Maak van mij geen leugenaar …

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Maak van mij geen leugenaar …

#1 Bericht door PC1TK »

Heren en dames amateurs .
Ik gaf vandaag voor de 63keer bloed . Niks bijzonders …. Had er al meer kunne zijn maar moest er twee keer een jaar tussen uit wegens mijn ziekte . Maar men is nog altijd op zoek naar donoren . Nou hoorde ik onder het doneren iets over hun ( denk LPD) portofoons . Ze hoorden maar zo vreemde stemmen ( leuke afwisseling tijdens het werk ) . Zo als BV een kraanmachinist . Dus legde ik hun uit hoe dat kon . En ja dan kom je snel op het onderwerp zendamateur .

Waar het nu om gaat is dat men zich af vroeg of onder deze leuke gezellige en sociale groep mensen ? Niet veel aspirant bloed donors zitten? En ik met mijn grote mond durfde te beweren dat het doneren van bloed nou net iets is voor een zendamateur .

DUS …….. Reclame maken is iets wat ik niet erg graag doe . Je word er op internet al dood mee gegooid . Maar dit is dan wel een goede reclame voor de zendamateur .

Natuurlijk kan niet elke mens een donor zijn of worden .
Maar heb je het vermoeden dat ook jij donor kan zijn !!

Wees eens bloed(F)link

http://www.sanquin.nl/bloed-geven/bloeddonor-worden/

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Maak van mij geen leugenaar …

#2 Bericht door PA2EFR »

Ik denk dat donor zijn niks met zendamateurisme te maken heeft.
Het heeft te maken met hoe je tegenover andere mensen staat en wat je voor ze over hebt.
Dus kraanmachinist, bijstandsmoeder, wietkweker: ze kunnen allemaal bloed geven.
Ik ben overigens al donor, maar geen bloed meer, dat willen ze niet meer hebben na een soort infectie die ik als verpleegkundige heb opgelopen.

Desondanks: zegt het voort. ;)

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Maak van mij geen leugenaar …

#3 Bericht door PH2LB »

Heb jaren bloed gegeven net zoals mijn vader en oma (zeg maar het zit in de bloed lijn HI).
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Maak van mij geen leugenaar …

#4 Bericht door Randy »

Zolang de prijs van bloed in Nederland nog zeker 2x zo hoog ligt als in Belgie (terwijl je hier gezien het aantal inwoners veel efficienter zou kunnen werken), zit er iets goed mis. Zolang dat verschil er nog is, doneer ik he-le-maal niets.

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Maak van mij geen leugenaar …

#5 Bericht door EA5JEX »

Wij werken eraan om bloed goedkoper en transfusies veiliger te maken.

Van elk voedsel wordt bijgehouden waar het geweest is en of het onder de goede condities bewaard is gebleven.

Bij bloed wordt het toegediend zonder dat gecontroleerd is of het goed is behandeld.
Te warm bloed veroorzaakt bacteriegroei.

http://www.telegraaf.nl/gezondheid/2367 ... rie__.html
(oorzaak meer terug te vinden, geen tracking en tracing.

Geen goede systemen voor toediening:
http://www.elsevier.nl/Stijl/nieuws/200 ... ER157822W/

Onderzoek bijwerkingen:
http://www.kennislink.nl/publicaties/bl ... onder-druk

Zo kan ik nog wel even doorgaan.

Kees

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Maak van mij geen leugenaar …

#6 Bericht door PC1TK »

Tja .. de kwaliteit van het Nederlandse bloed is het aller beste van de wereld .En dan gaat er nog wel eens fout .Want het komt in mensen handen . De keuringen zijn het strengst en de ook de donatie plekken zijn tegenwoordig van zeer hoge kwaliteit . Maar ja dat verkoop niet in de media en word derhalve niet gelezen . Negatieve berichten .. voor al geld want den Hollander is zuinig o wee als iets geld moet gaan kosten . KASSA voor de media ... Fouten van een ander .. Jahaa das KASSA !! dat een te kort aan donor bloed uit eindelijk 100 levens per dag kan kosten ... minder belangrijk . Een te kort aan bloed verdunners ?? Wat dacht je ?? Men heeft er vaak geen idee van wat er met bloed gedaan word .

Maar al die verhalen en voor al de negatieve verhalen boeien mij als het er op aan komt totaal niet .
Ik sla ze over lees ze niet interesseert me niet .... uiteindelijke kan het mensen levens kosten als er na geluisterd word .
Wat mij bv mijn leven lang bij zal blijven is de dank betuiging van een jonge moeder . Haar baby leeft nog door donor bloed . In het kort is het leven van haar kind niet alleen gered door donatie maar ook door medicatie en behandeling die werd mogelijk gemaakt door onder zoek met donor bloed .

Denk je dat die moeder het wat kan schellen wat het gekost heeft ? .

Toen ik 18 was en begon als bloeddonor hoorde al die verhalen ook .. maar gelukkig heb ik mij wel op gegeven en gelukkig doen nog net genoeg mensen dat in Nederland . Om mij heen zijn er genoeg die dank zei dat nog leven en nog door kunnen leven .

Als er een tekort komt ... wie selecteert dan wie nog mag leven en wie niet ?
Daar voor zou ik mij dus nooit op geven .. dus zo ook ik lang ik kan en mag .... en geef geen aandacht aan als die negatieve verhalen .
Ik gun een ander zijn leven ...

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Maak van mij geen leugenaar …

#7 Bericht door EA5JEX »

Door het gebruik van (ICT) kwaliteit systemen wordt juist geld bespaard, minder kans op verkeerde toediening, veilig bloed van goede kwaliteit wordt getransfundeerd, minder infecties, bijwerkingen en dus minder ligdagen en complicaties.

Dat gaat heel veel geld besparen en maakt transfusies veiliger!

Kees

Math PD0MAT
Berichten: 199
Lid geworden op: 13 okt 2013, 20:06
Roepletters: PD0MAT

Re: Maak van mij geen leugenaar …

#8 Bericht door Math PD0MAT »

Ik ben bloeddonor. Heb er iets minder donaties op zitten dan de TS, maar de volgende uitnodiging ligt voor na 18 februari.
Ga ik er weer een bloederig feestje van maken :-)

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Maak van mij geen leugenaar …

#9 Bericht door PA2EFR »

Randy schreef:Zolang de prijs van bloed in Nederland nog zeker 2x zo hoog ligt als in Belgie (terwijl je hier gezien het aantal inwoners veel efficienter zou kunnen werken), zit er iets goed mis. Zolang dat verschil er nog is, doneer ik he-le-maal niets.
Pas maar op, straks krijg je ook helemaal niets...

Roy pd8rw
Berichten: 493
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: Maak van mij geen leugenaar …

#10 Bericht door Roy pd8rw »

er is een aantal jaar geleden eens bekwnd geworden wat de directrice van de bloedbank liet bijschrijven op haar bank rekening

om die reden van mij dus geen drup ...

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Maak van mij geen leugenaar …

#11 Bericht door PA2EFR »

Die opmerking slaat echt nergens op.

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Maak van mij geen leugenaar …

#12 Bericht door PC1TK »

royaal schreef:er is een aantal jaar geleden eens bekwnd geworden wat de directrice van de bloedbank liet bijschrijven op haar bank rekening

om die reden van mij dus geen drup ...
Poos terug las ik het verhaal van een man wie betrokken was geweest bij een zwaar verkeersongeval .
Man heeft totaal geen herinnering meer aan wat er was gebuurt . Hij weet dat die is aangereden en geen schuld had . Maar zo rijd die op de weg en zo is alles zwart . De eerst herinnering is een zak bloed boven zijn hooft en hij leest daar op zijn niet veel voorkomende bloed groep .

Al die jaren wist hij dat hij levens had kunne reden .. maar had wel 100den redens gehad om het niet te doen .
Maar vergat waar het werkelijk om ging . Mensen levens !! Iemand zijn vader , moeder, boer, zus, zoon of dochter word dagelijks gered omdat er nog altijd genoeg mensen zijn die dat belangrijker vinden als alle negatieve media aan dacht . De rest van zijn leven gaat hij gebukt onder een schuld gevoel . Stel dat er twee mensen met zijn bloed groep aandacht had gegeven aan zijn negatieve gedachten .. Dan hadden zijn kinderen op gegroeid zonder vader ! Hoop dat iedereen dat bespaar blijf . Maar moet ik ooit een bloed tansfusie !! Dan is mij geweten schoon .

Volgens mij heb je niet in de gaten dat je een verkeerde de doel groep afstraft ?


Ik lees alleen maar waarom je niet moet gaan .
En alles samen vattend zijn er te veel oorzaken belangrijker als mensen levens .

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3129
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Maak van mij geen leugenaar …

#13 Bericht door elsinga »

[moderator pet even op]

Okay, tot nu toe gaat het goed, al is het soms op het randje. Vandaar even deze herinnering: je hoeft het niet met elkaar eens te zijn, je mag ook aangeven waarom, maar je hoeft niet persoonlijk te worden. Discussiëren gaat het beste met objectieve argumenten tenslotte. ;)

[pet weer af]
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1487
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Maak van mij geen leugenaar …

#14 Bericht door pa3met »

PD1JSK schreef:
Poos terug las ik het verhaal van een man wie betrokken was geweest bij een zwaar verkeersongeval .
Man heeft totaal geen herinnering meer aan wat er was gebuurt . Hij weet dat die is aangereden en geen schuld had . Maar zo rijd die op de weg en zo is alles zwart . De eerst herinnering is een zak bloed boven zijn hooft en hij leest daar op zijn niet veel voorkomende bloed groep .
.

en daar hebben we bloedgroep O/0 voor. Die kan je overal bij mikken. (ik ben ook donor)
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Maak van mij geen leugenaar …

#15 Bericht door PC1TK »

pa3met schreef:
PD1JSK schreef:
Poos terug las ik het verhaal van een man wie betrokken was geweest bij een zwaar verkeersongeval .
Man heeft totaal geen herinnering meer aan wat er was gebuurt . Hij weet dat die is aangereden en geen schuld had . Maar zo rijd die op de weg en zo is alles zwart . De eerst herinnering is een zak bloed boven zijn hooft en hij leest daar op zijn niet veel voorkomende bloed groep .
.

en daar hebben we bloedgroep O/0 voor. Die kan je overal bij mikken. (ik ben ook donor)
Is dat ook niet zo een zeldzame bloed groep ? .Stond nog niet zo lang terug stukje van in ons donorblad over iemand die die bloed groep toegediend kreeg . Maar was al bang een eenling te zijn al hier gelukkig niet dus kon mij het ook al niet voor stellen .

zondag 14 juni 2015 Wereld Bloeddonordag wellicht een leuke dag om als zendamateur daar bij te zijn ?
Wou op de volgende club avond als eens informeren wat men daar mee kan en wil doen .

Plaats reactie