PLB (Personal Locator Beacon)

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

PLB (Personal Locator Beacon)

#1 Bericht door sottezero »

Wellicht valt dit onder sateliet maar omdat ik niet zeker wist, onder theekransjes.

Ik ben regelmatig outdoor op pad. Met de motor offroad, met de rugzak in de bush bush, en dat in Nederland in de tuin of in Zweden, Noorwegen, Zwitserland, whatever.
Omdat er simpelweg iets mis kan gaan heb ik altijd mijn GPS units bij me, en twee portofoons (omdat in sommige gebieden digitaal beter werkt dan analoog).

Onlangs ging er iets mis met iemand waar ik mee samen reed in de bush bush ergens ver weg.
Mijn analoge porto was nog aan het opladen in de blokhut en mijn digitale had geen bereik, natuurlijk mijn GSM's ook niet.

Omdat je toch bovenmenselijke kracht kunt krijgen in bijzondere situaties heb ik gelukkig een 400kg Quad van mijn rijmaatje kunnen aftrekken en omdat rugletsel niet het geval bleek hebben we de 100km terug kunnen rijden naar basecamp.

Voor het geval het niet meer lukt zoek ik al een tijdje naar alternatieven... (grote antenne op mijn offroad motor/4x4, een sateliet messenger enzovoorts).
Veel reviews (wellicht van fabrikanten van PLB's) over SATMSGNRs geven aan dat het bereik relatief slecht is van deze Sateliet Messengers. Bij een update van elke 2.5 minuten gebeurt het regelmatig dat er gewoon 10 beacons achter elkaar niet ontvangen worden door de satelieten, zeker in beboste gebieden en heuvelachtig gebied en beide tesamen helemaal niet.
Helaas zijn mijn offroad tochten op de motor en te voet nu juist vaak in bebost gebied.

Al een tijdje zijn PLB's beschikbaar.
In tegenstelling tot SATMSGNR welke beperkt zijn tot 400mW wat maar marginaal meer is dan bluetooth lijkt me een PLB met 5000mW op 406MHz beter propageren.
Het schijnt echter dat je een vergunning moet aanvragen bij MIN-EZ-AT om je PLB te registreren maar dat ze dit alleen doen voor systemen met landcode 244.

Iemand ervaring met PLB's?

Plaats reactie