Preppen

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Steffen
Berichten: 105
Lid geworden op: 26 mar 2024, 16:28

Preppen

#1 Bericht door Steffen »

Afgesplitst topic over Preppers

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1244
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Preppen

#2 Bericht door PA4WK »

Misschien moet je even uitleggen wat een prepper is
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Steffen
Berichten: 105
Lid geworden op: 26 mar 2024, 16:28

Re: Preppen

#3 Bericht door Steffen »

Er zijn vele soorten “preppers”, maar de gelijke deler is jezelf voorbereiden op een nood situatie. Dit kan zijn: Oorlog, stroomstoring, voedselschaarste, watersnood, chemie ramp, neerstorten op een onbewoond eiland en noem het maar op.

Veelal denk men bij preppers aan complotten, doomsday scenario, wapens, zombie attacks en etc. Dit is best wel een veelvoorkomende fout ontstaan door de media en een beetje het lacherige richting de preppers. Al snel denkt men aan wappies met de meest rare fantasieën die zich volledig in bunkeren met sterke wantrouwen naar de overheid of anderen.

Preppers zijn geen mensen die zich op alles voorbereiden per definitie, ik ga niet uit van een kernoorlog, chemische aanvallen, meteoren die neerslaan of andere heftige gebeurtenissen. Wel kan ik mij een oorlog voorstellen waarbij je een periode kunt hebben zonder werkende aansluitingen en/of voedselschaarste. Een kans dat internet en telefonie uitvalt waardoor contact hebben met familie niet lukt.

Verder heeft preppenn sterke raakvlakken met survival techniek. In staat zijn om een tentje te knutselen, knopen maken, EHBO en nog veel meer.

Wantrouwen naar de overheid heb ik zelf niet, politiek hou ik mij niet mee bezig en grote farmaceutische bedrijven proberen ons niet ziek te maken. Er zijn geen chemtrails, geen ufo’s of andere geheimzinnige zaken. Er komt geen wereld dominantie door een geheime club en ga niet zenden om mensen te waarschuwen voor de Bijbelse apocalypse (ik heb ook geen berg in de buurt en geen camper).

Veel preppers zijn nuchter volk en doen het voor hun plezier en vinden de uitgebreide facetten die erbij komen kijken een aanvulling op hun kennis. Maar ik kan niet voor elke prepper spreken en anderen hebben weer een eigen mening en gedachte.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Preppen

#4 Bericht door PE1PQX »

Als ik lees "ik ben een 'prepper'.." dan krijg ik de kriebels, maar dit terzijde.

In mijn optiek hebben onze hobby (zendamateuruisme) en het 'prepper zijn' niet heel veel met elkaar gemeen, met uitzondering het kunnen communiceren onafhankelijk van de reguliere voorzieningen (stroom/internet/GSM etc).

'Wij' mogen geen (versleutelde/encrypte) berichten van derden overbrengen bij onze communicatie activiteiten (in normale situaties, DARES is een verhaal apart) en ik verwacht ook geen grootschalige uitval van onze nuts voorzieningen of een 'zombie apocalyps' binnen korte tijd. Die voorzieningen zijn in ons landje redelijk goed beveiligd tegen uitval etc., en mocht het eens mis gaan duurt zo'n uitval ook geen weken/maanden/jaren.
Voor jouw doel (prepper) lijkt mij het communiceren via 27MHz, LPD en/of PMR meer geschikt voor dagelijkse toepassingen. Dan ben je niet gebonden aan de vrij strikte regels die de zendamateur heeft (weer die 'berichten aan derden' en zaken als versleutelde berichten.)

Dat geschreven hebbende denk ik dat anderzijds het halen van een N (of F) registratie wel een aanvulling kan zijn bij enkele andere hobby's, ook het prepper verhaal.
Al is het alleen om de kennis (propagatie, techniek etc.) die je dan vergaart dan erg nuttig kan zijn in het prepper verhaal.

Maar dat is mijn bescheiden mening....
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Steffen
Berichten: 105
Lid geworden op: 26 mar 2024, 16:28

Re: Preppen

#5 Bericht door Steffen »

Het woord 'prepper' is natuurlijk heel erg beladen, spookverhalen doen dan ook voldoende de ronde. De zombie nation is wel een van de leukste vind ik persoonlijk, dat is wel het sterkste verhaal van allemaal.

Ik ga mij lekker op N richten en daarmee aan de slag.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Preppen

#6 Bericht door PE2AAB »

Ik kom veel in het prachtige Finland voor werk. Ik kan je verzeker dat 'preppen' daar de normaalste zaak van de wereld is (dat is begrijpelijk mede vanwege hun buren). Een ieder heeft daar ook gedegen trainingen gehad op het gebied van natuurkennis, overleven in barre omstandigheden, wapenvaardigheid etc.
Zo gek is dat dus allemaal niet. Ik vind het altijd wel boeiend om te zien en soms komt het dichterbij dan je denkt of herinneren we ons niet meer dat men elkaar de winkel uitvocht voor rollen WC papier? ;-)

Ik kan indien TS dit wenst wel even een afsplitsing maken naar een topic over Preppen zodat dit topic 'zuiver' blijft en gaat opleiden tot zendamateur.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Steffen
Berichten: 105
Lid geworden op: 26 mar 2024, 16:28

Re: Preppen

#7 Bericht door Steffen »

Ik zou het fijn vinden dat het gesplitst gaat worden, ik heb mij aangemeld bij een preppers forum omdat ik overeenkomsten zie en er veel kennis is, maar ik wil mij niet verdedigen omdat ik mij niet zie als iemand die "de prepper" vertegenwoordigt. Ik wil gewoon eerbiedig zijn naar preppers en hun beleving van de wereld en neem hun kennis ter harte waar dit voor mij van toepassing is. Ik probeer de best mogelijke technieken te verzamelen waar ik verder mee kan en wil niet gebonden zijn aan 1 tunnel visie.

Dus ja, ik zou het graag gesplitst willen zien zodat dit onderwerp doorgaat op het leren voor N.

MCH2022 #Studiokiller.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Preppen

#8 Bericht door PE2AAB »

Dit topic is een afsplitsing van viewtopic.php?p=291898#p291898
Graag in dit topic verder over 'Preppen' en in het hierboven genoemde topic over het leren voor zendamateur.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Steffen
Berichten: 105
Lid geworden op: 26 mar 2024, 16:28

Re: Preppen

#9 Bericht door Steffen »

Nieuw woord geleerd: https://www.doubleweb.nl/wat-is/placeholder/ Zag het ineens tijdens het splitsen.


Prepper... Ik vind het maar lastig allemaal, maar zie daar veel kennis wat mij aanspreekt. Het lastige is voor mij dat ik niet echt een doemdenker ben en het meer voor plezier doe. Afkraken en zeggen dat men wappie is en te ver gaat vind ik niet gepast omdat men wel degelijk goede kennis deelt. Anderzijds mag ik ook een mening hebben en zeggen dat ik het merendeel veel te ver vind gaan waardoor ik wat terughoudend ben.

PD1JAP
Berichten: 201
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Re: Preppen

#10 Bericht door PD1JAP »

Wat betreft een anonieme naam gebruiken is het domweg het advies wat betreft opsec, grayman en dergelijke. Binnen de preppers gemeenschap adviseert men dan ook een zekere vorm van anonimiteit.
De manier waarop iemand zich op internet begeeft en omgaat met zijn privacy is een geheel eigen keuze en een goede opsec is zeer zeker belangrijk. Wees je er wel van bewust dat je als geregistreerd zendamateur met de billen bloot moet en al je persoonlijke gegevens bij de overheid en deels voor derden beschikbaar zijn!
Wie spelfouten vind mag ze houden.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Preppen

#11 Bericht door pe1rea »

Ach, wat is 'preppen'
Ik ben zo goed als zelfvoorzienend, alleen wat gasolie nodig en de rest zal wel.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Steffen
Berichten: 105
Lid geworden op: 26 mar 2024, 16:28

Re: Preppen

#12 Bericht door Steffen »

Op dit moment kan ik niet een eenduidige conclusie binden aan het woord Prepper. Ik ervaar niet dat het een vreemde beweging is, maar besef mij wel heel goed dat het een diverse pluimage aantrekt met mensen die snel voorbij komen vanuit een tijdelijk perspectief.

Ik hoef er ook zeer zeker niet voor te schuwen om de uitspraak te doen dat er voor mij net iets teveel tussen zit wat voor mij iets te ... Wellicht zou het woord scouting of survival meer bij mij passen.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Preppen

#13 Bericht door pe1rea »

Zou kunnen, ik leef op een varend schip.
Zolang als dat ik gasolie heb gebeurt mij niks...
Moet ik alleen eten bij elkaar scharrelen.
Drinkwater kan ik 4 maanden mee toe.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

TheoP
Berichten: 693
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Preppen

#14 Bericht door TheoP »

Bij nood heb ik onthouden, alles mag dan.
Er zijn geen regels meer, het is dan de ander of jij.
De geschiedenis leert ons dat de mensen die weten waar de vluchtroutes zijn in een gebouw of kennis hebben om vuur te maken, overleven.
Kennis is dan essentieel en geeft je een voorsprong in de evolutie van het leven.
Dus zo gezien is kennis van ontvangers zenders en propagatie een goede aanvulling, om je kansen op het overleven te vergroten.

Theo

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3359
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Preppen

#15 Bericht door Juul - PE0GJG »

Wat ik nou zo aardige en leuk zou vinden is als "Motvlinder" gewoon even schrift;"hallo allemaal' mijn naam is ;" Piet - Jan - Klaas "etc.
Maar ja dat zal wel niet gebeuren hé. "Privacy" verschuilen mensen zich tegenwoordig. Jammer.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Plaats reactie