Hoe verknipt moet je zijn!

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Hoe verknipt moet je zijn!

#1 Bericht door PE9PE »

Life is too short for QRP.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3119
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Hoe verknipt moet je zijn!

#2 Bericht door elsinga »

Tja... gekken heb je overal... En samen met voldoende technische kennis kun je een hoop verstieren...
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Hoe verknipt moet je zijn!

#3 Bericht door sottezero »

Op de NOS gaven ze aan dat het een 'hacker' was....
Kun je nagaan hoe geindoctrineerd ze daar zijn van de amerikaanse hersenspoeling dat alle 'bad guys' hackers zijn... Nog effe en ze noemen cowboys in zwarte pakken 'hackers'....

Een microfoon induwen van een oude AM zender uit een vliegtuig en dan vliegtuigcommunicatie storen heeft niets met hacking te maken, nog met piraterij...

Overigens vond ik de 'air traffic control' van australie nogal 'junior' overkomen... de 'hacker' klonk overtuigender dan de ATC.

pe1br
Berichten: 614
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Hoe verknipt moet je zijn!

#4 Bericht door pe1br »

Ik heb het altijd al raar gevonden dan deze verbindingen niet encrypted zijn.
Of in elk geval een simpele uitvoering van crypto zoals de politie vroeger gebruikte.

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Hoe verknipt moet je zijn!

#5 Bericht door PA2OLD »

Dat lijkt me niet veilig genoeg, am is zelfs in de ruis nog wel te volgen.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: Hoe verknipt moet je zijn!

#6 Bericht door PA1WBU »

pe1br schreef:Ik heb het altijd al raar gevonden dan deze verbindingen niet encrypted zijn.
Of in elk geval een simpele uitvoering van crypto zoals de politie vroeger gebruikte.
Das heel simpel: iedereen moet het kunnen horen die rondvliegt en onder controle van een bepaalde verkeersleiding valt. Dat is niet iets wat redelijkerwijs te implementeren is met crypto. Het risico dat iemand de verkeersleiding niet kan horen als t erom spant is vele malen groter dan die enkele mafketel.

Wat jij wilt is eigenlijk authenticatie en geen crypto: er zou een manier moeten zijn om zeker te stellen dat het inderdaad de enig echte verkeersleiding is die met de piloot spreekt.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Hoe verknipt moet je zijn!

#7 Bericht door sottezero »

En het voordeel van AM is dat je kunt horen als er 2 zenders tegelijk uitzenden.

Plaats reactie