Waar zijn al die NL amateurs gebleven op 40 meter

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pd0sbr
Berichten: 162
Lid geworden op: 17 apr 2013, 23:17

Waar zijn al die NL amateurs gebleven op 40 meter

#1 Bericht door pd0sbr »

Hallo allemaal ben hier al een paar dagen vrij en luister veel op 40 meter , maar hoor geen Nederlandse amateur meer op B.V. 7.077.
Ter wel het hier altijd druk was overdag en vooral in de middag hoe kan dit ? heb ik wat gemist is het al aan de orde geweest hier .

Gr Harry PD0SBR

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Waar zijn al die NL amateurs gebleven op 40 meter

#2 Bericht door andre »

het zou kunnen dat alle onzin daar al aan bod is geweest. :lol:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Waar zijn al die NL amateurs gebleven op 40 meter

#3 Bericht door PH2LB »

Vandaag wel paar PA QSO's gemaakt, maar die waren bijna in zicht afstand.
Condities zijn heel turbulent op moment naar mijn idee.
van 59+20 naar 51 binnen 30 seconden met een Engelsman.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2497
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Waar zijn al die NL amateurs gebleven op 40 meter

#4 Bericht door PA3DJS »

Wellicht even je theorie opfrissen m.b.t. critical frequency, MUF-factor/M-factor en skip distance.

De voor ons van belang zijnde zonactiviteit neemt weer af (we zitten voorbij de top in 2014) waardoor de critical frequency gemiddeld genomen minder vaak boven 7 MHz komt. Je zult dan in frequentie naar beneden moeten. Als je met ze wilt praten (bijv op 80m) zul je effe langs moeten bij een F-figuur, er eentje tijdellijk in huis halen, of zelf zo'n F-figuur worden.

Met Nederlanders wat verder weg in Europa moet het wel lukken. Naar mijn beste weten discrimineren radiogolven alleen naar locatie, en niet naar nationaliteit, gender, voorkeur, etc.

PA1WBU
Berichten: 649
Lid geworden op: 21 apr 2013, 16:19
Roepletters: PA1WBU
Locatie: Arnhem

Re: Waar zijn al die NL amateurs gebleven op 40 meter

#5 Bericht door PA1WBU »

andre schreef:het zou kunnen dat alle onzin daar al aan bod is geweest. :lol:
of ze zijn verhuisd naar PI2NOS :roll:

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Waar zijn al die NL amateurs gebleven op 40 meter

#6 Bericht door PA1EJO »

pd0sbr schreef:Hallo allemaal ben hier al een paar dagen vrij en luister veel op 40 meter , maar hoor geen Nederlandse amateur meer op B.V. 7.077.
Ter wel het hier altijd druk was overdag en vooral in de middag hoe kan dit ? heb ik wat gemist is het al aan de orde geweest hier .

Gr Harry PD0SBR
Ik heb er laatst een paar QSO's gehoord en ook wat teruggezegd voor zover dat te doen was, PA3FER en PA1JOS gehoord, inclusief anderen waarvan ik de call vergeten ben. Het stukje op 40m waar de D gelicenceerden mogen komen is alleen zo druk 's avonds met QRO-ende Italianen en Russen en anderen dat er vaak geen doorkomen aan is, en dat is een beetje het probleem met de 40 meter ronde. Overigens heeft 40 meter binnen Nederland totaal geen zin omdat de skip distance op 350 a 400 km ligt. Maar gelukkig heb je daarvoor ook andere bovenregionale repeaters zoals PI2NOS en ook PI2NON voor noord oostelijk Nederland. Als je een beetje handig bent gebruik je overigens D star of echolink in plaats van de 40 meter ronde.
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

Plaats reactie