Te snel gepost ?

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Te snel gepost ?

#16 Bericht door elsinga »

We hebben bijna allemaal (ikook!) last van het fenomeen "voor een ander denken". Aannemen dat een ander dezelfde kennis heeft als wijzelf. En dat gaat, ook gezien de post hierboven, soms niet goed. Begrijpelijk, maar nog steeds niet leuk.

Ik kan dit probleem niet oplossen, maar probeer de volgende keeer dat er een (voor jou) simpele vraag langskomt eens te bedenken of het kan dat de vraagsteller die niet zelf had kunnen oplossen. Wellicht omdat de vraagsteller dyslectisch is, altijd in Google de verkeerde zoektermen gebruikt of gewoon qua kennis op een heel ander nivo zit dan jezelf. En erger je dan nog? Dan heb je ook nog de keuze om die thread te negeren. ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: Te snel gepost ?

#17 Bericht door PA3JMS »

Wat ook nog al eens vergeten wordt dat Google resultaten geeft die gebruikers afhankelijk zijn. Als twee mensen op de zelfde zoek term googelen krijgen ze niet altijd de zelfde resultaten. De een vindt een iets binnen een paar minuten de ander doet er een halve dag over.

Van de zoek resultaten wordt je ook niet altijd vrolijk. Soms erg oud. Iedereen praat elkaar na, enz. Het kan dus wel eens zinvol zijn een vraag opnieuw te stellen. Je loopt de kans het zelfde antwoord te krijgen maar soms krijg je een nieuw antwoord met een frisse blik.

Ander nadeel van googelen is dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Ben zelf best handig met het zoeken van info maar als het om een voor mij nieuw onderwerp gaat is het soms toch lastig. Dan helpt een vraag op een forum of via de banden (wordt de laatste tijd als bron ook nog al eens vergeten :( ) met een simpel antwoord me de goed kant op.

En verder je herkent zelf toch wel of het een soort hit en run post is of zo iets? Reageer je gewoon niet. Leert de poster ook van :wink: .
73 Jan

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Te snel gepost ?

#18 Bericht door coolepascal »

PA0LMD schreef: Ja, nicknames zouden verboden moeten zijn naar mijn mening.
Anoniem posten leidt bewijsbaar tot misbruik, helaas willen de beheerders van dit forum dit nog niet inzien.
Niemand weet dat ik Repelsteeltje heet !
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Te snel gepost ?

#19 Bericht door PE2AAB »

PA3JMS schreef:...En verder je herkent zelf toch wel of het een soort hit en run post is of zo iets? Reageer je gewoon niet. Leert de poster ook van :wink: .
Ik deed eens zo'n 'Hit and Run' op een ander forum, werd geholpen in de vorm van tips en aandachtspunten en vervolgens heb ik het probleem kunnen verhelpen en daar ook verslag van gedaan. Daar werd ik vervolgens weer voor bedankt. Het kan wel ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Te snel gepost ?

#20 Bericht door pa3kc »

coolepascal schreef:
PA0LMD schreef: Ja, nicknames zouden verboden moeten zijn naar mijn mening.
Anoniem posten leidt bewijsbaar tot misbruik, helaas willen de beheerders van dit forum dit nog niet inzien.
Niemand weet dat ik Repelsteeltje heet !
Koude p :lol:

Jij Pascal bent een uitzondering. De goeden moeten onder de kwade lijden.

Het anoniem posten en er een bende van maken. Dit vond ik ook niet prettig eerder. Ik denk niet dat dit gauw weer gaat gebeuren omdat we nu Aeolus en Elsinga hebben als mods erbij.


Ik zie op vele (grote) forums als 1 van de regels, alvorens te posten, dat je eerst de zoek functie van het forum moet gebruiken om te kijken of het geen wat je wil posten al eerder is behandeld. Mocht dat dan zo zijn dan kan een mod het topic sluiten met een link naar het eerder behandelde met een gepaste flame dat men de zoek functie niet gebruikt heeft alvorens te posten.

Andere opties zijn is dat men inderdaad eerst Google gebruikt, of nog beter om in onze context te blijven: de techniek gaat leren d.m.v. de VERON cursus boeken of de vele online leer mogelijkheden die men nu kan gebruiken.

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: Te snel gepost ?

#21 Bericht door PA1LH »

Als ik iets wil weten gebruik ik meestal de zoekfunctie op dit forum, of ik begeef me naar google, of een andere ham radio site.
Het antwoord is meestal wel ergens te vinden.
Feit is wel dat het altijd weer prettig is dat als je hier een vraag stelt, er altijd wel iemand is die een antwoord geeft waar je mee verder kunt.
Daarbij, zelf iets uitzoeken kan ook erg verhelderend werken, en je kunt er weer wat van op steken.
Denk dat het vaak een vorm van gemakzucht is: even snel het forum op om een vraag te stellen.
Leon - PA1LH.

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Te snel gepost ?

#22 Bericht door Aeolus »

PA0LMD schreef: Ja, nicknames zouden verboden moeten zijn naar mijn mening.
Anoniem posten leidt bewijsbaar tot misbruik, helaas willen de beheerders van dit forum dit nog niet inzien.
Tja Leo,

Ik heb het al wel eens vaker aangegeven hier dat ik het niet met je eens ben in dezen. Ja, als er anoniem gepost wordt leidt dat *wel eens* tot misbruik, dat klopt. Maar het is niet zo dat mensen die anoniem posten dat per definitie doen om misbruik te gaan plegen. Een veel gehoorde mening van mensen is dat ze niet graag willen dat als men op hun naam googled (er zijn in tegenstelling tot de aanleiding van dit topic ook nog wel es mensen die dat wel doen :D ), dat een ieder dan echt alles te zien krijgt wat hij/zij zoal doet op het internet, en daar kan ik me prima iets bij voorstellen. Zeker ook in de zendamateurwereld is het zo dat als je een callsign weet, je vaak niet ver hoeft te zoeken om ook een adres te bemachtigen. Ik kan me dan ook best voorstellen dat mensen soms liever die info achterwege willen laten (wat ik zelf overigens niet doe, maar tot nu toe is dat nog mijn keus, en het is mij veel waard dat dat mijn eigen keus is en niet dat van een ander). Wel is het belangrijk dat eventueel misbruik zoveel mogelijk de kop ingedrukt wordt en ik ben ook van mening dat de beheerders van het forum een goede zet gedaan hebben door elsinga en ondergetekende erbij te nemen om hiervoor een oogje in het zeil te houden. Ik blijf een ieder dan ook aanmoedigen om posts te reporten die niet door de beugel kunnen (en dat doe je weer door in de betreffende post op het icoontje Afbeelding te klikken) zodat we daar ook van op de hoogte gebracht worden. De bedoeling is vooral om het hier gezellig te houden en ervoor te zorgen dat dit forum een goede bron van informatie is en waar je, ook anoniem, terecht kunt met de dingen waar je tegenaan loopt. Vergeet daarbij niet dat jij en ik misschien best bedreven zijn in het vinden van informatie via google en daarin wat beter onze weg vinden dan anderen (ja, er zijn echt mensen die daar niet zo bedreven in zijn, zoals bijvoorbeeld mijn moeder die net met moeite weet hoe ze haar laptopje aan krijgt en na een lange speurtocht op de startpagina haar zylomspelletjes weet te vinden).

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Te snel gepost ?

#23 Bericht door PA0LMD »

Beste Raymond,

Sinds ik 2 x persoonlijk ben aangevallen door een anonieme poster mag duidelijk zijn dat ik van mening ben en zal blijven dat anoniem posten niet hoort.
En niet gevonden willen worden is natuurlijk onzin in deze tijd, als je dat wilt moet je je helemaal niet op internet begeven.

En het melden van onjuist forum gebruik ??........de moderators waren in mijn geval zowel niet alert als ook niet echt snel.

Maar goed, we hoeven het ook niet eens te zijn met elkaar.

73
Leo
Meten is (z)weten

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Te snel gepost ?

#24 Bericht door Aeolus »

Ik begrijp je verhaal Leo, kan het me ook goed voorstellen dat je er zo over denkt, maar inderdaad, meningen mogen verschillen :)

Toendertijd waren de mods niet alert en snel, dat was ook een beetje een ergenis van mijzelf. Tijden zijn veranderd.

PA0LMD
Berichten: 2260
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:29
Roepletters: PA0LMD
Locatie: Oldebroek
Contacteer:

Re: Te snel gepost ?

#25 Bericht door PA0LMD »

Aeolus schreef:Ik begrijp je verhaal Leo, kan het me ook goed voorstellen dat je er zo over denkt, maar inderdaad, meningen mogen verschillen :)

Toendertijd waren de mods niet alert en snel, dat was ook een beetje een ergenis van mijzelf. Tijden zijn veranderd.
De kwaliteit van de huidige mods zal ik beoordelen op basis van hun werkzaamheden, vertrouwen moet je verdienen, dat geldt ook hier op dit forum.
Meten is (z)weten

Math PD0MAT
Berichten: 199
Lid geworden op: 13 okt 2013, 20:06
Roepletters: PD0MAT

Re: Te snel gepost ?

#26 Bericht door Math PD0MAT »

PA3JMS schreef:Wat ook nog al eens vergeten wordt dat Google resultaten geeft die gebruikers afhankelijk zijn. Als twee mensen op de zelfde zoek term googelen krijgen ze niet altijd de zelfde resultaten. De een vindt een iets binnen een paar minuten de ander doet er een halve dag over.
www.duckduckgo.com

/quitfilterbubble

Plaats reactie