Gebruikelijk tarief voor programmeren porto?

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Gebruikelijk tarief voor programmeren porto?

#1 Bericht door elsinga »

Mede-amateurs,

ik kreeg, out of the blue, via mijn website de vraag of ik een Kenwood TH-F7E kan programmeren. Joh, ik heb er zelf eentje, dus ja. ;) Daarbij ook de vraag of ik dat voor die persoon wilde doen, tegen betaling. Ach, als iemand zelf met het bijbehorende programmaatje de programmering inklopt mag'ie zo langskomen en kost het niks. Maar in dit geval gaat het om (waarschijnlijk) de hele porto vullen (400 kanalen) en moet ik die programmering zelf inkloppen. Dus wat meer werk. ;)

De vraagsteller heeft en niet de software (maar die id gratis te downloaden) en geen programmeerkabel (maar die is via dx.com voor 5 euro wel te koop). Dus blijft eigenlijk het vullen van de programmering over. Daar ben ik vast wel ongeveer een uur (als het niet meer is... 400 kanalen a 10 seconden per kanaal is tenslotte net meer als een uur en dan moet je behoorlijk doortypen). En de porto moet weer richting postkantoor, want de vraagsteller kon bijna niet verder weg wonnen dan nu. :)

Wat is nu een gebruikelijk tarief voor zoiets? Ik hoef er mijn geld niet mee te verdienen, maar wil ook niet voor ramsj prijzen aan de slag, Met name om anderen het brood niet uit de mond te stoten, want voor mij is dit gewoon een leuk klusje waarmee ik de Raspberry Pi2 die ik kocht mede kan financieren. :mrgreen:
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Gebruikelijk tarief voor programmeren porto?

#2 Bericht door pa0ejh »

Robert,

10 sec per kanaal, dat kun je vergeten, en hangt ook af van de gebruikersvriendelijkheid van het programma...wat een woord...

Je moet de kanalen in het 12.5Kc raster inkloppen, een vergissing is snel gemaakt, dan nog de CTCSS tonen voor de Repeaters
en ook als het kan de Naam, dan de Shift, H/L power enzv...daar ben je dus wel ff mee bezig, en wat vraag je er voor....Tja..

Zelf ben ik ook van, breng maar dan doe ik het wel, gepensioneerd dus tijd genoeg, alhoewel?? mijn eigen projecten stagneren.

Begin er maar aan, dan heb je een idee hoeveel tijd het kost, je kunt het dan ook voor je eigen Porto gebruiken...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

pd0rkc
Berichten: 467
Lid geworden op: 24 jul 2013, 00:20
Roepletters: PD0RKC

Re: Gebruikelijk tarief voor programmeren porto?

#3 Bericht door pd0rkc »

Je kan hem nog eens vragen om toch zo'n goedkope programmeer kabel te kopen.
En dan (op afstand) via teamviewer hem laten zien hoe je een paar kanalen programmeert.
Dan kan hij de rest doen, en dan kan hij zelf later de frequenties wijzigen en/of toevoegen.
Het was maar een idee!

Cor PD0RKC

Roy pd8rw
Berichten: 493
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: Gebruikelijk tarief voor programmeren porto?

#4 Bericht door Roy pd8rw »

Is er met bv chirp ofzo niks te beginnen?
daar kun je jou frequenties mooi mee gebruike weet ik uit ervaring (mt yaesu setje Progameren )
heb iou hele database van je site gebruikt en zo mn eigen file gemaakt incl ctss etc.
Tja dat de set dan op low power geprogrammeerd word vond ik niet zo erg . Handmatig indien nodig zo veranderd.

Weet niet of dit ook kan met de betreffende kenwood?

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Gebruikelijk tarief voor programmeren porto?

#5 Bericht door elsinga »

Mijn plan was sowieso al om het niet met de Kenwood programmatuur zelf in te voeren, maar lekker in mijn Excel bestand, even alternatief sorteren en dan importeren in de Kenwood prut en naar de porto sturen. In Excel kun je veel sneller werken dan in dat Kenwood programmaatje weet ik uit ervaring. :)

En mocht hij er een hele lading amateur repeaters in willen hebben, die heb ik al staan (ook ON/DL) dus dat zou mooi schelen.

Ik gok, dat als ik alle 400 kanalen met de hand moet invoeren dat ik de 10s/kanaal ook niet ga halen. Zag de vrager ook wel in, die wilde ook wel iets meer betalen als het meer werk was.

Is €30,- per uur netjes? Kom je bij een gemiddelde installateur niet mee weg, maar het is ook mijn broodwinning niet tenslotte. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

-Verwijderd account

Re: Gebruikelijk tarief voor programmeren porto?

#6 Bericht door -Verwijderd account »

Afgezien van het kostenverhaal, wat leert de vraagsteller er zelf van?
Het komt op mij over dat ie het makkelijk vind om eea uit te besteden.

PA3BAS
Berichten: 2608
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Gebruikelijk tarief voor programmeren porto?

#7 Bericht door PA3BAS »

Moet hij er iets van leren dan? Ik zou zeggen: lekker programmeren en eerlijk en open zijn over de kosten.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PE9H
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 sep 2014, 13:02
Roepletters: PE9H
Locatie: JO32kh

Re: Gebruikelijk tarief voor programmeren porto?

#8 Bericht door PE9H »

Of laat hem in excel het zelf inkloppen en jou mailen.
Lees je het in, in de porto zetten en neem je een vrije gift voor de moeite.
Arien PE9H
"The ability to speak does not make you intelligent" - Qui-Gon Jinn
:wq

Reink
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 apr 2014, 16:29
Roepletters: PA3RD
Locatie: Zevenaar

Re: Gebruikelijk tarief voor programmeren porto?

#9 Bericht door Reink »

Zelf heb ik hetzelfde probleem een klein beetje, telkens als ik een porto anders wil programmeren (of de volgorde netjes op alfabet houden na een aanpassing) dat het erg veel werk is om de frequenties en dergelijke in te kloppen.

Voor mijzelf ben ik nu bezig om de lijstjes welke ik gebruik in een database in te voeren welke als output het Chirp XML formaat heeft, waarin dus makkelijk een selectie met een bepaalde sortering te maken is. Voor de nederlandse repeaters is mijn doel ook om deze via internet beschikbaar te maken.

Dat je de vraag via je website krijgt vind ik niet zo vreemd, de frequentie lijstjes welke er staan worden ook doro mij regelmatig geraadpleegd om iets te zoeken.

Als de vraagsteller weet wat deze in de porto wil hebben, is het misschien mogelijk om de lijstjes welke je al hebt te gebruiken om daarmee een formaat te maken welke begrepen wordt door het programma Chirp (welke de Kenwood TH-F7E ook ondersteund). Dit bespaard een boel (saai) tikwerk.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Gebruikelijk tarief voor programmeren porto?

#10 Bericht door elsinga »

PD9H schreef:Of laat hem in excel het zelf inkloppen en jou mailen.
Lees je het in, in de porto zetten en neem je een vrije gift voor de moeite.
Heb ik al gesuggereerd, maar dat was niet de bedoeling. Op deze manier wilde ik het wel voor nop doen, heb ik er zelf tenslotte ook geen werk van.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE9H
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 sep 2014, 13:02
Roepletters: PE9H
Locatie: JO32kh

Re: Gebruikelijk tarief voor programmeren porto?

#11 Bericht door PE9H »

Tja, als hij/zij zelf geen enkele moeite wil doen, dan zou ik er zelf ook geen zin in hebben of een flink commercieel uurtarief rekenen (geen drie tientjes per uur).
Arien PE9H
"The ability to speak does not make you intelligent" - Qui-Gon Jinn
:wq

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Gebruikelijk tarief voor programmeren porto?

#12 Bericht door PF9ZX »

Ik zou zoiets gewoon doen als service maar wel op voorwaarde dat er geen tijdsdruk achter zit. Zo van: "ik wil het wel regelen maar verwacht het niet binnen één of twee dagen klaar. Zodra het klaar is meld ik me wel".

En wat men er dan voor over heeft ........ dat merk ik later wel.
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Gebruikelijk tarief voor programmeren porto?

#13 Bericht door PA3HMP »

als hij zelf te lui is er enige moeite voor te doen zou ik er zonder probleem 30 euro per uur voor vragen en zeggen dat het een paar dagen kost zodat je het op een verloren moment erin kan zetten.

Plaats reactie