"Kromme" PMR frequenties ?

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA0AA
Berichten: 381
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

"Kromme" PMR frequenties ?

#1 Bericht door PA0AA »

Zomaar even een "theoretische" vraag op het forum;
Heeft iemand een idee, wat de beweegreden van de wetgever geweest is om voor PMR zulke "kromme" frequenties toe te wijzen ? :?:
Waarom 446.00675, 446.01875, 446.03125 MHz, enz.enz. en niet 446.000, 446.0125, 446.025 MHz ? :x
Zouden de tussenliggende "mooie" frequenties ergens anders aan toegewezen zijn ? ( Lijkt me sterk, met 6.75 kHz kanaalafstand, maar je weet maar nooit )
Ik weet het, voor de werking doet het er niet toe, maar als radiozendamateur heb ik toch meestal de neiging om als aanduiding van een QRG een frequentie te gebruiken ( 430.125 MHz bijv. ) in plaats van een kanaalnummer ( RU010 bijv. ) Dit levert bij PMR nogal snel een reden tot fouten op, qua instellen op een continue afstembare RX bijvoorbeeld. Wat vinden jullie ervan :?: 73, René, PA0AA.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: "Kromme" PMR frequenties?

#2 Bericht door PE9ZZ »

Het enige wat ik me kan voorstellen is dat ze hebben geprobeerd de carrier precies middenin het kanaal te krijgen. Het raster is 12.5 kHz, het midden van een kanaal is dus de onderste kanaalgrens + 6.25 kHz. Dus: PMR channel 1 is 446.00000-446.01250 MHz, het midden is dus 446.00625 MHz. Zie ook de Wackypedia PMR pagina.

Tjerk, 9ZZ

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: "Kromme" PMR frequenties ?

#3 Bericht door PE9PE »

PA0AA schreef:Zomaar even een "theoretische" vraag op het forum;
Heeft iemand een idee, wat de beweegreden van de wetgever geweest is om voor PMR zulke "kromme" frequenties toe te wijzen ? :?:
Waarom 446.00675, 446.01875, 446.03125 MHz, enz.enz. en niet 446.000, 446.0125, 446.025 MHz ? :x
Zouden de tussenliggende "mooie" frequenties ergens anders aan toegewezen zijn ? ( Lijkt me sterk, met 6.75 kHz kanaalafstand, maar je weet maar nooit )
Ik weet het, voor de werking doet het er niet toe, maar als radiozendamateur heb ik toch meestal de neiging om als aanduiding van een QRG een frequentie te gebruiken ( 430.125 MHz bijv. ) in plaats van een kanaalnummer ( RU010 bijv. ) Dit levert bij PMR nogal snel een reden tot fouten op, qua instellen op een continue afstembare RX bijvoorbeeld. Wat vinden jullie ervan :?: 73, René, PA0AA.

Hallo René,

De reden daarvan ligt:

1) Niet uitsluitend bij onze wetgever maar in internationaal verband
2) Door 446.00625 als kanaal 1 met NBFM te gebruiken pasten precies 8 kanalen binnen 100 kHz 446.000 tot 446.100 MHz.
3) Hiermee konden in vele landen 445.9875 en 446.1125 gewoon nog voor professioneel ingezet worden en anders waren ze die ook kwijt geweest geweest bij start op 446.000 MHz.

Dat later 446.100 tot 446.200 voor Digitale PMR 446 ingezet zouden gaan worden was toen nog niet zeker, maar er werd internationaal al wel rekening mee gehouden.

Buiten jouw vraag om maar interessant is dat vanaf 1-1-2018 analoog en digitaal door elkaar heen gebruikt mag gaan worden tussen 446.000 en 446.200 volgens
de frequentiestappen in deze publicatie http://www.erodocdb.dk/Docs/doc98/offic ... EC1505.PDF

Ik neem aan dat dit jouw vraag beantwoord.

73
Rob
PE9PE
Life is too short for QRP.

PA0AA
Berichten: 381
Lid geworden op: 29 dec 2007, 21:00
Roepletters: PA0AA
Locatie: Brunssum - Bonaire
Contacteer:

Re: "Kromme" PMR frequenties ?

#4 Bericht door PA0AA »

@ Rob, Dank voor je uitgebreide info.
PS. Ik zag in art 10, lid a) dat "All PMR equipment shall have reception capability", is dat dan in het apparaatje zelf, of mag de 'ontvanger' apart zijn van de 'zender'
Kijk bijv. eens naar http://www.alecto.nl/baby-unit-tbv-dbx-82 dat is een babyfoon-zendertje zonder ontvangstmogelijkheid.
Dit apparaatje is zelfs afzonderlijk en los van z'n bijbehorende ontvanger te koop. Zou dat dan niet goedgekeurd zijn ?....
Dat zou dan van toepassing zijn op alle babyfoons welke geen terug spreek mogelijkheid hebben, denk ik zo. :?
73, :wink: René.

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: "Kromme" PMR frequenties ?

#5 Bericht door PE9PE »

PA0AA schreef:@ Rob, Dank voor je uitgebreide info.
PS. Ik zag in art 10, lid a) dat "All PMR equipment shall have reception capability", is dat dan in het apparaatje zelf, of mag de 'ontvanger' apart zijn van de 'zender'
Kijk bijv. eens naar http://www.alecto.nl/baby-unit-tbv-dbx-82 dat is een babyfoon-zendertje zonder ontvangstmogelijkheid.
Dit apparaatje is zelfs afzonderlijk en los van z'n bijbehorende ontvanger te koop. Zou dat dan niet goedgekeurd zijn ?....
Dat zou dan van toepassing zijn op alle babyfoons welke geen terug spreek mogelijkheid hebben, denk ik zo. :?
73, :wink: René.

@ René,

Ik vermoed dat jij gelijk hebt dat het niet toegestaan is, maar daarvoor zal je dan toch AT moeten bellen.
Mijn info was slechts antwoord op jouw vraag en het achtergrondverhaal met het waarom van de kanaalindeling.

73
Rob
PE9PE
Life is too short for QRP.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: "Kromme" PMR frequenties ?

#6 Bericht door PA3DAT »

Ik weet niet hoe dat precies bij PMR zit, maar de LPD-frequenties in de 70cm-band waren bedoeld voor
Low Power Devices. Dus ook voor een afstandsbediening van je garagedeur, om maar wat te noemen.

De regels betreffen het zenden: vermogen, vaste antenne, modulatie etc. etc. Maar zou er bij die regels
voor de zender ook in staan dat het apparaat verplicht een ingebouwde ontvanger moet hebben? Lijkt
me niet voor de hand liggen... :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: "Kromme" PMR frequenties ?

#7 Bericht door PE9PE »

PA3DAT schreef:Ik weet niet hoe dat precies bij PMR zit, maar de LPD-frequenties in de 70cm-band waren bedoeld voor
Low Power Devices. Dus ook voor een afstandsbediening van je garagedeur, om maar wat te noemen.

De regels betreffen het zenden: vermogen, vaste antenne, modulatie etc. etc. Maar zou er bij die regels
voor de zender ook in staan dat het apparaat verplicht een ingebouwde ontvanger moet hebben? Lijkt
me niet voor de hand liggen... :D

PMR en LPD vallen onder een andere wet net.
Dus laten wij de zaken niet met elkaar gaan verwarren.
Life is too short for QRP.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: "Kromme" PMR frequenties ?

#8 Bericht door PA3DAT »

Blijft over de tweede helft van mijn betoog.
PA3DAT schreef:De regels betreffen het zenden: vermogen, vaste antenne, modulatie etc. etc. Maar zou er bij die regels
voor de zender ook in staan dat het apparaat verplicht een ingebouwde ontvanger moet hebben? Lijkt
me niet voor de hand liggen... :D
Ik denk dat het goed mogelijk is om binnen de regels van PMR als fabrikant een PMR-zender te bouwen waar geen ontvanger
in zit. Voorbeelden te over, google maar eens op: pmr babyfoon
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie