Radio Maria op 20 Meter.

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD1BT
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 jan 2014, 00:41
Roepletters: PD1BT
Locatie: NIeuwegein

Radio Maria op 20 Meter.

#1 Bericht door PD1BT »

Nu woon ik in Nieuwegein en ontvang ik zo nu en dan deze zender ook op m'n vullingen.... :?
Maar het moet toch niet gekker worden.

Ontvanger: Funcube Dongle
Antenne: Endfed

Maar op de FT-950 met magnetsche loop ontvang ik deze zender bijna net zo duidelijk.

http://youtu.be/_lCU3jfL1v8

73!
---------------
Ron - PD1BT
Nieuwegein

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Radio Maria op 20 Meter.

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Bekend probleem hoor ik op de verenigingsavond.

Hier in Nieuwegein noord heb ik er geen last van. Gebruik ook een FT950 met een endfed voor10/20/40, of een een dipool voor 10M.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Radio Maria op 20 Meter.

#3 Bericht door pa3kc »

21e harmonische.

Maar bij Nieuwegein zit je ook er vlakbij. (Lopik)

Ik denk dat je de 22e harmonische ook nog wel net kan ontvangen dan.

Gebruikersavatar
KHoos
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 apr 2013, 08:29
Roepletters: PE4KH
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Radio Maria op 20 Meter.

#4 Bericht door KHoos »

PD1BT schreef:Nu woon ik in Nieuwegein en ontvang ik zo nu en dan deze zender ook op m'n vullingen.... :?
Maar het moet toch niet gekker worden.

Ontvanger: Funcube Dongle
Op een andere sdr met een HF upconverter kon ik Radio Maria ook op allerlei frequenties ontvangen als ik de gain omhoog draaide (of op auto liet staan). Met de gain omlaag werkte het wel en kon ik andere AM / shortwave omroepstations prima ontvangen.
Noordkant van de stad Utrecht.
Koos van den Hout callsign PE4KH

dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: Radio Maria op 20 Meter.

#5 Bericht door dxhunter »

pa3kc schreef:21e harmonische.

Maar bij Nieuwegein zit je ook er vlakbij. (Lopik)

Ik denk dat je de 22e harmonische ook nog wel net kan ontvangen dan.
22e harmonische? Lijkt me eerder een geval van oversturing / intermodulatie. Even de gain aan de ingang van de ontvanger wat terugnemen en het zal een stuk beter gaan

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Radio Maria op 20 Meter.

#6 Bericht door PE7EB »

Radio Maria, staat daar wel even met ca.57,5kW te "blazen", dus dat het intermodulatie is, is best aannemelijk.
Maar dat er ook een aantal mW op 14,174 MHz de lucht ingaan is ook niet onwaarschijnlijk, en daar kan je op die frequentie de wereld mee rond ;-)
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Radio Maria op 20 Meter.

#7 Bericht door PA0ETE »

Dat soort zenders zijn vaak wel zo schoon dat het er niet uit komt. 5 milliwatt bij 50 kW is -70 dB. Dat soort zenders halen tussen 90 en 120 dB. Wat soms ook gebeurt is dat er tussen twee stukken aangrenzend metaal oxyde zit dat een beetje als halfgeleider werkt. Bij dat soort vermogens kan de niet-leneariteit van zo'n overgang harmonischen veroorzaken die ook weer uitgestraald worden. Het is bij repeaters een bekend probleem dat storingen op de ingang soms uit zo'n overgang komen, bijv. tussen twee dakgootsegmenten.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Radio Maria op 20 Meter.

#8 Bericht door PA0ETE »

Leuk knipoog naar het verhaal van Luclle Ball trouwens :-)

http://mythbusters.wikia.com/wiki/Tooth ... Radio_Myth

andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

Re: Radio Maria op 20 Meter.

#9 Bericht door andreph5c »

Zo woon ik bijna direct onder de zendmast van de lokale omroep ( 50 watt ) en radio NL ( 750 watt ).
Van de lokale omroep heb ik totaal geen last, maar van radio NL deze meer die ontvang ik hier van 24 mhz tot aan 600 mhz. Heb de speakers etc allemaal al ontstoort met ferriet en luister tegen woordig via internet radio ( freecom music pal ) gewoon ontvangst is totaal niet mogelijk. Ik heb gezien dat Radio NL hier zendt met een zender van merk Italiaanse suono en 2 3 elements antenes van sirio. Heb de technische dienst van radio NL al vaak aangeschreven ( en ik niet alleen ) doen niets, at doet niets........ als het maar zo goedkoop mogelijk maar is en centen opbrengt verder wordt nergens naar gekeken
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Radio Maria op 20 Meter.

#10 Bericht door PA0ETE »

Op dit forum zitten ook mensen die onderhoud aan dat soort zenders doen. Gewoonlijk zijn het twee partijen die de wat grotere zenders als van Radio NL onderhouden: Broadcast Partners of KPN Broadcasting.

Die zenders moeten gewoon aan de voorwaarden voldoen en in de praktijk blijkt het vaak nog veel beter te zijn dan het moet. Italiaans of niet. Als het echt niet deugt zal er iemand naar moeten kijken. Misschien dat als een van de mensen die wel eens aan dit soort zender knutselt hier meeleest daar nog iets over kan zeggen.

Er kunnen een hoop oorzaken zijn voor zoiets. Het kan natuurlijk in de zender zitten. Het kan ook zijn dat er iets in de omgeving is wat het signaal opvangt en met een hoop modulatie (in de vorm van ruis of ratel erop) opnieuw uitzendt. Een bekend voorbeeld zijn brugcellen. Nog steeds zitten er in apparaten vaak geen zogenaamde ratelcondensatoren op alle brugcellen. Het gevolg is dat de brugcel als balansmodulator werkt en alle zendsignalen uit de omgeving moduleert met een 100 Hz ratel en opnieuw uitzendt. Het kan ook gewoon oversturing zijn. Ik heb hier thuis een (legaal) bakentje staan op 28,302 Mhz van slechts 300 mW, en dat geeft op de meeste apparaten die ik heb (ook de duurdere) in de hele 10 meterband problemen.

Als het apparaat goed hoogfrequent dicht is en op een aangepaste antenne werkt, kun je met een verzwakker van 20 of 30 dB eenvoudig vaststellen of het oversturing is waardoor het probleem wordt veroorzaakt.

Overigens schrijf je dat AT niets doet. Wat doen ze precies niet? Reageren ze niet op je klacht of zeggen ze dat ze zonder verder onderzoek dat ze het probleem niet kunnen oplossen? Overheidsorganisaties zoals AT hebben de plicht om binnen een bepaalde termijn op een klacht te reageren. Als ze die klacht niet in behandeling (willen) nemen, moet je (ook verplicht) de mogelijkheid worden geboden om daar binnen tien weken zonder kosten voor jou zelf bezwaar tegen aan te tekenen. Het beeld dat ik (als journalist die geregeld over dit soort zaken publiceert) op dit gebied van AT heb is dat ze zich uiterst keurig aan dit soort zaken houdt, zelfs in het geval dat je zelf aangeeft dat men bijv. wel langer over iets mag doen dan de termijn die ervoor staat.

Plaats reactie