Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#46 Bericht door Juul - PE0GJG »

Heren,
PE1HZG en PA5WK, ik teken bezwaar aan tegen het gebruik van het woord "afzeiken".

Waarom nou ?

Is het woord bekritiseren soms wat?
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#47 Bericht door PA3DJS »

@Elsinga:
Dat over illegale eindtrappen is helder, maar dat is niet van toepassing hier.

Ik snap wellicht niet alles in een keer (in tegenstelling tot anderen). Leg mij eens uit waarom het bepaalde onderwerp veron niet mag?

Ik snap dat bepaalde postings niet OK waren, maar dat staat los van of een onderwerp niet mag.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#48 Bericht door PA0ETE »

Wat mij betreft is in principe geen onderwerp dat binnen de scoop van de doelstelling van de site valt taboe. Het forum dient er uiteindelijk ook voor om discussie mogelijk te maken. Het is ook toegestaan om onwaarheden te beweren, als dat de discussie ten goede komt.

Er zijn wel bepaalde onderwerpen die zo goed als altijd ontsporen. Of de discussie erover blijft steevast in een kringetje hangen, dat wil zeggen dat voortdurend nagenoeg dezelfde standpunten herhaald blijven worden, waarbij de discussie telkens meer verhit raakt, maar niet naar een oplossing of een 'common-ground' lijkt te gaan. Het zijn overigens bijzonder weinig onderwerpen waar dat zo is.

Ook die onderwerpen zijn overigens niet taboe, het is alleen niet toegestaan om er een nieuwe discussie over te beginnen. Er zijn meerdere topics over geopend, en wat er te zeggen is kan daar gewoon bij geplaatst worden.

Wat we niet willen is dat er op de man gespeeld wordt. Onware dingen beweren over organisaties of bedrijven mag ook niet omdat dat daar schade berokkent. Dit geldt om praktische redenen ook voor dergelijke beweringen waarvan wij niet kunnen nagaan of ze waar zijn.

Het team van zendamateur.com is niet tegen piraterij of illegale zaken door legale zendamateurs. Het is alleen maar off-topic op dit forum, gewoon omdat het forum daar vanaf het begin niet voor is opgezet.

Het is verder zelfs toegestaan om te stellen dat er censuur op dit forum plaatsvindt (wat dus echt niet waar is), wat deze discussie dus bewijst. :-)

Beheerder zendamateur.com

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#49 Bericht door PA0ETE »

Persoonlijk stoor ik me trouwens wel aan de verharding die er met name op het gehele internet plaatsvindt. De reden is misschien dat mensen zich achter hun PC veilig voelen, en dan dingen schrijven die ze naast een kerel met grote spierballen en vervaarlijke tatoeages in de kroeg nooit zouden zeggen.

Ik denk dat het niet in het soort woorden zit dat je gebruikt. Het zit vooral in het respect dat je voor iemand anders in de discussie hebt.

Waarom zou de situatie hier anders zijn dan in de kroeg of in een buurthuis, of in de woonkamer van een familielid? En waarom zou je hier dingen wel schrijven die je daar nooit zou zeggen?

-Verwijderd account

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#50 Bericht door -Verwijderd account »

PA0ETE schreef:Persoonlijk stoor ik me trouwens wel aan de verharding die er met name op het gehele internet plaatsvindt.
Het is niet iets wat zich beperkt tot alleen internet. Overal kom je het tegen, ik zou haast gaan zeggen: praat eens met een callcenter-medewerker of een buschauffeur of een onderwijskracht. En vergeet het vluchtelingen-vraagstuk niet...
Waar dat vandaan komt of waardoor de verharding veroorzaakt wordt is moeilijk te zeggen, denk ik.
In elk geval ben jij niet de enige die zich daaraan stoort :D

SWL nl 5321
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 aug 2015, 15:24

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#51 Bericht door SWL nl 5321 »

pe1hzg schreef:Ik maak bepaald bezwaar tegen de toon en de insinuatie die de TS in meerdere postings in deze tread doet.

Allereerst: VERON vrijwilligers zijn precies dat - vrijwilligers. Het zijn zendamateurs als jij en ik, maar mensen die naast hun hobby, in hun vrije tijd, functies voor de VERON vervullen. Functies die veel tijd en energeie kosten en die in vele gevallen ten koste gaan van het uitoefenen van de hobby.
Bij de zwaardere functies, en de functies van het VERON HB zijn zware functies, is het zeer zeker zo dat het vrijwilligerswerk ten koste gaat van de hobby, dat heb ik een aantal malen in mijn omgeving mogen ervaren.

Laat ik dat duidelijker zeggen: de mensen die dit vrijwilligerswerk doen geven onbetaald hun hobby min of meer op ten bate van de vereniging. Ze verdienen, alleen al om die reden, publiek een Grote Pluim.

Een aantal mensen hebben naast de hobby, naast het HB-werk, ook nog een hele zware baan. Bij Eric weet ik dat dat zeer zeker zo is. Toch doet hij dit vrijwilligerswerk, in plaats van de hobby.

Ten tweede: ik proef in deze tread, en in diverse andere posts op dit forum, reserveringen over de amateurverenigingen en argumenten om dan maar geen lid te worden. Als je er zo over denkt: word vooral geen lid, en ga je eigen weg, maar ga respectvol om met het werk van anderen!
Realiseer je echter wel dat het gaat om een *vereniging* en dat de club bestaat uit *activiteiten* die je *samen* doet. Als je geen activiteiten wenst te doen maar alleen boe-roepen langs de zijlijn, heb ik persoonlijk liever dat je wegblijft. De hobby is voor mij ook maar gewoon een hobby.

Als je het niet eens bent met verenigingszaken - en mensen die me kennen weten dat ik geen stille ja-knikker ben - dan neem je gewoon contact op met de mensen die het harde vrijwilligerswerk doen. Maar wel respectvol en constructief. Publiek de zaak afzeiken, al dan niet met lidmaatschap, schiet niemand wat mee op.

Het afzeiken betreft niet alleen verenigingsfuncties, maar ook het opbouwen en onderhouden van allerlei voorzieningen, zoals repeaters. Zijn er technisch allerlei uitdagingen, denk aan filters enzo, een ander groot probleem zijn niet-technische zaken, zoals kosten. Ikzelf heb vele, vele jaren allerlei voorzieningen opgebouwd en in stand gehouden in de buurt. De kosten daarvan, en daar kun je een aantal aardige transceivers van kopen, heb ik altijd zelf gedragen. Een dankjewel op de verenigingsavond was genoeg, maar realiseer je dat ik in plaats van deze spullen ook transceivers voor alleen-eigengebruik had kunnen kopen, en waar blijf je dan met jouw hobby?
Hoog-profiel projecten, zoals PI2NOS, vragen om donaties maar zijn ondanks dat bepaald geen vetpot. Hoe het zit met kleinere repeaters, bakens, ...? Vraag de beheerder eens!

Helaas is het afzeiken ook hier topsport, zeker de laatste jaren. Mijn naam staat de laatste jaren bij minder opstellingen, je weet nu waarom. Waarom zou ik mijn centen inzetten om me door anderen te laten afzeiken bij mijn hobby?

Dit alles begint met respect voor anderen, en zeker voor de mensen die het heavy-liften doen. Ook Eric zit liever te knutselen als allerlei HB-werk, waar hij op dit moment ongetwijfeld mee bezig zal zijn. Heb jij je afdelingsbestuur al eens laten weten dat je hun werk waardeert?
Heb jij je al eens gerealiseerd wat het betekent voor jouw hobby wanneer iemand, die de voorziening beheert waardoor jij je plezier in je hobby kunt hebben, er de brui aangeeft vanwege constant gezeur?

Tenslotte: binnen de verenigingen (alle verenigingen) bestaan op dit moment allerlei vacatures. Je weet wel, die kleine advertenties waar je gemakshalve maar even overheenkijkt. Als je denkt dat je kunt helpen, doe dat dan. Als je denkt dat je het beter kan, laat dan zeker weten dat je helpen wilt! De mensen die op dit moment het zware werk doen kijken uit naar verlichting, en minimaal, respect en waardering. En is dit niet veel beter als alles vanaf de zijlijn afzeiken?

73,

Geert Jan PE1HZG



Geert Jan

De afgelopen tien jaar sinds je aanmelding is veel besproken dat stof doet opwaaien....

Respect?
Beleefdheid
Zelfreflectie
Eigenzinnigheid
"Öp de man spelen"

De mensch blijft egoistisch....... :roll:

Begrip voor elkaar is water naar de zee dragen..
Het lokt alleen maar reacties uit zonder dat de schrijver vooraf nadenkt.

73

Robert
Luistervink NL 5321 sinds 1960.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#52 Bericht door PA3DJS »

Radioot schreef:Okay, Roeland dacht het, Juul jij schreef het.

Ik ben trouwens ook wel benieuwd naar het wetsartikel dat het bespreken van
zendtechnische zaken met niet geregisteerde mensen op een forum belet?

PB is prima als mods het niet aan de grote klok wil hangen, maar opvoorhand lijkt het erop dat jullie ten onrecht zijn bang gemaakt.
Het bespreken van zendtechnische zaken met niet amateurs mag hier gewoon, echter hulp bieden aan illegale activiteiten mag niet. Iemand die problemen heeft met zijn 13.56 MHz plasma generator mag hier best vragen stellen. Vandaar dat vaak gevraagd wordt: "waar ga je het voor gebruiken?", dit om de kans te verkleinen dat we bijdragen aan illegale activiteiten.

100% waterdicht krijg je het nooit, en ook via dit forum worden soms mensen geholpen met (achteraf) illegale activiteiten. Alleen heb je dan veelal info nodig van andere bronnen om daar achter te komen, of je moet de hele postingsgeschiedenis van iemand doorzoeken.

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#53 Bericht door PA1OKZ »

Juul - PE0GJG schreef:Heren,
PE1HZG en PA5WK, ik teken bezwaar aan tegen het gebruik van het woord "afzeiken".

Waarom nou ?

Is het woord bekritiseren soms wat?
Hoi Juul,

Bekritiseren insinueert dat er mogelijk enige vorm van opbouwende kritiek in zit. Hetgeen wat beide heren beschrijven (waar ik overigens vierkant achter sta) betreft geen kritiek maar is gewoon ruecksichtlos de grond in boren van derden. De term afzeiken is daarom in mijn opinie gerechtvaardigd, hoe verdrietig ook.

73 Mischa

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#54 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA1OKZ schreef:
Juul - PE0GJG schreef:Heren,
PE1HZG en PA5WK, ik teken bezwaar aan tegen het gebruik van het woord "afzeiken".

Waarom nou ?

Is het woord bekritiseren soms wat?
Hoi Juul,

Bekritiseren insinueert dat er mogelijk enige vorm van opbouwende kritiek in zit. Hetgeen wat beide heren beschrijven (waar ik overigens vierkant achter sta) betreft geen kritiek maar is gewoon ruecksichtlos de grond in boren van derden. De term afzeiken is daarom in mijn opinie gerechtvaardigd, hoe verdrietig ook.

73 Mischa

Hoi MIcha, het gaat mij om het taal gebruik. Niet om de inhoud.
Ik gebruik dergelijke taal in ieder geval niet. Maar dat zal wel aan mijn "ouderwetse" opvoeding liggen dan.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#55 Bericht door PA1OKZ »

SGIW schreef:Geert Jan

De afgelopen tien jaar sinds je aanmelding is veel besproken dat stof doet opwaaien....

Respect?
Beleefdheid
Zelfreflectie
Eigenzinnigheid
"Öp de man spelen"

De mensch blijft egoistisch....... :roll:

Begrip voor elkaar is water naar de zee dragen..
Het lokt alleen maar reacties uit zonder dat de schrijver vooraf nadenkt.

73

Robert
Hoi Robert,

Dat klinkt alsof we het dus maar als verloren moeten beschouwen? Ik heb er ernstig moeite mee dat voor werkelijkheid aan te zien. Ja, er zijn helaas lieden waarbij respect voor anderen niet bestaat. Vooral de enkeling die respect predikt maar zelf vervolgens alles aan zijn laars lapt zijn vreselijk.

Als ik luister naar de systemen waarvoor ik me mede inspan is het gelukkig zo dat het allergrootste deel van gebruikers gelukkig nog fatsoen voor de mede amateur kan opbrengen. Het is de enkeling die steeds weer (altijd dezelfden) in staat zijn om de polariserende houding aan te nemen. Dat is reuze veredelen maar het is aan ons allen om dat niet de stemming te laten bepalen. Gelukkig slagen de meesten hier heel goed in...

73,

Mischa

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#56 Bericht door PA1OKZ »

Juul - PE0GJG schreef: Hoi MIcha, het gaat mij om het taal gebruik. Niet om de inhoud.
Ik gebruik dergelijke taal in ieder geval niet. Maar dat zal wel aan mijn "ouderwetse" opvoeding liggen dan.
Hoi Juul,

I get the point. Wellicht ben ik teveel gewend geraakt aan zeker taalgebruik :? . Ik zie in het woord niet zoveel kwaad, temeer omdat het inhoudelijk de lading dekt zonder dat hiermee persoonlijk iemand benadeeld wordt.

Maar terug naar het interessante onderwerp.

73,

Mischa

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#57 Bericht door Bert_1 »

PA1OKZ schreef:Het is de enkeling die steeds weer (altijd dezelfden) in staat zijn om de polariserende houding aan te nemen. Dat is reuze veredelen maar het is aan ons allen om dat niet de stemming te laten bepalen. Gelukkig slagen de meesten hier heel goed in...

73,

Mischa
En daarom is het belerende vingertje, waar sommigen zo'n moeite mee hebben, hard nodig. En niet alleen van moderators maar soms ook van de andere gebruikers om te laten zien dat we geen zin hebben in een forum waar men elkaar woordelijk afmaakt. De houding dat alles maar moet kunnen levert grote problemen op, dat kunnen we dagelijks zien.
Bert

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#58 Bericht door PA1OKZ »

PE1KVL schreef:
PA1OKZ schreef:Het is de enkeling die steeds weer (altijd dezelfden) in staat zijn om de polariserende houding aan te nemen. Dat is reuze veredelen maar het is aan ons allen om dat niet de stemming te laten bepalen. Gelukkig slagen de meesten hier heel goed in...

73,

Mischa
En daarom is het belerende vingertje, waar sommigen zo'n moeite mee hebben, hard nodig. En niet alleen van moderators maar soms ook van de andere gebruikers om te laten zien dat we geen zin hebben in een forum waar men elkaar woordelijk afmaakt. De houding dat alles maar moet kunnen levert grote problemen op, dat kunnen we dagelijks zien.
Belerend is per definitie een kleinerende vorm, dat kan niet de bedoeling zijn. Overigens is er een enorm verschil tussen kleineren en gekleineerd voelen. Met name personen die geen zelfreflectie kennen zijn nogal eens troublemakers en voelen zich als eerste gekleineerd terwijl daar vaak geen sprake van is.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#59 Bericht door PA0ETE »

PA3DJS schreef:Het bespreken van zendtechnische zaken met niet amateurs mag hier gewoon, echter hulp bieden aan illegale activiteiten mag niet. Iemand die problemen heeft met zijn 13.56 MHz plasma generator mag hier best vragen stellen. Vandaar dat vaak gevraagd wordt: "waar ga je het voor gebruiken?", dit om de kans te verkleinen dat we bijdragen aan illegale activiteiten.

100% waterdicht krijg je het nooit, en ook via dit forum worden soms mensen geholpen met (achteraf) illegale activiteiten. Alleen heb je dan veelal info nodig van andere bronnen om daar achter te komen, of je moet de hele postingsgeschiedenis van iemand doorzoeken.
Het is bij dit forum niet zozeer dat we tegen illegale activiteiten zijn, het is vooral heel praktisch ook dat die onderwerpen off-topic zijn. Het forum richt zich op het legale zendamateurisme.

Er is wel eens een creatieveling geweest die vond dat het dan bij theekransjes wel kon, maar ook dat deel van het forum is toch vooral bedoeld voor de discussie over de off-topic-onderwerpen tussen de primaire doelgroep zend- en luisteramateurs. We hebben daar overigens ook wel eens iemand gehad die als niet in de zendhobby geïnteresseerde dacht bij theekransjes een soort van eigen subforum te beginnen over een hobbyonderwerp (geen piraterij) dat geheel buiten de scope van zendamateur.com viel. Die was ook nog heel verontwaardigd dat we dat niet goed vonden :-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#60 Bericht door PA0ETE »

PE2CH schreef:Het is niet iets wat zich beperkt tot alleen internet. Overal kom je het tegen, ik zou haast gaan zeggen: praat eens met een callcenter-medewerker of een buschauffeur of een onderwijskracht. En vergeet het vluchtelingen-vraagstuk niet...
Waar dat vandaan komt of waardoor de verharding veroorzaakt wordt is moeilijk te zeggen, denk ik.
In elk geval ben jij niet de enige die zich daaraan stoort :D
Dat bedoelde ik ook wel een beetje zo. De gevoelens of eventuele lange tenen van iemand anders mogen toch vooral beslist niet gespaard worden, zo lijkt het wel.

Ik ben overigens wel voor eerlijkheid en geen doekjes erom winden, maar tegen een lieve oude tante die met een centimeter plamuur op haar gezicht en veel te fel gestifte lippen op je verjaardag komt zeg je ook bij de voordeur niet dat ze haar rimpels niet helemaal heeft weten te verbergen. Al is het misschien voor de volle 100% waar, en begint de plamuur al bij binnenkomst te craqueléen:-)

Plaats reactie