Waterstad FM wil zender in Drachten terwijl ontvangst goed =

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
luistervink
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 mar 2012, 15:05

Waterstad FM wil zender in Drachten terwijl ontvangst goed =

#1 Bericht door luistervink »

De 93,2MHz is in Drachten nog met 56dB te ontvangen en komt hier keihard binnen. Nu wil Waterstad FM een steunzender gaan inzetten voor Drachten op de FM 93,5MHz netgebonden frequentie. Het gebied op de ontvangst kaart (theoretisch) kleurt welliswaar paars. Deze zender wordt gericht naar het westen, dus op de zendmast van Irnsum. Ik vraag me af of de netwerk verbetering hun doel niet voorbij schiet?

Zie: http://www.agentschaptelecom.nl/onderwe ... 1243424953

Tevens zie ik dat Omrop Fryslân wil gaan uitzenden in Smilde op de 92,5MHz terwijl in Appelscha je nog stereo + rds signaal hebt op de 92,4MHz Radio Continu is een frequentie afstand van 100KHz niet wat te weinig voor een FM zender?

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3124
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Waterstad FM wil zender in Drachten terwijl ontvangst go

#2 Bericht door elsinga »

Tja, als ik als zender de mogelijkheid heb om in een groter gebied goede ontvangst te bieden...

En de ontvangst kan bij jou wel goed zijn, maar om de hoek wel veel minder. Reflecties, interferentie, whatever...
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

luistervink
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 mar 2012, 15:05

Re: Waterstad FM wil zender in Drachten terwijl ontvangst go

#3 Bericht door luistervink »

Drachten en Irnsum liggen 17 km hemelsbreed uit elkaar en dat met 20 kilowatt? Ontvangst in meerdere plekken is optimaal.

Je ziet dat commerciële omroepen allemaal steunzenders gaan inzetten bij paarse gebieden. De publieke regionale omroepen doen dat niet, op 2 tal na.

de Nederlandse Publieke omroep (Radio 4) zou voor Lelystad een steunzender inzetten bij Lelystad omdat de ontvangst door groot signaal gedrag gestoord wordt. Echter omdat het "slechts" om 1500 mensen gaat heeft de NPO besloten de zender niet in te zetten.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3124
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Waterstad FM wil zender in Drachten terwijl ontvangst go

#4 Bericht door elsinga »

Het lijkt mij gewoon een kwestie van optimalisatie van de dekking, weliswaar niet strikt nodig maar wel mogelijk en dus gedaan. Gewoon omdat het kan dus, niet omdat het echt nodig is. Zal wel een investering kosten die uit kan.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Waterstad FM wil zender in Drachten terwijl ontvangst go

#5 Bericht door PE9ZZ »

luistervink schreef:De 93,2MHz is in Drachten nog met 56dB te ontvangen en komt hier keihard binnen
56 dB ten opzichte van wat? dBµV? dBm? dBf? dBW? dB C/N? In 250 kHz bandbreedte? 56 dB over S9?

Tjerk, 9ZZ

luistervink
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 mar 2012, 15:05

Re: Waterstad FM wil zender in Drachten terwijl ontvangst go

#6 Bericht door luistervink »

Op tuner die de FM zender meet? Het geluid komt overal keihard door. Maar omdat de theoretische kaart nu eenmaal Drachten als paars bevlekt, mag een steunzender.

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Waterstad FM wil zender in Drachten terwijl ontvangst go

#7 Bericht door Randy »

luistervink schreef:De publieke regionale omroepen doen dat niet, op 2 tal na.
NIet Drachten, maar ik ben met hetzelfde bezig in een andere gemeente (4 zenders... zerobase heeft weinig goeds gedaan). Nu ingezet op iets onder de 105 MHz met voldoende vermogen. Eens kijken of die door de basischeck komt...

luistervink
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 mar 2012, 15:05

Re: Waterstad FM wil zender in Drachten terwijl ontvangst go

#8 Bericht door luistervink »

Gaat het om voorstel 84 Randy?

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Waterstad FM wil zender in Drachten terwijl ontvangst go

#9 Bericht door Randy »

luistervink schreef:Gaat het om voorstel 84 Randy?
110. Al komt die mail niet van mij.

luistervink
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 mar 2012, 15:05

Re: Waterstad FM wil zender in Drachten terwijl ontvangst go

#10 Bericht door luistervink »

Overigens voor de mensen die willen weten waar de net verbeteringen gevonden kunnen worden:

http://www.agentschaptelecom.nl/onderwe ... erbetering

Dat gaat om de 97,5MHz te Vragender. Gelre zendt uit op de FM frequenties: 107,5MHz; 106,4MHz en de 106,9MHz. Ik zie geen frequentie in de buurt van de 105MHz?

Plaats reactie