Straling (on)gezond?

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Straling (on)gezond?

#46 Bericht door pa3dsc »

[quote="QRP is the way"] Een draaggolf is niet hetzelfde als een aggressief gemoduleerde radiogolf ? ....[/quote]

Kun je dat uitleggen? Ik begrijp dat niet.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2489
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Straling (on)gezond?

#47 Bericht door PA3DJS »

PA5HB schreef:Ik vind het wel lachen dat in Oostenrijk ze de stralingsnormen zo zwaar hebben dat de masten amper nog uitstralen.
Hierdoor hebben ze enorm veel masten moeten bijplaatsen omdat er anders geen bereik meer was.

Wat de "stralings-deskundigen" nooit vertellen is dat als je de mast vermindert in vermogen dat dan je GSM naar full-power gaat en laat nu net die antenne tegen je kop aanzitten :lol:

Ze willen minder "straling" maar juist daardoor verhogen ze de straling op 1cm afstand, humor toch?
Maar de "stralings-deskundigen" zijn tevreden want de veldsterkte is "enorm" afgenomen rond de masten.

Niemand die klaagt........buiten dat de batterij zo rap plat is.
Volgens mij wordt bij GSM en CDMA systemen doorgaans closed loop power control gebruikt. Het Base Station bepaalt dan het zendvermogen van het Mobile Station (je GSM dus). Meer masten/sqkm resulteert in een beter link budget waardoor zovel het Base Station als Mobile Station met lager zendvermogen uit kunnen.

PE1JBG
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 nov 2009, 20:01
Locatie: JO21DU

Re: Straling (on)gezond?

#48 Bericht door PE1JBG »

En vergeet ook niet de invloed van die leuke afschermende gadgets die de straling van je GSM zouden doen verminderen (volgens specificaties en reclame uitingen !).

Voor zover deze gadgets echt zouden werken (RF afscherming van het hoofd), dan bereiken deze gadgets in dat opzicht juist het tegenovergestelde effect, een verhoging van het zendvermogen van de GSM.

Tip: Als je "stralingsgevoelig" bent, leg de GSM aan de andere kant van de kamer, laat een ander het nummer/contactpersoon kiezen, of juist opnemen, laat de meeluisterfunctie inschakelen, en verban alle andere GSM gebruikers uit je directe omgeving.

Nog steeds "stralingsgevoelig"?
Plaats een fijnmazig HF scherm over je hoofd. :(
Ook die gadget zal ongetwijfeld bestaan.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1821
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Straling (on)gezond?

#49 Bericht door PA2RU »

Ik snap al die ophef niet : je eet ook bestraald voedsel uit de magnetron ;)
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7081
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Straling (on)gezond?

#50 Bericht door PE2AAB »

én er staat dagelijk een hele grote stralingsbron aan de hemel. Ok; hier in Nederland wat minder maar men zoekt hem in de zomerdagen regelmatig op ;-)
8)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Straling (on)gezond?

#51 Bericht door PA3DAT »

Oeps, is dat nou wel zo'n goed voorbeeld Rick? Die straling was toch 'slecht voor de huid'... :shock:
PA2RU schreef:Ik snap al die ophef niet: je eet ook bestraald voedsel uit de magnetron ;)
Snap ik wel: die energie steek je liever in je voedsel dan dezelfde hoeveelheid energie als directe straling op je hersenpan! :D
Maar we kunnen gerust zijn; voorlopig doen die mobieltjes nog geen KiloWatt...
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1821
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: Straling (on)gezond?

#52 Bericht door PA2RU »

PA3DAT schreef:Oeps, is dat nou wel zo'n goed voorbeeld Rick? Die straling was toch 'slecht voor de huid'... :shock:
Daar moet je inderdaad wat mee opletten , maar ik ken een lichtbron die nog slechter is...
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2489
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Straling (on)gezond?

#53 Bericht door PA3DJS »

PA3DAT schreef:Oeps, is dat nou wel zo'n goed voorbeeld Rick? Die straling was toch 'slecht voor de huid'... :shock:
Afhankelijk van welke kant je het bekijkt, gaat de vergelijking wel op:

Je hebt van die mensen die een hoop geld over hebben om ergens in het buitenland onder een stralingsbron (de Zon) te gaan liggen die een aantoonbaar ioniserende component heeft (dus celschade aan kan richten). Die radiogolven die wij maken hebben een veel lagere intensiteit, en hebben geen ioniserende component.

De woorden "straal" en "straling" klinken voor sommige mensen eng, en daar hebben kwakzalvers financieel belang bij, maar ze worden gewoon gebruikt voor verschijnselen die zich in meer of mindere mate rechtlijnig uitbreiden. Die mensen die in het buitenland onder die stralingsbron gaan liggen, hebben vaak ook in vliegtuig gezeten met doorgaans tenminste twee straalmotoren, en gebruiken wellicht ook de douchekop in de pulserende massagestraalstand...

Over gemoduleerde EM-golven: Het ene onderzoek vindt wel (enige) correlatie en bij replicatie van het onderzoek, of ander soortgelijk onderzoek, wordt niets gevonden. Ik kan mij de paniek bij dienders nog herinneren bij de overgang van analoog naar C2000.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7081
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Straling (on)gezond?

#54 Bericht door PE2AAB »

PA3DAT schreef:Oeps, is dat nou wel zo'n goed voorbeeld Rick? Die straling was toch 'slecht voor de huid'... :shock:
Wellicht had ik hem even moeten toelichten inderdaad.

Ik bedoelde te zeggen dat de mensen die zogenaamd last hebben van 'straling' hun klaagtweets versturen via hun telefoon, en op vakantie gaan naar de zon.
Misschien niet het beste voorbeeld inderdaad.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Straling (on)gezond?

#55 Bericht door sottezero »

Ik ben banger voor mijn electrische auto's en motor...
Nu zitten we op enkele centimeters afstand van een 600kw motor... (bijv tesla)...
Vraag me af of daar al onderzoek naar is geweest.

PE1JBG
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 nov 2009, 20:01
Locatie: JO21DU

Re: Straling (on)gezond?

#56 Bericht door PE1JBG »

sottezero schreef:Ik ben banger voor mijn electrische auto's en motor...
Nu zitten we op enkele centimeters afstand van een 600kw motor... (bijv tesla)...
Vraag me af of daar al onderzoek naar is geweest.
0,6 MW klinkt nog erger :shock:

:D

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1389
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Straling (on)gezond?

#57 Bericht door Thijzer »

We bevinden ons in een continu magnetisch veld van de aardkloot, omringd door allerlei andere laagfrequente EM straling van de elektra-installatie in huis, knipperend licht en hoogfrequente telefoontjes. Toch neemt het aantal gevallen van hersentumoren niet toe, in tegenstelling tot onze levensverwachting...

Jaren geleden stond een ambtenaar van onze gemeente bij mij aan de deur. Ik heb een pompmast zonder vergunning en hij begon over die "antenne". Het had niet zozeer met de vergunning te maken maar er waren mensen in de buurt die hun zorgen hadden ge-uit over straling en storing.
Ik heb die ambtenaar toen duidelijk gemaakt dat ze zich geen zorgen hoeven te maken en dat de gemeente geen partij is: storing kan men melden bij het Agentschap Telecom en straling bij het RIVM. Maar ik bood aan om de mensen dat toe te lichten als hij mij even de namen wilde opgeven. Maar zo ging dat natuurlijk niet.
Toen begon hij toch over de mast en vroeg hij wanneer ik die dan omhoog deed (hij stond destijds altijd omlaag, alleen als ik 'm gebruikte ging hij omhoog (niet erotisch bedoeld). "In het weekend alleen? Maar dan kunnen wij niet handhaven!" Ik heb hem geantwoord dat als handhaving het doel is, dat ik de antennes dan op de nok van het huis monteer, dat ze dan nog hoger komen te staan dan in de mast als deze is uitgeschoven en dus het uitzicht nog verder wordt beïnvloed. Toen bond hij in en snapte dat er geen vergunning ging komen. Mijn aanbod om de effecten van de straling aan de mensen uit te leggen nam hij aan. Ik heb daarna nog schriftelijk gevraagd om een standpunt van de gemeente maar daar brandde men de vingers niet aan. Tot op heden is het stil in die hoek. Houden zo.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Straling (on)gezond?

#58 Bericht door andre »

Thijzer schreef:We bevinden ons in een continu magnetisch veld van de aardkloot, omringd door allerlei andere laagfrequente EM straling van de elektra-installatie in huis, knipperend licht en hoogfrequente telefoontjes. Toch neemt het aantal gevallen van hersentumoren niet toe, in tegenstelling tot onze levensverwachting...
Die levensverwachting is gebaseerd op een verloop van een paar 100 jaar. Die GSM telefoontjes en aanverwante huishoudelijke speeltjes iets korter. Dus daar kan je niets op baseren lijkt mij.
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2036
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Straling (on)gezond?

#59 Bericht door PA1AIS »

andre schreef:
Thijzer schreef:We bevinden ons in een continu magnetisch veld van de aardkloot, omringd door allerlei andere laagfrequente EM straling van de elektra-installatie in huis, knipperend licht en hoogfrequente telefoontjes. Toch neemt het aantal gevallen van hersentumoren niet toe, in tegenstelling tot onze levensverwachting...
Die levensverwachting is gebaseerd op een verloop van een paar 100 jaar. Die GSM telefoontjes en aanverwante huishoudelijke speeltjes iets korter. Dus daar kan je niets op baseren lijkt mij.
Alleen dan wel merkwaardig dan wel tegenstrijdig dat de in de gebieden waar GSM intensief gebruikt wordt juist de ook de levensverwachting stijgt. En in gebieden zonder GSM dat niet (altijd) het geval is.

Een "handige harry" opmerking dus, alleen om het opmerken zonder inhoud.

Een mens lijdt dikwijls het meest door het lijden dat hij vreest. (doch dat nooit op zal dagen).
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Straling (on)gezond?

#60 Bericht door andre »

Dus, daar waar er heel veel wordt getelefoneerd wordt je blijkbaar gezonder en ouder. En dat moet dus volgens jou de gevolgen zijn van elektromagnetische straling door GSM gebruik. Gewaagde uitspraak voor iemand die ooit 40/50 vragen goed heeft beantwoord op een examen.
Zouden daar geen andere oorzaken aan ten grondslag liggen, of heb je dat nog niet onderzocht?
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Plaats reactie