Vergunningsvrij gebruik 445.2-445.3 MHz

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Vergunningsvrij gebruik 445.2-445.3 MHz

#1 Bericht door elsinga »

Allen,

volgens http://loket.agentschaptelecom.nl/nfr/c ... temID=1955 is het frequentiebandje 445.2-445.3 met 25kHz kanaalraster "License Exempt":

Code: Selecteer alles

Frequentieband	445.2 MHz - 445.3 MHz	
Toepassing	E_TET - TETRA	
Radio interface ID	957	
Radiodienst	MS_EX_AMS - Mobile Service except aeronautical mobile	
Radiodienst toevoeging		
Kanaalindeling	25 kHz	
Modulatie / Bandbreedte		
Richting / separatie		
Zendvermogen / Vermogensdichtheid	1 W e.r.p.	
Bezettingsgraad		
Authorisatieregime	Licence exempt	
Artikel 3.3 vereisten van de R&TTE richtlijn		
Frequencyplanning aannames		
Geplande wijzigingen		
Verwijzing		
Notificatienummer		
Opmerkingen	
Als toepassing staat TETRA genoemd. Maar in de publieksfolder voor vergunningsvrij gebruik staat:
Tabel 32 Direct Mode Operation (DMO) voor digitale
trunkingnetwerken

Frequentieband Vermogen Kanaalraster Duty-cycle
A 445,2 - 445,3 MHz 1 W e.r.p. 25 kHz
Geen mode aanduiding anders dan "digitale trunkingnetwerken".

Nu hebben wij zendamateurs ook een digitaal trunkingnetwerk, ons DMR netwerk. Weliswaar Tier 2 en neit Tier 3, maar toch.

Betekent dat, dat wij als zendamateurs voor DMO gebruik ook 445.2-445.3MHz mogen gebruiken? Of zelfs dat iedereen dat mag, in DMO digitale mode?

Als dat laatste geldt, dan kun je met een paar DMR porto's vergunningsvrij communiceren in DMO met iedereen, soort van DPMR446 variant dus. :) ALs zendamateur hebben we meer dan zat spectrum om DMO te doen, dus voor ons niet heel nodig. Maar door de drukte op de PMR446 band zou dit wel eens leuk kunnen zijn voor bijvoorbeeld scouting.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pe2cvf
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 mei 2008, 20:43

Re: Vergunningsvrij gebruik 445.2-445.3 MHz

#2 Bericht door pe2cvf »

Het DMR netwerk in Nederland is geen trunking netwerk, dat is echt een andere definitie. MPT1327 (bv Traxys van kpn, en later Entropia analoog) was een analoog trunking netwerk, digitale varianten daarvan zijn bv Entropia Digital en C2000 beide op tetra gebaseerd.
DMO in 445,2-445,3 is dus voor trunking (tetra) radio's bedoeld, de uitbreiding in de PMR446 is bedoeld voor DPMR varianten. Tetra is 25 KHz breed, dmr 12,5 en nxdnedge kan zelf 6,25 KHz zijn. Door verschillende modulatie soorten door elkaar te gaan gebruiken krijg je ook verstoring. Blijf dus gewoon werken in de banden waarvoor ze bedoeld zijn om storing te voorkomen.

Gebruikersavatar
PD0AC
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 jun 2011, 09:00
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Vergunningsvrij gebruik 445.2-445.3 MHz

#3 Bericht door PD0AC »

De TYT dPMR porto's die we hier in de omgeving gebruiken kunnen wel in trunking mode gezet worden (maar we hebben geen ondersteunende infrastructuur zoals repeaters). Toch heb ik het gevoel dat dat niet de bedoeling is van de regeling, dus houden we het maar op de bandgrenzen van 2/70.

Hans
Windows assumes that I'm stupid, Linux demands proof of it.

http://hamgear.wordpress.com/

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Vergunningsvrij gebruik 445.2-445.3 MHz

#4 Bericht door elsinga »

Hans, ik denk ook dat het niet de bedoeling is van de wetgever dat iedereen daar DMR DMO gaat doen, maar volgens de genoemde bronnen lijkt dat wel zo. Vandaar mijn vraag. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1394
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Vergunningsvrij gebruik 445.2-445.3 MHz

#5 Bericht door Thijzer »

Als ik de folder bekijk, lijkt me dat deze kanalen ( 4 stuks tel ik er, 100kc voor 25kc kanalen) een soort escape zijn voor tetra-netwerken wanneer het netwerk niet bereikbaar is of niet benodigd/gewenst.

Het nadeel van Tetra is dat onderlinge communicatie tussen 2 stations het netwerk belast en beide gebruikers verbinding moeten hebben met het basis-netwerk. Als ze op korte afstand met elkaar een verbinding willen maken, hoeft dat voor sommige gebruikers niet noodzakelijk over het netwerk. Een soort PMR voor diensten die ook een Tetra systeem in bezit hebben. Zo kun je het aantal kanalen beperkt houden, als je via het netwerk alleen dispatch doet en je beperkt het vermogen van de handsets.

Hoe het ook zij, DMO voor digitale trunkingnetwerken wordt het genoemd, niet per definitie Tetra.

Voor amateurs ook te gebruiken, maar dat heeft niks met het wel of niet hebben van een vergunning te maken. Het mag alleen met goedgekeurde apparatuur maar zelfbouw voor tetra zie ik niet zo snel gebeuren.

Mijn MTP-700 heeft deze kanalen volgens mij ook geprogrammeerd bedenk ik me nu, aangezien de porto een CE aanduiding heeft. Ik kan daar dus naar hartelust tokkelen met niet-amateurs, dat biedt perspectief. Toch?
Ik lees trouwens in de folder NIET dat ik niet met andere apparatuur op de PMR band zou mogen uitzenden, dan die daarvoor speciaal is gemaakt. Dus met mijn Kenwood portofoon mag ik daar gewoon zenden, zolang ik me maar aan het uitgestraalde vermogen hou...

Toch?

Plaats reactie