Waar kies jij voor: Yaesu, Kenwood of Icom?

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Waar kies jij voor: Yaesu, Kenwood of Icom?

#1 Bericht door PA1 »

Ik ben nieuwsgierig naar de redenen om voor een bepaald merk te kiezen. Veel amateurs hebben zend en ontvang apparatuur die bijna allemaal van hetzelfde merk zijn. Zo heb ik veel Yaesu (5) en 1 Icom. Ik heb Yaesu omdat de kwaliteit en de vormgeving mij aanspreekt samen met de prijs. Ook is Yaesu een firma die alleen zend en ontvang apparatuur maakt in tegenstelling tot Kenwood die ook audio maakt. Dat geeft mij een gevoel van kwaliteit want de hele firma is ingericht op het ontwerpen en produceren van ham producten. Wat is jouw reden om voor een bepaald merk te kiezen?
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2426
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Waar kies jij voor: Yaesu, Kenwood of Icom?

#2 Bericht door PD2R »

Elecraft omdat de K3 aan het gros van mijn eisen voldeed.
Als de TS590 van Kenwood al uit was geweest dan was die het waarschijnlijk geworden. Komt Yaesu morgen met een transceiver die nog beter aansluit bij mijn manier van operaten dan zou dat een goede kandidaat zijn. Kortom, ben niet echt merk trouw.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

verwijderd

Re: Waar kies jij voor: Yaesu, Kenwood of Icom?

#3 Bericht door verwijderd »

PA1 schreef:Ik ben nieuwsgierig naar de redenen om voor een bepaald merk te kiezen. Veel amateurs hebben zend en ontvang apparatuur die bijna allemaal van hetzelfde merk zijn. Zo heb ik veel Yaesu (5) en 1 Icom. Ik heb Yaesu omdat de kwaliteit en de vormgeving mij aanspreekt samen met de prijs. Ook is Yaesu een firma die alleen zend en ontvang apparatuur maakt in tegenstelling tot Kenwood die ook audio maakt. Dat geeft mij een gevoel van kwaliteit want de hele firma is ingericht op het ontwerpen en produceren van ham producten. Wat is jouw reden om voor een bepaald merk te kiezen?
Hallo PA1 ??

Een fabrikant die meerdere producten maakt en ontwikkelt dan alleen communicatie apparatuur zie ik niet per definitie als minder.
Het kan juist ook positief zijn dat men verschillende technieken kan gebruiken. Maar zo heeft iedereen daar een mening over natuurlijk :D

I had vroeger ook het idee wel merk is beter of past beter bij mij.
Ik kan je alleen vertellen dat het voor mijn persoonlijk niet veel uitmaakt wel merk het is zolang de radio in kwestie doet wat hij moet doen.
Naast de grote 3 zijn er nog andere merken de laatste jaren bij gekomen zoals Flex radio, Elecraft, etc... en dat zijn toch ook super radio's.

Wat voor mijn als amateur belangrijk is, dat een radio een goed ontvangst (zie bijvoorbeeld de lijst van Rob Sherwood) maar sterker nog dat hij voor jouw als amateur ook een prettige radio is om mee te werken. Dus de ergonomie(zitten alle knoppen wel op de plek waar je ze wilt hebben), heeft de radio een goed en overzichtelijk menu, wil je juiste een hele grote of juist een kleine radio, etc...

I denk dat wij als amateurs heel blij mogen zijn dat er nog steeds producten worden ontwikkelt in een hobby waarbij de groei van zend- en luisteramateurs wereldwijd niet sterk groeiende is de laatste jaren.

Ik weet btw niet welke radio u gebruikt hier is het toevalligerwijs alleen maar Kenwood en 2 x Porto van Yaesu en Wouxun :lol:

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: Waar kies jij voor: Yaesu, Kenwood of Icom?

#4 Bericht door PE0AGO »

Over super radio's gesproken ............ klik

verwijderd

Re: Waar kies jij voor: Yaesu, Kenwood of Icom?

#5 Bericht door verwijderd »

De Hilberling is echt een mooie radio .... !

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 384
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: Waar kies jij voor: Yaesu, Kenwood of Icom?

#6 Bericht door DC4CP »

PB5X schreef:De Hilberling is echt een mooie radio .... !

Euro 13.290...

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Waar kies jij voor: Yaesu, Kenwood of Icom?

#7 Bericht door pe5t »

Het prijskaartje is het fundament van de de illusie.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Waar kies jij voor: Yaesu, Kenwood of Icom?

#8 Bericht door pa1bvm »

als er ooit weer eens een fabrikant is die een fatsoenlijke VHF radio maakt met een degelijk front-end en een goede stabiliteit
dan wil ik die wel kopen ...

maar helaas .. die setjes worden niet meer gemaakt ..

73 Rick

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 541
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Waar kies jij voor: Yaesu, Kenwood of Icom?

#9 Bericht door pd1ahm »

Net als Rick ben ik alleen op VHF/UHF qrv en een heel klein beetje maar op HF.
Hiervoor gebruik ik Yaesu FT-736r en voor portable Elecraft KX-3 met interne transverter voor 2 meter.
Voor de rest geen radio meer in de shack, scheelt een boel plaats :D

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: Waar kies jij voor: Yaesu, Kenwood of Icom?

#10 Bericht door PE0AGO »


pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Waar kies jij voor: Yaesu, Kenwood of Icom?

#11 Bericht door pa1bvm »

leuke radio die Hohentwiel .. maar slechter dan een bejaarde ic-202 .. of de nog oudere R2-CW
natuurlijk is de markt voor VHF / UHF DX erg beperkt .. en met een fatsoenlijke transverter wordt elke gemiddelde HF doos een redelijke goede VHF/UHF radio combinatie

PA1ES
Berichten: 412
Lid geworden op: 09 sep 2005, 09:09
Roepletters: PA1ES
Locatie: Apeldoorn

Re: Waar kies jij voor: Yaesu, Kenwood of Icom?

#12 Bericht door PA1ES »

Eigenlijk hoor ik nooit een OM die zegt met een Hilberling te werken .
Hoe zou dat nu komen?
Ernst, PA1ES.
:(
Licensed since 1977
PD0CEB - PE1LRZ - PA1ES
Member: OTC

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Waar kies jij voor: Yaesu, Kenwood of Icom?

#13 Bericht door andre »

Ik heb vorige maand in Friedrichshafen Ham Teffen even met dit toestel mogen spelen. Geen verkeerde radio die veel vooroordelen kan wegnemen die er zijn over "knoppendozen"....

Maar ja, welke Ham amateur gaat zoveel geld uitgeven om zijn/haar check op te leuken... :lol:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

verwijderd

Re: Waar kies jij voor: Yaesu, Kenwood of Icom?

#14 Bericht door verwijderd »

pe5t schreef:Het prijskaartje is het fundament van de de illusie.
Iets wat goed is mag geld kosten !

Een Lada rijdt ook van A naar B en een Rolls Royce ook.
Dus omdat deze radio van alle gemakken is voorzien wil inderdaad niet zeggen dat je bijvoorbeeld met een TS-480 minder zal werken.
Maar ik weet zeker dat een Rolls Royce, echt comfortabeler zit dan een Lada.
Dat zelfde geld dat met de filtering, etc... een Hilberling met sterke signalen in een drukke band e.d. beter en rustiger luistert aan mijn oren dan een TS-480.

Daarbij koop je niet een radio maar ook een stuk vernuft, techniek, etc.... !

Dus voor ieder wat wils.
PA1ES schreef:Eigenlijk hoor ik nooit een OM die zegt met een Hilberling te werken .
Hoe zou dat nu komen?

Ernst, PA1ES.
:(
Ik ken verschillende amateurs in het buitenland die zo geweldig apparaat hebben. Dus je komt ze zeker wel tegen.
Uiteraard zal je bijvoorbeeld een ts-480 veel vaker tegen komen... :D
Er zijn waarschijnlijk ook niet veel amateurs die het geld er voor over hebben of wel willen, maar niet kunnen.
Daarbij met een TS-480 werk je toch ook de hele wereld ?

Ieder gek zijn gebrek

Gebruikersavatar
PE9H
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 sep 2014, 13:02
Roepletters: PE9H
Locatie: JO32kh

Re: Waar kies jij voor: Yaesu, Kenwood of Icom?

#15 Bericht door PE9H »

Vraag van TS was: waar en waarom kies je voor een bepaald merk en niet wat zou je graag willen hebben volgens mij.

Mijn eigen keuze is vrij eenvoudig. Na het behalen van het examen (of eigenlijk net daarvoor) was ik op zoek naar een compacte radio, liefst hf/vhf/uhf om te beginnen met de hobby. Uiteraard binnen een bepaald budget.

Na lang zoeken vond ik een FT-847 met voeding en tuner in perfecte staat voor een zachte prijs en daar ben ik nog steeds erg tevreden mee.

Automatisch ben ik daarna in mn zoektocht naar een mobiel qrp setje ook bij Yaesu terecht gekomen, de FT-817. Nu ik iets zoek voor in de auto kijk ik eigenlijk alleen naar Yaesu modellen, misschien geheel onterecht.

Het zal gewenning of zoiets zijn, maar als een bepaald merk bevalt, is het volgens mij logisch dat dit onbewust een voorkeur genereert voor toekomstige aankopen. Onbekend maakt onbemind?
Arien PE9H
"The ability to speak does not make you intelligent" - Qui-Gon Jinn
:wq

Plaats reactie