PA3DAT schreef:
Nee, dat laatste klopt wel. Mijn xyl heeft nog nooit één transceiver verkocht. En die van mij zijn (na 36 jaar) ook nog op één,
misschien twee handen te tellen. Maar ik blijf ook bij mijn standpunt dat een niet-geregistreerde geen HAM-zendapaparatuur
in huis zou moeten hebben.
Maak ik een leerling enthousiast voor de radio, hij is zelfs nog een keer met me mee geweest naar een DvdA. Koopt ie, eenmaal
van school, een duurdere HF-set dan ik. Daarmee voorziet ie (op een 27Mc-antenne) zijn hele flatgebouw van storing waarna
het AT de transceiver in beslag nam. Hoe dom kun je zijn... Nee, hij heeft nog steeds geen machtiging.
Iedereen mag een mening hebben.Jij bent er tegen en ik ben voor.Verschillende meningen hebben is nix mis mee.
Aangaande je opmerking over de leerling :
Ik heb zelf lekker gepiraat in de tijd (170/86/45 en 11 mtr) toen er nog een registratieplicht was en was het ook redelijk makkelijk om aan een HF-bakkie aan te komen.
Ik had ook een ontvanger kunnen kopen maar wilde ook gewoon kunnen funken om kennis te maken met de hobby zonder de fratsen vooraf zoals het examen.
De stof vond ik gortdroog om het toenmalige C te halen en daarna ook nog het CW want ik wilde perse HF.
Zelf kwam ik als piraat ook voor problemen te staan en ja , ik veroorzaakte ook storing.Ik was al een eind weg met het verhelpen van de storing maar was nog niet helemaal klaar.
Op een gegeven moment heeft een zendamateur mij geholpen.Ik kende heel de man niet maar zijn mening was : of ik laat je aantobben en je maakt er een puinhoop van of ik help je,iedereen heeft er gemak van en je steekt er wat van op.
Wat ik verder kwijt wil is dat ik zelf merk dat er drempels zijn om vragen te stellen die dom lijken waarna je bijwijze van spreke afgeschoten wordt (ervaringsdeskundige) en zelf heb ik de mening , je hebt geen domme vragen ,alleen stomme antwoorden.
Als een dergelijke negatieve situatie zich voordoet kan een geintresseerde dat juist de-motiveren om zendamateur te worden omdat de ander wat teveel testosteron in zijn bloed heeft zitten.
Zelf schaam ik me er niet voor om te zeggen dat ik met vallen en opstaan het heb moeten leren en dat ik die kennis zeker wil overdragen aan degene die zendamateur of piraat zijn.
Op een gegeven moment had ik het gehad met piraten (moet bekennen dat ik ook teveel uit het raam keek vanwege mijn SDX

en ben ik mijn vergunning of whatever gaan halen omdat de mogelijkheden daar veel meer zijn.
Wat dat betreft staat mijn deur open zonder aanziens des persoons en probeer ik zo de hobby te promoten.Ben zeker niet alwetend maar het scheelt misschien wel.
En daarom vindt ik het ook niet erg om bepaalde spullen te verkopen aan personen die geen vergunning hebben en deze verder te helpen als er wat is.
Maar wat ik al eerder aanhaalde,ieder zijn eigen principe en daar is nix mis mee.