Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2525
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#31 Bericht door PA3DJS »

elsinga schreef:
PA3DJS schreef:
elsinga schreef:[mod] Bevalt het je niet, dan mag je elders verder. Over dat artikel in Electron was ook al op FeestBoek een draadje bijvoorbeeld[/mod]
Ik zie even niet de link tussen onderwerpen op dit forum en onderwerpen op FeestBoek. Bedoel je daarmee dat als iets op FeestBoek of ander forum besproken is/wordt, dat het voor hier minder/niet interessant is?
Nee, maar wel dat er in dit geval een mogelijkheid was om het onderwerp dat hier niet toegestaan was (nou ja, eigenlijk vanwege de toonzetting en minder vanwege de inhoud, maar goed) elders te bespreken.
Als ik de zin lees zonder het deel tussen haakjes, mogen bepaalde onderwerpen gerelateerd aan legaal radiozendamateurisme dus niet op dit forum. Dit ruikt naar Censuur, of heb ik iets in de regels over het hoofd gezien?

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#32 Bericht door Bert_1 »

PA3DJS schreef: Als ik de zin lees zonder het deel tussen haakjes, mogen bepaalde onderwerpen gerelateerd aan legaal radiozendamateurisme dus niet op dit forum. Dit ruikt naar Censuur, of heb ik iets in de regels over het hoofd gezien?
Censuur is tegenhouden of verbieden van bepaalde informatie en er staat tussen de haakjes dat de informatie niet het probleem was maar de manier waarop die gebracht werd. Wat er tussen haakjes staat, staat er niet voor niets, waarom zou je dat overslaan.
Je moet niet naar de letter lezen maar naar de geest en wat is dan het probleem? Het is toch duidelijk dat je eigenlijk alles hier kunt bespreken zolang je maar niemand schoffeert, belachelijk maakt, beledigd etc. etc.
Bert

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#33 Bericht door elsinga »

PE1KVL snapt het... maar als je wilt kun je overal wel wat achter zoeken.

Maar, er zijn inderdaad onderwerpen hier verboden. Bijvoorbeeld (hulp bij) illegaal gebruik van zenders. Niet omdat we het zo leuk vinden om het te verbieden, maar omdat de eigenaren van het forum (dat zijn degenen die elke maand weer geld betalen om de hosting van dit forum mogelijk te maken) aansprakelijk gesteld kunnen worden voor die hulp. Ook als ze het zelf niet doen.

Is dat censuur? Nee... is gewoon je aan de nederlandse wet houden.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2525
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#34 Bericht door PA3DJS »

PE1KVL schreef:
PA3DJS schreef: Als ik de zin lees zonder het deel tussen haakjes, mogen bepaalde onderwerpen gerelateerd aan legaal radiozendamateurisme dus niet op dit forum. Dit ruikt naar Censuur, of heb ik iets in de regels over het hoofd gezien?
Censuur is tegenhouden of verbieden van bepaalde informatie en er staat tussen de haakjes dat de informatie niet het probleem was maar de manier waarop die gebracht werd. Wat er tussen haakjes staat, staat er niet voor niets, waarom zou je dat overslaan.
Je moet niet naar de letter lezen maar naar de geest en wat is dan het probleem? Het is toch duidelijk dat je eigenlijk alles hier kunt bespreken zolang je maar niemand schoffeert, belachelijk maakt, beledigd etc. etc.
Ik lees gewoon wat er staat. Er staat dat het onderwerp niet toegestaan was, punt. Dat wat tussen haakjes staat is wat extra informatie.

Als het écht alleen om de toonzetting gaat, dan voeg je niet de tekst buiten de haakjes toe. Deze manier van schrijven is vragen om discussie.

Ook "eigenlijk" is zo'n woordje waarmee je alle kanten op kan.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2525
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#35 Bericht door PA3DJS »

elsinga schreef:PE1KVL snapt het... maar als je wilt kun je overal wel wat achter zoeken.

Maar, er zijn inderdaad onderwerpen hier verboden. Bijvoorbeeld (hulp bij) illegaal gebruik van zenders. Niet omdat we het zo leuk vinden om het te verbieden, maar omdat de eigenaren van het forum (dat zijn degenen die elke maand weer geld betalen om de hosting van dit forum mogelijk te maken) aansprakelijk gesteld kunnen worden voor die hulp. Ook als ze het zelf niet doen.

Is dat censuur? Nee... is gewoon je aan de nederlandse wet houden.
Volgens welke regel mocht dit onderwerp dan niet? We hebben het niet niet over illegaal gebruik, aanzetten tot haat, opstand, etc.

Radioot
Berichten: 1038
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#36 Bericht door Radioot »

[quote van elsinga als mod]het bericht over het artikel in de Electron is door mij eerst gesloten (op basis van overtreding van de formregels[/quote]

Ja dat was wel terecht, die meneer ging er met gestrekt been in over een kwestie die hij gewoon persoonlijk had moeten afwikkelen.

Maar dit geeft na die vrza/veron fusie meltdown wel de indruk dat er enige mate van zelfcensuur bij de mods is ontstaan. En dan is dat lange arm scenario van pa3met niet zo vreemd.

Gefundeerde niet op de persoon gerichte kritiek over het functioneren van het bestuur van onze verenigingen moet gewoon kunnen.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3357
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#37 Bericht door Juul - PE0GJG »

Radioot:

"En dan is dat lange arm scenario van pa3met niet zo vreemd."


Dat schreef ik, voor de historische juistheid.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Radioot
Berichten: 1038
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#38 Bericht door Radioot »

Okay, Roeland dacht het, Juul jij schreef het.

Ik ben trouwens ook wel benieuwd naar het wetsartikel dat het bespreken van
zendtechnische zaken met niet geregisteerde mensen op een forum belet?

PB is prima als mods het niet aan de grote klok wil hangen, maar opvoorhand lijkt het erop dat jullie ten onrecht zijn bang gemaakt.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1251
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#39 Bericht door PA9X »

pa3met schreef:Het viel mij dus in eens op dat er een aantal posts verdwenen zijn. Nu heb ik in een vrij recent verleden geconstateerd dat er helaas, klaarblijkelijk op gevoelige onderwerpen gecensureerd wordt.
(het voorbeeld in deze was een post van het standpunt van de VERON die nogal krom leek te zijn en wellicht niet goed viel hier en daar).

Ik vind dat heel vervelend eigenlijk. Ik heb daar een vervelende smaak van miin mijn mond. En dat terwijl ik net mijn tanden nog gepoetst heb.

Dus....

Hoe zit dat?
Waarom?
Bang voor discussies?

Ik snap best wel dat sommige dingen nietgezegd kunen worden maar normale zaken ..??

Zie bijvoorbeeld: https://www.google.nl/#q=pa3cev+site:zendamateur.com

Alle posts weg.

Mocht het zo zijn dat er inderdaad, en daar lijkt het op, gecensureerd worden, dan zal ik maar overwegen om al mijn posts ook te laten verwijderen.
Dat dan de database/contect van discussies stuk lopen hier en daar is niet zo erg klaarblijkelijk.

Anyone?
Je stelt de vraag aan de forumleden, maar de enige die je daar het antwoord op kan geven is Eric-Jan zelf. Ga naar https://www.veron.nl/contact-opnemen/ en selecteer Secretaris Hoofdbestuur en stel 'm de vraag.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#40 Bericht door elsinga »

PA3DJS schreef:
elsinga schreef:PE1KVL snapt het... maar als je wilt kun je overal wel wat achter zoeken.

Maar, er zijn inderdaad onderwerpen hier verboden. Bijvoorbeeld (hulp bij) illegaal gebruik van zenders. Niet omdat we het zo leuk vinden om het te verbieden, maar omdat de eigenaren van het forum (dat zijn degenen die elke maand weer geld betalen om de hosting van dit forum mogelijk te maken) aansprakelijk gesteld kunnen worden voor die hulp. Ook als ze het zelf niet doen.

Is dat censuur? Nee... is gewoon je aan de nederlandse wet houden.
Volgens welke regel mocht dit onderwerp dan niet? We hebben het niet niet over illegaal gebruik, aanzetten tot haat, opstand, etc.
Nee, maar in het verleden zijn zendamateurs die bijvoorbeeld een eindtrap voor een illegale zender hebben gebouwd beboet daarvoor. En hulp bij illegale zaken is dus ook strafbaar. Vandaar dat de eigenaren van het forum geen zin hebben om daarop aangesproken te worden en beboet te worden.

Nogmaals: bevallen de huisregels je niet, dan hoef je hier niet te komen. Kom je hier wel, dan dien je je aan de huisregels te houden. Is heel simpel.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1082
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#41 Bericht door PA1 »

elsinga schreef: Nee, maar in het verleden zijn zendamateurs die bijvoorbeeld een eindtrap voor een illegale zender hebben gebouwd beboet daarvoor.
Tegenwoordig zijn er zat gelicenseerden die een eindtrap hebben staan die het maximale toegestane vermogen ver kan overschrijden. Mij maak je niet wijs dat de power knop nooit over de 400 watt grens gaat. Het is hetzelfde met auto's, de meeste halen met gemak 200 km/u en menigeen rijd wel eens sneller dan 130 km/u dus waar hebben we het over...

Kijk, als jantje, pietje of klaasje een illegale middengolf zender wil bouwen dan denk ik dat de grens bereikt is :mrgreen:

Als je dan toch het illegaal gebruik wilt tegenhouden dan zou je dit forum moeten dichtzetten want veel mensen vinden dit prikbord via google en denken dat hun vragen wel beantwoord zullen worden. En steeds weer het wijzende vingertje dat het niet mag...
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#42 Bericht door Bert_1 »

PA1 schreef:Het is hetzelfde met auto's, de meeste halen met gemak 200 km/u en menigeen rijd wel eens sneller dan 130 km/u dus waar hebben we het over...
Precies, en schrijf je daarover in een forum waar ze dat niet willen dan komt daar gedoe over en kun je beter een ander forum zoeken waar ze dat wel prima vinden. Overigens leest oom agent vrolijk mee op de forums ;) en dat zal op dit forum niet anders zijn.
Bert

-Verwijderd account

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#43 Bericht door -Verwijderd account »

PA1 schreef:Als je dan toch het illegaal gebruik wilt tegenhouden dan zou je dit forum moeten dichtzetten want veel mensen vinden dit prikbord via google en denken dat hun vragen wel beantwoord zullen worden.
Dat komt omdat de term "zendamateur" verschillende betekenissen kent, afhankelijk wie je daarover spreekt.
Maar voor illegaal gebruik kun je die vragenstellers dan maar beter doorsturen naar het forum van radiohobby.nl, die kent zelfs een piratenrubriek :lol:
Maar ook over amateurradio heeft dat forum een eigen rubriek. En het CB-forum trouwens ook.

Er is al heel veel gezegd en geschreven over dit soort onderwerpen, maar echte veranderingen m.b.t. forum zijn er -nog- niet geweest. En dat is een keuze van de beheerders en eigenaars van dit forum.

pe1hzg
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#44 Bericht door pe1hzg »

Ik maak bepaald bezwaar tegen de toon en de insinuatie die de TS in meerdere postings in deze tread doet.

Allereerst: VERON vrijwilligers zijn precies dat - vrijwilligers. Het zijn zendamateurs als jij en ik, maar mensen die naast hun hobby, in hun vrije tijd, functies voor de VERON vervullen. Functies die veel tijd en energeie kosten en die in vele gevallen ten koste gaan van het uitoefenen van de hobby.
Bij de zwaardere functies, en de functies van het VERON HB zijn zware functies, is het zeer zeker zo dat het vrijwilligerswerk ten koste gaat van de hobby, dat heb ik een aantal malen in mijn omgeving mogen ervaren.

Laat ik dat duidelijker zeggen: de mensen die dit vrijwilligerswerk doen geven onbetaald hun hobby min of meer op ten bate van de vereniging. Ze verdienen, alleen al om die reden, publiek een Grote Pluim.

Een aantal mensen hebben naast de hobby, naast het HB-werk, ook nog een hele zware baan. Bij Eric weet ik dat dat zeer zeker zo is. Toch doet hij dit vrijwilligerswerk, in plaats van de hobby.

Ten tweede: ik proef in deze tread, en in diverse andere posts op dit forum, reserveringen over de amateurverenigingen en argumenten om dan maar geen lid te worden. Als je er zo over denkt: word vooral geen lid, en ga je eigen weg, maar ga respectvol om met het werk van anderen!
Realiseer je echter wel dat het gaat om een *vereniging* en dat de club bestaat uit *activiteiten* die je *samen* doet. Als je geen activiteiten wenst te doen maar alleen boe-roepen langs de zijlijn, heb ik persoonlijk liever dat je wegblijft. De hobby is voor mij ook maar gewoon een hobby.

Als je het niet eens bent met verenigingszaken - en mensen die me kennen weten dat ik geen stille ja-knikker ben - dan neem je gewoon contact op met de mensen die het harde vrijwilligerswerk doen. Maar wel respectvol en constructief. Publiek de zaak afzeiken, al dan niet met lidmaatschap, schiet niemand wat mee op.

Het afzeiken betreft niet alleen verenigingsfuncties, maar ook het opbouwen en onderhouden van allerlei voorzieningen, zoals repeaters. Zijn er technisch allerlei uitdagingen, denk aan filters enzo, een ander groot probleem zijn niet-technische zaken, zoals kosten. Ikzelf heb vele, vele jaren allerlei voorzieningen opgebouwd en in stand gehouden in de buurt. De kosten daarvan, en daar kun je een aantal aardige transceivers van kopen, heb ik altijd zelf gedragen. Een dankjewel op de verenigingsavond was genoeg, maar realiseer je dat ik in plaats van deze spullen ook transceivers voor alleen-eigengebruik had kunnen kopen, en waar blijf je dan met jouw hobby?
Hoog-profiel projecten, zoals PI2NOS, vragen om donaties maar zijn ondanks dat bepaald geen vetpot. Hoe het zit met kleinere repeaters, bakens, ...? Vraag de beheerder eens!

Helaas is het afzeiken ook hier topsport, zeker de laatste jaren. Mijn naam staat de laatste jaren bij minder opstellingen, je weet nu waarom. Waarom zou ik mijn centen inzetten om me door anderen te laten afzeiken bij mijn hobby?

Dit alles begint met respect voor anderen, en zeker voor de mensen die het heavy-liften doen. Ook Eric zit liever te knutselen als allerlei HB-werk, waar hij op dit moment ongetwijfeld mee bezig zal zijn. Heb jij je afdelingsbestuur al eens laten weten dat je hun werk waardeert?
Heb jij je al eens gerealiseerd wat het betekent voor jouw hobby wanneer iemand, die de voorziening beheert waardoor jij je plezier in je hobby kunt hebben, er de brui aangeeft vanwege constant gezeur?

Tenslotte: binnen de verenigingen (alle verenigingen) bestaan op dit moment allerlei vacatures. Je weet wel, die kleine advertenties waar je gemakshalve maar even overheenkijkt. Als je denkt dat je kunt helpen, doe dat dan. Als je denkt dat je het beter kan, laat dan zeker weten dat je helpen wilt! De mensen die op dit moment het zware werk doen kijken uit naar verlichting, en minimaal, respect en waardering. En is dit niet veel beter als alles vanaf de zijlijn afzeiken?

73,

Geert Jan PE1HZG

Gebruikersavatar
Willem-PA5WK
Berichten: 181
Lid geworden op: 13 jul 2015, 13:30
Roepletters: PA5WK
Locatie: Fryske wâlden

Re: Censuur of ... waar zijn PA3CEV's posts

#45 Bericht door Willem-PA5WK »

ik beschouw het als een afspiegeling van de maatschapij , waar het gewoon goed is
geworden om maar iederéén af te zeiken ( zendamateurs zijn soms net mensen ) .

toen ik werkzaam was als internationaal chauffeur en ik vroeg de weg ergens ( toen nog geen tomtom )
werd je meestal wel geholpen , moet je tegenwoordig eens mee aankomen ( uitzonderingen daargelaten )

ik bedoel maar het is gewoon de mens die is verandert
ALLEEN ACTIEF OP DE BELANGRIJKSTE BANDEN DIE ER ZIJN .... HF ...

Plaats reactie