Kosten voor een commerciële vergunning voor 1 dag?

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Kosten voor een commerciële vergunning voor 1 dag?

#1 Bericht door elsinga »

Mede-amateurs,

onder jullie zijn er vast een paar die dit weten en ik wordt op de website van AT niet echt wijs...

Komend voorjaar organiseren wij als scoutingvereniging de regionale Baden Powell wandeltocht. Daarvoor willen we communicatiemiddelen inzetten om tussen de posten en organisatie te communiceren. De afstanden zijn te groot voor PMR446 (max 4km en in het bos). Middels een hoog geplaatste antenne is er vast wel wat mogelijk maar dat is uiteraard ook niet toegestaan. ;)

Bij TOES Telecom (onderdeel van Scouting Nederland) is een repeater te huur voor €50,- per dag en porto's voor €3,75. Maar dan moet je de spullen zaterdagochtend vroeg ophalen, opbouwen en aan het einde van de dag weer afbreken en terugbrengen. Of je betaalt voor meerdere dagen en dan wordt het weer duur.

Nu heb ik wel een transceiver en een stapel BF888S porto's. En enkele extra BF888S porto's zijn ook wel te regelen. Maar dan wil ik het uiteraard ook netjes doen en voor die dag een vergunning regelen. Maar hoeveel kost zoiets voor een dag voor een simplex frequentie en mobiel gebruik (de mast zit tenslotte niet permanent aan het gebouw ;) )?
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA3BAS
Berichten: 2608
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Kosten voor een commerciële vergunning voor 1 dag?

#2 Bericht door PA3BAS »

Volgens mij moet je voor dat soort toepassingen typegoedgekeurde porto's gebruiken. Ik denk niet een bf888 typegoedgekeurd is..

Misschien toch maar iemand vinden die een stukje wil rijden, of een deal met TOES maken...

Of anders een berg sportieve zendamateurs vinden en met Eigen call die porto's gebruiken...
.... But will it blend?

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Kosten voor een commerciële vergunning voor 1 dag?

#3 Bericht door PA3LS »

Hmm. 4km... Veldtelefoon? Die kosten bij Baco minder dan 25 euro geloof ik. Door het bos lopen doe je toch al. Kabelkosten... kabel mag erg dun zijn dus dat kan ook nog meevallen.

Wat je ook kan doen, is de porto's hoog plaatsen, en de audio/PTT kabels naar beneden voeren. Dan zit je niet met een externe antenne maar heb je toch een groter bereik. 4km ligt wel een beetje op de grens van wat PMR nog zou kunnen...

Als je een zichtlijn hebt (boven de boomgrens) kan je ook nog voor lichtgebaseerde communicatie gaan. Dat zul je wel zelf moeten bouwen. Neem geen laser (gevoelig voor verstoring door luchtlagen met verschillende temperatuur) maar gewoon een gerichte lichtbundel.

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Kosten voor een commerciële vergunning voor 1 dag?

#4 Bericht door PD2R »

Kan de locale DARES afdeling niets betekenen? Ik weet dat de Delta Radio Communicatie Ondersteuning (DRCO, de Zeeuwse variant van de DARES) dergelijke evenementen ook ondersteund.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Kosten voor een commerciële vergunning voor 1 dag?

#5 Bericht door elsinga »

Allen, alvast dank voor de reakties. :)

Per PB kreeg ik de tip van een verhuurder die binnen scouting actief is en wellicht wat kan regelen. Zendamateurs (en dus ook DARES) mogen officieel geen berichten voor derden doorgeven, zou dus officieel niet mogen. Commerciële frequentie met een BF888S til ik niet zo zwaar aan, da's beter dan PMR446 met een BF888S tenslotte. Veldtelefoon is geen optie, 4km is hemelsbreed, via de paden zit je op bijna 10km. PTT/audio 15m verlengen is ook niet echt een optie, dus hoog plaatsen valt af (even afgezien van het feit dat een 15m mast heel onhandig loopt...).

TOES heeft overigens al Scouting prijzen, maar wellicht willen ze wel alleen de gebruiksdag rekenen en kan ik ze vrijdag ophalen en zondag terugbrengen of zo. Of de verhuurder met scouting achtergrond moet iets kunnen regelen (al is het maar om niet gebruiken van één van zijn verhuur frequenties voor die dag).
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Kosten voor een commerciële vergunning voor 1 dag?

#6 Bericht door PA2LAD »

Las het gisteren ook, maar kon niet zonder inloggegevens bij me er op reageren. Die partij zal wel met een F beginnen :wink:
Die zijn het weekend niet open, maar je mag op vrijdagmiddag al komen ophalen en maandagmorgen terugbrengen. De prijs klopt dan met eerder genoemd bedrag voor een repeater, maar dan voor een weekend=2dagen. Verhuurders hebben een vergunning voor meerdere frequenties en die mag je dan gebruiken. Een vergunning regelen hoeft niet, tenzij dat je met iets groots komt en er enige regie van AT nodig is.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Kosten voor een commerciële vergunning voor 1 dag?

#7 Bericht door elsinga »

Ah, nog een mogelijke partij, want deze begint met een H en zit bij ons in de buurt. ;)

Ik heb inmiddels een mail gestuurd met de vraag naar alleen een vergunning (met het idee dat de vergunning er al is en die wellicht voor een heel erg scoutingprijsje gebruikt mag worden) of een compleet pakket met repeater er bij. Even afwachten dus.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pe1cmo
Berichten: 2084
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Kosten voor een commerciële vergunning voor 1 dag?

#8 Bericht door pe1cmo »

Ik heb net een evenement achter de rug en daar een specifieke vergunning voor aangevraagd.
Duur van het evenement is niet bepalend voor de hoogte van het bedrag, of dit nu 1 dag of 1 jaar is.

Kosten rond de 250 euro. (exacte bedrag kan ik opzoeken maar ik zit er geen 10 euro naast)
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

pe1cmo
Berichten: 2084
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Kosten voor een commerciële vergunning voor 1 dag?

#9 Bericht door pe1cmo »

Bovengenoemde bedrag was voor een videolinkje van 4 dagen.
Ik heb ook een machtiging voor gebruik van een portofoon en of radio reportage apparatuur, die vergunning is 31,57 euro als medegebruiker voor door de omroepen gebruikte reportage en retour frequenties.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Kosten voor een commerciële vergunning voor 1 dag?

#10 Bericht door elsinga »

PE1CMO, dank voor de bedragen. 250 euro is niet haalbaar (dan kunnen we goedkoper zelfs een relais met veel porto's huren van TOES, da's inclusief gebruik van de frequentie). 31,- is haalbaar, maar het is maar net of zo'n constructie mogelijk is.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Kosten voor een commerciële vergunning voor 1 dag?

#11 Bericht door PA2LAD »

Met de huur is het mogen gebruiken van frequenties inbegrepen. Er zijn handelaren die je nog laten geloven dat ze er een vergunning voor aan moeten vragen. :wink: Het voorgaande geval is iets speciaals voor gebruik van frequenties die buiten die vergunning vallen.
Alleen bij grote evenementen is het zaak wel met AT wat te regelen, zodat niet iedere deelnemer een ander stoort. Wil je meer weten: je weet me PB knop te vinden...

pe1cmo
Berichten: 2084
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Kosten voor een commerciële vergunning voor 1 dag?

#12 Bericht door pe1cmo »

Verhuur van portofoons e.d. valt onder een aparte regeling, die is inclusief vergunning. (Je mag werken op de vergunning van de verhuurder).
Ook Radio reportage apparatuur voor omroepen zoals wandelzenders en draadloze camera's vallen daar onder.

Voor andere apparaten dan portofoons is het zo dat de huurder ook een vergunning moet hebben.
Als jij een auto huurt moet je een rijbewijs hebben, je mag niet rijden op het rijbewijs van de auto verhuurder. (is anders gezegd maar komt op hetzelfde neer).

Bij grote evenementen komen steeds vaker frequentie coördinatoren die alles op het draadloze gebied regelen. Porto, wandelzender, intercom, draadloze microfoon enz. Alles wordt dan gecoördineerd. Veelal maakt met gebruik van dezelfde frequentiebanden, en coördinatie voorkomt veel storingen.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

pe1cmo
Berichten: 2084
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Kosten voor een commerciële vergunning voor 1 dag?

#13 Bericht door pe1cmo »

Dit komt van de website AT:
porto.JPG
porto.JPG (15.12 KiB) 6961 keer bekeken
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Kosten voor een commerciële vergunning voor 1 dag?

#14 Bericht door elsinga »

PE1CMO, dat bedrag kende ik al, maar is volgens mij voor (veel) langer dan 1 dag. En, gezien het budget, niet haalbaar.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Kosten voor een commerciële vergunning voor 1 dag?

#15 Bericht door PA2LAD »

De verhuurder heeft zo`n vergunning en geeft je materiaal mee met frequenties die op de vergunning vermeld staan.
Ik heb er zelf ook 1. :wink:

Plaats reactie