kees - pa3deb schreef:
PD3LV schreef:
Het is ook mogelijk om de film te lijmen geloof ik.
Ik heb nog wel wat Hama Super 8 plakkertjes. Geen idee hoe goed die nog zijn. Moet je film wel van super 8 formaat zijn.
Je kan er wel een paar krijgen. De bijbehorende hama persjes kom je op iedere rommelmarkt en kringloopwinkel nog wel tegen.
bedankt voor je info! In mijn geval moet de film gelijmd worden, er is ook een flesje filmkit bij. Het probleem is dat je een aantal handelingen achter elkaar moet uitvoeren om tot een goede las te komen en ik kan er maar niet achter komen hoe zulks moet. Je moet met een schrapertje de emulsiezijde van de film bewerken, een druppeltje kit erop en dan op elkaar plakken. Hopelijk is er nog ergens iemand die kan vertellen hoe het moet. Nog maar even afwachten.
Bijlage:
noris2.jpg
1. Leg film in linker "vak" met enkele beeldjes overlengte.
2. Klap linker deksel dicht
3. Klap rechte rdeksel dicht
4. Hiermee wordt het overtollig film materiaal afgesneden.
5. Schuur nu met het rechter deksel heen en weer, Onder rechter deksel zit een schuurkant waardoor film onder linker deksel wordt opgeruwd
6. Leg nu de andere kant van de film onder rechter deksel. Klap het dicht.
7. Rechter deksel omhoog en dan weer omlaag. Overtollig film materiaal ter rechter zijde wordt nu afgesneden
8. Rechter deksel in zijn geheel (met film dus) omhoog zetten
9. Breng met kwastje lijm aan op opgeruwde film aan de linker kant
10. Klap rechter gedeelte naar beneden. 2 film helften liggen nu een cm of zo op elkaar
11. Na 30 seconden of zo kan je de beide deksels openen. Lijmen is klaar.
Ik schrijf dit op na circa 30-40 jaar geen mm gelijmd te hebben. Die zaken zijn al lang weggegooid. Maar zo moet het met alle voorbehoud mijnerzijds
Succes!