Verkoop van HAM-radio apparatuur

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Verkoop van HAM-radio apparatuur

#1 Bericht door PE1PQX »

Verkoop van wat?!?! Jawel, verkoop van HAM-radio apparatuur. Hiermee bedoel ik tranceivers die voor de "HAM-radio" markt is gebouwd en als zodanig verkocht.
Waarom dit topic?? Om niet een heel verhaal nog eens te typen nodig ik je uit om mijn blog te lezen: klik hier AUB.

In het kort: ik heb mijn Kenwood TS-430s + AT-250 te koop staan wegens overstap naar een andere tranceiver.
Ik had het ook op een facebook-groep geplaatst en daar werd het mij 'verboden' alleen aan geregistreerde zendamateurs te verkopen want 'dat is niet meer van deze tijd', aldus een moderator. Blijkbaar mag ik geen verkoop voorwaarden stellen aan de door mij te koop aangeboden waar.
Vervolgens kreeg ik me toch een hoop gezeik over me heen omdat ik bij mijn punt bleef, niet normaal meer...

Gelukkig kan een discussie op facebook wel ordelijk verlopen met wederzijds respect. Hiervoor natuurlijk mijn waardering.
Ik ben niet uit op een ordinaire scheldpartij en de daarbij horende ellende, hoop slechts dat er en gezonde discussie op gang komt met respect naar elkaar toe. Op facebook lukt dat goed, hoop dat het hier ook lukt.

Grt, André PE1PQX
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Verkoop van HAM-radio apparatuur

#2 Bericht door PA3HMP »

Je mag toch zelf bepalen aan wie je het verkoopt, voor mijn part verkoop je het niet aan mensen met groen haar, het zijn jouw spullen.

Gebruikersavatar
PD0AC
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 jun 2011, 09:00
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Verkoop van HAM-radio apparatuur

#3 Bericht door PD0AC »

Dat de verkoop aan niet-amateurs al enige tijd volkomen legaal is, wil nog niet zeggen dat jij er aan mee dient te werken. Bepaal gewoon lekker je eigen regels.
Windows assumes that I'm stupid, Linux demands proof of it.

http://hamgear.wordpress.com/

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Verkoop van HAM-radio apparatuur

#4 Bericht door PE1PQX »

Ik bepaal i.d.d. zelf aan wie ik verkoop.
Al zal Koningin Maxima in een heel spannend jurkje bij mij aan de deur verschijnen 'ik wil je TS-430 kopen', is het ook NEE als ze geen amateur registratie heeft, simpel... (zin is slechts ter illustratie!!)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
Willem-PA5WK
Berichten: 181
Lid geworden op: 13 jul 2015, 13:30
Roepletters: PA5WK
Locatie: Fryske wâlden

Re: Verkoop van HAM-radio apparatuur

#5 Bericht door Willem-PA5WK »

het niet verkopen aan een niet gelicenceerd amateur is jouw goed recht natuurlijk ( zelf zal het mij de reet roesten ) maar zal de verkoop mischien wel wat stagneren .
en een ieder heeft wel een kennis in de buurt met callsign dan geeft hij die de centen haalt hem op en geeft hem weer door aan de bewuste persoon , zo gebeurde dat vroeger ook ,, probleem opgelost
ALLEEN ACTIEF OP DE BELANGRIJKSTE BANDEN DIE ER ZIJN .... HF ...

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Verkoop van HAM-radio apparatuur

#6 Bericht door PE1PQX »

Kan zijn, maar ik heb dan niet mee gewerkt aan het 'in het illegale circuit brengen' van een amateur tranceiver.
Ik zo mijn principes.. Staat deze set er over een jaar nog, zie ik het dan wel weer. Kost geen geld om het te bewaren, het vreet geen brood en het staat me nog niet in de weg.
Heb ik morgen een e-mail met een mooi bod van een geregistreerd amateur, dan kan de set alsnog van eigenaar wisselen...
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pd9ray
Berichten: 138
Lid geworden op: 05 nov 2006, 14:39
Locatie: Rotterdam

Re: Verkoop van HAM-radio apparatuur

#7 Bericht door pd9ray »

Pfffffff.....wat een moeilijk gedoe over een twintig jaar oude transceiver. Wees blij dat iemand 'm van je wil kopen, met de kans dat ie het over een week begeeft.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Verkoop van HAM-radio apparatuur

#8 Bericht door PE1PQX »

pd9ray schreef:Pfffffff.....wat een moeilijk gedoe over een twintig jaar oude transceiver. Wees blij dat iemand 'm van je wil kopen, met de kans dat ie het over een week begeeft.
Wat een onzin opmerking....
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Verkoop van HAM-radio apparatuur

#9 Bericht door PH2LB »

pd9ray schreef:Pfffffff.....wat een moeilijk gedoe over een twintig jaar oude transceiver. Wees blij dat iemand 'm van je wil kopen, met de kans dat ie het over een week begeeft.
Laat dat ding lekker 20 jaar oud zijn, ik werk vaker met mijn FT-301 (bouwjaar 1978) dan mijn FT-897D. En als er met die eerste wat kapot is of off spec, module er uit of op extender print zetten en ik kan het tenminste zelf nog fatsoenlijk nakijken. :lol:

Edit : zou een leuke set zijn voor sommige beginnende amateurs.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Verkoop van HAM-radio apparatuur

#10 Bericht door PE1PQX »

tranceiver is meer dan 30 jaar jong (begin jaren '80), maar dit terzijde.

Is i.d.d. een hele fraaie "beginners set"
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: Verkoop van HAM-radio apparatuur

#11 Bericht door PA3ECZ »

pd9ray schreef:Pfffffff.....wat een moeilijk gedoe over een twintig jaar oude transceiver. Wees blij dat iemand 'm van je wil kopen, met de kans dat ie het over een week begeeft.
Helemaal geen moeilijk gedoe, ik zou hem n.l. ook niet verkopen aan iemand die hiervoor geen beschikking heeft van het Agentschap Telecom.
Dan blijft het maar mooi in de shack staan, staat me hier niet in de weg, en hier is ruimte genoeg.

Frankyboy
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: Verkoop van HAM-radio apparatuur

#12 Bericht door Frankyboy »

PE1PQX schreef:Kan zijn, maar ik heb dan niet mee gewerkt aan het 'in het illegale circuit brengen' van een amateur tranceiver.
......
Dat is een aanname van jou kant. Misschien studeert de beste man wel om zendamateur te worden en zoekt hij een leuke beginners set.
Dan kan hij vast luisteren, er is niets illegaals aan tot het moment van het indrukken van de microfoon.

Sterker: ik koop hem en zend met 100 Watt uit op de 27mc, dat kan die set, heb je ook meegewerkt aan een illegale activiteit?

Kortom, ik denk dat je er te zwart wit inzit. De wet bied nu eenmaal de mogelijkheid tot verkoop aan iemand zonder machtiging.
De verantwoording over gebruik ligt bij de koper.

Dat gezegd hebbende moet je natuurlijk echt zelf weten aan wie je je set verkoopt, het zou echt onzinnig worden wanneer anderen dat voor je gaan bepalen.
Wanneer jij alleen wilt verkopen aan iemand met een machtiging is dat je volste recht!

Gewoon niet druk om maken en doen wat jij wilt, dat is het makkelijkste. Willen ze niet op die facebook groep, dan niet.
Genoeg andere sites. Lekker laten gaan, beter voor je rust.

Succes met de verkoop.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Verkoop van HAM-radio apparatuur

#13 Bericht door PE1PQX »

Frankyboy schreef: Sterker: ik koop hem en zend met 100 Watt uit op de 27mc, dat kan die set, heb je ook meegewerkt aan een illegale activiteit?
Ja, dan ben je illegaal bezig. HAM-tranceivers mogen niet buiten de HAM-banden gebruikt worden om te zenden, dus mijn TS-430s op 27MHz zendend gebruiken is verboden. Ontvangen is een andere tak van sport.
Ten 2e mag je in de CB-band maximaal 4 Watt PEP produceren (staat letterlijk in de wet, 4 Watt PEP), geen 12Watt, maar 4Watt....
Dus al 2 punten waarom het gebruik van mijn TS-430s in de CB band illegaal is.

Om even terug te komen op de aankomend zendamateur (N of F, is mij om het even). Als hij (of zij) mij een bericht kan laten zijn dat hij/zij geslaagd is en zich heeft geregistreerd en dus wacht op een call, kan na overleg van prijs de tranceiver zo naar een nieuwe eigenaar.
Als de aspirant nog studerende is ben ik heus bereid de set te reserveren tot de papierwinkel (registratie enz.) helemaal rond is. Deze persoon is dan ook welkom bij mij thuis om de set te proberen en testen, ik heb een F-registratie dus met mijn call kan hij/zij los onder mijn toeziend oog of deze set iets voor hem is.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

verwijderd

Re: Verkoop van HAM-radio apparatuur

#14 Bericht door verwijderd »

Ik vraag me wel eens af of jullie ZENDamateurs zijn, (met de nadruk op Zenden), die dan ook regelmatig doen zenden op een of andere band of meer schrijvend doen spreken(van je laten horen) dan met een antenne een rechtstreekse verbinding proberen te maken met een collega ZENDamateur.

Want de QSO's die hier worden gevoerd zijn inderdaad allemaal 5/9++ en zonder enige vorm van QRM

Maar het zou zo fijn zijn als meer mensen nu eens de ether gaan gebruiken i.p.v. hier je druk maken over bepaalde onderwerpen/info (hoe onzinnig ook) ......

Fijn weekend aan allen maar ik zit weer voor me radio naar E51AND Cook island te luisteren, ook weer eens wat anders dan de NOS.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4528
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Verkoop van HAM-radio apparatuur

#15 Bericht door PE1PQX »

Ik zou best actief willen zijn op de banden, maar ik werk net zo lief. Heb veel plezier in mijn werk en het levert ook nog wat op.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie