Niet geschoten . . .

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Niet geschoten . . .

#1 Bericht door kees - pa3deb »

. . . is altijd mis.
Vandaar de vraag: zijn er onder de forum-bezoekers mogelijk ook liefhebbers van smalfilmen en de techniek die daarbij hoort?
Onlangs nl werd ik door mijn zus geattendeerd op een doos vol smalfilmpjes van mijn vader zaliger.
Hij was een enthousiast smalfilmer en heeft een lading films achtergelaten.
Onlangs -in het kader van herfst, takkenweer etc- ben ik eens begonnen met dit op simpele maar afdoende wijze te digitaliseren middels de bijbehorende projector en een modern (naja, ook alweer 12 jaar oud) videocameraatje. Dit ging allemaal boven verwachting goed, totdat een las in de film het voor gezien hield. Nu probeer ik aan de weet te komen hoe die plakinrichting werkt waarmee dat dient te geschieden. (Zie foto, het merk is Plank Splicomatic 8/16, op Internet ook wel te vinden als Noris Splicomatic, maar dat is verder precies hetzelfde)
Het zou een hele opluchting zijn als iemand me kon vertellen wat de werkwijze is met 8 mm smalfilm
noris.jpg
73
Kees, PA3DEB

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Niet geschoten . . .

#2 Bericht door PA3LS »

Hoe die plakpers werkt, weet ik niet. Ik vermoed dat je de film in de houder moet leggen met de uiteinden tegen elkaar. Als het goed is, zit er wat in dat zorgt dat de tandwielgaatjes niet verspringen.
Vervolgens plak je er een filmplakkertje overheen waar voorgestanste gaatjes in zitten.
Het is ook mogelijk om de film te lijmen geloof ik.

Ik heb nog wel wat Hama Super 8 plakkertjes. Geen idee hoe goed die nog zijn. Moet je film wel van super 8 formaat zijn.
Je kan er wel een paar krijgen. De bijbehorende hama persjes kom je op iedere rommelmarkt en kringloopwinkel nog wel tegen.

Ik heb een filmcamera gevuld met verse Dubbel 8 film. Een Sovjet-modelletje met uuwerkmotor. Ik heb ook een bijpassende ontwikkeltank. Standaard fotochemie is goedkoop. Zelf de chemie maken (standaard ontwikkelaars en fixeer zoals bij foto's, maar het bleekmiddel op basis van zwavelzuur en kaliumpermanganaat is lastig om verkleuringsvrij te krijgen) is ook best goedkoop, maar ik heb daar te weinig ervaring mee om de film (a 13 euro) voor te riskeren. Pakketten met filmchemicaliën (Reversal) zijn echter dermate prijzig dat het goedkoper is om de film naar KP Filmlab te sturen (http://www.kpfilmlab.be)

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: Niet geschoten . . .

#3 Bericht door kees - pa3deb »

PD3LV schreef: Het is ook mogelijk om de film te lijmen geloof ik.

Ik heb nog wel wat Hama Super 8 plakkertjes. Geen idee hoe goed die nog zijn. Moet je film wel van super 8 formaat zijn.
Je kan er wel een paar krijgen. De bijbehorende hama persjes kom je op iedere rommelmarkt en kringloopwinkel nog wel tegen.
bedankt voor je info! In mijn geval moet de film gelijmd worden, er is ook een flesje filmkit bij. Het probleem is dat je een aantal handelingen achter elkaar moet uitvoeren om tot een goede las te komen en ik kan er maar niet achter komen hoe zulks moet. Je moet met een schrapertje de emulsiezijde van de film bewerken, een druppeltje kit erop en dan op elkaar plakken. Hopelijk is er nog ergens iemand die kan vertellen hoe het moet. Nog maar even afwachten.
noris2.jpg
73
Kees, PA3DEB

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Niet geschoten . . .

#4 Bericht door PA3BAS »

Helaas te laat begonnen met monteren. Ik heb dat nooit met film gedaan. Wel als vrijwilliger bij het filmhuis losse actes tot speelfilm geplakt. Daar wel gemerkt dat plakkertjes toch het beste werkt.

Linkerkant op maat snijden met scheermes (film in mal. Dan snijden over de groef.)
Dan de rechterkant op maat snijden.
Dan de twee eindjes tegen elkaar aan in de mal doen. Let goed op dat je de film niet op de kop monteert.
Plakker erover, goed aandrukken en klaar.

Plakkers worden nog verkocht: https://www.amazon.com/Splicing-Splice- ... B00394ZK3G
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: Niet geschoten . . .

#5 Bericht door kees - pa3deb »

PA3BAS schreef: Linkerkant op maat snijden met scheermes (film in mal. Dan snijden over de groef.)
Dan de rechterkant op maat snijden.
Dan de twee eindjes tegen elkaar aan in de mal doen. Let goed op dat je de film niet op de kop monteert.
Plakker erover, goed aandrukken en klaar.
Bedankt voor het meedenken, Bas. Maar als ik met plakkertjes ga werken, moet ik eerst weer zien om een daarvoor geschikte plakpers te vinden. Er is overigens op dit gebied nog wel veel te koop, zie deze site.
Mijn hoop is, dat iemand een handleiding heeft voor het bovengenoemde apparaat (Noris Splicomatic) en dat ik daarvan een kopie kan maken.
73
Kees, PA3DEB

Sparkysan
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 aug 2015, 00:09

Re: Niet geschoten . . .

#6 Bericht door Sparkysan »

kees - pa3deb schreef:
PD3LV schreef: Het is ook mogelijk om de film te lijmen geloof ik.

Ik heb nog wel wat Hama Super 8 plakkertjes. Geen idee hoe goed die nog zijn. Moet je film wel van super 8 formaat zijn.
Je kan er wel een paar krijgen. De bijbehorende hama persjes kom je op iedere rommelmarkt en kringloopwinkel nog wel tegen.
bedankt voor je info! In mijn geval moet de film gelijmd worden, er is ook een flesje filmkit bij. Het probleem is dat je een aantal handelingen achter elkaar moet uitvoeren om tot een goede las te komen en ik kan er maar niet achter komen hoe zulks moet. Je moet met een schrapertje de emulsiezijde van de film bewerken, een druppeltje kit erop en dan op elkaar plakken. Hopelijk is er nog ergens iemand die kan vertellen hoe het moet. Nog maar even afwachten.
noris2.jpg
1. Leg film in linker "vak" met enkele beeldjes overlengte.
2. Klap linker deksel dicht
3. Klap rechte rdeksel dicht
4. Hiermee wordt het overtollig film materiaal afgesneden.
5. Schuur nu met het rechter deksel heen en weer, Onder rechter deksel zit een schuurkant waardoor film onder linker deksel wordt opgeruwd
6. Leg nu de andere kant van de film onder rechter deksel. Klap het dicht.
7. Rechter deksel omhoog en dan weer omlaag. Overtollig film materiaal ter rechter zijde wordt nu afgesneden
8. Rechter deksel in zijn geheel (met film dus) omhoog zetten
9. Breng met kwastje lijm aan op opgeruwde film aan de linker kant
10. Klap rechter gedeelte naar beneden. 2 film helften liggen nu een cm of zo op elkaar
11. Na 30 seconden of zo kan je de beide deksels openen. Lijmen is klaar.
Ik schrijf dit op na circa 30-40 jaar geen mm gelijmd te hebben. Die zaken zijn al lang weggegooid. Maar zo moet het met alle voorbehoud mijnerzijds :oops:
Succes!

Gebruikersavatar
kees - pa3deb
Berichten: 278
Lid geworden op: 05 dec 2008, 14:57
Roepletters: pa3deb
Locatie: Feanwalden, FRL
Contacteer:

Re: Niet geschoten . . .

#7 Bericht door kees - pa3deb »

Sparkysan schreef: 1. Leg film in linker "vak" met enkele beeldjes overlengte.
2. Klap linker deksel dicht
3. Klap rechte rdeksel dicht
4. Hiermee wordt het overtollig film materiaal afgesneden.
5. Schuur nu met het rechter deksel heen en weer, Onder rechter deksel zit een schuurkant waardoor film onder linker deksel wordt opgeruwd
6. Leg nu de andere kant van de film onder rechter deksel. Klap het dicht.
7. Rechter deksel omhoog en dan weer omlaag. Overtollig film materiaal ter rechter zijde wordt nu afgesneden
8. Rechter deksel in zijn geheel (met film dus) omhoog zetten
9. Breng met kwastje lijm aan op opgeruwde film aan de linker kant
10. Klap rechter gedeelte naar beneden. 2 film helften liggen nu een cm of zo op elkaar
11. Na 30 seconden of zo kan je de beide deksels openen. Lijmen is klaar.
Ik schrijf dit op na circa 30-40 jaar geen mm gelijmd te hebben. Die zaken zijn al lang weggegooid. Maar zo moet het met alle voorbehoud mijnerzijds :oops:
Succes!
Dank voor de info, Sparkysan. Inmiddels zijn een aantal dingen op hun plaats gevallen, iedereen bedankt voor het meedenken!
D.m.v. trial & error ben ik alweer een paar stappen verder. Dus het project kan doorgaan!
73
Kees, PA3DEB

Plaats reactie