Straling (on)gezond?

Dingen die niets met het radioamateurisme te maken hebben.
Bericht
Auteur
luistervink
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 mar 2012, 15:05

Straling (on)gezond?

#1 Bericht door luistervink »

Zo ik begrepen heb zijn er onderzoeken die aantonen dat straling van een GSM schadelijk kan zijn. Echter deze onderzoeken worden dan niet serieus genomen? De onderzoeken die er wel toedoen zijn gesubsidieerde onderzoeken door telecomproviders. Hierover zijn al vele discussies gevoerd.

Een neef van mij is zendamateur en krijgt hoofdpijn van de straling die afkomstig is van de antenne. Ik geloof zeker er in dat dit waar is. Maar dat kan ook komen omdat je denkt dat het schadelijk is? Ik wil een ieder serieus nemen en in zijn/haar waarde laten. Ik ben benieuwd of hier mensen op het forum zijn die iets bemerken van stralingen?

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: Straling (on)gezond?

#2 Bericht door PA2LO »

Ik ben benieuwd of hier mensen op het forum zijn die iets bemerken van stralingen?
Ik heb ook last van straling, vooral van negatieve straling die vaak veroorzaakt wordt door mensen die claimen dat ze last hebben van de beperkte straling die mijn eenvoudige amateurstationnetje veroorzaakt. Die straling uit zich bij mij niet in hoofdpijn, maar in een verschrikkelijke jeuk. De dokter zegt dat ik dan wel allergisch zal zijn voor dat soort mensen. Helaas heeft hij geen middeltje daarvoor en zal ik er volgens hem mee moeten leren leven. 't Is lastig, maar wie weet is er hier op het forum nog iemand die een kwakzalversmiddeltje voor me heeft?

O ja, voor mijn allergie blijken ook nog geen gesubsidieerde onderzoeken te zijn. Maar als iemand me wil sponsoren wil ik best wel een self-assessment doen, wie weet wat er uit komt....

dc2dc

Re: Straling (on)gezond?

#3 Bericht door dc2dc »

Ik heb ook ervaring met straling van m'n amateurstation.
Sommigen krijgen hoofdpijn als er veel straling van een antenne in hun omgeving aanwezig is; ik heb juist het tegenovergestelde: ik krijg een barstende hoofdpijn als er te weinig of geen straling van mijn antenne komt, omdat ik dan het dx-station dat ik hoor en wilde werken niet kan bereiken ! :lol:
Zodra er veel straling van m'n antenne komt, heb ik het helemaal naar m'n zin, en heb ik geen hoofdpijn meer :mrgreen:

72 de dc2dc, Daniel.

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Straling (on)gezond?

#4 Bericht door pa3dsc »

Het aantal zendamateurs is relatief laag ca 13000 in Nederland op 16 miljoen inwoners.
Het aantal aktieve zend amateurs is veel minder dan de 13000
Om overstraling een zinvolle dicussie te beginnen is dit niet het juiste forum.

Zendamateurs veroorzaken hooguit radiogolven
Geen straling.

Wat betreft de straling moet je dus in een ander gremium zijn met een veel breder publiek.

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: Straling (on)gezond?

#5 Bericht door PA2LO »

Straling is gezond. En gelukkig gewoon naar huis te nemen in een fles water.

Afbeelding

Dussss...

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5102
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Straling (on)gezond?

#6 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PA2LO schreef:Straling is gezond. En gelukkig gewoon naar huis te nemen in een fles water.

Afbeelding

Dussss...
Moet je wel op dezelfde golflengte zitten. :wink:
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3346
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Straling (on)gezond?

#7 Bericht door Juul - PE0GJG »

Een aantal van mijn oud collega's hebben 14 jaar lang om de week op ons zendschip gewerkt. De zender output; 10 kW antenne horizontaal boven het dek. Zij zijn nog springlevend. En zijn inmiddels rond de 70 jaar.

Er zijn er een paar aan kanker overleden maar dat zijn er volgens doktoren van het AVL "te weinig" om daar een conclusie aan te verbinden. Wie weet was dat ook gebeurd als ze een kantoorbaan hadden gehad.

Ik heb ook geen idee of er cijfers zijn van IJsselstein etc.

Ik heb het ook wel een beetje gehad met al die mensen die alles "ophangen" aan straling..................


Juul

Onze 557 kHz antenne op 27 mtr boven het dek.
foto: © Stichting Norderney

Afbeelding
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3743
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Straling (on)gezond?

#8 Bericht door coolepascal »

Juul er is nogal een verschil of je naast een zender op een freq van 550kHz staat ten opzichte van een zender die op 1700Mhz staat... Dat weet jij ook wel ;)
Het is iig niet gezond om de godganse dag met je kop in een magnetron oven te zitten.
De vraag is wat is de afstand van de gewraakte gsm antenne tov het 'slachtoffer'
De veldsterkte loopt met het toenemen van de afstand wel heel erg snel af he.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3346
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Straling (on)gezond?

#9 Bericht door Juul - PE0GJG »

coolepascal schreef:Juul er is nogal een verschil of je naast een zender op een freq van 550kHz staat ten opzichte van een zender die op 1700Mhz staat... Dat weet jij ook wel ;)
Het is iig niet gezond om de godganse dag met je kop in een magnetron oven te zitten.
De vraag is wat is de afstand van de gewraakte gsm antenne tov het 'slachtoffer'
De veldsterkte loopt met het toenemen van de afstand wel heel erg snel af he.

Ja, dat snap ik ook wel maar de meeste mensen die zeggen dat ze last hebben van "straling" maken het onderscheid niet tussen 557 kHz en 1700 mHz...."Het is straling" zeggen ze. Het wordt zo langzamerhand wel een beetje een hype.............

Juul ( die diabetes heeft en een te snel werkende schildklier had ). Zou het dan toch...........????? hi
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7081
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Straling (on)gezond?

#10 Bericht door PE2AAB »

Ik werk in de telecom en ben zendamateur. Straling volop! Nergens last van.

Wat mij opvalt is dat al die 'stop UMTS' clubjes zeiken over straling en noem maar op maar ondertussen wel de GSM tegen de kop om hun 'stop UMTS' vriendjes te bellen en via het 3G netwerk delen ze op sociale media hun ideeën met lotgenoten.

Het is absoluut niet bewezen dat er nadelige gevolgen van straling zijn en er zijn voldoende oude zendamateurs die dit kunnen beamen :-D
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Math PD0MAT
Berichten: 199
Lid geworden op: 13 okt 2013, 20:06
Roepletters: PD0MAT

Re: Straling (on)gezond?

#11 Bericht door Math PD0MAT »

Hier in de regio heb je nog van die mensen die geloven dat het helpt als je de wifi eruit trekt 's nachts. Schijn je beter van te gaan slapen.
Een studiegenoot z'n ouders bijvoorbeeld, toen hij nog thuis woonde trok z'n moeder steevast de stekker eruit voor het slapen gaan. Hij drukte de stekker er een kwartier later doodleuk weer in en moeders maar vertellen dat ze nog nooit zo goed geslapen heeft sinds ze de stekker er uit trekt.

Zit tussen de oren denk ik.

Of hadden we het over dit soort antenne's/straling? :lol:

luistervink
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 mar 2012, 15:05

Re: Straling (on)gezond?

#12 Bericht door luistervink »

Er is geen bewijs dat het (on)schadelijk is deze straling. In Texel dacht ik, hadden ze een GSM mast neergezet. Mensen gingen klagen over hoofdpijn en straling. De reactie van de telecom provider hierop: Wanneer we de zender gaan aanzetten krijgen jullie dan nog meer hoofdpijn?

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Straling (on)gezond?

#13 Bericht door PA1ZP »

Dag Allemaal

Ik heb in mijn spinnenwebspoelen van mijn draad antenne speciaal 2 grote plastic zwarte spinnen gemonteerd.
Iedereen die nu vraagt "wat is dat, is dat een antenne ?" zeg ik gewoon , dat kan je toch zien dat zijn spinnenwebben.

Als straling dodelijk was, was ik allang dood geweest.
Goh zeg, ik heb jaren lang als kind buiten gespeeld, in de zon gelopen, gezwommen, buiten gewerkt.
Wij waren thuis zelfs zo arm, dat mijn vader vaak 5 dagen per week moest werken en mijn moeder me niet met de auto naar school kon brengen, we moesten van armoede lopen naar school of fietsen, door al die straling.
Hoeveel radiostraling heb ik dan wel niet gekregen, in de zomer werd ik zelfs bruin van de radiostraling, of ik verbrandde er wel eens een beetje van.
Achteraf lijkt mijn leven wel 1 grote zelfmoord poging.
O ja ik heb gelukkig geen GSM.

Mijn schoonouders waren nog armer , die hadden zelfs geen auto, mijn vrouw fietst haar hele leven al buiten.

In Megen hadden we ook zo een figuur, kranten pagina's vol over alle klachten die ze had van de omroepzenders in Haren.
Ze was volgens de krant echt op sterven na dood.
Het AT wezen meten, weet ik veel, vermogen wat terug geschroefd, etc.
Het bleef aanhouden het gezeur, er mochten thuis geen afstand bedieningen worden gebruikt geen GSM etc, komt gewoon infra rood licht vanaf hoor een afstand bediening, ik ga haar misschien nog wel eens vertellen dat licht ook radiostraling is en dat het lezen en gebruik van kunstlicht en het zitten in de tuin of buitenkomen nog veel gevaarlijker is, en dat zeker alle gordijnen absoluut dicht moeten blijven en haar ogen ook hihi.
Buiten zeker een Burka aan met aan de buitenkant bekleed met alufolie, en dikke zonnebril, anders verdampt ze direct, een laskap is nog beter.
Kan ze ook niet meer lezen of het wel of niet schadelijk is.

En als je dan een figuur ziet in een blinkende burka met laskap in de straat, weet je ook meteen eindtrap vol aan en kijken of ze omvalt.
Als ik dan mooi CW gebruik zie je ze mooi stuiteren over straat.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Straling (on)gezond?

#14 Bericht door andre »

Ik moet inderdaad zeggen dat ook wel veel last heb van mede - radioamateurs. Of dat straling is weet ik niet, maar krijg er wel veel hoofdpijn van... :wink:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Straling (on)gezond?

#15 Bericht door pa1bvm »

ik had een nestje met koolmezen in mijn pre-amp/relais behuizing .
die behuizing zit zo ongeveer tussen mijn 4 x 10 ele yagi's en ik ben vrij actief met EME .. dus ERP genoeg ..

4 mezen zijn volwassen geworden( gewoon een geel lijf en een zwarte kop ) ..en toen ik afgelopen voorjaar weer wooningzoekende volgels zag heb ik toch maar een stukje gaas in de opening gestopt want ze maken wel een rotzooi ..

ik heb wel eens foto's gezien van een amateur in de USA
die had een flinke schotel ( EME ) in zijn voortuin staan
tegenover die schotel ergens aan de andere kant van de weg zou nieuwbouw komen .
hij heeft toen met een gasbrander een flink stuk gras voor die schotel staan afschroeien ik meen zelfs ook nog een paar struiken geraakt.
Er was toen wel minder animo voor het nieuwbouw projekt ..

Plaats reactie