Blokker webcam

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
-Verwijderd account

Blokker webcam

#1 Bericht door -Verwijderd account »

Ik heb zo'n voordelige webcam van de winkelketen Blokker.
Afbeelding

In het doosje zat alleen deze webcam, verder helemaal niets... :shock:
Na 'm op de computer aangesloten te hebben heb ik de pc aangezet en webcam wordt herkent. Kan 'm gewoon terugvinden in apparaatbeheer en die meld dat alles naar behoren werkt.
Maar... ik zie deze webcam verder nergens terugkomen, in geen enkel programma...
De bekende zoekmachine aan het werk gezet en ik ben blijkbaar niet de enige. Kom uiteindelijk uit bij een online-site en dan heb ik op die website camerabeeld :) Kan zelfs langs die weg een foto maken die vervolgens gedownload moet worden.
Dat is een nogal omslachtige werkwijze om deze webcam te gebruiken.
Ik had verwacht dat dit webcammetje gewoon probleemloos gebruikt kan worden in bijvoorbeeld Irfanview. Dus niet helaas :(

Nou verwacht ik voor dit geld geen superdeluxe webcam, maar dat ie in geen enkel programma herkent wordt valt me tegen.

pd0rkc
Berichten: 467
Lid geworden op: 24 jul 2013, 00:20
Roepletters: PD0RKC

Re: Blokker webcam

#2 Bericht door pd0rkc »

Staat er ook een merk naam op de doos?
Heb je de cam ook wel eens met skype getest?

Cor PD0RKC

-Verwijderd account

Re: Blokker webcam

#3 Bericht door -Verwijderd account »

Nee, geen merknaam of wat dan ook. Niets wat een aanwijzing zou kunnen zijn welk merk het is.
In Windows apparaatbeheer staat ie als: USB2.0 PC camera

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Blokker webcam

#4 Bericht door PA2OLD »

Kijk eens of de camera te zien is in VLC.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

-Verwijderd account

Re: Blokker webcam

#5 Bericht door -Verwijderd account »

Duidelijk is inmiddels dat met mij veel andere bezitters naar de software zoeken, maar niets kunnen vinden.
Dat windows 'm gewoon herkent en de drivers installeert is natuurlijk wel een vereiste, maar dat zegt niets over het daadwerkelijk kunnen benutten in een toepassing.
Op websites waar je webcams online kan testen werkt ie gewoon, heb beeld en kan dat ook vastleggen. Beeldkwaliteit is overigens matig...

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Blokker webcam

#6 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Charles,

Als je via Google op " Webcam van Blokker" zoekt kom je allerlei info tegen. Weinig positief.
Als ik het snel lees begrijp dat het in Skype zou moeten werken.

Welke windows gebruik je?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

pd0rkc
Berichten: 467
Lid geworden op: 24 jul 2013, 00:20
Roepletters: PD0RKC

Re: Blokker webcam

#7 Bericht door pd0rkc »

Koop een webcam van een bekend merk zoals logitech die is met veel windows toepassing compatible.
Ook op de logitech site is vaak software te vinden.

Cor PD0RKC

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Blokker webcam

#8 Bericht door elsinga »

Ik heb hier twee webcams uit China (dx.com) en die werken gewoon in alle programma's die ik tot nu toe heb gebruikt. Zonder aparte driver. Prijs? Nog geen 6 eypo. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

-Verwijderd account

Re: Blokker webcam

#9 Bericht door -Verwijderd account »

pd0rkc schreef:Koop een webcam van een bekend merk zoals logitech
Ja, dan koop je ook nog eens iets met goede beeldkwaliteit.
De Blokker-webcam beschouw ik nu gewoon als een stuk speelgoed :mrgreen: Al is het nu eens geen aankoop in China..

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Blokker webcam

#10 Bericht door PA3CQN »

Uitvoering is gelijk aan een oud model van Trust. Het enige wat ontbreekt is het transfertje waar Trust staat.

Dat je hem niet overal terugziet is logisch: er is geen twain driver voor maar alleen een WIA driver. VLC zal het doen, websites ook.
Maar Irfanview niet.

Er is een gratis programma, heel toepasselijk met de naam "webcamviewer' http://www.bustatech.com/webcam-viewer/
waarmee je snel foto's kunt maken.

De camera is niet geweldig, maar: de lens kun je zover uitdraaien dat je er supermacro opnames mee kunt maken.
Ook is het vrij gemakkelijk de lens er helemaal uit te draaien en het IR-filter te verwijderen.
Bijlagen
usb ir inkijk.jpg
2013-08-12_09-45-23-.jpg
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA1WES
Berichten: 198
Lid geworden op: 02 mar 2014, 18:11
Roepletters: PD1WES

Re: Blokker webcam

#11 Bericht door PA1WES »

Het is blokker/marskramer eigen merk. Wellicht kun je erachter komen welke chip het ding gebruikt door naar

http://www.testmycam.net/

te gaan. als je daar beeld krijgt, kun je rechtsklikken in het cam-beeld -> settings. In het tabblad met het camera-icoontje vindt je dan een drop-down selectiebox met aangesloten camera's. Met een beetje geluk staat aangegeven welke cam herkend is, en niet alleen maar 'usb camera'. ;)

Ook Sandra kan waarschijnlijk wel wat meer informatie over de chipset van die camera achterhalen ( www.sisoftware.co.uk )

-Verwijderd account

Re: Blokker webcam

#12 Bericht door -Verwijderd account »

PA3CQN schreef:Uitvoering is gelijk aan een oud model van Trust. Het enige wat ontbreekt is het transfertje waar Trust staat.

De camera is niet geweldig, maar: de lens kun je zover uitdraaien dat je er supermacro opnames mee kunt maken.
Ook is het vrij gemakkelijk de lens er helemaal uit te draaien en het IR-filter te verwijderen.
Bedankt!
Simpel progje maar het doet wat het moet doen :)
Heb inderdaad de lens eruit gedraaid (wist niet dat dit gewoon kan) maar het IR-filter verwijderen :roll:
Daarover heb ik meer gedetailleerde informatie nodig, maar met het progje kan ik al prima werken.
fre0n - PD1WES schreef:Het is blokker/marskramer eigen merk. Wellicht kun je erachter komen welke chip het ding gebruikt door [........]
Dat het verkocht wordt als eigen merk was zondermeer al duidelijk. De door jou genoemde progjes kunnen geen nieuwe info boven water halen.

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Blokker webcam

#13 Bericht door PA3CQN »

Ir filter is het kleine glasplaatje achter op de lens. Verwijderen is destructief en onomkeerbaar.
Zou het ook alleen doen als je er een doel mee hebt, want de kleurenweergave is daarna waardeloos, en buitengebruik onmogelijk.

Dit soort lowcost camera's is erg leuk voor gebruik bij lessen op bv het digibord, vooral omdat je
kleine dingen groot kunt laten zien voor een paar euro.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Plaats reactie