Fryslan

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Fryslan

#16 Bericht door PA0RAB »

OM's
Je scoort weer Johny. In plaatsnamen zijn veel zaken te ontdekken die verwijzen naar...... ?
Vaak is het ook een aanhaling verwijzing naar een oud document waarin een grondstuk werd genoemd
Heiligerlee tegen Kloosterholt
Lee verwijst naar verhoogd bos respectievelijk open verhoogde plek. .Bomen hebben water nodig en hebben ook een bepaalde wortellengte , dus een lee kan inderdaad minder
bomen hebben. Tre, tra de meer bekende aanduiding. Denk aan de naam Terpstra, hij die woont op een open plek op een terp = wijk/vluchtplaats
Heilig betekent ook afgezonderd en waren kloosterlingen niet afgezonderd ?
En vocht men niet graag op een open terrein om niet verrast te worden.
Gaat men ontstaansgronden na van een "nederzetting" als stad dorp gehucht enz. dan blijken kloosters een invloed te hebben als beschermde plaats en erkende vluchtplaats.
En een groep geestelijken heeft toch eten e.d. nodig. en zo werd er ook handel gedreven.
Daarbij kent de landaanwinning van het Groninger land invloeden van de monnikenarbeid en weer de invloed uit het oosten : de Sleeswijk- Holstein methode, die nu wordt gebruikt als aanslib bevordering

73 de Ruud PA0RAB

Wat een eenvoudige mossel al niet te weeg kan brengen

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Fryslan

#17 Bericht door PC1TK »

Nou ... hahaha !! Ik houd daar wel van .
Mijn geschiedenis kennis is stevig bij gespijkerd toen al hier herdacht werd dat 444 jaar geleden de slag werd uit gevochten .
Het klooster stond inderdaad een moerassig gebied . En dat is nog steeds goed te zien . Het klooster is weg de gracht is er nog steeds .
Kloosterholt is ook te ontleden ... Holt is dat zelfde stukje hogere droge grond ( dialect) en klooster .. Dat is heel duidelijk .
Dat klooster was "de" werkgever . En men ging aan het werk bij of voor het Klooster op het Holt .
En zo ontstond de scheld naam Kloosterholt . En in de regio zijn wij kloosterholtjes . En hoop dat dat ook nooit verdwijnt

Maar die slag heeft veder voor de oorlog zelf niet zo veel betekenis gehad .

De geschiedenis op de grond waar ik leef boeit mij wel . Hoorde 10 jaar terug een heel verhaal van een Engelsman die niet op tijd weg kwam toen de oorlog uitbrak . Hij was hier in dienst als leerling op de trekschuiten die gemotoriseerd werden . Ik trof de man in tranen aan onder de grote oude eikenboom . Hij wou altijd weer eens terug komen en was nu op een leeftijd dat het wel MOEST gebeuren . Niemand die hij gekend had leefde nog of was niet terug te vinden . Maar hij herkende die Boom als enige waar zijn thuis haven was .. de oude eik .. zo als hij in het Nederlands probeerde te zeggen . En hij wou zo graag zijn verhaal kwijt . En had aan mij een gewillige slachtoffer . Als of de man een spanend oorlog boek voor was . Moest aan het werk samen met zijn baas voor de Duisters .

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Fryslan

#18 Bericht door PA0RAB »

Johny,
Streek geschiedenis blijft boeien. Vaak kom je onverwachte dingen tegen.
Een overleden zendamateur in deze regio had het na zijn pensioen gaan als 2e hobby.
Regelmatig verschenen er verhalen in het blad van de "oude mannen soos"
Hij gaf ook lezingen bij de volksuniversiteit.
Een decor bouw klus bracht mij via de stads - archivaris in contact met de streek - archivaris.
Ondanks low budget decor moest het wel historisch verantwoord zijn !
Het ging over een overgeleverd verhaal rond het "Kind van Voorne" Politiek gegijzeld ,ontsnapt achtervolgd enz Eind goed ,Al goed.
Hoewel het toen ruige tijden waren met grote tegenstellingen tussen de Heren en het volk kozen de mindere Heren hier voor het volk .De Nederlandse democratische gedachte schijnt hier zijn voedings- bodem te hebben Graaf Dirk Jan ,Heer van Voorne , Heerlijkheid van Heenvliet enz.
De Watergeuzen spreken natuurlijk hier tot de verbeelding. Toeristisch uitgebuit. Gidsen leiden je langs historische plekken ,natuurlijk met de nodige verhalen. Gevelstenen en uithangborden vertellen zo hun geschiedenis.

Wanneer door een of ander oorzaak een klooster in verval raakte, bij voorbeeld door brand en geen herstel, dan sloopte de omliggende bevolking het klooster voor tal van bouwmateriaal.
Een kloostermop was een prima fundering voor het gebint van de koestal.

Het schijnt dat veel bistro tentjes slecht inktvis ringen kunnen bereiden.
Ze koken die ringen. De ringen moeten eigenlijk langzaan gestoofd worden ,net als dat heerlijk zachte draadjesvlees
73 de Ruud PA0RAB
P.S. Anders taaie stukken fietsband !!en gebit gekletter klakker

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Fryslan

#19 Bericht door PC1TK »

Geboren ben ik in Oude Pekela een dorp met veel geschiedenis .. Voor al de scheiding tussen het westen en het noorden boeide mij enorm .
Mijn Oma kon daar erg boeiende verhalen over vertellen . In mijn jeugd vernam ik voor al de af en toe enorme haat tegen westerlingen . En op volwassen leeftijd begreep ik waar dat weg kwam . Nu wondende in een dorp dat vaderlandse geschiedenis heeft dus ook daar genoeg lees voer over gevonden .

Maar meeste indruk heeft op mij het boek "de hel van jipsinghuizen" gemaakt .
Al daar vind je de verklaring over de stugheid en wantrouwen ( van de oude generatie Groningers ) over alles wat van buiten de Groningse grens kwam .
Mijn Oma was een uitzondering dat was een Westerling maar was heel maal thuis bij haar Pekelder boeren knecht en later fabrieksarbeider . Die ging zelfs heel erg te keer tegen de westerlingen en verweet hun het dodelijk ongeval van Opa .

Dit boek gaat over de ontginning via de werkverschaffing van de veen gebieden daar op is nog een deel geschreven ( andere titel) wat gaat over de aan leg van de polders . Ik sprak getuigen van die tijd waar de boeken over gaan .. en die verklaarden dat ze het tijdens de tewerkstelling in Duitsland beter hadden als tijden de werkverschaffing . Dat laats deel verklaart voor al de opkomst van de communisten in Noord Oost Groningen . Voor iemand die van geschiedenishoud echt twee aanraders . Het was een Amsterdamse klant die mij aanraadde deze boeken te lezen . Moest ze wel apart bestelen bij de Bibliotheek want ze waren constant weg .

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Fryslan

#20 Bericht door PA0RAB »

Johny,
Hoe het vroeger in het veen toeging Heb ik rond 1950 -1960 zelf mogen ervaren rond Het beruchte Veenhuizen.
Een oom van me was daar gevangenen bewaarder.
Hij vertelde dat er een groep gevangenen was die zich jaarlijks rond de herfst liet opsluiten na enige kleine delicten. Te werk werden gesteld bij de turfstekerij of tuinderij om in het voorjaar weer te vertrekken. Ze moesten dan een aantal turfschoven gedaan hebben of zoveel mud aardappels gerooid o.i.d. plankjes onder de klomp de verschillende schoppen en hoe ze werden gebruikt Met de krooikruiwagen over de plank naar het schip in de wijk.Afladen en de turf naar een vent in het schip gooien.Die de turf moest vangen en opstapelen Als het schip vol was in het gunstigste geval een paard ervoor anders een vrouw
Stonden ook een paar bewakers in het veld of lagen achter een boom de zaak in de gaten te houden. Met de karabijn of een wat zwaarder ding
Nu is mij ook verteld dat sommige turfboeren zo handig waren om het verdiende steekgeld, weer terug in hun zak te krijgen door winkeltjes in levensbehoeften te beginnen. Pond boekwijtmeel voor 4 kruiwagens turf gekruid( met de kruiwagen gereden dus niet met peper bestrooid je schrijft het zelfde het betekend heel wat anders).

Een andere oom van me heeft hier op Voorne en Rozenburg aan de Delta werken gewerkt. Met hem veel later eens rondgereden langs de plekken waar hij gewerkt heeft of waar de zigeunerwagen had gestaan, waar de kinderen m'n neven en nicht naar school gingen.
Had je die suppoosten bij de expo van de Neeltje Jans moeten zijn kijken toen m'n oom zo langs zijn neus weg een stel maquettes van werken uitlegde en welke moeilijkheden hij tegenkwam. Dat was niet effe een hapje zand ergens neer kieperen met de dragliner .Als de bak in het water kwam kon de stroming de machine uit balans trekken.
73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Fryslan

#21 Bericht door PC1TK »

Onze vaderlandse geschiedenis werd niet altijd geschreven met een gouden pen op spier wit papier .
Der zijn vele inkt zwarte bladzijdes tussen die men liever snel over slaat of vergat en zelfs niet schreef .
Maar nou heb ik niet het idee dat het alleen hier zo was ... in het algemeen kun je zeggen dat als je geld genoeg had , dan zat je goed .
En de rest was de klos .

De dood van mijn Opa was zo een die in jaren 60 heel gewoon bleek te zijn in de fabrieken , die door wat men noemde de heren boeren werden op gezet .
En kapotte trapleuning werd hem fataal . Mijn weigerde gewoon om dat vast te lassen .


Tja en het begon met Mossels !! Die ik nog steeds niet lust ! Maar we gaan wel eerdaags weer "een visje eten in Termunten ."
Een bekende uit spraak in mijn regio ! Ik heb namelijk erg veel zin in een schelvis !

Gebruikersavatar
FrankSD
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2012, 19:28
Locatie: JO21UA

Re: Fryslan

#22 Bericht door FrankSD »

Johny..ik hoop dat je tenminste eens geprobeerd hebt hoe ze smaken! Ik heb dat pas rond mijn 30ste aangedurfd en sinsdien eet ik ze regelmatig... schande de helft van mijn leven verkl**t :mrgreen:
73
Before You Speak >THINK<: Is it
True? Is it
Helpful? Is it
Inspiring? Is it
Necessary? Is it
Kind?

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Fryslan

#23 Bericht door PC1TK »

Ik heb ze nog nooit gegeten . Kreeg ze wel eens voor gezet maar moest toen echt vragen het weg te halen .
De guur stond mij al zo tegen dat ik er misselijk van werd . Als ik ze dan eet kan je der op vertrouwen dat het mis gaat .
Mijn ouders hebben die harde les moeten leren . Zal de onsmakelijke details weg laten .

Sinds 11 jaar is daar een verklaring voor . Weinig kans dat ik ze dus ooit eet .
Heb daar door ook vast wel het een en ander gemist . Bevoordeelt bier ! Nooit gelust en staat me nog meer tegen als toen ik 16 was .
Ik schijn heel veel te missen ... althans dat hebben bepaalde familie leden mij wel eens duidelijk gemaakt .
Maar echt snappen deed ik dat nou nooit . Maar als men mij uitlegt hoe men geniet van zo een mossel , of als mijn eega verteld hoe zij geniet van haar bloemkool of andijvie dan snap ik wel dat ik daar waarschijnlijk wel wat mis .

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Fryslan

#24 Bericht door PA0RAB »

Johny,
'k Kan me heel goed voostellen ,dat een Termunter scholletje je lekkerder smaakt dan die "snottige". mossel.
Toen men de Lauwerszee begon af te dammen kon je wat gemakkelijker bij de geulen en prielen komen. Met een staand net zo'n priel afsluiten en met geplas en herrie de platvis er injagen. Altijd wel een vers maaltje. Wat over was hing je te drogen.
En dan vers gerookte of gestoomde paling/aal
Of buitengaats op de makreel. gebakken in eigen vet of licht gepeperd en gestoomd met heerlijk zacht in de mond smeltend vlees.
Toch een heel ander smaakje dan uit de supermarkt.
73 de Ruud PA0RAB

PD0DMA
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 aug 2009, 21:13
Roepletters: PA3QRT

Re: Fryslan

#25 Bericht door PD0DMA »

Complimenten voor deze bijdragen, kwam na een paar weken weer terug op het forum en veel leesgenoegen en leerzame zaken.
Een verademing, vaak ontaardt een topic in haarkloverij (of "oorlog" tussen F en N) en moet dan zelfs door een moderator worden gesloten.
Zo kan het ook :wink: .

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Fryslan

#26 Bericht door PC1TK »

PA0RAB schreef:Johny,
'k Kan me heel goed voostellen ,dat een Termunter scholletje je lekkerder smaakt dan die "snottige". mossel.
Toen men de Lauwerszee begon af te dammen kon je wat gemakkelijker bij de geulen en prielen komen. Met een staand net zo'n priel afsluiten en met geplas en herrie de platvis er injagen. Altijd wel een vers maaltje. Wat over was hing je te drogen.
En dan vers gerookte of gestoomde paling/aal
Of buitengaats op de makreel. gebakken in eigen vet of licht gepeperd en gestoomd met heerlijk zacht in de mond smeltend vlees.
Toch een heel ander smaakje dan uit de supermarkt.
73 de Ruud PA0RAB
Ruud probeer eens mee te gaan met een garnalen visser . Men organiseerde wel eens tochtjes en men liet ook wel eens gasten aan boord .
Zo vers uit de kook pot net afgeblust met zee water . En garnaal zal nooit meer zo lekker smaken . Ik deed het ooit . Nooit weer garnalen gekocht . Smaakt gewoon niet meer zo als aan boord .

Gebruikersavatar
XU7AIA
Berichten: 125
Lid geworden op: 11 jan 2013, 06:56
Roepletters: PD0AJW
Locatie: Siem Reap, Cambodja

Re: Fryslan

#27 Bericht door XU7AIA »

@PD1JSK Ik heb in Borgsweer gewoond (vlakbij Termunten en T-Zijl) en ging in die tijd
altijd langs bij Pieter Landman, dat was in de tijd voor dat hij dat visrestaurant begon,
hij had toen een kiosk net over de klapbrug. Van Westerhuis was ik toen niet zo'n liefhebber.
Flex 6500 en HyEndfed 10-15-20-40-80 mtr.

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Fryslan

#28 Bericht door PC1TK »

PD0AJW schreef:@PD1JSK Ik heb in Borgsweer gewoond (vlakbij Termunten en T-Zijl) en ging in die tijd
altijd langs bij Pieter Landman, dat was in de tijd voor dat hij dat visrestaurant begon,
hij had toen een kiosk net over de klapbrug. Van Westerhuis was ik toen niet zo'n liefhebber.
Der zijn twee kampen , liefhebber van Westerhuis en liefhebber van Landman .
Ik ben alleen nog maar bij Westerhuis geweest en ga daar graag heen . Dus heb geen oordeel over landman .
Maar ga daar eerdaags wel eens heen . Men heeft tegenwoordig tegen over het visrestaurant ook een vis snackbar alla Westerhuis .
En hoor der veel goeds over .

Die oude kiosk van Landman kan ik mij niet herinneren . Weet wel dat me ouwe heer met zijn eerste auto (Opel Kaptein) net over de sluis recht afging en ergens achter op een weggetje garnalen kocht . Dat kwam dan net van de boot af . Ik was toen nog erg jong . Dat was op eens alle maal weg of voor bij ? Weet dat niet meer precies . Vind niet weer terug in elk geval . Soms wachtte hij op de boten die terug kwamen en kocht vis rechtstreeks van de kapitein . Dat was de bijvangst maar dat werd verboden ( zo begreep ik ) .

Zondag middag !! Oma op halen en dan naar Termunten meestal met en omweg er heen en met een omweg terug .Over de kade bij Delfzijl was ook altijd vaste prik . Door Borgsweer net zo .

Mijn profiel foto is genomen langs het Zijldiep en wel rechts naast de Warvenweg ( laatste brug voor Woldendorp ) . Jou vast wel bekend !
Erg mooi omgeving daar !! Die regio was deze zomer op mijn nieuwe E-bike een favoriete bestemming . Nog niet door Borgsweer gefietst !
Volgend jaar wellicht . ( als we een visje zijn happen bij ..... )

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Fryslan

#29 Bericht door PA0RAB »

Johny,
Brielle ligt op fiets afstand van Goedereede en Stellendam .
Iets verder ligt Oudorp
Allemaal vissersman
En de Stellendammer garnaal schijnt de beste van Europa te zijn. Er zit echt smaakverschil in de echte Stellendammer en de gewone (iets met teken op rugschild is me verteld maar vergeten. Prijsverschil is smaak waard)
De Vissers van Goedereede Havenhoofd beunen soms wat bij met recreatievisserij en doen wel eens een garnalen trekje. Waren stomverbaasd dat ik wist hoe je garnalen moet koken.
Nu wil het ook zo zijn dat m'n schoonzoon een stekkie is van een gesaneerde beroepsvisser uit de Biesbosch Dioxine in de aal en vangstverbod..
Zijn oom rookt nu o.a. kweekaal voor de horeca
Doet ook de makreel stomen en roken
Dus een vakbabbel daar aan boord na een dagje makreel getakel
Trouwens d.r vaart hier in de buurt ook nog een oude Zoutkamper rond in de recreatie visserijsector
73 de Ruud PAoRAB

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Fryslan

#30 Bericht door PC1TK »

Ik heb ooit op een jaar markt een gerookte makreel gekocht .De verkoper beweerde dat hij een van de weinigen was die op de juiste manier makreel rookte . Hij had een verhaal over iets wat meer op stomen leek als roken . Nou weet ik niet of dat nou juist goed of fout was maar zijn makreel was dus de beste . En liet zien hoe makkelijk je de graat verwijderde uit de makreel . En hoe makelij het velletje los liet . Wat ik wel heel goed mee kreeg is hoe het smaakte ( je mocht proeven ) en een mooi dikke makreel gekocht . Ben al paar keer weer op die jaar markt in Oude Pekela geweest . Maar helaas dat viskraampje nooit weer gezien . Dat smaakte echt goed . Zo een makreel waar je je rustig te goed aan kon doen . Maar niet de helle dag nog wist ik heb makreel gegeten . Hij had het voorspelt . En de vis thuis ontgraten ging niet zo makkelijk als hij het voor deed .

Ik meende dat die uit jou regio kwam . Man had een verhaal over oude tradities die verloren gingen .
Maar als geboren en getogen hok vaste Gruninger !! Zeg ik natuurlijk dat de Garnaal uit de Wadden zee veel beter is ...... :roll:
En wie bent Gruningers ..... dus heel eigenwijs daar in .

Plaats reactie