Zendmast Lopik (ontvangst gebieden)

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
luistervink
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 mar 2012, 15:05

Zendmast Lopik (ontvangst gebieden)

#1 Bericht door luistervink »

In Voorne-Putten en rondom Rotterdam is de ontvangst van zendmast Lopik slecht. Dit zou al jaren bekend zijn. Er waren dan ook plannen om Lopik te verbeteren door het verhogen van het vermogen naar 200 kilowatt. In Rotterdam heeft Radio 1 een gap filter op de 98,6MHz. Echter regelmatig wordt dat signaal verstoord door een Belgische zender die eveneens op de 98,6MHz uitzend. Nu heb ik begrepen dat ten opzichte van Lopik de gebieden Voorne-Putten in een dode hoek bevinden? Ik heb gekeken op mijn autoradio wat hij exact doet in deze gebieden. Je ziet Radio 1 98,9MHz overspringen naar de 104,4MHz zendmast Goes. Ditzelfde gebeurd ook bij Radio 2. De 92,6MHz verlaat hij door over te gaan naar de 97,8MHz. Zodra de autoradio afgestemd staat op de 97,8MHz hoor je storing van Radio Decibel die onder het signaal van Radio 2 uitzendt.

In Lelystad heb je grote problemen met de ontvangst van Radio 4. De 94,3MHz draait met een verminderd vermogen. In Lelystad zie je de autoradio druk zoeken naar de 94,8;94,3 en de 101,6MHz. Die laatste frequentie komt het meeste naar voren.

Ik heb sterk het vermoeden dat Duitsland wat machtiger is qua inzetten van zenders en de bescherming van hun eigen netwerken dan Nederland het geval is? Maar bewijzen hiervoor heb ik niet omdat veel zaken in de radio (FM) wereld geheimzinnig zijn.

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: Zendmast Lopik (ontvangst gebieden)

#2 Bericht door PA1Bj »

In het westen van Voorne Putten zal de ontvangst zeker verzwakt kunnen zijn. De signalen gaan over Rotterdam heen met z'n talloze hoge gebouwen en dit geeft demping.
Maar men zal het vermogen van Ijsselstein niet snel gaan verhogen na de perikelen van 15-7-2011.
Men zit simpelweg aan het maximum wat verantwoord omhoog gestuurd kan worden.
Dus tja , Goes is er ook nog en dit houd je nu eenmaal: gebieden waar twee stations ongeveer even sterk zijn.

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Zendmast Lopik (ontvangst gebieden)

#3 Bericht door PA2OLD »

Er zullen denk ik wel meer 'gaten' in Nederland voorkomen.
Of ze er iets aan doen? Ik betwijfel het.
Over een aantal jaren willen ze de gehele FM opdoeken dus grote investeringen zullen ze wel niet meer doen.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
pino
Berichten: 191
Lid geworden op: 13 jun 2013, 11:44
Locatie: Rotterdam (JO21FV)

Re: Zendmast Lopik (ontvangst gebieden)

#4 Bericht door pino »

ga dat via Lopik dat wist ik niet maar ff OT wat zend die mast in de waalhaven dan uit?
73`s
Pino

PS, ben lichtelijk deselekties. Wouw dat het anders was,
hier alvast een paar letters om eventuele taalfouten te verbeteren
A; B; C; D; E; F; G; H; I; J; K; L; M; N; O; P; Q; R; S; T; U; V; W; X; Y; Z. ©

luistervink
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 mar 2012, 15:05

Re: Zendmast Lopik (ontvangst gebieden)

#5 Bericht door luistervink »

Radio 2 is in Zeeland ook slechter te beluisteren omdat Radio 2 op de FM 97,8MHz bij de Belgische grens uitzend. Dit had beter op de zendmast van Goes gekund omdat dit een centraal gelegen plek is. Echter de FM 97,6MHz Radio Decibel dient ook met vol vermogen te stoken waardoor zendmast Goes niet meer gebruikt kon worden. In Hulst is er zelfs reparatie geweest en aldaar is een gapfilter geplaatst op de 107,1MHz midden in de lokale omroep band wordt het signaal van Radio 2 doorgegeven. Op de zendmast in Hulst staat een antenne gericht op zendmast Westdorpe. Daarop zit dacht ik een tuner die weer op de zender is aangekoppeld en Radio 2 weer doorgeeft op de 107,1MHz. Datzelfde gebeurd in Irnsum bij Radio 1 via de FM 104,3MHz. De 104,3MHz is één van de weinige FM zenders die HORIZONTAAL uitzend in plaats van verticaal. Verder heeft Radio 2 in Goes een extra FM zender er bij gekregen op de FM 94,4MHz vanwege GROOT signaal gedrag. Ik vraag mij HARD op af: Doen ze dat in het buitenland ook zo met tig steunzenders er bij?!

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: Zendmast Lopik (ontvangst gebieden)

#6 Bericht door PE9ZZ »

luistervink schreef:Doen ze dat in het buitenland ook zo met tig steunzenders er bij?!
Vast wel. In de bergen word je doodgegooid met gap fillers. Bedenk ook dat in Nederland talloze instanties graag incompetent zijn. Zie bijvoorbeeld het recente gekrakeel om Plasterk. En natuurlijk het indrukwekkende falen van de zendmast te Smilde in 2011. Had niet veel gescheeld of Lopik (eigenlijk: IJsselstein) was ook in elkaar gelazerd.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Zendmast Lopik (ontvangst gebieden)

#7 Bericht door PA2OLD »

Hoe komt dat eigenlijk dat ze het altijd over Lopik hadden en het eigenlijk IJsselstein moet zijn?
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

-Verwijderd account

Re: Zendmast Lopik (ontvangst gebieden)

#8 Bericht door -Verwijderd account »

PA2OLD schreef:Hoe komt dat eigenlijk dat ze het altijd over Lopik hadden en het eigenlijk IJsselstein moet zijn?
Even in de wiki gekeken:
Toen de mast op 9 mei 1961 in gebruik werd genomen, stond de mast in de gemeente Lopik. Na de gemeentelijke herindeling van 1989 behoort het grondgebied waarop de toren staat tot de gemeente IJsselstein (de wijk Zenderpark).

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zendmast Lopik (ontvangst gebieden)

#9 Bericht door PA0ETE »

luistervink schreef:Doen ze dat in het buitenland ook zo met tig steunzenders er bij?!
In gebieden waar het bergachtig is of heuvelachtig heb je voor een goede dekking nog veel meer steunzenders nodig. Dat is bijv. de reden waarom in Italië zo laat de 50 MHz en 70 MHz-banden voor amateurgebruik beschikbaar kwamen. In de bergen van Noord-Italië stonden nog heel veel van die kleine zendertjes van soms 10 of 100W op die lage TV-kanalen te blazen (die lage frequenties geven in de bergen relatief weinig reflecties en daardoor ook weinig spookbeelden). Ook in Zuidelijk Limburg in Nederland heb je meerdere van dat soort kleine TV-zenders staan omdat op die plekken de grotere zenders niet te ontvangen zijn.

Overigens kun je degene die in zijn vroegere baan bij AT de huidige invulling van de FM-kanalen in de eerste versie heeft bedacht hier gewoon op het forum aantreffen. Dat is Remco (dit is zijn profielnaam hier), PA3FYM. Het huidige concept voor de FM-kanalen zerobase is door hem geïnitieerd en uitgewerkt. Het doel van zerobase was destijds om de FM-kanalen zodanig te herindelen dat er ruimte zou ontstaan voor extra zenders, omdat commerciële zenders op dat moment op de FM-band niet meer konden worden tegengehouden.

Informatie over zero-base is o.a. te vinden op de site Radio.nl, zie eventueel:
http://radio.nl/dossiers/zerobase

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zendmast Lopik (ontvangst gebieden)

#10 Bericht door PA0ETE »

Dit is trouwens een site waar je heel veel van dit soort informatie kunt vinden, inclusief antennefoto's:

http://www.radio-tv-nederland.nl/

Plaats reactie