Straling (on)gezond?

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2489
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Straling (on)gezond?

#31 Bericht door PA3DJS »

PA1AIS schreef:Wat ook grote ergernis wekt bij ons is het enorme charlatan en zwendel gehalte in die alternatieve wereld.
Een bekende van ons (RIP) liet zijn zomerhuisje "meten" door zo'n kwakzalver. Dat koste maar liefst ruim €3000,-. Toen ik enige tijd later vroeg om de meetresultaten op papier, waren die er niet. De bedrieger had gewoon iets gedaan met een oude analyser van de dump o.i.d. en niks geen meet rapport, maar wel die mensen de stuipen op het lijf gejaagd.
Er zijn helaas hele winkelketens (de zogenaamde "gezondheidswinkels") die van allerlei poedertjes/smeersels/olietjes/etc verkopen die gewoon niet werken, of alleen op basis van het placebo effect... Ze hebben ook een ding verkocht (helaas ik ben de naam kwijt) dat zou werken tegen "elektrosmog".

Beetje OT: Ik erger mij ietwat aan hoe professioneel (vanuit marketing gezien) CBD producten in de markt gezet worden. Het heeft een tijdje als splijtzwam binnen mijn familie gewerkt. Er zal vast wel een ervaringsdeskundige opduiken die gaat vertellen dat het ook heel goed RF straling tegenhoudt of absorbeert.


@Coolepascal:
Bij gelijke geïnduceerde stroomdichtheid, sta ik liever bij die 1700 MHz zender dan bij de 550 kHz zender.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Straling (on)gezond?

#32 Bericht door sottezero »

Ik denk dat gewoon het gevolg is van overbodige hersencapaciteit die niet goed ingezet wordt...
Je zag het in het verleden ook wel...
De mens werd iets slimmer in capaciteit maar niet in functionaliteit..
Dus gingen mensen hun capaciteit inzetten voor andere zaken... bijvoorbeeld bang maken met zinloze dingen...

Ga niet te ver met de boot, anders val je van de aarde af !

Even later gevolgd door...

Vrouwen met rood haar en een kat een bezemsteel moet je levend verbranden!

nu weer een paar jaar later zie je dat soort dingen weer...
steeds vaker gevolgd door oplossingen die wat opleveren voor de degene die mensen bang maakt...
Was het vroeger de persoon die haardhoud verkocht aan mensen die heksen verbrandde, nu is zijn het mensen die op online markplaatsen stekkers met led-lampjes verkopen voor 400 euro die straling tegen moeten houden, of goudkleurige ringen verkopen voor 200 euro die je stabiel bio moeten maken...

Het riedeltje is altijd hetzelfde... mensen bang maken voor iets... halve waarheden verkondigen en de overcapaciteit van de hersenen de rest laten invullen.

"Als je met je GSM 8 uur non stop belt dan worden je ogen wel 0.2 graden warmer !"...
Als je 5 minuten masteurbeert (of een andere sport doet) worden je ogen 2 graden warmer...

Afgezien dat ik pijn in mijn armen krijg als ik meer dan 10 minuten aan het bellen ben ga ik die 8 uur niet halen met een iPhone...

Straling is goed voor je. Het is de reden dat je niet bevriest, het is de reden dat er uberhaupt organismen op deze planeet bestaan...
Teveel straling en van foute vormen/soorten is slecht.

Net dat warmte fijn is... ergens tussen de -20 en plus 40 graden celcius... Teveel warmte (straling) is weer niet goed... 300-2000 graden celcius is voor de meeste mensen onprettig...

Dus als je ergens in de bossen jezelf het prettigst voelt heeft dat waarschijnlijk meer te maken met je hoofd dan met antennes van zendamateurs en GSM masten...
Je behoort dan waarschijnlijk tot die 50% van de mensen waar het psychologisch helemaal niet goed voor is om in een land te wonen met 17 miljoen inwoners op zo'n klein lapje grond..

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2489
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Straling (on)gezond?

#33 Bericht door PA3DJS »

@Sottezero (maar HILSGBT mag ook meelezen):

¡Prima verwoord!

Ik geloof dat wij via straling ietwat gekoppeld zijn, en dat die straling wellicht er voor gezorgd heeft dat overbodige, ruis producerende capaciteit verdwenen is, of niet ontstaan is (prima positief effect van straling!).

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Straling (on)gezond?

#34 Bericht door andre »

prachtig verhaal van Sottezero, en over het algemeen wel waar...maar het kan ook de andere kant opslaan.
In de kolenmijnen van de vorige eeuw kon je met juiste bescherming makkelijk werken en oud worden, werd er gezegd. Asbest is een prachtig materiaal, overal inzetbaar, zelfs in de keuken als sudderplaatje op de gasvlam. Inmiddels weten we allemaal wel beter.
Grootschalig gebruik van radio magnetische straling staat in de kinderschoenen, en we weten niet welk effect dit op termijn gaat hebben. Voorzichtigheid is geboden met de cellfone's tegen je hersenpan.

Ik heb recent een inductie kooktoestel aangeschaft. Heb daar met het gebruik een veldsterktemetertje naast gelegd ...
Nu ga ik doorgaans niet met mijn oor op een kookplaat liggen, maar toch....we weten het eenvoudig nog niet..
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Straling (on)gezond?

#35 Bericht door pa3dsc »

Nooit is aangetoond dat kabouters bestaan.
Ze bestaan tot het tegendeel is aangetoond.

Gelukkig bestaat SinterKlaas wel. Vanmiddag de intocht gezien.

pe1rxq
Berichten: 358
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Straling (on)gezond?

#36 Bericht door pe1rxq »

pa3dsc schreef:Nooit is aangetoond dat kabouters bestaan.
Ze bestaan tot het tegendeel is aangetoond.
Dan wil ik wel een verbod op kabouters totdat aangetoond is dat ze minder schadelijk dan mobiele telefoons zijn.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2489
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Straling (on)gezond?

#37 Bericht door PA3DJS »

andre schreef:prachtig verhaal van Sottezero, en over het algemeen wel waar...maar het kan ook de andere kant opslaan.
In de kolenmijnen van de vorige eeuw kon je met juiste bescherming makkelijk werken en oud worden, werd er gezegd. Asbest is een prachtig materiaal, overal inzetbaar, zelfs in de keuken als sudderplaatje op de gasvlam. Inmiddels weten we allemaal wel beter.
Grootschalig gebruik van radio magnetische straling staat in de kinderschoenen, en we weten niet welk effect dit op termijn gaat hebben. Voorzichtigheid is geboden met de cellfone's tegen je hersenpan.

Ik heb recent een inductie kooktoestel aangeschaft. Heb daar met het gebruik een veldsterktemetertje naast gelegd ...
Nu ga ik doorgaans niet met mijn oor op een kookplaat liggen, maar toch....we weten het eenvoudig nog niet..
Voor zover mij bekend is de inductiekookplaat een van de weinige "huishoudelijke" apparaten die onder normaal gebruik door zwangere vrouwen een overschrijding van de ICNIRP guidelines (general public) op kan leveren. Of dat nog het geval is bij de huidige apparaten, weet ik niet.

V.w.b. Asbest:
Dat dit longziekten veroorzaakt is al sinds de jaren 20..30 bekend. Reeds daarvoor (rond 1900 in het westen in de wetenschappelijke wereld) was er al een sterke verdenking, maar ja, het is zo'n mooi materiaal....

De vergelijking met EM velden vind ik hier niet opgaan. In de Nordic Nations (waar mobiele telefonie eerder zijn intrede deed dan hier) is aardig wat epidemiologisch onderzoek gedaan, maar tot op de dag van vandaag is er geen verband gevonden.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Straling (on)gezond?

#38 Bericht door Bert_1 »

PA3DJS schreef:
V.w.b. Asbest:
Dat dit longziekten veroorzaakt is al sinds de jaren 20..30 bekend. Reeds daarvoor (rond 1900 in het westen in de wetenschappelijke wereld) was er al een sterke verdenking, maar ja, het is zo'n mooi materiaal....
En in die tijd geen kans op schadeclaims en slechte publiciteit. Tegenwoordig letten bedrijven wel op de veiligheid van hun producten indien ze een toekomst willen hebben.
Bert

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Straling (on)gezond?

#39 Bericht door PA0RAB »

PE1RXG
Bedoel je dat er nu ook al een actiegroep komt om het kinderlijke geloof in Kabouters te ondermijnen?
Geen educatieve samenzang meer over Kabouter Prikkebeen en z'n rood witte paddestoel ter ontwikkeling van sociale gevoelens
Tante Truus hoor je wel over de straling van die vent met die antennes .Niet over het GSM gebrul in d,r tuin
Dan die walgelijke kwabben als er een zonnebad wordt genomen of is dat de natuurgril
73 de Ruud PA0RAB

QRP is the way
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 nov 2017, 12:37

Re: Straling (on)gezond?

#40 Bericht door QRP is the way »

Volgens mij is er eerder al een causaal verband aangetoond tussen gemoduleerde en ongemoduleerde radiogolven. Een draaggolf is niet hetzelfde als een aggressief gemoduleerde radiogolf ? ....

Gebruikersavatar
PA1FOX
Berichten: 99
Lid geworden op: 24 okt 2016, 19:15

Re: Straling (on)gezond?

#41 Bericht door PA1FOX »

Toch vreemd. Als vossenjager voel ik me altijd steeds lekkerder als ik weet dat ik dichter bij de zender kom.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Straling (on)gezond?

#42 Bericht door andre »

HF is nu eenmaal een verslaving. Op den duur kan je niet meer zonder en wil je er steeds weer meer van..en meer..en meer :lol:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Geen belang
Berichten: 169
Lid geworden op: 30 okt 2017, 14:44

Re: Straling (on)gezond?

#43 Bericht door Geen belang »

Ik vind het wel lachen dat in Oostenrijk ze de stralingsnormen zo zwaar hebben dat de masten amper nog uitstralen.
Hierdoor hebben ze enorm veel masten moeten bijplaatsen omdat er anders geen bereik meer was.

Wat de "stralings-deskundigen" nooit vertellen is dat als je de mast vermindert in vermogen dat dan je GSM naar full-power gaat en laat nu net die antenne tegen je kop aanzitten :lol:

Ze willen minder "straling" maar juist daardoor verhogen ze de straling op 1cm afstand, humor toch?
Maar de "stralings-deskundigen" zijn tevreden want de veldsterkte is "enorm" afgenomen rond de masten.

Niemand die klaagt........buiten dat de batterij zo rap plat is.
Ja ik kan zeuren, ja ik zit vaak mis, ja ik leer bij....maar ik kan niet tegen papegaaien die niks kennen!

Bas - ON5HB.

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Straling (on)gezond?

#44 Bericht door pa3dsc »

Dan moet je een significant meer ziekte beelden zien gerelateerd aan het GSM gebruik.
Wie doet een statistisch onderzoek?

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6242
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Straling (on)gezond?

#45 Bericht door PA3DAT »

QRP is the way schreef:Volgens mij is er eerder al een causaal verband aangetoond tussen gemoduleerde en ongemoduleerde radiogolven.
Een oorzakelijk verband tussen die draaggolven? Is de één oorzaak van de ander? Hoe bedoel je dat?
73 de Aloys PA3DAT / 5P4W

Plaats reactie