op te leveren dan een 50 watt zendertje op een draad antenne in een grote eikenboom.. en dan heb ik het nog niet gehad over de digitale uitzendingsvormen...

Iedereen met een GSM en een radio heeft wel ooit de 'doekedoekedoek' geluidjes gehoord. en dat is dan hoogstens 5 watt... met een vaak interne antenne..

Dus ja, ik heb medelijden met de AT mensen die alleen maar goed willen doen maar zeg nu eerlijk.. 45.000 boete ? Aan zo'n achterlijke wetgeving zou ik niet mee willen werken.

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Radio Piraten gaan over de schreef.

#23 Bericht door PA0BAK »

sottezero schreef:Allereerst is het soort van cultuur in het noord-oosten van Nederland om op 3m te piraten...
Het is ook en soort van cultuur, om tegenwoordig geen richting aan te geven, maar het kan je toch echt een terechte boete opleveren.
sottezero schreef:Aan de andere kant is het zo dat de overheid met als uitvoerend orgaan AT met mega-boetes van 45.000 euro (even ter vergelijking, er zijn mensen die daadwerkelijk mensen vermoord hebben of dood door schuld hebben gepleegd die met lagere boetes er van tussen gaan)
De boete is gebaseerd op mogelijke reclame inkomsten en het is een economisch delict!
Maar ik geef toe, een boete van €45.000 per bewezen uitzend-uur zou beter zijn.
sottezero schreef:Zij begrijpen niet dat het daar als onderdeel van de samenleving gezien wordt...NPO1 t/m wat is het tegenwoordig?
In Fort Oranje zien ze ook dingen als onderdeel van de samenleving, zoals illegale prostitutie, drug handel enz.
Moeten we het dan maar goed vinden?
Daarbij kan iedere vereniging, stichting, enz. tegenwoordig een laag-vermogen vergunning krijgen, dus...............
sottezero schreef:Dus ja... actie = reactie.... Als je met gestrekt been in gaat, kun je verwachten
Het is geen actie / reactie, het is oorzaak en gevolg, dat is dus iets anders.
sottezero schreef:Of storing op vliegverkeer... Alsof 200 watt op AM op 119 MHz op 3 kilometer hoogte uberhaupt last heeft van een FM zender op 108 MHz... Zelfs de slechtste zelfbouw gaat nog niet 22 MHz breed spetteren.
Praat eens met piloten en/of verkeersleiders dan zul je snel een ander mening hebben.
Persoonlijk ben ik er een voorstander van, dat alle schade, dus de directe schade, de indirecte schade en de vervolg schade (dus ook de personeels kosten) verhaalt worden op de criminelen.
Dit geldt m.i. dus ook voor de inzet bij voetbal wedstrijden e.d...............
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Radio Piraten gaan over de schreef.

#24 Bericht door PA2RU »

sottezero schreef: Dus ja, ik heb medelijden met de AT mensen die alleen maar goed willen doen maar zeg nu eerlijk.. 45.000 boete ? Aan zo'n achterlijke wetgeving zou ik niet mee willen werken.
Ik vind die boete's wel gerechtvaardigd , daarbij is die 45k een eindpunt : boete's beginnen met 2500,- en dat loopt op al naar gelang je betrapt word.
De huur van zenders en zenderlocatie's moeten betaald worden net als het onderhoud er van etc etc
Legale omroepen betalen heel veel voor 1 of meerdere frequentie's, rechten over de muziek( buma/stemra ) die ze draaien om maar eens wat te noemen.
Piraten doen dat niet dus hebben we het hier over concurrentievervalsing en dat is zoals genoemd een economisch delict.

Daarnaast moet de schade ook vergoed worden die ontstaat als men zo'n ding bijvoorbeeld in een GSM mast hangt : dan hebben we het over inbraak want een GSM mast staat door de regel op eigen terrein ( huisvredebreuk?? ) diefstal van elektriciteit....
En de instantie's die het moeten opruimen : AT , politie , brandweer , en zoals je ook ziet de asbestsanering
Het zou niet fair zijn als wij dat met z'n allen moeten ophoesten van onze belastingcenten....

Leg ons dan eens uit waarom 45.000 een achterlijk hoge boete is....
73 René PA2RU

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Radio Piraten gaan over de schreef.

#25 Bericht door sottezero »

PA2RU schreef:
sottezero schreef:
Leg ons dan eens uit waarom 45.000 een achterlijk hoge boete is....
Omdat het niet in verhouding staat tot de potentiele schade (laat staan de werkelijke schade) ten opzichte van anderen die geen mega boete krijgen

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Radio Piraten gaan over de schreef.

#26 Bericht door PA2RU »

Dan snap je kennelijk niet waar ik het over heb aangaande de ontstane schade's.....
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Radio Piraten gaan over de schreef.

#27 Bericht door PA3DAT »

En dan las ik ook nog in zo'n interview dat de adrenaline gaat stromen wanneer je de illegale zender aan zet.
Als het legaal zou zijn was de lol er wel af. Dan weten we dus waar het om gaat. Niet om de promotie van wat
voor muziek dan ook, niet om de ouden van dagen die naar die zenders luisteren, het gaat puur om de kick...

Zijn die mensen verslaafd of zo? Afkicken, die hap! :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Radio Piraten gaan over de schreef.

#28 Bericht door PA1 »

Het zijn meestal liefhebbers van simpele muziek en die proberen dat via de ether te verspreiden. Vergis je overigens niet in de kwaliteit van de zenders die ze gebruiken, dat is tegenwoordig profi apparatuur. Ook de soundprocessing is bij sommigen zelfs beter dan radio 538. Het schort alleen nog wel eens aan de antennes die ze gebruiken.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
Willem-PA5WK
Berichten: 181
Lid geworden op: 13 jul 2015, 13:30
Roepletters: PA5WK
Locatie: Fryske wâlden

Re: Radio Piraten gaan over de schreef.

#29 Bericht door Willem-PA5WK »

het is maar wat je verstaat onder simpele muziek , o.a duitse schlagermuziek
wordt door een groot publiek zeeer gewardeerd om maar niet te spreken van polka .

natuurlijk ben ik niet geheel neutraal want laat dit nu net ook mijn muziek zijn
ALLEEN ACTIEF OP DE BELANGRIJKSTE BANDEN DIE ER ZIJN .... HF ...

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Radio Piraten gaan over de schreef.

#30 Bericht door elsinga »

Ik snap het spelletje wel dat de etherpiraten willen spelen, maar dat zou in elk geval moeten zonder anderen (ook AT/politie) in gevaar te brengen..
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gesloten