Fryslan

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
FrankSD
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2012, 19:28
Locatie: JO21UA

Fryslan

#1 Bericht door FrankSD »

Werkbezoekje Leeuwarden met omwegje Harlingen :-) was leuk...
Bijlagen
Mos1.jpg
Mos1.jpg (52 KiB) 9627 keer bekeken
Boot1.jpg
Boot1.jpg (35.98 KiB) 9628 keer bekeken
Before You Speak >THINK<: Is it
True? Is it
Helpful? Is it
Inspiring? Is it
Necessary? Is it
Kind?

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Fryslan

#2 Bericht door PC1TK »

Wat licht daar nou op het bord ?

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Fryslan

#3 Bericht door PA3EYC »

Ik gok dat je wilt weten wat er op het bord ligt. :wink:

Het lijkt of er gebakken mosselen tussen liggen.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 763
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Fryslan

#4 Bericht door ON5GM »

Misschien licht het bord op :mrgreen:
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m
Yaesu FTM400XDE - Ant : Diamond X200N

Gebruikersavatar
FrankSD
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2012, 19:28
Locatie: JO21UA

Re: Fryslan

#5 Bericht door FrankSD »

Inderdaad, gebakken mosselen met o.a. ajuinen en paprikas. Zo had ik ze nog niet gehad. :D Voor de liefhebbers mijn vrouwtje die 10000km verder geboren is maakt ze met gember en kokosmelk!
73
Before You Speak >THINK<: Is it
True? Is it
Helpful? Is it
Inspiring? Is it
Necessary? Is it
Kind?

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Fryslan

#6 Bericht door PA0RAB »

Johny,
Volgens het volkslied wordt Grun begrensd door het wad aan de Noordzijde.
Op de wat slikkige gronden over de dijk kun je deze beestjes vinden emmers vol.
De zuinige Zeeuwen halen met schuiten vol de jonkies

Nu wil het helaas dat ook de mosselparasiet huisvesting zoekt.
Het is dus zaak goed de mosselbanken te kennen en nog kun je verrast worden.
Zo'n 45 jaar terug een plastieken puut vol van een bank geplukt
Volgende ochtend goed ziek Toch zieke mosselen
Jaren last gehad met eten van schaaldieren en vis,Kan gelukkig nu met mate een mossel of moot vis eten.

De foto van het bord deed in elk geval wel het water in de mond ontstaan.

Er zijn trouwens meerdere traditionele en streekgerechten langs de Waddenkust. Gewoon vragen in de dorpskroeg.

Voor de kritikasters. Kreeg hiervoor 3 VVV bonnen :lol:

73 de Ruud PA0RAB

PD0DMA
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 aug 2009, 21:13
Roepletters: PA3QRT

Re: Fryslan

#7 Bericht door PD0DMA »

Foei, PA0RAB, Fryslân niet verwarren met Grunnigen :wink:
Weet niet of je call gekozen is op grond van onderstaande spreuk, maarrrr zou zo maar kunnen uiteraard :D
http://www.keepcalm-o-matic.co.uk/p/doc ... mar-rabje/

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Fryslan

#8 Bericht door PA0RAB »

PDoDMA,
Wat late reactie Wel geinig.
Grappig is ook dat ik in Dokkum de Lytse Berne Skoale heb bezocht en er heb leren bikkelen met echte bikkels. De late wilde jaren op het Groningerland en de gehele waddenkust
Ondanks de vele jaren wordt er nog iets Frysk verstaan evenals het Gruns.
Spreken is lastiger.
Zo'n 30 jaar terug vakantie rond Varburg Zweden. Museum bezoek plaatselijke Vikingen als thema. Leuk voor de kids. Zit er in zo'n vikinghuis een copy bejaarde viking vissersman die wat klanken opvangt van een vreemde taal met toch wat bekende klanken. Wil praatje beginnen, maar ja geen zweeds en hij ook geen woord over de grens. Hij was wel nieuwsgierig naar de hem bekende klanken en het feit dat ik hem matig verstond.
Nu bleek hij ook echt visserman te zijn geweest kust en Wad
Het rondzwerven over het wad om van de dijk een van de eilanden te belopen heeft me wat van dat Vissers dialect geleerd We konden elkaar ineens redelijker verstaan.
Zo heb ik ook kennis gemaakt met enige streekgerechten
verre reizen en verhalen Jaren terug had de RONO reg omroep een serie over al die streekverhalen en liederen van de nieuwszangers.
73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Fryslan

#9 Bericht door PC1TK »

PA0RAB schreef:Johny,
Volgens het volkslied wordt Grun begrensd door het wad aan de Noordzijde.
Op de wat slikkige gronden over de dijk kun je deze beestjes vinden emmers vol.
De zuinige Zeeuwen halen met schuiten vol de jonkies

Nu wil het helaas dat ook de mosselparasiet huisvesting zoekt.
Het is dus zaak goed de mosselbanken te kennen en nog kun je verrast worden.
Zo'n 45 jaar terug een plastieken puut vol van een bank geplukt
Volgende ochtend goed ziek Toch zieke mosselen
Jaren last gehad met eten van schaaldieren en vis,Kan gelukkig nu met mate een mossel of moot vis eten.

De foto van het bord deed in elk geval wel het water in de mond ontstaan.

Er zijn trouwens meerdere traditionele en streekgerechten langs de Waddenkust. Gewoon vragen in de dorpskroeg.

Voor de kritikasters. Kreeg hiervoor 3 VVV bonnen :lol:

73 de Ruud PA0RAB
Regeer dan nog later was het vervelende schoolmeester gedrag beetje boel zat .En vergat het hele onderwerp . Weet zo wel dat ik een gebrek ( zwaar dyslectisch ) heb en hoe vaak moet je dat nu nog uit leggen he ....?? Maar goed heb gelukkig dan niet de hinderlijke afwijking om over al effen de fouten te moeten aanwijzen en elk er op te moeten wijzen . Werd alleen geschept door een auto en lag poosje in coma ... maar das alle maal veel minder erg . Is best mee te leven ... ook voor ander mensen minder kwetsend . En zo als een oude school meester als zei .. nog dommer als jij is die wie moet na vragen wat er staat .

Maar mij deed het echt niet water tanden . Ik heb ooit inktvis gegeten onder het mom je moet alles propberen . En dat was tevens de laatste heldhaftige eet avontuur . Mossels en dergelijke krijg ik niet weg . Een gebakken schelvis en alle varianten daar op dan houd het voor mij wel op als het om eten van uit zee gaat . Als Groninger ben ik een echte aardappeleter . Werd vaak bezongen "Grunninger land eerdappelland " en voor de schoolmeesters onder ons das Gronings geen taal fout .. die er ook nu vast in zitten .. dus ga je gang . Wil niet op mijn geweten hebben dat je je zo in moet houden .

PD0DMA
Berichten: 144
Lid geworden op: 19 aug 2009, 21:13
Roepletters: PA3QRT

Re: Fryslan

#10 Bericht door PD0DMA »

PA0RAB schreef: Zo'n 30 jaar terug vakantie rond Varburg Zweden. Museum bezoek plaatselijke Vikingen als thema. Leuk voor de kids. Zit er in zo'n vikinghuis een copy bejaarde viking vissersman die wat klanken opvangt van een vreemde taal met toch wat bekende klanken. Wil praatje beginnen, maar ja geen zweeds en hij ook geen woord over de grens. Hij was wel nieuwsgierig naar de hem bekende klanken en het feit dat ik hem matig verstond.
Nu bleek hij ook echt visserman te zijn geweest kust en Wad
Het rondzwerven over het wad om van de dijk een van de eilanden te belopen heeft me wat van dat Vissers dialect geleerd We konden elkaar ineens redelijker verstaan.
Zo heb ik ook kennis gemaakt met enige streekgerechten
verre reizen en verhalen Jaren terug had de RONO reg omroep een serie over al die streekverhalen en liederen van de nieuwszangers.
73 de Ruud PA0RAB
Heb wel eens gehoord dat je met Fries nog eind kunt komen in de Scandinavische landen wat communicatie betreft. Zelf alleen een paar weken Denemarken gedaan en het niet geprobeerd overigens. Het programma van de Regionale Omroep Noord/Oost ken ik niet, maar toen de RONO nog actief was had ik meer de middengolf aan staan op 192 en later 538 meter en later ook Miamigo en Radio Caroline ;-)

Chris

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Fryslan

#11 Bericht door PA0RAB »

Chris,
Je kunt inderdaad een heel eind komen met komen met het Gronings dialect en de Frieze taal.
Als je de geschiedenis van de kuststreken een beetje kent is dat ook niet zo verwonderlijk.
De zogenaamde Invallen van de Noormannen zijn o.a. van invloed. Zogenaamd omdat de geestelijkheid al propaganda toepaste. Het waren echter meer handelsbetrekkingen en immigratie van "Heidenen" gevolgd door een culturele invloed Je kunt gerust stellen dat de gehele kuststreek
onder elkaars invloed stond van Ierland tot de Baltische staten. Let bijv op pakhuis bouw. Volksverhaal Vrouwtje van Stavoren
Ook veel woorden komen overeen De betekenis kan vaak anders zijn Overdrachtelijk wel te herleiden.
bijv het Poolse platzak=rugzak bij ons geen geld meer. Nu trokken in die jaren ook handelsreizigers
langs de boerderijen met hun waren in de rugkast en leegverkocht=...platzak.
Zo zijn er meer overeenkomsten te vinden.
Maar om hier nu een taalkundige scriptie te schrijven?
73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Fryslan

#12 Bericht door PC1TK »

Gronings en het Ostfries is bijna de zelfde taal niet te verwarren met Friesland dat zijn onze andere beuren .
En hoe dichter je bij de grens komt hoe meer het Grunings lijkt op het Ostfries .
En ook dat is niet zo raar want 450 jaar terug was Groningen een Duitse provincie of deelstaat zo als een Duister dat geloof ik noemt .

Zal nu 446 of 447 jaar geweest zijn dat Graaf Adolf , een van de voor vaderen van ons koningshuis al hier in mijn dorp , de Duitse huurlingen in dienst van de Spanje bezetter versloeg maar daar zelf bij sneuvelde . En zo ontstond het eerste stukje Nederland . Ik woon dan ook op het oudste stukje Nederland van de wereld .

Ook Friesland was in Duitse handen . Die twee Friese bevolkingen word nu dus gescheiden door de Grunigers . Maar voel mij hier net over grens! Gewoon thuis ! Ik proot plat ... en dat doen ze daar ook . Alleen voor een Groninger wel wat moeilijk te verteren dat we eigenlijk ook ( OOST) Fries spreken . Ontken dat natuurlijk ook .

Gebruikersavatar
XU7AIA
Berichten: 125
Lid geworden op: 11 jan 2013, 06:56
Roepletters: PD0AJW
Locatie: Siem Reap, Cambodja

Re: Fryslan

#13 Bericht door XU7AIA »

Freis'n, dat bin net Grunnegers, moar dan zunder verstaand :mrgreen:
Flex 6500 en HyEndfed 10-15-20-40-80 mtr.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Fryslan

#14 Bericht door PA0RAB »

OM's
Waar Johny op duidt is niet algemeen bekend en of in de geschiedenis boekjes opgenomen.
Net als nu was de noord - oost hoek ook toen al een vergeten gebied. Door tal van verbindingen met Duitsland en Polen toch van een groot politiek belang. Of hierin ook geloofsgronden achter steken is mij niet bekend. Bisschop van Munster ? Graven van Bentheim?
Ook niet algemeen bekend zijn de achtergronden van de martelaren van Gorkum of de politieke moord op een stel geestelijken gevangenen der Brielse Geuzen in 1572
Het schijnt dat Lumey omhoog zat met deze monniken en toen allerlei instructies kreeg van de Hoge Heren, wat er mee te doen. "Dat maak ik zelf wel uit" was de reactie en knoopte de monniken op.
Kon er niet meer gezeurd worden!.
Brielle, een Hollandse stad ,mocht zich zo "eersteling in vrijheid" noemen. en mogen Briellenaren hun eigen Geuzenvlag voeren op hun spierwitte plastic zalmvlet
Er spelen vele verhalen over deze zaken ,maar allemaal overlevering met hier en daar een gedocumenteerde aanwijzing.
73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Fryslan

#15 Bericht door PC1TK »

Waar ik op doel is algemeen bekend en blijkbaar toch in diverse geschiedenis boeken op genomen .
Ik weet niet meer de titel van de documentaire maar zag dit jaar zo een documentaire op een van de NPO zenders .
Daar haalde ik nog weer wat uit wat ik niet wist .

Er is echter nooit veel aandacht aan geschonken en daarom hebben ze lang lang terug een standbeeld hier neer gezet ter nagedachtenis van Graaf Adolf .
Koning Willem de ?? heeft nog een perkamentrol in het voedstuk van het standbeeld geplaatst .
WAAR die slag exact plaats vond is de vraag .. In of om Heiligerlee kan niet eens want bestond nog heel maal niet . Maar het klooster wat op een 800 meter van mijn woning stond had een belangrijke rol .

En dat Klooster ( Heilige plaats dus ) stond op een droog stuk hoger gelegen grond ( Lee ) ....
In de volks mond Kloosterholt .. en zo noemen wij het nog vaak.

Plaats reactie