Snap ik deze journalistiek ? piraat-27mc- antenne-mes

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Snap ik deze journalistiek ? piraat-27mc- antenne-mes

#16 Bericht door andre »

Bij veel journalisten die vandaag de dag mogen schrijven komt het woord 'fact checking' in het geheel niet in hun vocabulaire voor.

(behalve bij onze John natuurlijk.. :lol: )
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

-Verwijderd account

Re: Snap ik deze journalistiek ? piraat-27mc- antenne-mes

#17 Bericht door -Verwijderd account »

andre schreef:Bij veel journalisten die vandaag de dag mogen schrijven komt het woord 'fact checking' in het geheel niet in hun vocabulaire voor.
Dat is het gevolg van sensatie-journalistiek :evil:

Maar zou een journalist een flinke misser maken over politiek of religie, dan is het land te klein...
In dat geval maakt men heel veel haast om die fout te herstellen.
Dat zouden ze ook met alle andere onderwerpen moeten doen.

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Snap ik deze journalistiek ? piraat-27mc- antenne-mes

#18 Bericht door PC1TK »

Ik verafschuw ook vaak de journalist van heden ten dage .
Maar het verkoopt ... en daarom schrijft men het .
Maar wie koopt en leest al die troep ? Vroeger stond nog wel eens op de hoofd pagina dat de eerste lammetjes waren geboren . Maar wie boeit dat nu nog ? Sensatie dat verkoopt nog . Waarheid is van minder belang . Doen we bijna allemaal aan mee .

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Snap ik deze journalistiek ? piraat-27mc- antenne-mes

#19 Bericht door xxxx »

Vaak is de verpakking belangrijker dan de daadwerkelijke inhoud......helaas.

Gr Jelle

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Snap ik deze journalistiek ? piraat-27mc- antenne-mes

#20 Bericht door PA0ETE »

andre schreef:Bij veel journalisten die vandaag de dag mogen schrijven komt het woord 'fact checking' in het geheel niet in hun vocabulaire voor.

(behalve bij onze John natuurlijk.. :lol: )
Dank :-)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Snap ik deze journalistiek ? piraat-27mc- antenne-mes

#21 Bericht door PA0ETE »

Journalist zijn is geen populair beroep.

Als je voor een huis-aan-huis-blaadje schrijft (daar is dit stuk waarschijnlijk op gebaseerd) dan kun je gewoon niet verstand hebben van alles waar je over schrijft.

Als ik een stuk over orgelmuziek moet herschrijven of over het kweken van orchideeën moet ik ook maar vertrouwen dat mijn basismateriaal goed is. Tegelijk is zelfs in deze internettijd zoiets nauwelijks boven tafel te krijgen. Als het dan een stukje is van 100 woorden (waar je misschien bruto 15 euro of zo voor betaald krijgt), dan kun je voor dat geld niet even uitgebreid gaan rondbellen.

Dat is niet goed. Maar het is wel begrijpelijk.

Ik heb nog niet ernaar gezocht, maar ik denk dat het geen zendamateur of 27 MHz-er is, maar gewoon een omroeppiraat. Die heb je daar volop, en zij noemen zichzelf in het noorden en oosten vaak "amateur" of "zendamateur".

Dat verklaart dan meteen het bezwaar dat de buurvrouw (en eventuele anderen) tegen de kennelijke laster op het radiostation hebben. Ze wordt op die manier in het halve dorp voor schut gezet. De piraten horen vaak bij de cultuur van de regio, en worden dikwijls ook goed beluisterd, en al helemaal als er geroddeld wordt over bewoners die daar zelf bezwaar tegen hebben. De helft van het dorp lacht zich gek, en een ander deel (meest bevriend met het slachtoffer) spreekt er schande van maar wil het "nieuws" tegelijkertijd toch vooral ook weer niet mislopen ;-)

En dat het signaal bij de buurvrouw een meter of wat verderop op de draagbare radio na loskoppelen van de antenne gewoon hoorbaar bleef verbaast me in dat geval al helemaal niet ;-)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Snap ik deze journalistiek ? piraat-27mc- antenne-mes

#22 Bericht door andre »

PA0ETE schreef:
andre schreef:Bij veel journalisten die vandaag de dag mogen schrijven komt het woord 'fact checking' in het geheel niet in hun vocabulaire voor.

(behalve bij onze John natuurlijk.. :lol: )
Dank :-)

uh...John, heb je nu gecontroleerd of ik eigenlijk wel jou bedoeld hebt? :wink:


on topic:
Het maakt al decennia niet uit welke naam je er aan geeft. Zendamateur, radio-amateur, ether piraat, 27Mc-er, radio piraat, de outsiders zullen alles op één hoop vegen. En ze doen maar, ik lig er in het geheel niet wakker van. Ik heb per slot van rekening al voorgaande 'functies' in het verleden wel uitgeoefend.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Snap ik deze journalistiek ? piraat-27mc- antenne-mes

#23 Bericht door PA0ETE »

Ik vind het enorm belangrijk dat dingen kloppen. Punt is dat het soms niet gaat.

Daarbij is er nog het probleem van het publiek waarvoor je schrijft/spreekt. Want als je zo'n kort bericht brengt is er geen ruimte om het begrip zendamateur te verduidelijken. Het kan dus best dat iemand schrijft of zegt zendamateur, maar de lezer/luisteraar denkt "daar heb je weer zo'n piraat". En dan heb je nog de nuance van de regionale verschillen. Met name in het oosten van het land wordt het woord zendamateur haast per definitie begrepen als 'illegale' zendamateur, terwijl dat hier in het midden van het land veel minder snel verkeerd begrepen wordt. Van de meeste onderwerpen weet ook een goed ingelezen journalist niet volledig van het bestaan van die verschillen en waar ze zitten.

En dan heb je hier nog eens ermee te maken dat het tekstje is geschreven voor de omgeving Appingedam, waar dit soort verschillen misschien wel degelijk in de tekst zitten. Maar dan wordt het landelijk overgenomen, inclusief dus deze regionale interpretatie.

Ik kwam bij het zoeken hiernaar nog een mooi voorbeeld tegen. Eén van de lokale uitingen sprak daarbij van zoiets als "Damster bedreigt plaatsgenote met mes na 27 MHz-ruzie". Ik denk dat de meeste mensen in Nederland niet weten dat een Damster iemand uit Appingedam is.

Omroep Zeeland, dat binnen Nederland zo'n beetje het verst van Appingedam zit, nam het bericht echter integraal over met meerdere keren dat woord Damster erin. :-)
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Plaats reactie