Internet via 4G

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Internet via 4G

#1 Bericht door PA2LAD »

Ik heb op het bedrijf een ISDN2 lijn van KPN en daar staan diverse dingen op aangesloten. Telfort levert hier internet overheen, maar stopt in februari 2015 daarmee. Een extra lijn erbij puur voor internet is een moeilijk verhaal. Ik loop te denken aan een koppeling met het 4 G net. Dongle of hotspot en ben benieuwd of iemand daar iets over kan zeggen of dat een sucses of een drama gaat worden. ISDN bevalt namelijk prima en is uiterst stabiel. Ik heb aangeboden gekregen om dat om te zetten in bellen+internet, maar van de belevenissen van mensen die dat al gedaan hebben wordt je niet vrolijk.

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Internet via 4G

#2 Bericht door EA5JEX »

Hangt van locatie en signaal af.
Ik gebruikt het vaak in het buitenland, in de stad op sommige plaatsen supersnel, soms niet vooruit te branden.

Ik heb een tijdje een kpn dongle gehad omdat internet niet werkte, dat was meer dan 2 maal zo snel als via lijn.

Via lijn heb ik max 800kb omdat ik meer dan 4 km van centrale zit.

Misschien kun je het testen via kpn store?

Kees

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Internet via 4G

#3 Bericht door PA2LAD »

Ik heb gekeken naar de veldsterkte kaarten en die geven goed signaal aan. 4G wordt nog steeds uitgerold en ik heb begrepen dat op plekken waar nog geen 4 G is, terug geschakeld wordt op GSM. Dat zou die traagheid kunnen verklaren.

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Internet via 4G

#4 Bericht door PA3BAS »

Kan je niet via de kabel daar internet krijgen? Misschien glasvezel? Zal toch goedkoper zijn dan 4G.
.... But will it blend?

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Internet via 4G

#5 Bericht door PA2LAD »

Kabel ligt hier niet en glasvezel ook niet. Ik krijg een dikke telefoonkabel naar boven in de ISRAkast en gebruik daar 2 adertjes van. Zou vol zitten en traag volgens de nabij buurman VolkerWesselsTelecom, maar voor email etc heb ik geen snel internet nodig. Volgens kenners zou het internet over ISDN zo traag zijn als een slak, maar het werkt juist als een speer en ja, ik weet al dat ABBA uit elkaar is (LOL)

PC2R
Berichten: 69
Lid geworden op: 27 jun 2008, 08:16

Re: Internet via 4G

#6 Bericht door PC2R »

Ik denk wel dat het goed kan werken. In het verleden kreeg ik bij elke zakelijke internet router een analoge modem en moest je daar een PSTN lijn in prikken zodat de provider erop kon inbellen voor storingen of wijzigingen.
Inmiddels krijg ik steeds vaker een router met een 3G/UMTS modem waar een sim kaart in zit. Je hoeft er alleen maar stroom op te zetten, en klaar. (je moet dus niet in een kelder zitten waar je geen bereik hebt)

-Eerder dit jaar ben ik in Colombia geweest, en daar lijkt 90% van het internet via 4G-(LTE?) te werken. Zelfs in taxi busjes zit een modem zodat de passagiers kunnen internetten.
73 Roy

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Internet via 4G

#7 Bericht door PA2LAD »

Dank PC2R voor deze input. De kosten blijven ongeveer hetzelfde met wat ik nu heb, met dat verschil dat internetgebruik nu zonder limiet is en via 4G met een datalimiet. Thuis is er ook internet, dus daar moet mee te leven zijn :wink:

Gebruikersavatar
PD3JH
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 nov 2014, 19:45
Roepletters: PD3JH
Locatie: Goor

Re: Internet via 4G

#8 Bericht door PD3JH »

heb je nu adsl op je isdn 2? die kan je toch ook via een andere aanbieder krijgen.
73, Johan PD3JH

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1082
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Internet via 4G

#9 Bericht door PA1 »

PD3JH schreef:heb je nu adsl op je isdn 2? die kan je toch ook via een andere aanbieder krijgen.
Yep, gewoon een check doen bij verschillende providers, de meeste sites bieden een check aan waar je aan de hand van de postcode kunt zien wat er mogelijk is, hoeft geen ISDN te zijn, die kan je er gewoon uitslopen. In principe is het zo: heb je een telefoonkabel in huis dan kan er ook ADSL op mits je geen kilometers van de centrale af zit.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: Internet via 4G

#10 Bericht door PE0SAT »

Een bekend probleem, ISRA punt is KPN, en zit je dus aan een DSL variant vast.

Heb je geen coax aansluiting?, misschien dat een kabelaar je dan iets anders kan leveren?

73 Jan PE0SAT
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Gebruikersavatar
PD3JH
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 nov 2014, 19:45
Roepletters: PD3JH
Locatie: Goor

Re: Internet via 4G

#11 Bericht door PD3JH »

KPN is verplicht om andere aanbieders toe te laten, onlangs nog een kennis (met toevallig isdn) een vodafone adsl aangesloten.
73, Johan PD3JH

Gebruikersavatar
PA1PDB
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 jun 2013, 08:12
Roepletters: PA1PDB
Locatie: JO32CW

Re: Internet via 4G

#12 Bericht door PA1PDB »

Mijn vader doet mee met een test Internet thuis via 4G (gem. Loppersum)
Hij heeft een 4G FritzBox gekregen.
Werkt prima en snel.
Helaas kun je alleen nog maar een abbonement met een bundel afsluiten.
Ze verwachten straks wel plaatsgebonden abbonementen maar of daar ook een data limiet op komt is nog niet bekend :(

Hier bij mij thuis in het buitengebied met de laptop van de zaak ook prima 4G.
http://qsl.net/pa1pdb/
nu PA1PDB van 1992 t/m 2011 PE1OYI

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: Internet via 4G

#13 Bericht door PE0SAT »

PD3JH schreef:KPN is verplicht om andere aanbieders toe te laten, onlangs nog een kennis (met toevallig isdn) een vodafone adsl aangesloten.
Waren Ziggo en UPC dat ook maar!
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Internet via 4G

#14 Bericht door PA2LAD »

PA1 schreef:
PD3JH schreef:heb je nu adsl op je isdn 2? die kan je toch ook via een andere aanbieder krijgen.
Yep, gewoon een check doen bij verschillende providers, de meeste sites bieden een check aan waar je aan de hand van de postcode kunt zien wat er mogelijk is, hoeft geen ISDN te zijn, die kan je er gewoon uitslopen. In principe is het zo: heb je een telefoonkabel in huis dan kan er ook ADSL op mits je geen kilometers van de centrale af zit.
Weet ik, maar ik wil ISDN2 houden om meerdere redenen. Telfort is een dochter van KPN.

Gebruikersavatar
PD3JH
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 nov 2014, 19:45
Roepletters: PD3JH
Locatie: Goor

Re: Internet via 4G

#15 Bericht door PD3JH »

je kan toch isdn2 van kpn nemen en adsl van een andere aanbieder, gaat via hetzelfde aderpaartje. daar hoef je geen extra aders voor in je isra te hebben
73, Johan PD3JH

Plaats reactie