CBR en verlengen rijbewijs: "Ter lering ende vermaeck"

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

CBR en verlengen rijbewijs: "Ter lering ende vermaeck"

#1 Bericht door PA0FRI »

Omdat ik op leeftijd ben en een rijbewijs heb voor alle categorieën, moet er een medische keuring ondergaan worden bij het verlengen van het rijbewijs. Op http://www.cbr.nl gezocht naar dichtstbijzijnde keuringsartsen. De website stikt van de informatie en blinkt niet uit in het gebruiksgemak. Na lang zoeken bleek dat in mijn woonplaats behalve een andere instantie ook een huisartsenpraktijk de keuring te doen. Een afspraak gemaakt, urine ingeleverd en er werd een keuring à ongeveer 50 Euro gedaan. Ogentest, bloeddruk, urineonderzoek en nog een paar andere zaken. Voor de ogentest moest telkens één oog bedekt worden. Ik zei tegen de arts dat bij het autorijden nooit één oog met een hand bedekt wordt en bovendien het rijden met één hand gevaarlijk is. Toch werd de test gedaan met de één hand methode en naar mijn mening (gezien een vorige keuring) moesten veel te kleine figuurtjes op het tableau herkend worden. Resultaat: het CBR berichtte dat er nog een keuring gedaan moest worden door een oogarts. Afspraak gemaakt bij een groot ziekenhuis, uitgebreide test ondergaan à ongeveer 50 Euro. Resultaat, de arts: “ U heeft goede ogen ik wou dat ze bij mij op die leeftijd net zo goed zijn. U hoeft geen bril te dragen en ik schrijf op het keuringsformulier GEEN bril voor!”
Nu komt het! Een dag of wat later krijg ik van het CBR het bericht dat de huisartsenpraktijk niet bevoegd was om de keuring te doen en dat het opnieuw door anderen gedaan moest worden. Merkwaardig, zij vinden de arts kennelijk wel bevoegd om mij op zijn oordeel te verwijzen naar een oogarts, maar de rest van de keuring zou dan ongeldig zijn. (een typisch voorbeeld van ambtenarij).
Via het 0900 nummer het CBR gebeld. U kent dat wel, kosten per gesprek 60 cent plus de normale telefoonkosten, daarna blèrt een computer juf een riedel af en tenslotte moest op toets 5 gedrukt worden. Daarna de stem “er zijn nog 5 wachtenden voor U”. Om het kort te houden, uiteindelijk kreeg ik een echte mens aan de lijn. Ze was zeer behulpzaam toen het probleem voorgelegd werd. Wij beiden konden op de CBR site niet meer terugvinden dat de huisartsenpraktijk de keuring mocht uitvoeren. Zelf kreeg ik sterk de indruk dat de site na mijn eerste bezoek veranderd was, want het een en ander zag er anders uit. Na een behoorlijke wachttijd waarbij zij overleg had met collega’s, besloten hogere hotemetoten dat ik maar een schriftelijke klacht moet indienen. Het formulier was op de CBR site te vinden.
Het formulier kan via email verzonden worden, helaas werkt het invullen en verzenden niet met Firefox, althans niet bij mij. Om innerlijke ergernis te laten bezinken een dag met iets anders bezig gehouden.
Opnieuw grondig op de CBR site gezocht en ziedaar in de brochure Medische keuring voor alle houders van een “groot rijbewijs” stond onder andere: Bij zeventigplussers mag de keuring ook gebeuren door een huisarts. Gelijk maar een kopie van het epistel gemaakt; je weet maar nooit!
Weer de CBR gebeld, zie vorige riedel en zowaar ook een behulpzame mens. Hij geloofde aanvankelijk niet wat ik gevonden had en suggereerde dat het een verouderde brochure was. Waarop ik zei dat ze dat dan van de site hadden moeten verwijderen en ik alleen te maken had wat er momenteel op gepubliceerd was. Gelukkig kon ik na enig zoeken de bedoelde publicatie op de site terugvinden zodat hij het zelf ook kon lezen. Hij was overtuigd, vroeg mijn telefoonnummer en ik zou teruggebeld worden. Inmiddels was het vrijdag rond vier uur geworden en mijn echtgenote zei: “voor het weekend hoor je er niets meer van, want ze zijn met bezig met operatie Stofwolk”. Een verschijnsel dat onder ander op vrijdagmiddag te zien was bij kazernepoorten als militairen in de looppas of met snel wegrijdende voertuigen met weekend gingen en daarbij een (figuurlijke) stofwolk veroorzaakten.
Inderdaad voor het weekend niets meer van het CBR gehoord.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: CBR en verlengen rijbewijs: "Ter lering ende vermaeck"

#2 Bericht door Ton_O_E »

Nou, om al die redenen heb ik mijn groot rijbeweis laten "bevriezen"
Als ik het ooit nodig heb, kan ik een medische keuring ondergaan, en het weer bij laten schrijven.
en dan mag je zo weer op zo'n grote vrachtwagen rijden, al heb je dat al jaren niet meer gedaan :)
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: CBR en verlengen rijbewijs: "Ter lering ende vermaeck"

#3 Bericht door PA3HMP »

Een zelfde soort gezeur heb ik ook gehad bij het CBR, het CBR is een commercieel particulier gebeuren wat beslist of jij een rijbewijs krijgt, absurd natuurlijk want zoiets hoort in handen te zijn van de overheid.

Door laksheid en traagheid van het CBR heb ik zelfs enkele dagen zonder rijbewijs gezeten(ondanks dat ik het vele maanden van tevoren aangevraagd had), dat had wel voorkomen kunnen worden door naar het CBR zelf te gaan en dan extra te betalen, hetgeen bij mij niks anders oproept als een gevoel van een soort maffia praktijk.

Nu heb ik een rijbewijs met verschillende data, hij is namelijk nog een paar dagen geldig volgens de voorkant terwijl mijn rijbewijzen volgens de achterkant verlopen zijn, het wordt tijd dat het CBR opgedoekt wordt.

Overigens zijn er nog wel meer merkwaardigheden, diabeten die hun rijbewijs halen moeten om de 5 jaar hun rijbewijs verlengen en gekeurd worden(dat was eerst max 10 jaar), mensen die hun rijbewijs al hebben en diabetes krijgen hoeven helemaal niet gekeurd te worden, hoewel het CBR mensen wel zegt dat ze dit moeten blijkt dat je dit niet wettelijk verplicht bent, maar het CBR vind dat je het moreel verplicht bent, kolder ten top aangezien ik jaarlijks een oogkeuring krijg, en meerdere malen per jaar ter controle in het ziekenhuis kom, het is gewoon weer een manier voor het CBR om extra geld binnen te krijgen.

-Verwijderd account

Re: CBR en verlengen rijbewijs: "Ter lering ende vermaeck"

#4 Bericht door -Verwijderd account »

Gedoe rondom rijbewijskeuringen.
Ik ben nog te jong voor deze keuringen :lol:
De laatste keer dat ikzelf gereden heb, is zo'n 20 jaar geleden. Het verkeer is sindsdien sterk veranderd, vooral a-socialer geworden.
Toch mag ik zó achter het stuur plaatsnemen en de wegen onveiliger maken dan ze nu al zijn :mrgreen:
Oh, en verlengen rijbewijs is geen enkel probleem ook al heb ik al jaaaaren geen meter meer gereden :D

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: CBR en verlengen rijbewijs: "Ter lering ende vermaeck"

#5 Bericht door Ton_O_E »

Dat wou ik met bevenstaande ook duidelijk maken, als ik 30 jaar niet ineen vrachtwagen heb gereden, mag ik zo weer wegrijden. Ik denk niet eens dat ik dat zou durfen. Zo'n ding past net tussen de lijntjes. Ik zou iig eerst weer een paar lessen nemen, ook al hoeft dat niet.
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: CBR en verlengen rijbewijs: "Ter lering ende vermaeck"

#6 Bericht door PC1TK »

Niemand is te jong voor een rijbewijs keuring als je een groot rijbewijs bezit .
Daar kwam ik achter toen ik mijn rijbewijs wou verlengen en mij vroeg of ik mij ook had laten keuren .
Dus ik vroeg of ik er al zo uit oud zag want ik was nog geen 48 jaar . Maar hoorde dat elk met een groot rijbewijs gekeurd moet worden ongeacht welke leeftijd . Maar ik heb niet eens een Chauffeurs diploma dus wat kan ik met een groot rijbewijs ? Niets toch...? Maar leerde dat ik als ik zelf een vracht auto kocht en die puur gebruikte voor eigen gebruik . geen Diploma of andere certificaten nodig had . Een vrachtauto als hobby dus ..

Maar ik ben al jaren lang ziek bij huis en zag de bui al hangen en ook mijn Groot rijbewijs laten bevriezen .
Loop van de een na de andere arts vind wel eens leuk on er geen te zien .
Had net weer zo een vernederende keuring voor de WAO achter de rug .. had wel gehad effen

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: CBR en verlengen rijbewijs: "Ter lering ende vermaeck"

#7 Bericht door Ton_O_E »

Ja, diploma, is beroeps matig, Ik reed af en toe, voor een licht en geluids bedrijf, als lichtman voor bandjes en dergelijke. Ook als even wilt helpen met een verhuising of zo. Het is alleen nodig, als je je geld er mee verdient
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: CBR en verlengen rijbewijs: "Ter lering ende vermaeck"

#8 Bericht door PA0FRI »

PA3TON schreef:Als ik 30 jaar niet ineen vrachtwagen heb gereden, mag ik zo weer wegrijden. Ik denk niet eens dat ik dat zou durfen. Ik zou iig eerst weer een paar lessen nemen, ook al hoeft dat niet.
Het rijden in een voertuig verleer je nooit, net zoals schaatsenrijden, fietsen, zwemmen, schieten en andere onbewust automatische handelingen. Zet iemand op een fiets en als hij gewend is aan een terugtraprem, dan doet hij als het plotseling nodig is. Zet hem daarna op een motorfiets en ondanks andere bedieningsorganen rijdt hij zo weg. Daarna verder in een auto en de automatische handelingen worden weer correct uitgevoerd.
Ik moet altijd een tijdje wennen als er bij voorbeeld een andere auto aanschaft wordt. Verder is het inderdaad verstandig om, als men lange tijd niet meer in een onbekende bus of vrachtauto gereden heeft, een paar rijlessen als opfrissen te volgen.
Met een paar anderen ben ik het er mee eens dat er meer dan één instantie de bevoegdheid moet hebben om hetzelfde als de CBR te doen. Van privatisering waar de overheid mee schermt, is hierbij niets te merken, laat staan lagere prijzen of snellere service door onderlinge concurrentie.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: CBR en verlengen rijbewijs: "Ter lering ende vermaeck"

#9 Bericht door PC1TK »

Maar als ik de volgende keer mijn rijbewijs moet verlengen en laat me dan ook niet keuren dan zou ik mijngroot rijbewijs helemaal wijd zijn ?

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: CBR en verlengen rijbewijs: "Ter lering ende vermaeck"

#10 Bericht door PA0FRI »

PD1JSK schreef:Maar als ik de volgende keer mijn rijbewijs moet verlengen en laat me dan ook niet keuren dan zou ik mijngroot rijbewijs helemaal wijd zijn ?
Voor het verlengen van een groot rijbewijs moet er altijd een medische keuring gedaan worden. Zonder keuring wordt geen groot rijbewijs verstrekt. Het behaalde rijexamen blijft geldig zodat later na een keuring het groot rijbewijs weer aangevraagd kan worden.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Triodes4ever
Berichten: 142
Lid geworden op: 02 jul 2011, 18:44

Re: CBR en verlengen rijbewijs: "Ter lering ende vermaeck"

#11 Bericht door Triodes4ever »

Ha Frits ik las over jouw "case" in de krant. Bizar allemaal. Die organisatie moet echt snel aan banden worden gelegd, je bent volledig aan willekeur overgeleverd, niemand heeft er grip op bahalve dan misschien de ombudsman...Enige weken geleden verhaal over een man met een alcoholslot in zijn auto. Schijn je ook zo maar willekeurig te kunnen krijgen wanneer je iets gedronken hebt (niet goed te praten maar daar gaat het nu niet om) Man heeft dus zo'n slot, en dat ding registreert alcohol terwijl niet gedronken maar fruitsap bij het ontbijt. Auto start niet, apparaat meldt alcoholmisbruik bij het CBR. Man klaagt maar geen reaktie. Het gebeurt weer, man gaat (op de fiets dan neem ik maar aan) naar het politieburo voor een blaastest, teneinde te kunnen bewijzen niet gedronken te hebben. Politie is daarvoor niet ontvankelijk en stuurt de man weg. Zonder blaastest. En zo ben je aan de goden overgeleverd..en ben je zo voorgoed je rijbewijs kwijt..

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1082
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: CBR en verlengen rijbewijs: "Ter lering ende vermaeck"

#12 Bericht door PA1 »

PA3TON schreef:Ja, diploma, is beroeps matig, Ik reed af en toe, voor een licht en geluids bedrijf, als lichtman voor bandjes en dergelijke. Ook als even wilt helpen met een verhuising of zo. Het is alleen nodig, als je je geld er mee verdient
Je mag tot 12 uur per week commercieel rijden zonder diploma of code 95.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: CBR en verlengen rijbewijs: "Ter lering ende vermaeck"

#13 Bericht door PC1TK »

Triodes4ever schreef:Ha Frits ik las over jouw "case" in de krant. Bizar allemaal. Die organisatie moet echt snel aan banden worden gelegd, je bent volledig aan willekeur overgeleverd, niemand heeft er grip op bahalve dan misschien de ombudsman...Enige weken geleden verhaal over een man met een alcoholslot in zijn auto. Schijn je ook zo maar willekeurig te kunnen krijgen wanneer je iets gedronken hebt (niet goed te praten maar daar gaat het nu niet om) Man heeft dus zo'n slot, en dat ding registreert alcohol terwijl niet gedronken maar fruitsap bij het ontbijt. Auto start niet, apparaat meldt alcoholmisbruik bij het CBR. Man klaagt maar geen reaktie. Het gebeurt weer, man gaat (op de fiets dan neem ik maar aan) naar het politieburo voor een blaastest, teneinde te kunnen bewijzen niet gedronken te hebben. Politie is daarvoor niet ontvankelijk en stuurt de man weg. Zonder blaastest. En zo ben je aan de goden overgeleverd..en ben je zo voorgoed je rijbewijs kwijt..
Over alcohol rijders laat ik mij liever niet uit want door omstandigheden buiten mij om heb ik een enorme hekel aan drank en dus bevooroordeeld .

Maar het lijkt er een beetje op dat als je de wet maar zo heftig mogelijk over treed er veel professioneler ( lang niet altijd ) word op getreden .
Dan is men veel beter bezig met hun vak en als ze een fout maken word zelfs de ergste moordenaar vrij gesproken . Maar pleeg je een overtreding van 13 in een dozijn. Tja ... heeft geen interesse blijkbaar .

Zo kreeg ik een X aantal jaren terug een boete in huis voor parkeren elders dan toe gestaan .... zo noemde men dat volgens mij .
In Alblasserdam iets van 2 uur in de nacht . Ik ben van mijn leven nog nooit in Alblasserdam geweest .

Dus daar heen gebeld .O ja u heeft een groene AX en bekeurd werd er voor een heel andere auto zie ik ( geen idee hoe ) . Oo meneer dat gebuurt zo vaak in Nederland paar 100 keer per week dan heeft men niet zo goed op gepast bij het op schrijven of de PC maakte een fout . U moet bezwaar aantekenen . Ja en wat is het antwoord nummer ? Nee u moet zelf een post zegel betalen . Dat vind ik dan weer raar . Als ik fout ben moet ik betalen als de politie fout is moet ik ook betalen .

Dat ik durfde te zeuren over de post zegel van een paar cent ? Maar toen ik vroeg of ze mij die postzegel vergoeden , want zeuren om een paar cent doen toch niet ? Kreeg ik toch een hoop gezuurd op mij afgestuurd . Meende dat ik toen der tijd 85 eurocent kwijt was . En had snel een rekensommetje gemaakt wat bij de post binnen zou komen aan fout geschreven bekeuringen . En vroeg de agent wat de belangen waren van de politie bij de post bezorging ? Toen werd men boos .. en werd de verbinding verbroken .

Dus bezwaar in gediend .. en daar bij een vervoeging gevraagd voor de gemaakte kosten . Het ging om een postzegel en de telefoon kosten. En nee ik eet er geen plak brood minder om . Maar het is van de zotte .. men wist al het klopte niet men had zelf een fout gemaakt . En als nog mag ik een brief steuren ? Nooit wat van weer gehoord . Behalve dan een berichtje dat ik niet hoefde te betalen . Had dat ooit eens met mijn brommer door rood gereden ... naar het bureau ( op de fiets je reed niet met de brommer met een top van 95 KM naar het bureau toe ) en melde dat ik daar nooit geweest ben en aan het werk was op dat tijd stip . Klaar weg bekeuring . Nu moet het door de ambtelijke molen . En snel uit gerekend brengt het de post dik 12.000 euro per jaar op . Uit gaande dat het dan geen paar 100 maar 150 keer per week fout gaat en je ook antwoord krijgt per post . Alleen aan bekeuringen ! En dan al dat onzinnig werk wat verricht word op kosten van de overheid .

Fouten maakt elk mens ook bij de overheid .
Maar het is een domoor die een fout maak maar een held zie zijn eigen fout toe geeft ... en van dat laatste werken er niet al er veel bij de overheid .
Lijken mij soms allemaal egootjes naast el kaar .

PE1LGW
Berichten: 975
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: CBR en verlengen rijbewijs: "Ter lering ende vermaeck"

#14 Bericht door PE1LGW »

Ook ik moest ooit de ogen test onergaan, opdracht was simpel lees de onderste regel.
Dus ik begin.
"M" "a" "d" "e" "i" "n" "H" "o" "l" "l" "a" "n" "d" was niet goed.

Wat nu.

PE1LGW
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3131
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: CBR en verlengen rijbewijs: "Ter lering ende vermaeck"

#15 Bericht door elsinga »

Ja, die ken ik.... zonder bril scoor ik zoals verwacht niet heel goed, maar met gecorrigeerde glazen begin ik ook altijd onderaan. ;) De opticien is er dan snel van overtuigd dat de oogmeting is geslaagd. :mrgreen:
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Plaats reactie