Astronomen verzetten zich tegen de grasmaaierbot

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Astronomen verzetten zich tegen de grasmaaierbot

#1 Bericht door PH2LB »

Blijkt maar weer eens dat wij niet de enigste zijn die last (kunnen) hebben van nieuwe technieken/producten.
De maker van huishoudrobots iRobot heeft er een zware dobber aan zijn grasmaaierbot in de winkel te krijgen. De nieuwe robots frustreren wetenschappelijk werk door radiotelescopen te storen en academici klagen bij de FCC.
Lees verder op : http://webwereld.nl/telecom/85959-astro ... smaaierbot

Meer info : http://spectrum.ieee.org/automaton/robo ... very-upset en http://www.wired.com/2015/04/irobot-lawnbot/
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Astronomen verzetten zich tegen de grasmaaierbot

#2 Bericht door PD7CW »

PH2LB schreef:Blijkt maar weer eens dat wij niet de enigste zijn die last (kunnen) hebben van nieuwe technieken/producten.
De maker van huishoudrobots iRobot heeft er een zware dobber aan zijn grasmaaierbot in de winkel te krijgen. De nieuwe robots frustreren wetenschappelijk werk door radiotelescopen te storen en academici klagen bij de FCC.
Lees verder op : http://webwereld.nl/telecom/85959-astro ... smaaierbot

Meer info : http://spectrum.ieee.org/automaton/robo ... very-upset en http://www.wired.com/2015/04/irobot-lawnbot/
''Wij'' kunnen nóóit de enigste zijn!

De enigste is de enige van de enige. Het is dus een werkelijk uniek en zéér zeker een enkelvoudig persoon.
''Wij'' zijn met meerderen, vandaar!

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Astronomen verzetten zich tegen de grasmaaierbot

#3 Bericht door PH2LB »

Offtopic : Ok, ik wou niet happen, maar omdat het toch het thee kransje is en ook nog vrijdag, vooruit dan.

Als niet taalkundig onderlegd persoon bedoelde ik met wij de groep zendamateurs. Het unieke kenmerk van deze groep is, is dat zij enkel bestaat uit beoefenaars (M/V) van het zendamateurisme. Wat deze groep dan weer kwalificeert als een unieke verzameling. Omdat het een unieke verzameling betreft, welke eenduidig te identificeren is, mag hij IMHO als een individu worden aangemerkt (want hij is uniek in zijn soort). Alwaar IMHO het gebruik van het woord enigste gerechtvaardigd lijkt (ook na toetsen op jou stelling).

Hoe dan ook, volgens de TaalUnie, is enigste geen standaardtaal maar informele spreektaal (zie : http://taaladvies.net/taal/advies/vraag ... ste_enige/ ) en wordt afgeraden voor het gebruik in officiële stukken en/of redes. Gelukkig is dit forum zeker niet gevuld met officiële stukken.

Maar mij is duidelijk geworden dat de kwestie ‘enige of enigste’ werkt als een rode lap bij menig taalliefhebber. Mocht ik met mijn eerdere berichtplaatsing ongenoegen/jeuk/frustratie/.... (doorhalen wat niet van toepassing is) bij u hebben hebben opgewekt, bied ik daarvoor u mijn wel gemeende excuses aan. Als niet taalkundig onderlegd persoon kan ik helaas niet garanderen dat de volgende berichtplaatsingen vrij zullen zijn van dit soort taalkundige excessen. :mrgreen:

(en dan zeggen ze dat autisten niet instaat zijn om gewenst sociaal gedrag te tonen) :wink:
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Astronomen verzetten zich tegen de grasmaaierbot

#4 Bericht door PD7CW »

Offtopic : Ok, ik wou niet happen, maar omdat het toch het thee kransje is en ook nog vrijdag, vooruit dan.

Ja, het was niet al te serieus bedoeld, en ik waardeer je uitgebreide reactie natuurlijk.
Nog kort erop in te gaan, je bent de enigste die tot op heden reageert, ben benieuwd of er nog meer reacties volgen.

Is het misschien wellicht nog zo dat je in het eerste bericht beter 'enigsten' had kunnen schrijven omdat je 'kunnen' gebruikt en géén 'kan':

''Blijkt maar weer eens dat wij niet de enigste zijn die last (kunnen) hebben van nieuwe technieken/producten. ''

Hanna, (overigens ben ík géén zendamateur en mijn baasje weet niet dat ik stiekem inlog op het forum. Niet vertellen hoor ;-)

Gebruikersavatar
PE9H
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 sep 2014, 13:02
Roepletters: PE9H
Locatie: JO32kh

Re: Astronomen verzetten zich tegen de grasmaaierbot

#5 Bericht door PE9H »

Draadje gaat ineens niet meer over de grasmaaierrobot, of ben ik de enigste die dat opmerkt?
Arien PE9H
"The ability to speak does not make you intelligent" - Qui-Gon Jinn
:wq

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Astronomen verzetten zich tegen de grasmaaierbot

#6 Bericht door PA3BAS »

Enig, dit allemaal
.... But will it blend?

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Astronomen verzetten zich tegen de grasmaaierbot

#7 Bericht door PA0RAB »

Bastiaan,
Hoe bedoel je dat enig/
Toch niet "OH knul wat enig zeg die haarkloverijtjes"
Kan ook een kaal haarklover ei zijn.
Het bedoelde verschijnsel is zeker niet uniek.Helaas
73 de Ruud PA0RAB
ps Na 4 spellingswijzigingen raak je de kluts kwijt
Zelfs taalkundigen maken stijl- en spellingsfouten

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Astronomen verzetten zich tegen de grasmaaierbot

#8 Bericht door PA3DAT »

Ach allerenigst, dolletjes, een taaldiscussie... :mrgreen:

Zie je haar aankomen, die tuthola met die stola, dwergpoedeltje onder de arm? Zo'n ééénig hondje!
(Mijn zwager en ik noemden dat een KuLi maar dat is weer andere afkorting cq. verhaal.)
Heb je meerdere van die dames, met zo'n enig hondje, dan kan er natuurlijk maar één de enigste zijn,
die is het leukst van allemaal. Zo zijn sommige KuLi's enig, een andere is eniger en één is de enigste!

Enigste vind ik dus een Ku-woord... :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
KingsWood
Berichten: 58
Lid geworden op: 16 mei 2014, 00:15
Locatie: Koningsbosch

Re: Astronomen verzetten zich tegen de grasmaaierbot

#9 Bericht door KingsWood »

"We" zo lees ik hier, zijn niet alleen in deze radiowereld met storingen. :?
Als je niet op tijd bent...ben je te vroeg of te laat . <Johan Cruijff>


73 Jean

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Astronomen verzetten zich tegen de grasmaaierbot

#10 Bericht door PA3DJS »

Even wat getallen, gewoon als vergelijking.

Wij als zendamateurs willen een signaal hebben dat zo'n 12 dB boven het ruisniveau in de verwerkingsbrandbreedte ligt (analoog spraak). Voor 2.4 kHz breed SSB en een overall ruisvloer van zo'n -170 dBm/Hz (aardse communicatie, laag UHF, goede spullen!!) kom je op zo'n -124 dBm (0.14 uV). Met Weak Signal digitale modes (bijv JT65) kom je zo'n 25 dB beneden de ruis in een SSB bandbreedte ( -161 dBm) . Ik pak maar geen HF of VHF aards voorbeeld, omdat de signalen dan veel sterker moeten zijn vanwege de aanwezige ruis.

Radio astronomie detecteert veranderingen van zo'n 50..60 dB beneden de eigen ruisvloer. Ze gebruiken supergevoelige spullen omdat waar ze naar kijken ver weg is, een meestal erg koud is. De ruisvloer van hun spullen is natuurlijk afhankelijk van de frequentie. Laten we zeggen zo'n -185 dBm/Hz (Tnoise = 25K). Stel dat ze een detectiebandbreedte hebben van 10 MHz, dan kom je op een ruisvloer van zo'n -115 dBm. Dit betekent dat zij kunnen bepalen of er een (ruis)signaal van -175 dBm bij komt (0.0004 uV in 50 Ohm). Dit is meer dan een factor 10 beneden wat wij met weak signal digitale mode kunnen.

Nu kun je wellicht voorstellen dat de radio astronomie dames en heren niet zo blij zijn als een of andere producent van robo-mowers in een van hun banden gaat zitten om "een draadje leggen" te voorkomen.

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Astronomen verzetten zich tegen de grasmaaierbot

#11 Bericht door PA3CQN »

Onderliggend thema: wat ooit beschermd was is dat niet meer als commercie om de hoek komt kijken.
En dat beperkt zich niet tot radiogolven ...
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Astronomen verzetten zich tegen de grasmaaierbot

#12 Bericht door PA3DJS »

PA3CQN schreef:Onderliggend thema: wat ooit beschermd was is dat niet meer als commercie om de hoek komt kijken.
En dat beperkt zich niet tot radiogolven ...
Dat was helaas mijn idee ook. Ik mag hopen dat de radio-astronomielobby wat dichter bij de beslissers zit. Zij kunnen voor de detectie van diverse spectraallijnen niet of niet makkelijk opschuiven in frequentie.

Plaats reactie