...

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

...

#1 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 13 okt 2013, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

Re: DAB radio?

#2 Bericht door PF1JM »

PF3CH schreef:beste mede-radioamateurs.

In meerdere elektronicawinkels zie radio-ontvangers in de verkoop staan voor DAB-radio.
Nu vraag ik me af op dit punt; loop ik achter??
Is DAB al in de lucht??
Of verkeerd dit nog in een experimenteel stadium, maar heeft de industrie alreeds DAB-ontvangers in grote aantallen gemaakt?

Naar mijn bescheiden mening waren de geleerden het nog niet erover eens m.b.t. de te gebruiken standaard en/of frequentiegebied.
Maar, zoals geschreven, het kan best zijn dat ik op dit gebied achterloop :(

groet,
Charles,
PF3CH
DAB doet het al wel. De uitrol is gestart in de Randstad, maar nu ook in de beter ontwikkelde delen van Nederland te ontvangen (zie voor indoor dekking http://home.planet.nl/~ploe2070/fmtv/dab/dabindoor.jpg en voor outdoor dekking http://home.planet.nl/~ploe2070/fmtv/da ... oradio.jpg ).
Het aanbod is nog beperkt tot publieke omroep en regionale zenders. De industrie zit er al bovenop...

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

#3 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 13 okt 2013, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#4 Bericht door wbeekman »

DAB is hier in Nederland nog niet zo ontwikkeld als in Duitsland.
Lees maar eens Funk-Amateur. Daar staat veel meer over DAB.

Daar worden ook veel meer auto-radios verkocht met DAB. (b.v Grundig etc..)
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

#5 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 13 okt 2013, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7090
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: DAB radio?

#6 Bericht door PE2AAB »

PF3CH schreef:beste mede-radioamateurs.

In meerdere elektronicawinkels zie radio-ontvangers in de verkoop staan voor DAB-radio.
Nu vraag ik me af op dit punt; loop ik achter??
Is DAB al in de lucht??
Of verkeerd dit nog in een experimenteel stadium, maar heeft de industrie alreeds DAB-ontvangers in grote aantallen gemaakt?

Naar mijn bescheiden mening waren de geleerden het nog niet erover eens m.b.t. de te gebruiken standaard en/of frequentiegebied.
Maar, zoals geschreven, het kan best zijn dat ik op dit gebied achterloop :(

groet,
Charles,
PF3CH
In Duitsland heeft men inmiddels de DAB uitzendingen gestaakt. Dit is een ernstig achterhaalde manier van digitaal uitzenden met een zeer lage bitrate.
DAB maakt gebruik van MPEG1, Layer 2 welke een dusdanige kwaliteit heeft dat deze heden ten dage niet meer mee kan komen.
Bij DAB wordt op 48 kHz bemonsterd stereogeluid gecomprimeerd volgens MPEG1, Layer 2, in de volksmond MPEG 2 Audio genoemd. Een andere naam voor de techniek is Musicam. De gebruikte bitsnelheid is doorgaans 128 kbps. Hogere bitsnelheden zijn mogelijk, incidenteel komt men 160- en 192 kbps-uitzendingen tegen.

MPEG 2 Audio op 128 kbps geeft een sterk hoorbaar kwaliteitsverlies ten opzichte van het ongecomprimeerde geluid. Dit vermindert indien men de bitsnelheden verhoogt, waarbij 256 kbps de kwaliteit van een cd begint te benaderen.
Dit is ook de reden dat Duitsland gestopt is met het uitzenden ervan. Toekomst is DRM, DAB-H en DVB-T en het in Amerika reeds zeer populaire Satellietradio.

Lees het artikel op Emerce:
http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=2324464
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie