Straling (on)gezond?

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Straling (on)gezond?

#16 Bericht door ON5GM »

PA1ZP schreef:Buiten zeker een Burka aan met aan de buitenkant bekleed met alufolie, en dikke zonnebril, anders verdampt ze direct, een laskap is nog beter.

En als je dan een figuur ziet in een blinkende burka met laskap in de straat, weet je ook meteen eindtrap vol aan en kijken of ze omvalt.
Als ik dan mooi CW gebruik zie je ze mooi stuiteren over straat.
:D :D :D

Prachtig !!
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Straling (on)gezond?

#17 Bericht door pa3met »

kijk, ioniserende straling is niet goed voor je, Maar dat maken we dus niet.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ioniserende_straling

en ja dat je niet met je kop in een magnetron moet zitten heeft niet zo zeer met het type straling te maken maar meer met het niveau.
Datzelfde geldt ook voor HF. Niet te dicht bij de antenne staan als je gaat zenden.

Wisten jullie overigens dat de verschillende soorten kanker in IJsselstein lager schijnt te zijn dan let landelijke gemiddelde?

En ja, er is zat hoogfrequent hier (gaat ook een hoop over ons hoofd heen maar in ene grasveldje vlakbij staat 185m antenne met 100 kW.
Die gaat wel door je heen.

Anyways, het probleme met de stralingsdeskundigen is dat ze de verschillende vormen straling door elkaar halen. Electromagnetische straling is wat anders dan bovenstaande wiki-page.

Zalig zijn de simpelen van geest.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

PG7M
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 apr 2008, 13:40
Roepletters: PG7M
Locatie: Maassluis

Re: Straling (on)gezond?

#18 Bericht door PG7M »

https://www.destentor.nl/achterhoek/ali ... vaa818097/

Ook wel lekker, de smartphone uit, lekker weer sociaal met elkaar praten i.p.v. appen :lol:
PG7M Robert

Gebruikersavatar
PD1ADM
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 jul 2017, 16:17

Re: Straling (on)gezond?

#19 Bericht door PD1ADM »

Volgens mij wordt er hier gewoon een serieus antwoord gevraagd.

Ja ook ik geloof dat er best wel wat in alle verhalen zit. Niet zoveel als door sommigen wordt beweerd, maar toch.

Daar waar een inductiespoel genoeg energie kan opwekken om een pan water te laten koken, daar waar een magnetron een bord eten gaar maakt.... ja, gezondheidsrisico's zijn er wat mij betreft zeker.
doet die 5 watt portofoon wat met je hand? (wat doet een 5 watt magnetron op een gunstige frequentie, ik denk niet dat je t direct merkt)... huidbeschadigingen veroorzaken kanker. (In china is het percentage met keelkanker schrikbarend hoog, dit wordt gerelateerd aan de kokend hete thee die ze naar binnen gieten/gekookte slokdarm).

Is dat wat mensen dan roepen over antennes terecht? Persoonlijk denk ik van niet. Een antenne wordt juist op een plaats geplaatst waar het signaal ongestoord de ether in kan gaan. Het liefst zo hoog en vrij mogelijk. In die gevallen zijn er (denk ik) dan ook de minste gezondheidsrisico's.

pe1rxq
Berichten: 358
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Straling (on)gezond?

#20 Bericht door pe1rxq »

PD1ADM schreef:Volgens mij wordt er hier gewoon een serieus antwoord gevraagd.
En het serieuze antwoord is dat alle onderzoeken die niet overduidelijke fouten hebben in de gebruikte methode geen verband aantonen.

Daar waar een inductiespoel genoeg energie kan opwekken om een pan water te laten koken, daar waar een magnetron een bord eten gaar maakt.... ja, gezondheidsrisico's zijn er wat mij betreft zeker.
doet die 5 watt portofoon wat met je hand? (wat doet een 5 watt magnetron op een gunstige frequentie, ik denk niet dat je t direct merkt)... huidbeschadigingen veroorzaken kanker. (In china is het percentage met keelkanker schrikbarend hoog, dit wordt gerelateerd aan de kokend hete thee die ze naar binnen gieten/gekookte slokdarm).
Als je een gloeilamp van 5 Watt in je hand houd kun je je er ook vervelend aan verbranden...

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Straling (on)gezond?

#21 Bericht door Bert_1 »

Zonlicht is wél schadelijk maar daar hoor je ze gekgenoeg nooit over.
Bert

Gebruikersavatar
PA1Bj
Berichten: 450
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:45
Roepletters: PA1BJ
Locatie: JO22XF
Contacteer:

Re: Straling (on)gezond?

#22 Bericht door PA1Bj »

Kan die mevrouw in het filmpje nu ook zeggen of je i-phone aan of uit staat...?
Dus als je ermee praat en hij staat uit, raakt ze niet in paniek ?? :o

Bij een gsm kun je op de hf-energie tot ca. 1m een ledje laten branden; bij een omroepzender
is het me gelukt tot 1400 m met een hele golf dipool. In deze video tot op 600 m. https://www.youtube.com/watch?v=ojt9MW0_yAc

Voorwaarde is dat de zendmast niet te hoog is; de bundel is vrij smal. Dat merk je als je dichtbij de mastvoet staat.
Daar is het veld helemaal niet zo sterk.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2036
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Straling (on)gezond?

#23 Bericht door PA1AIS »

luistervink schreef:Zo ik begrepen heb zijn er onderzoeken die aantonen dat straling van een GSM schadelijk kan zijn. Echter deze onderzoeken worden dan niet serieus genomen? De onderzoeken die er wel toedoen zijn gesubsidieerde onderzoeken door telecomproviders. Hierover zijn al vele discussies gevoerd.
De 1e vraag die je je zelf altijd moet stellen is door wie een dergelijk onderzoek betaald wordt. Er zijn evenveel onderzoeken die zeggen dat het niet schadelijk is als onderzoeken die zeggen dat het wel schadelijk is.

Bij een onderzoeken geldt de ongeschreven wet: Wie betaald, bepaald.

Te veel straling is nooit goed (radar, magnetron oven etc.)
Ik vind het grootste probleem dat de tegenstanders enorme fanatici zijn zonder technische onderbouwing. Er is geen fatsoenlijke discussie mee te voeren.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: Straling (on)gezond?

#24 Bericht door Goos »

Ik geloof dat die radio straling een soort vitamine is , want sinds de "radio" is uitgevonden is de "gemiddelde leeftijd bij overlijden" enorm gestegen.

Ik denk wel dat het mogelijk is dat er mensen zijn die er gevoelig voor zijn, maar dit is ,voor zover ik weet, nog nooit aangetoond bij mensen die zeggen die zeggen dat ze gevoelig zijn.
Zolang het nog niet is bewezen zullen deze onderzoeken door gaan en dat is denk ik een goede zaak.

Vreemd is wel dat het pas naar voren is gekomen met de opkomst van mobiele telefonie.
Ik heb ook z'n buurvrouw , maar die zit wel de hele dag met een smartphone in de hand en aan het oor. Ze schrijft ook op stopumts.

Goos
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Straling (on)gezond?

#25 Bericht door pa3dsc »

stopumts is een afkorting voor St Puntmuts.

Mensen die iets geloven zijn niet te overtuigen!

Morgen komt de andere St met muts aan.

Prettig weekend

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7081
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Straling (on)gezond?

#26 Bericht door PE2AAB »

Afbeelding
Nuff said.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2489
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Straling (on)gezond?

#27 Bericht door PA3DJS »

Mensen doen de nodige zonnestraling op. Er zijn zelfs van die mensen die overdag in bijvoorbeeld Spanje in de zon gaan liggen. Je vangt dan zo'n 1 kW/m2 (vergelijkbaar met E = 400...600 V/m) gedurende uren achtereen. Daar bovenop komt dat een deel van de straling een onhandige golflengte heeft die elektronen los kan rukken. Dat heeft een aantal gunstige effecten, maar helaas ook de nodige nadelige (hogere kans op huidkanker, snellere huidveroudering).

400W RF carrier in een dipool op 5m afstand doet zo'n 0.002 kW/m2 (E = 27V/m). Voor sommige golflengtes kan er resonantie ontstaan waardoor het effect op het lichaam groter is, maar die 1 kW/m2 effectief ga je echt niet halen. Kortom, ik maak mij niet zo druk.

Even ter info: het reference level voor de bevolking (niet zijnde werkers in HF omgevingen) is 28 V/m voor 10...400 MHz, gemmideld over 6 minuten, zie: http://www.icnirp.org/cms/upload/public ... emfgdl.pdf

Wat wel een punt is, is de weglengte die ionen af kunnen leggen, maar dat is in de richtlijnen ook meegenomen. Je ziet het aan lagere stroomdichtheid bij lagere frequenties. Het extreme geval is DC. Zelfs een lage DC stroom kan schade aanrichten in het lichaam (elektrolyse).

pe1cmo
Berichten: 2064
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Straling (on)gezond?

#28 Bericht door pe1cmo »

Als ik uit de VS soldeerpasta laat overkomen om zender printjes mee te solderen, is dat soldeerpasta verpakt in een soort aluminiumgecoate bubbeltjes plastic enveloppe (model puntmuts.)

Dus voor al die hoofdpijnfreaks, gratis aluminium puntmutsen zijn hier verkrijgbaar. :mrgreen:
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 968
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Straling (on)gezond?

#29 Bericht door PA0BAK »

PA1AIS schreef: Te veel straling is nooit goed (radar, magnetron oven etc.)
Ik vind het grootste probleem dat de tegenstanders enorme fanatici zijn zonder technische onderbouwing. Er is geen fatsoenlijke discussie mee te voeren.
Autorijden in de spits, met alle uitlaatgassen, is veel gevaarlijker........
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2036
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Straling (on)gezond?

#30 Bericht door PA1AIS »

Wat ook grote ergernis wekt bij ons is het enorme charlatan en zwendel gehalte in die alternatieve wereld.
Een bekende van ons (RIP) liet zijn zomerhuisje "meten" door zo'n kwakzalver. Dat koste maar liefst ruim €3000,-. Toen ik enige tijd later vroeg om de meetresultaten op papier, waren die er niet. De bedrieger had gewoon iets gedaan met een oude analyser van de dump o.i.d. en niks geen meet rapport, maar wel die mensen de stuipen op het lijf gejaagd.


Een mens lijdt dikwijls 't meest
Door 't lijden dat hij vreest
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Plaats reactie